Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet ihmisestä, joka on kuntouttavassa työtoiminnassa?

Vierailija
26.01.2023 |

Kysyn vielä, ihn mielenkiinnosta, että mitä te ajattelette, jos kuulette, että joku on kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä ajatuksia tulee, ennakkoluuloja kys. ihmisestä? Onko tuo sellainen juttu, mitä ei juuri kannattaisi toitotell ihmisille/työnantajille?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo siitä, että ihminen yrittää päästä kiinni työelämään, eli ihan positiivinen asiahan se kai on.

Vierailija
42/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut että kuntouttavassa käyminen olisi hävettävämpää kuin olla täysin työtön jolloinka voi antaa luulla tekevänsä vaikka etätöitä. 

Kyllä se on ollut kamala järkytys ja nöyryytys paremmaksi ihmiseksi itsensä tunteville jos on karenssin uhalla pakotettu kuntouttavaan. Toiset ottavat ennemmin karenssin. 

Itseäni ei näin iäkkäänä hävetä mutta tietty mt, päihde ongelmaisen leima tulee jos kertoo, mutta ei ole onneksi itseään parempina pitäviä ympärillä enää, ovat hakeutuneet parempaan seuraan luojan kiitos 👍 😁

Jos minut pantaisiin kuntouttavaan, kertoisin kysyjille olevani siellä ohjaajana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syrjäytyneille erinomainen asia. Tuttu on vaikeasti alkoholisoitunut. Kuntouttava on erinomainen apu, kun yrittää pyristellä raittiiksi, saa päivään jotain tekemistä. Ei ole ollut koskaan töissä eikä ole koulutusta. 

Minut TE-virkailija olisi halunnut passittaa kuntouttavaan tai ihan mihin tahansa tilastonkaunistustoimintaan. Minulla on maisterintutkinto ja 25 vuotta oman alani työkokemusta ja raitiskin olen. 

Mulla samat kuviot. Valitsin työkokeilun karenssin uhka niskassa.

Minua ei ryhdytty uhkailemaan, koska osasin perustella kantani paremmin kuin virkailija omansa. Oli kyllä hieman unenomainen tilanne, kun minua puolet nuorempi virkailija selitti holhoavaan sävyyn, että siellä kuntouttavassa tottuisi aamuheräämisen rytmiin, ja olisi sitten seuraakin siellä.

Minun kohdalla oli kolme vs minä. Kaksi työkkärin ja yksi soskun henkilö. Niistä yksi oli sentään minua vanhempi. Koin sen painostuksena vaikka oli jo ikääkin. Nuorempia on varmaan helpompi painostaa. Ihme rangaistus siitä ettei saa töitä. 

Se on valtava summa mikä menee pelkästään niihin 9 eurosiin. Ainakin puoli miljardia vuodessa. Kuntouttavat, työkokeilut ja kurssit.

Vierailija
44/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulainen on kuntouttavassa mukana, ja ajattelen hänestä, että on siellä ainoastaan työkkärin pakottamana ja korvausten vuoksi, koska on alkoholisoitumassa oleva (tai no, sanotaan suoraan että alkoholisoitunut) työtävieroksuva eläkeikää odotteleva vätys. En tiedä, minkälaista sakkia siellä muuten on.

Vierailija
45/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syitä voi olla kymmeniä, joten turha käyttää aikaa arvailuun. Jos ihminen on niin ujo ettei saa työhaastattelussa sanaa suustaan, työttömyys pitkittyy helposti vuosiksi. Silloin kuntouttava työpaja on hyvä alku kerätä rohkeutta kohdata ihmisiä. Voi olla myös vajaakuntoinen, edellisessä työssä loukkaantunut ja ollut vuosia pois työelämästä. Kaikki siellä ei välttämättä ole päihdeongelmaisia tai ex vankeja.

Hyvä alku ujolle kohdata ex vankeja ja päihdeongelmaisia? Ehkä tuossa kiteytit juuri yhden tämän kuntouttavan ongelmista...

Se on hyvä alku opettaa tosi elämää, että työelämässä voit joutua kohtaamaan hyvin monenlaisia ihmisiä. Jos ei sitä kestä, sitten luostarielämä on ainoa vaihtoehto. Ei sinne kuntouttavaan sentään ihan kaikkia oteta, jos on oikein pahasti koukussa aineisiin ja pitää useita kertoja päivässä piikittää, niin ei takuulla pääse sinne. Kyllä ne haastattelussa jo tehokkaasti karsitaan ulkopuolelle.

Me hakattiin kuntouttavassa nauloja lautoihin, naulat oli jo valmiiksi hieman kiinni laudoissa me vaan nakuteltiin ne loppuun. Päivästä toiseen viikotolkulla. 

Vierailija
46/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syitä voi olla kymmeniä, joten turha käyttää aikaa arvailuun. Jos ihminen on niin ujo ettei saa työhaastattelussa sanaa suustaan, työttömyys pitkittyy helposti vuosiksi. Silloin kuntouttava työpaja on hyvä alku kerätä rohkeutta kohdata ihmisiä. Voi olla myös vajaakuntoinen, edellisessä työssä loukkaantunut ja ollut vuosia pois työelämästä. Kaikki siellä ei välttämättä ole päihdeongelmaisia tai ex vankeja.

Hyvä alku ujolle kohdata ex vankeja ja päihdeongelmaisia? Ehkä tuossa kiteytit juuri yhden tämän kuntouttavan ongelmista...

Se on hyvä alku opettaa tosi elämää, että työelämässä voit joutua kohtaamaan hyvin monenlaisia ihmisiä. Jos ei sitä kestä, sitten luostarielämä on ainoa vaihtoehto. Ei sinne kuntouttavaan sentään ihan kaikkia oteta, jos on oikein pahasti koukussa aineisiin ja pitää useita kertoja päivässä piikittää, niin ei takuulla pääse sinne. Kyllä ne haastattelussa jo tehokkaasti karsitaan ulkopuolelle.

Me hakattiin kuntouttavassa nauloja lautoihin, naulat oli jo valmiiksi hieman kiinni laudoissa me vaan nakuteltiin ne loppuun. Päivästä toiseen viikotolkulla. 

Kuulostaa lepposalta hommalta jos saa samalla kuunnella radioo

Vierailija
47/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ehkä parempi, jos voisi jossaan oikeassa työssä käydä kokeilemassa, miten kauheaa se työn teko on. Tuttavani vammainen lapsi pääsi kauppaan hyllyttäjäksi ja todella viihtyy siellä ja asiakkaatkin tykkää.

Vierailija
48/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syrjäytyneille erinomainen asia. Tuttu on vaikeasti alkoholisoitunut. Kuntouttava on erinomainen apu, kun yrittää pyristellä raittiiksi, saa päivään jotain tekemistä. Ei ole ollut koskaan töissä eikä ole koulutusta. 

Mielestäni outo myytti, että aikuinen ei voi ilman pakottamista keksiä mielekästä ajankulua.Ehkä juuri pakottajien keksimä hokema.

Vierailija
49/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että säälittävä reppana joka ei oikein pärjää aikuisten maailmassa.

Vierailija
50/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli työkokeilussa yksi kolmekymppinen pojankloppi, joka olisi ollut kuntoutuksen tarpeessa. Kertoi että pelailee kaikki vapaa-ajat, myös yöt pleikkaria, ja sen takia on aina väsynyt, ja joka aamu tuli myöhässä töihin. Sitä ei sitten palkattu, vaikka olisi saanut 100% palkkatuen. Totesi sitten viimeisenä päivänä ettei olisi töitä halunnutkaan, kun olisi mennyt palkasta suurin osa ulosottoon, kun on aikaisemmista asunnoista niin paljon vuokrarästejä. Ei kuulemma aio maksaa niitä. Jotenkin ei olisi huvittanutkaan olla tuollaisen elämänasenteen omaavan työkaveri.

Mikä yhdistys on työnantajasi? SPR vai joku muu kierrätysmyymälä?

Vierailija
51/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisin jos vaatimukset ei olisi niin kovat. Siis että olisi myös simppeleitä töitä ilman vaatimusta dynaamisuudesta ja hektisen ympäristön sietämisestä kun näitä pääni ei kestä.

Vierailija
52/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikointa ainesta

Vierailija
53/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ahkera tyyppi, kun on hakeutunut sellaiseen.

Vierailija
54/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ahkera tyyppi, kun on hakeutunut sellaiseen.

Ei sellaiseen hakeuduta, vaan TE-tsto/kuntakokeilu pakottaa, karenssin uhalla, koska kunta joutuu muuten maksamaan pitkäaikaistyöttömistä "sakkoa".

Vierailija
55/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syrjäytynyt erakkoluonne ja minua nuo paikat ahdistavat, viihdyn enemmän metsässä samoilemassa kuin laskemassa muttereita pussiin, pussittamassa lukulaseja jne ihmishälinän keskellä.

Keksin kyllä päiviini runsaasti tekemistä ilman aikuisten päivähoitopaikkaakin.

Vierailija
56/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minun asiani mutta arvelisin, että on ollut niin pitkään työmarkkinatuella, että kotikunnalta menee hänestä sakkomaksua, jos ei aktivoida.

Vierailija
57/64 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen, että sehän on hyvä, toivotaan, että siitä on jotain apua ja hyötyä.

Vierailija
58/64 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sinä reppana joka länkyttää päivät vauva-palstalla silkkaa roskaa.

Vierailija
59/64 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mieluusti paljastan olevani jotta seurasta karsiutuvat pinnallisimmat ja typerimmät pois.

Vierailija
60/64 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikointa ainesta

Vauva-palstalta löytyy sitä vahvinta ainesta joo 🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä