Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi olla näin herkkävatsainen?

Vierailija
26.12.2025 |

Mutta yksi lähipiirissä on todella ruokarajoitteinen, voiko tämä olla edes totta? Ei voi syödä mitään missä on pippuria, chiliä tai sipulia (edes maustesekoituksessa), sairastuu kuulemma kuukausien ripuliin esinm. jos syö jugurttia, jonka parasta ennen päiväys on vasta muutaman päivän kuluttua, saa aina ruokamyrkytyksen missä tahansa buffetissa, ei voi syödä ravintoloissa muuta kuin hänelle erikseen tehtyä annosta, ei voi syödä suurinta osaa  vihanneksista eikä hedelmistä. Sairastuu jokaiseen kiertävään vatsatautiin ja sairastuu jos joku on ottanut väärillä salaattiottimilla toisesta kiposta jotain oireita aiheuttavaa ennen herkkistä.  Lääkärit ei löydä mitään muuta kuin toiminnallisia vatsavaivoja, ei allergioita, ei keliakiaa, ei laktoosi-intorelanssia.  Mikä tahansa ruokailutilanne on ihan käsittämätön show sen suhteen, mikä hänelle ei sovi. Yhteisruokailuissa aina ehdotetaan että toisi omat eväät ja/tai ottaisi suoraan ko. paikan keittiöön ETUKÄTEEN yhteyttä mutta ei. Aina sama hulabaloo kuinka mikään ei sovi ja sitten kuukausien itku siitä, kuinka kipeä saa oli Marja-Pertin hautajaisten jälkeen.

Onko tämä yleistäkin?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelma!

Vierailija
2/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain hän kuitenkin on voinut syödä, kun on vieläkin hengissä ja jaksaa valittaa. Heikommassa kunnossa ei jaksaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samalla lailla herkkävatsainen, mutta en tee siitä mitään numeroa. Muut kuin mieheni eivät edes tiedä, miten pitkä lista minulla on ruoka-aineita, joita vatsani ei siedä. Jos joudun menemään jonnekin, missä on tarjolla ruokaa, en syö mitään tai juon vain teetä. Jos tyrkytetään jotain, sanon esimerkiksi että yritän välttää suolaa (sitä on lähes kaikissa ruoissa, joten sillä tekosyyllä on helppo kieltäytyä) tai että en lääkityksen takia saa syödä ennen kuin kello x.

Omasta mielestäni vatsavaivani johtuvat stressistä. Aiemmin pystyn syömään mitä vain oireilematta.

Vierailija
4/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri, joka aina saa vatsapöpön ruuasta, josta kukaan muu ei saa mitään. En jaksa enää niitä kertomuksia, kuinka olivat Marken kanssa syömässä ja illalla oli sitten jo mahataudissa. Ihan aina. Oltiin hänen kanssaan syömässä. Otettiin samat annokset. Tietenkin vain hän sai "ruokamyrkytyksen". 

Vierailija
5/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoliston mikrobikanta on henkitoreissaan. Tuota pitäisi hoitaa istuttamalla suolistoon maitohappobakteerikanta ja ruokkimalla sitä oikeanlaisilla prebiooteilla (kuten niillä kasviksilla). Mausteetkaan eivät ole ainoastaan tuomassa ruokiin makua vaan niilläkin on hyviä terveysvaikutuksia suolistoon. Väittäisin siis, että kyseessä on noilla ruokarajoituksilla itse kehitetty tila.

Vierailija
6/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on suolisto päässyt huonoon kuntoon esim. diagnosoimattoman keliakian vuoksi, niin todella moni ruoka-aine voi aiheuttaa ongelmia. 

Vierailija
7/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri, joka aina saa vatsapöpön ruuasta, josta kukaan muu ei saa mitään. En jaksa enää niitä kertomuksia, kuinka olivat Marken kanssa syömässä ja illalla oli sitten jo mahataudissa. Ihan aina. Oltiin hänen kanssaan syömässä. Otettiin samat annokset. Tietenkin vain hän sai "ruokamyrkytyksen". 

Kaverillasi ei ole kyse ruokamyrkytyksestä, vaan hänen vatsansa ei siedä jotain ainetta, jota siinä ruoassa oli, esimerkiksi maitotuotteita. Hänen pitäisi itse kokeilemalla selvittää, mistä ruoka-aineesta oireet johtuvat.

Vierailija
8/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverillasi ei ole kyse ruokamyrkytyksestä, vaan hänen vatsansa ei siedä jotain ainetta, jota siinä ruoassa oli, esimerkiksi maitotuotteita. Hänen pitäisi itse kokeilemalla selvittää, mistä ruoka-aineesta oireet johtuvat.

Voi kuule. On kyse niin itsepäisestä tapaukaesta, hän ei usko mitään. Aina ruokamyrkytys vaanii joka paikassa. 

Vierailija
9/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on mahdollista, jos on yliherkkä jollekin esim. salisylaateille. Salisylaatteja on esim. hedelmissä, marjoissa, vihanneksissa, oliiviöljyssä jne. Salisylaatteja ei ole lihassa, kalassa, kananmunassa. Ja jos on yliherkkä salisylaateille, niin silloin mm. bentsoehappoa on vältettävä usein ja sitähän on luonnostaankin mm. marjoissa puhumattakaan säilöntäaineena käytettävästä bentsoehaposta. 

Vierailija
10/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule. On kyse niin itsepäisestä tapaukaesta, hän ei usko mitään. Aina ruokamyrkytys vaanii joka paikassa. 

Ilmeisesti kuitenkin on muuten ihana ihminen, kun vielä pidät häntä kaverinasi?

Vierailija
11/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä hän voi syödä? Kerro siitä

Vierailija
12/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintasosairaus, IBD. Syytä ei tiedetä, ne on opittuja, kuten jossakin vaiheessa oli hajusteyliherkkyys, nykyään se näyttäisi laantuneen. 

Vierailija
13/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että ihmiselle tulee vatsakipuja ripuleineen ja jopa pahoinvointia ruokailujen jälkeen, ei tarkoita sellaista vatsatautia, mitä normaalivatsaiset käsittää vatsataudilla. Enkä usko aloittajan tuttavankaan puhuvan mistään vatsataudista, vaan esim. kipeästä vatsasta tms.

Vierailija
14/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein eileen kanaa uunissa , siihen riisit ja vihannekset.Aiai kun taas vatsaa vääntää. Menen lääkärille 5.1 , toivon että saan apua kun turvottaa koko ajan ja vvatsa on kuin potkupallo . KIlojakin lisääntynyt 10. 

Kärsin todella enkä uskaltaisi mennä ulos syömään . Vessassa laukkominen !

Vierailija
15/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mitä hän voi syödä? Kerro siitä

Kerro nyt!

Vierailija
16/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan diagnoosiksi parantumatonta laatua olevaa vikaa korvien välissä.

Vierailija
17/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on tuttavapiirissä wannbeallergikkokeliaakikko. Oikeasti ei ole mitään. Nämä erilaiset ruokavaliot myös vaihtelevat vuosittain. Onneksi nähdään harvoin ja meille tullessa sanon, että tuo omia eväitä. Yleensä lopulta syö kaikkea, mistä tykkää. Todella rasittavaa.

Vierailija
18/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suoliston mikrobikanta on henkitoreissaan. Tuota pitäisi hoitaa istuttamalla suolistoon maitohappobakteerikanta ja ruokkimalla sitä oikeanlaisilla prebiooteilla (kuten niillä kasviksilla). Mausteetkaan eivät ole ainoastaan tuomassa ruokiin makua vaan niilläkin on hyviä terveysvaikutuksia suolistoon. Väittäisin siis, että kyseessä on noilla ruokarajoituksilla itse kehitetty tila.

mausteille on moni oikeasti allerginen ja niissäkin voi olla vaikka mitä torjunta-aineita/homeenestoaineita tms seassa. Siitä olen samaa mieltä että mikrobikanta on pielessä ja siihen auttaa maitohappobakteerikuuri ja sen kuurin pitää olla pitkä, samoin muu ruokavalio pitää rauhoittaa melko yksinkertaiseksi eli antaa tilaa suolistolle toipua ja myöhemmin katsoa vähän kerrallaan mikä omalle kropalle sopii ja mikä ei. Allergiatestit eivät aina näytä totuutta. Itselläni meni vuosia saada suolisto parempaan kuntoon, en vieläkään syö mitenkään hurjan laajasti, mutta riittävän monipuolisesti jotta saan tarvitsemani ravintoaineet ruuasta. Sinänsä kyllä ihmeellistä että ihminen, jolla on niinkin laajasti haasteita ruokailun kanssa, jaksaa rampata ulkona syömässä jatkuvasti, kun tietää mitä siitä seuraa. 

Vierailija
19/19 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei itse tee mitään asian eteen vaan mieluummin kärsii, niin se on outoa. Helppo olisi ottaa vaikka ravintolaan yhteyttä ja varmistaa sopiva annos. Tai ottaa ensimmäisenä, niin ottimet eivät ole päässeet koskemaan muihin ruokiin. 

Jotkut voivat oikeastikin olla tosi herkkiä pienellekin määrälle vääriä ainesosia (esim. itsekin varon tarkasti, että buffetottimet eivät koske kalaan, tai hengitystiet menevät umpeen, mutta varmistan tämän jonnekin mennessä, jos on pientäkään epäilystä), mutta olen nähnyt myös paljon sellaista varmuuden vuoksi kaiken varomista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi