Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä maksan vuokran?

Vierailija
26.01.2023 |

"Miten maksan vuokrani? Voiko lapseni enää harrastaa? Joudunko valitsemaan: ruoka vai lääkkeet?
Työssäkäyvien köyhyys on valitettavasti tosiasia Suomessa. Pienituloisuus ja rajusti kasvaneet elinkustannukset ovat myrkyllinen yhdistelmä. Oikeisto tykkää puhua korkeimmissa tuloluokissa olevien ihmisten veroalennuksista ratkaisuna yhteiskunnallisiin ongelmiin. Tosiasia on kuitenkin se, että tämä ei auta millään tavalla ihmisiä, jotka kituuttavat yrittäen saada palkkansa riittämään.
Olemme tienneet, että pieni- ja keskituloisilla työntekijöillä, joiden tulot eivät ole seuranneet hintojen nousua, on tällä hetkellä vaikeaa. Tänään asiasta saatiin kuitenkin merkittävää uutta tilastotietoa.
Tilastokeskus julkaisi tänään dataa työntekijöiden viime vuoden ansioiden kehityksestä. Julkaisusta voidaan hyvin lukea, mitä kriisipuhe oikeasti tarkoittaa ihmisten arjessa. Rahaa välttämättömyyksiin on yhä vähemmän. Samalla palkkatilastot osoittavat hyvin miksi kuluttajien luottamus on ennätysalhaisella tasolla.
Tilastokeskus kertoo, että palkansaajien reaaliansiot laskivat 4,4 % vuonna 2022. Luvut voivat vielä tarkentua jonkin verran, mutta lasku oli lähes varmasti suurinta yli 60 vuoteen.
Viimeksi, kun reaaliansiot laskivat yhtä paljon kuin vuonna 2022, Suomi oli nähnyt yleislakon edellisenä vuonna, Kekkonen oli tasavallan presidentti, Berliinin muuria ei ollut vielä rakennettu ja suurvallat kilpailivat ensimmäisillä avaruusohjelmillaan. Viimeksi reaaliansiot laskivat vuotta 2022 enemmän vuonna 1957, jolloin laskua oli 7,5 %.
On selvää, että Suomen työntekijät vaativat, tarvitsevat ja ansaitsevat riittävät palkankorotukset, joilla kattaa elämisen kulut. Asuntolainojen korot ja vuokrat ovat nousseet, energian ja ruoan hinta on noussut ja lähes kaikkien palveluiden hinnat nousevat.
Lisäksi yhtälö, jossa suuryhtiöt tekevät erinomaisia tuloksia ja ennätysosinkoja maksetaan useita vuosia peräkkäin, mutta duunari jäävät ilman osuuttaan ei ole mahdollinen. Sellainen yhteiskunta ei yksinkertaisesti ole reilu.
On poliittinen arvovalinta kenen annetaan vaikeina aikoina kärsiä ja kenen elämää helpottaa. Oikeisto on leikkauslistoineen ja rikkaimpien veroalennuksineen valintansa osoittanut. Me vasemmistossa haluamme tukea pienituloisia, parantaa työntekijöiden asemaa ja varmistaa, että jokainen pärjää kriisien keskellä. Se on ainoa oikeudenmukainen vaihtoehto."

Li Anderssonin puheenvuoro Facebookissa

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta telttaan asumaan. Pimeitä töitä kannattaa aina tehdä myös.

Vierailija
2/8 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä niittää mitä kylvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on luontolompakko. Voin maksaa satasen/tunti.

Vierailija
4/8 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Percettä myymällä. Ei ole iso vaiva ja akti kestää vain sen 5-15 min.

Vierailija
5/8 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa ei kannata ainakaan luonnossa maksaa. Tulee verottajan kanssa näkemyseroja varvien määrästä ja hinnasta kun lasketaan pääomaveron suuruutta.

t. vuokranantaja

Vierailija
6/8 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

duunarit jäävät ilman osuuttaan? Ai, kyllä minulla tulee palkka tilille kaksi kertaa kuussa ja tuontantopalkkiot tehdystä työstä. Eli teen kaksi viikkoa töitä, työnantaja maksaa palkan, teen kaksi viikkoa töitä ja saan palkan, jne. Minusta minä olen sinut työnantajani kanssa.

Vierailija
7/8 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

duunarit jäävät ilman osuuttaan? Ai, kyllä minulla tulee palkka tilille kaksi kertaa kuussa ja tuontantopalkkiot tehdystä työstä. Eli teen kaksi viikkoa töitä, työnantaja maksaa palkan, teen kaksi viikkoa töitä ja saan palkan, jne. Minusta minä olen sinut työnantajani kanssa.

Nyt meillä on vallassa se valmiiseen pöytään tullut nuorten sukupolvi, jolle pitäisi maksaa jotain extraa ihan siitä, että se edes tulee töihin.

Vierailija
8/8 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt meillä on vallassa se valmiiseen pöytään tullut nuorten sukupolvi, jolle pitäisi maksaa jotain extraa ihan siitä, että se edes tulee töihin.

Niin, mitä sillä väliä mikä on se koulutus, osaaminen, jne kun kaikkien pitäisi saada se sama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi