ollanko jonkun kotona attona oikeasti joku puku päällä ja korkkarit ja kaikki?
meillä on aina kotona ollut siisti pukeutuminen, ja se alussa ainakin vierasti että appilassa ollaan jouluaaton pöydässä suunnilleen verkkareissa ja pyjamassa.....että tavalliset siistit vaatteet.....kaikissa joulukuvastoissakin kaikilla vimpan päälle kuteet, mekkoja ja miehillä puku.
.....
miten siis pukeudut joulupöytään/aattona
ps. meillä ei oo lapsia ja ollaan 27 ja 30 eikä joulu ole vielä ainakaan mikään sukukokous, ihan vaan mä, mies ja appivanhemmat. aamupäivän vietän äitini ja pikkusisarusten luona, jossa käy ip pukki, eikä sielläkään hienostella.
Kommentit (48)
ei ole edes joululiinoja. ruokaa vaan vitusti. colleget päällä. Kamalasti halpoja lahjoja. (meillä aina et yksi hyvä.
Minulla parhaat päällä, mietin vaan että mitä hemmettiä...
Kotonani oli aina paremmat päällä, joulumatot, joululiinat ja jouluastiat.
Siirrin sen perinteen kotiimme ja hyvin kai tuo ukko sopeutui, pakko kai oli. mutta anoppilassa joulu kaukana.
Me kyllä pukeudutaan sekä kotona, että vanhempieni luona että miehen äidin luona juhlavaatteisiin. Myös kattaukset ja koristelut ovat juhlaa. Kukkia pöydässä, lautaliinat jne. Joulu on siis juhla kaikin osin.
Pukukoodi on miehillä puku tai paita ja housut. Naisilla leninki, siistit housut ja paita tms. Ja tietty kengät juhlavaatteiden kanssa. Lahjojen jaon jälkeen villasukat ja oloasu, mutta silloin ollaan jo puoliyössä.
Me vietämme joulun aikaa aina molempien vanhempien luona. Pukeudutaan juhlavasti ja samoin ruoka ja kattaus on juhlavaa.
heitetään vapaalle ja nautiskellaan siitä ettei tarvitse tehdä mitään erityistä tai mennä mihinkään. Joulusaunan jälkeen kukin kiskoo päällensä jotain mukavaa, ja sitten käydään joulupöytään. Kattaus on pykälän hienompi kuin arkena (punainen pöytäliina, kynttilöitä), mutta ruoka näyttelee pääosaa. Ruuan jälkeen on ihana niissä mukavissa vaatteissa istua rinkiin olkkarin lattialle, ja alkaa lahjojen avaaminen... :) Joulu on juhla, ja meillä juhlitaan näin.
Vierailija:
Myöhään illalla kun syödään kinkkkua kahdeksannen kerran puetaan joululahja yöpuvut tai oloasut päälle.
pukua tms. Ei olisi kiva syödä verkkareissa.
Mielestäni se, että pukeudutaan hyvin perheen kesken, osoittaa samaa huomaavaisuutta kuin se että pukeudutaan hyvin silloin kun ollaan vieraammassa seurassa. Mielestäni pukeutuminen myös tuo juhlan tuntua erityisiin päiviin ja erottaa ne arjesta. :)
...puoliltapäivin kaikki on yleensä valmista ja sitten laitetaan ns. pyhävaatteet päälle ei kuitenkaan juhlavaatteita. Pukeudumme lähinnä jouluaaton messua varten. Messusta tulemme saunaan ja saunan jälkeen pukeudutaan mukaviin siisteihin olovaatteisiin ja nautimme runsaan joulupöydän antimista mukavasti kynttilänvalosta, olemme siis aattona aina oman perheen kesken (äiti, isä, kaksi koululaista ja leikki-ikäinen).
Joulupäivänä anoppilaan pukeudumme taas pyhävaatteisiin, siellä on sellainen tapa. Omassa lapsuudenkodissani olemme taas siisteissä ja mukavissa olovaatteissa, kun siellä on sellainen tapa. Isäni sanookin usein, että laitanpas nuo pyhäverkkarit, kun on joulukin ;-)
Olemme yhdessä valinneet kotiimme rennomman tyylin, koska työssä pitää olla edustava ja joulu on meille rentoutumisen aikaa. Meille tulee juhlamieli kiireettömyydestä, yhdessäolosta, nautiskelusta.
loululahjakirjasta ja herkuista nauttien.
Ei mitään erityisiä juhlavaatteita. Vietämme joulua vanhempiemme luona, ja tärkeintä on lämpö ja yhdessäolo. Vaatetus tulee ihan viimeisenä asiana mikä joulussa mietityttää.
Onhan kyseessä sentään juhla. Miehillä kaikilla puvut tai vähintään kauluspaidat ja lakerikengät. Naisilla hame ja siisti pusero sekä korkokengät. En tiennytkään ennen kuin luin tämän ketjun, että joku viettää joulunsa verkkareissa.
Ilta ruokaillaan ja availlaan paketteja hepenissä, ja joskus yöllä porukka valuu vaihtamaan yökkäreihin ja oloasuihin - niissä on mukavampi pelata Monopolia ;) Meillä on aina pukeuduttu juhlavaatteisiin jouluna, ja toivottavasti muistan siirtää tavan omaan kotiinkin, jahka jouluja joudumme täällä viettämään. Vaatteet tekee sen juhlan, heti tulee sellanen olo, että on jotain spesiaalia.
Meidän perheessä ei muutenkaan perusteta noista pukukoodeista, joten me olemme ihan omissa mukavissa (siisteissä) vaatteissa. Mun mielestä on jotenkin vaivaannuttavaa, kun esim. äitini käyttää vimpanpäälle koruja yms. Olen tosin ajatellut, ettei hän pääse niin usein juhlimaan ja siksi jouluun niin hirveästi panostaa.
Mieheni puolella käydään lähinnä joulupäivä kahveella. Ihan tavallisissa vaatteissa. Pidän tästä enemmän. Mitäs me toisillemme " parempaa" esittämään.
En tedä vietämmekö kotona ollenkaan joulua. En kestä sitä krääsää ja erikoispöytäliinoja yms. ollenkaan. En ymmärrä miksi tarvitsee stressata ja panostaa niin hirveästi muutamaa päivää vuodessa. Minä haluan vain nauttia perheeni seurasta.
Lapsuudenkoti
- Verkkarit tms. tavalliset vaatteet heillä aina joulunakin
- Alkoholi kuuluu olennaisesti myös jouluun
- Pukki ollut aina tuhdissa humalassa jouluna : -((
- Paljon halpis lahjoja
- Ruokaa aina paljon ja sen on HYVÄÄ!!!!!
Anoppila
- Hienot vaatteet, juhlatunnelma
- Alkoholia sen verran, että syönnin päälle ehkä konjakit
- Pukki ei käynyt koskaan
- Lahjoja jonkin verran, mutta laatua
-Ruokaa tarjolla, mutta ei erityisen jouluista (ei kinkkua) appiukko hirvimiehiä, joten hirvenliha paljoa yleensä tarjolla... (Joka kerta jään nälkäiseksi heillä syötyään aattona, sillä ruoka niin pahaa/ mautonta)
Oma perhe
-Tykkään joulusta ja siitä tunnelmasta, siitä huolimatta, että tulen ns. aivan tavallisesta suomalaisperheestä, jossa ei turhia hienostella.
- Haluan ehdottomsti tarjota lapsilleni sellaisen mukavan joulutunnelman... Pikkuhiljaa marras- jolulukuun vaihteessa aloitetaan lasten kanssa valmistelemaan koti joulua varten ( hillitysti)
- Jouluaatto-aamuna lapset saavat rauhassa katsella lasten ohjelmia, kun riisipuuro hautuu. Pukeudutaan kauniisiin vaatteisiin ja päivällä käydään haudoille viemässä kynttilät...
Haaveilen aina siitä unelmien joulusta, jossa kaikki pukeutunut parhaimpiinsa ja kaikilla on kivaa. SYödään hyvin ja kynttilät loistaa kilpaa lasten silmien kanssa.... Pukki olisi selvinpäin...
ja juhlissa pukeudutaan hyvin.
Tosin sitten myöhään iltasella kyllä pistetään rennot kuteet päälle ;)
Toivottavasti kaunis vaimoni laittaa korkkarit, stayupit ja korsetin. Mutta vasta, kun lapset ovat nukkumassa...
MEILLÄ on aina pukeuduttu hyvin, mutta ANOPPILASSA vain verkkareihin. Yök tuota miehen perhettä ja varsinkin ANOPPIA kun se ei ymmärrä mitään.
MINUN perheeni on aina toiminut paremmin ja oikein.
Hyvää ja suvaitsevaista joulua kaikille. Joulunahan lähimmäisenrakkaus kukoistaa varsinkin av. mammojen joukossa.
anoppilassa oli pienoinen kulttuurishokki. Olin pukenut lapsen ja itseni sievästi ja hiukka hämmensi kun anoppilan porukka oli verkkareissa ja t-paidoissa ja miehen sisko likaisissa reikäisissä pitkissä kalsareissa. Ruuat otettiin suoraan hellalta pannulta ja koko ateria oli kovin arkinen tapahtuen keittiönpöydän ääressä. Hiukka erilainen joulu mihin itse olin tottunut. Tosin miehellä sitten tietysti sama juttu toisin päin kun oltiin joulu minun vanhempien tykönä.
Joulupäivä meneekin sitten pelkässä yöpuvussa :)
ei nyt sentään ihan iltapuvussa, mutta miehillä tietysti puku päällä ja naisilla korkokengät jalassa. Pöydässä on pellavalautasliinat ja perintöhopeat, kattaukseen ja tarjoiluun muutenkin on panostettu erityisesti.