Mitä ajattelet ihmisestä, joka on kuntouttavassa työtoiminnassa?
Kysyn vielä, ihn mielenkiinnosta, että mitä te ajattelette, jos kuulette, että joku on kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä ajatuksia tulee, ennakkoluuloja kys. ihmisestä? Onko tuo sellainen juttu, mitä ei juuri kannattaisi toitotell ihmisille/työnantajille?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Syitä voi olla kymmeniä, joten turha käyttää aikaa arvailuun. Jos ihminen on niin ujo ettei saa työhaastattelussa sanaa suustaan, työttömyys pitkittyy helposti vuosiksi. Silloin kuntouttava työpaja on hyvä alku kerätä rohkeutta kohdata ihmisiä. Voi olla myös vajaakuntoinen, edellisessä työssä loukkaantunut ja ollut vuosia pois työelämästä. Kaikki siellä ei välttämättä ole päihdeongelmaisia tai ex vankeja.
Hyvä alku ujolle kohdata ex vankeja ja päihdeongelmaisia? Ehkä tuossa kiteytit juuri yhden tämän kuntouttavan ongelmista...
Ajattelen, että kyseinen ihminen haluaa laittaa elämänsä kuntoon.
Ajattelisin, että työkkäri on lähettänyt, ja siiloinhan on mentävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjäytyneille erinomainen asia. Tuttu on vaikeasti alkoholisoitunut. Kuntouttava on erinomainen apu, kun yrittää pyristellä raittiiksi, saa päivään jotain tekemistä. Ei ole ollut koskaan töissä eikä ole koulutusta.
Minut TE-virkailija olisi halunnut passittaa kuntouttavaan tai ihan mihin tahansa tilastonkaunistustoimintaan. Minulla on maisterintutkinto ja 25 vuotta oman alani työkokemusta ja raitiskin olen.
Mulla samat kuviot. Valitsin työkokeilun karenssin uhka niskassa.
Herkästi huijattavissa ja kontrolloitavissa, ei tuollaisia paikkoja ennen ollut, että väkisin ihmisiä sinne olisi tungettu. Ei etene kovin nopeasti oikeaan firmaan, se voi jopa estää sitä tai viedä toivoa. Jos tavoitteena on jonkinlainen palkka tai muu normaali elämä. Heikossa asemassa olevia on helppo manipuloida kiristämällä, arvioida noissa paikoissa ja lupailla kaikenlaista. Surullista. Jos haluaa kuntouttaa fyysistä vammaa tai muuta, se onnistuu muuallakin, jopa kotioloissa ja osa ei parane jos on pysyvä. Tekee erittäin paljon haittaa muillekin ihmisille, jos "kuntouttavaa" pidetään normaalina, pitäisi ihmisten ottaa joku vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syitä voi olla kymmeniä, joten turha käyttää aikaa arvailuun. Jos ihminen on niin ujo ettei saa työhaastattelussa sanaa suustaan, työttömyys pitkittyy helposti vuosiksi. Silloin kuntouttava työpaja on hyvä alku kerätä rohkeutta kohdata ihmisiä. Voi olla myös vajaakuntoinen, edellisessä työssä loukkaantunut ja ollut vuosia pois työelämästä. Kaikki siellä ei välttämättä ole päihdeongelmaisia tai ex vankeja.
Hyvä alku ujolle kohdata ex vankeja ja päihdeongelmaisia? Ehkä tuossa kiteytit juuri yhden tämän kuntouttavan ongelmista...
Se on hyvä alku opettaa tosi elämää, että työelämässä voit joutua kohtaamaan hyvin monenlaisia ihmisiä. Jos ei sitä kestä, sitten luostarielämä on ainoa vaihtoehto. Ei sinne kuntouttavaan sentään ihan kaikkia oteta, jos on oikein pahasti koukussa aineisiin ja pitää useita kertoja päivässä piikittää, niin ei takuulla pääse sinne. Kyllä ne haastattelussa jo tehokkaasti karsitaan ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen, että onkohan henkilö "oikeasti" kuntouttavan tarpeessa, vai onko työkkäri vaan passittanut sinne.
Olin kuntouttavalla syynä pitkittynyt työttömyys. Lopuksi todettiin etten ole enää kuntoutuksen tarpeessa. En kyllä ollut missään vaiheessa. Palkkasivat kunnalle/kaupungille vuodeksi palkkatuella. Sitten taas työttömänä. Yli viiskymppisellä on aika huonot mahdollisuudet saada töitä.
Kuntouttavasta oli enemmän haittaa kuin hyötyä. kun siitä sanoi niin yleisin kysymys oli mikä minussa on vikana kun olen kuntouttavalla. Rajuin reaktio oli luuri korvaan. Kun sanoin kuntouttavan niin tuut, tuut, tuut. Kolmessa työkokeilussa olen ollut ja enempään en mene. Ne ovat niin vääryys ettei niitä saisi olla. Ei valtion pidä kustantaa yrityksille ilmaista työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
No tällaisena kapitalistilampaana nostan aina hattua ihmisille, jotka ovat jollakin tavalla työelämässä eivätkä jää kotiin makaamaan.
Kuntouttava työtoiminta ei ole työelämää.
Vierailija kirjoitti:
En vaivaa päätäni tuolla asialla. Ei kuulu mulle. Syy voi olla mikä tahansa. Esim. selkäsairaus.
Omalla työpaikalla oli yksi kuntouttavassa työtoiminnassa. Nuorehko ihminen, oli satuttanut selkänsä ja toipumassa selkäleikkauksesta. Pitkähkön sairaspäivärahalla olon jälkeen tuolla tavalla kokeiltiin työntekoa.
Osapäiväistä työtä alkoi sitten tehdä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
On huolestuttavaa jos normaaleja ihmisiä pidetään jotenkin "kunnottomina", ettei elämä olisi kunnossa, jos ei mene Systeemin mukaan. Kaikilla ei ole alkoholi- tai aineongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syrjäytyneille erinomainen asia. Tuttu on vaikeasti alkoholisoitunut. Kuntouttava on erinomainen apu, kun yrittää pyristellä raittiiksi, saa päivään jotain tekemistä. Ei ole ollut koskaan töissä eikä ole koulutusta.
Minut TE-virkailija olisi halunnut passittaa kuntouttavaan tai ihan mihin tahansa tilastonkaunistustoimintaan. Minulla on maisterintutkinto ja 25 vuotta oman alani työkokemusta ja raitiskin olen.
Mulla samat kuviot. Valitsin työkokeilun karenssin uhka niskassa.
Minua ei ryhdytty uhkailemaan, koska osasin perustella kantani paremmin kuin virkailija omansa. Oli kyllä hieman unenomainen tilanne, kun minua puolet nuorempi virkailija selitti holhoavaan sävyyn, että siellä kuntouttavassa tottuisi aamuheräämisen rytmiin, ja olisi sitten seuraakin siellä.
Meillä oli työkokeilussa yksi kolmekymppinen pojankloppi, joka olisi ollut kuntoutuksen tarpeessa. Kertoi että pelailee kaikki vapaa-ajat, myös yöt pleikkaria, ja sen takia on aina väsynyt, ja joka aamu tuli myöhässä töihin. Sitä ei sitten palkattu, vaikka olisi saanut 100% palkkatuen. Totesi sitten viimeisenä päivänä ettei olisi töitä halunnutkaan, kun olisi mennyt palkasta suurin osa ulosottoon, kun on aikaisemmista asunnoista niin paljon vuokrarästejä. Ei kuulemma aio maksaa niitä. Jotenkin ei olisi huvittanutkaan olla tuollaisen elämänasenteen omaavan työkaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On huolestuttavaa jos normaaleja ihmisiä pidetään jotenkin "kunnottomina", ettei elämä olisi kunnossa, jos ei mene Systeemin mukaan. Kaikilla ei ole alkoholi- tai aineongelmaa.
Itseasiassa en ajatellut edes mitään päihdeongelmaa vaan pelkästään sitä että on työtön. Itse sain juuri töitä pitkän työttömyyden jälkeen ja näin jälkeen päin voin todeta, että työttömyys oli ihan helvetin raskasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä alku opettaa tosi elämää, että työelämässä voit joutua kohtaamaan hyvin monenlaisia ihmisiä. Jos ei sitä kestä, sitten luostarielämä on ainoa vaihtoehto. Ei sinne kuntouttavaan sentään ihan kaikkia oteta, jos on oikein pahasti koukussa aineisiin ja pitää useita kertoja päivässä piikittää, niin ei takuulla pääse sinne. Kyllä ne haastattelussa jo tehokkaasti karsitaan ulkopuolelle.
Höpö höpö. Ei tuolla tosi työelämän kanssa ole mitään tekemistä.
Ajattelen että mikä elämäntilanne hänellä ikinä onkaan yrittää sisukkaasti mennä elämässä eteenpäin. Siinä elämäntilannerasisteille ja niin reippaille kansalaisille ajattelemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaivaa päätäni tuolla asialla. Ei kuulu mulle. Syy voi olla mikä tahansa. Esim. selkäsairaus.
Omalla työpaikalla oli yksi kuntouttavassa työtoiminnassa. Nuorehko ihminen, oli satuttanut selkänsä ja toipumassa selkäleikkauksesta. Pitkähkön sairaspäivärahalla olon jälkeen tuolla tavalla kokeiltiin työntekoa.
Osapäiväistä työtä alkoi sitten tehdä myöhemmin.
Tuo on käsittääkseni eri asia.
Parempi sekin kuin kotona laiskottelu.
Olen huomannut että kuntouttavassa käyminen olisi hävettävämpää kuin olla täysin työtön jolloinka voi antaa luulla tekevänsä vaikka etätöitä.
Kyllä se on ollut kamala järkytys ja nöyryytys paremmaksi ihmiseksi itsensä tunteville jos on karenssin uhalla pakotettu kuntouttavaan. Toiset ottavat ennemmin karenssin.
Itseäni ei näin iäkkäänä hävetä mutta tietty mt, päihde ongelmaisen leima tulee jos kertoo, mutta ei ole onneksi itseään parempina pitäviä ympärillä enää, ovat hakeutuneet parempaan seuraan luojan kiitos 👍 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä olisi näky, kun ylettömästä ujoudesta kärsiviä ihmisiä siedätettäisiin työelämään ex-vankien ja päihdeongelmaisten seuralla. Tuolla logiikalla esimerkiksi pähkinäallergikko parannettaisiin käden käänteessä syöttämällä hänelle vatsa täyteen pähkinöitä ja tunkemalla pähkinävoita korviin.
No tällaisena kapitalistilampaana nostan aina hattua ihmisille, jotka ovat jollakin tavalla työelämässä eivätkä jää kotiin makaamaan.