Pitääkö 18 v hakea tylsiä kesätöitä?
Tyttäreni kanssa olemme keskustelleet tästä. Minusta 18 v abin pitää hakea jotain kesätyötä, eikä vaan maata kotona ylppärikirjoituksista lähtien kuukausitolkulla. Koska tytöllä ei ole mitään erityisosaamista tai suhteita, tarkoittaa rämä lähinnä hänen mielestään tylsien töiden hakemista.
Kuulemma kaikkien muiden vanhemmat sanovat, että mitään tylsiä hommia ei kannata hakea. Ei siis tarvitse hakea esim. kauppoihin, puutarhahommiin, huvipuistoon, vanhustenhoitoon, pikaruokapaikkoihin jne. (Näissä paljon kesätöitä tarjolla nuorille.)
Olenko siis ainoa natsimutsi, jonka mielestä jotain työtä pitäisi 18 v löytää kesäksi? Vaikka tylsää hommaa.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata hakea ainakaan Kaarinassa sijaitsevaan, kurkkusäilykkeitä valmistavaan firmaan. Yrityksessä on myrkyllinen työilmapiiri, uhkaillaan mm. palkan kavaltamisella. Työtahti on äärimmäinen ja palkka niin alhainen, että jos se olisi sentikin alhaisempi, niin rikottaisiin työehtosopimusta. Työasuja ei ole, vaikka tes:n mukaan pitäisi olla. Turvakenkiä ei ole, vaikka vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan pitäisi kaiketi olla.
Autoklaavien poistohöyryt ohjataan suoraan hallitilaan monimetrisinä patsaina. Tästä seuraa hiostavan ilman lisäksi legionellariski. Ongelmaa on yritetty lievittää pitämällä ovia jatkuvasti auki, jolloin mm. linnut pääsevät sisälle, ja tuotantohygienia vaarantuu.
Paskatöitä tosiaan kannattaa välttää.
Tottakai abi menköön töihin. Selvää on, että häntä ei rekrytoida ammattitaitoa vaativiin, mielenkiintoisiin hommiin. Opiskelijat ovat aina ja yhä siivuttaneet makkaroita, niputtaneet ruusuja, jakaneet lehtiä, siivonneet tehtaita...mutta että vain makoilisi punkassaan läppärin kanssa, ei käy! Jostain on jokaisen aloitettava.
Miks puutarhanhoito olis tylsää? Saa toki hakea vaikka päivystykseen siivoamaan. Minä opastan. Ei tule tylsää. Ja tekemistä riittää.
Hah, tuli tämä oma vanha ketju vastaan. Ap:n lapsi loppujen lopuksi haki paria työpaikkaa ja sai näistä toisen. On nyt ollut siinä osa-aikaisesti koko kevään, kesällä sitten tunnit lisääntyvät.
Tilanne on nyt kääntynyt siihen, että ei välttämättä haluakaan opiskelemaan syksyllä, vaan haluaa pitää ehkä välivuoden töitä tehden.
Niin se mieli muuttuu nopeasti.
Ap
Ajattelutavan kyllä näkee ja leimaamisen tylsistä töistä. Puutarhurin homma kuulostas mukavalle.
Kassatytökai ei ainakaan kannata mennä. Sitä on sitten kassatyttö lopun ikäänsä, vaikka olisi pääministeri. Se on tämä suomalainen ivaamisen ja haukkumisen kulttuuri.
Tein useamman vuoden kesätöitä huvipuistossa ja oli todella kiva paikka. Työtehtävät ja työkaverit oli myös tosi kivoja. Työympäristön ja hyväntuulisten ihmisten takia ei tuntunut edes työltä.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelutavan kyllä näkee ja leimaamisen tylsistä töistä. Puutarhurin homma kuulostas mukavalle.
Moni on sanonut, että puutarhurin homma kesätyönä kuulostaa mukavalta. Oikeastiko? Itse tein tuota hommaa nuorena ja onhan se kauheinta työtä, mitä ikinä olen tehnyt. Viikosta toiseen kaupungin kukkapenkkien kitkemistä sateessa. Selkä ja kädet ihan kipeänä. Kädet kamalassa kunnossa hanskoista huolimatta. Järkyttävän kylmä koko ajan, paitsi niinä päivinä, kun poltti niskansa ja käsivartensa. Kädet toki valkoiset hanskojen vuoksi. Ei mahdollisuutta päästä vessaan, kun haluaa.
Tuotahan se aloittelijan puutarhahomma on. Sitten edistyneet saattoivat seuraavina kesinä jopa päästä ajamaan nurmikkoa työnnettävillä ruohonleikkureilla.
Huvipuistotöissä ei oo mitään tylsää! 🤩 Ihan parasta bestiä 🎢🎡🎠😍
Kivempi se on aloittaa ura jostakin helposta varsinkin jos on uusavuton.
Sitten saattaa joskus menestyäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tein useamman vuoden kesätöitä huvipuistossa ja oli todella kiva paikka. Työtehtävät ja työkaverit oli myös tosi kivoja. Työympäristön ja hyväntuulisten ihmisten takia ei tuntunut edes työltä.
Mikä puisto? 😃
Nuoruusaikoina juuri se töihin meno kesälläkin tuntui seikkkailulta, sai uusia kokemuksia, ystäviä ja tietysti vähän rahaakin, En ymmärrä yhtään näitä, jotka suosittelee nuorelle kotona laiskottelemista. Sitähän voi tehdä sitten eläkkeellä.
Vai on tuo asenne jo nuorilla jotka ei ole päivääkään töitä tehneet :D voi v i t t u
Vierailija kirjoitti:
En usko, jos väität huvipuistossa olevan hyväntuulisia ihmisiä. Itse olin 3 v kesätöissä huvipuistossa ja jäi kauheat traumat. Lapset saivat pitkään toivoa ko.huvipuitoon menoa, ennen kuin suostuin astumaan jalallani sinne.
Asiakkaat ovat äärettömän stressaantuneita ja huonotuulisia. Valittavat kaikesta. Erityisesti säästä, jonoista ja kaiken kalleudesta. Kauheat toiveet ladattu perheen mukavalle retkipäivälle ja kaikki meneekin pieleen, kun oksettaa ja sataa.
Huvipuistossa kyllä näki ihmiset huonoimmillaan.
Meillä painitaan saman asian kanssa. Minä potkin töihin, ihan vaikka lehtiä jakamaan, jos ei muuta saa. Mutta 18v ei halua tehdä mitään ns. tylsää.
Ei ole hakenut mihinkään. Tekee satunnaisia kuvauskeikkoja ja ne on kivoja, niin ei muuta halua. Niistä saa noin 100e/keikka, mutta kun niitä ei ole kuulemma kuin ehkä kerran kuussa.
Alkoi noistakin valitsemaan, mitä on kiva kuvata..huoh..
Rahaa en anna enää, sanoin jo Jouluna että jos ei duunia hae, niin rahaa en myöskään anna. Täysi ylläpito on, mutta tililleen en laita enää euroakaan.
Kyllä täysi-ikäisenä viimeistään tulisi yrittää lomilla töitä saada, ja tienata ihan omaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, jos väität huvipuistossa olevan hyväntuulisia ihmisiä. Itse olin 3 v kesätöissä huvipuistossa ja jäi kauheat traumat. Lapset saivat pitkään toivoa ko.huvipuitoon menoa, ennen kuin suostuin astumaan jalallani sinne.
Asiakkaat ovat äärettömän stressaantuneita ja huonotuulisia. Valittavat kaikesta. Erityisesti säästä, jonoista ja kaiken kalleudesta. Kauheat toiveet ladattu perheen mukavalle retkipäivälle ja kaikki meneekin pieleen, kun oksettaa ja sataa.
Huvipuistossa kyllä näki ihmiset huonoimmillaan.
Kysyn sultakin; mikä puisto 😮
Oma kokemukseni on, että opiskelumotivaatio kasvaa, kun nuorena tekee muutaman kesän niitä tylsiä töitä. Kunnon koulutuksella voikin sitten valita jonkun vähemmän tylsän työn.
Aloitin kesätyöt 15-vuotiasna kerrostalojen rappuja siivoamalla. Sitten tein muutama kesä tehdastyötä. Ei mitään siistiä hommaa sekään, ja työolosuhteet oli hyytävät. Nykyisin teen kiinnostavaa asiantuntijatyötä, johon olen päässyt koulutuksen ja monipuolisen työkokemuksen ansiosta.
Oma poikani aloitti iltatyöt siivoojana lukioaikana, abikesänä hän hoiti jo esimiehensä lomatuurauksen. Heti ensimmäisenä yliopistokesänä hän sai kesätyön, joka on lähellä opiskelualaa. Olivat kuulemma pitäneet siitä, että pojalla oli jo ennestään työkokemusta.
N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on sanonut, että puutarhurin homma kesätyönä kuulostaa mukavalta. Oikeastiko? Itse tein tuota hommaa nuorena ja onhan se kauheinta työtä, mitä ikinä olen tehnyt. Viikosta toiseen kaupungin kukkapenkkien kitkemistä sateessa. Selkä ja kädet ihan kipeänä. Kädet kamalassa kunnossa hanskoista huolimatta. Järkyttävän kylmä koko ajan, paitsi niinä päivinä, kun poltti niskansa ja käsivartensa. Kädet toki valkoiset hanskojen vuoksi. Ei mahdollisuutta päästä vessaan, kun haluaa.
Tuotahan se aloittelijan puutarhahomma on. Sitten edistyneet saattoivat seuraavina kesinä jopa päästä ajamaan nurmikkoa työnnettävillä ruohonleikkureilla.
Pukeutumiskysymys. En minäkään sisätöissä pääse vessaan aina kun haluan. Montaa muutakin työtä tehdään vesisateessa. Työnantajan kuuluu antaa kunnolliset työvaatteet, esim sadetakki. Auringon paistaessa, luulis itsekkin tajuavan ihon suojauksen, eikä olla auringonpaisteessa 8 tuntia kitkemässä.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin: 18-vuotisasta et voi pakottaa mihinkään. Painostuskin on jo noloa.
Toisekseen: mitä aikoo tehdä syksyllä?
Kolmannekseen: paskahommat kannattaa kiertää kaukaa, jos voi. Aina.
Ei voi pakottaa, mutta ei tarvitse myöskään elättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeutumiskysymys. En minäkään sisätöissä pääse vessaan aina kun haluan. Montaa muutakin työtä tehdään vesisateessa. Työnantajan kuuluu antaa kunnolliset työvaatteet, esim sadetakki. Auringon paistaessa, luulis itsekkin tajuavan ihon suojauksen, eikä olla auringonpaisteessa 8 tuntia kitkemässä.
Hä? Jos sun työ on kitkea 8 t tietyssä paikassa, niin sittenkö vaan lopetat sen?
On eri asia olla sisällä, missä ON vessa, kuin ulkona täysin ilman vessaa.
Voisiko nuori perustaa vaikka jonkun Etsy kaupan tai jonkun muun simppelin yrityksen?