Pörssisähkö maksaa nyt keskellä talvea keskipäivällä 3snt/kWh
Ja sähköyhtiöt repii monelta uunolta kymmeniä senttejä. Muutama jeesustelee "asiakasta vastaan tulemisella" kun tiputtaneet toistaiseksi voimassa olevia hintojaan 25 sentin tienoille.
Massiivinen härski rahastus menossa.
Kommentit (41)
Neljän euron pörssisähkö ja muut pelottelut. Hyvin saatiin ihmiset paniikin valtaan. Tyytyväisinä maksavat nyt vaikkapa 30 senttiä/kWh kun halvalla saavat. Täydellinen vedätys sähköyhtiöiltä ja tekevät hurjat voitot.
Nyt puheet siirtohinnan nostoilla , mikä tätä maata ja ihmisiä vaivaa , rahastetaan hengiltä perus tarpeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin liittyneekö se ongelma siihen, että pörssisähkön hinta voi vaihdella paljon? Ja monilla ei ole mahdollista päivystää hintoja?
Ei ole mahdollista katsoa kerran päivässä jotain nettisivua?
Katsoa kyllä, mutta se itse sähkönkulutus, pyykin pesu, astianpesukone, uuni jne. niitä ei voi kaikki ajoittaa halpaan aikaan.
Ei, mutta voi kuitenkin välttää laittamasta niitä päälle kalleimpina hetkinä. Viimeisen 30 pv keskihinta on ollut 7,58 snt/kWh.
Onko sun aikasi arvotonta?
Tekisitkö töitä alle euron tuntipalkalla?
Sähköä ja vettä kuuluu sivistysvaltioissa voida käyttää silloin kun sitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin liittyneekö se ongelma siihen, että pörssisähkön hinta voi vaihdella paljon? Ja monilla ei ole mahdollista päivystää hintoja?
Katsoa kyllä, mutta se itse sähkönkulutus, pyykin pesu, astianpesukone, uuni jne. niitä ei voi kaikki ajoittaa halpaan aikaan.
Ei, mutta voi kuitenkin välttää laittamasta niitä päälle kalleimpina hetkinä. Viimeisen 30 pv keskihinta on ollut 7,58 snt/kWh.
Sähköä ja vettä kuuluu sivistysvaltioissa voida käyttää silloin kun sitä tarvitsee.
Viime aikoina ei erityisen kalliita tunteja ole ollut enää lainkaan. Tämä on näiden peloteltujen ylivoimaista käsittää. Eli koska tahansa käytettynä pörssisähkö on täysin kilpailukykyinen muiden sopimusmuotojen kanssa. Lisäksi viimeisen kuukauden aikana lähes aina vieläpä selvästi halvempaa. Ei siis mikään estä käyttämästä. Jos olisi määräaikainen tai joku 24 kk soppari viime vuoden jälkimmäisellä puoliskolla tehtynä tilanne olisi se että silloin itku kurkussa laskisi paljonko sähköä kuluu. Tänäänkin kolmen sentin hinnalla voi kuluttaa niin paljon kuin kerkeää. Ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime aikoina ei erityisen kalliita tunteja ole ollut enää lainkaan. Tämä on näiden peloteltujen ylivoimaista käsittää. Eli koska tahansa käytettynä pörssisähkö on täysin kilpailukykyinen muiden sopimusmuotojen kanssa. Lisäksi viimeisen kuukauden aikana lähes aina vieläpä selvästi halvempaa. Ei siis mikään estä käyttämästä. Jos olisi määräaikainen tai joku 24 kk soppari viime vuoden jälkimmäisellä puoliskolla tehtynä tilanne olisi se että silloin itku kurkussa laskisi paljonko sähköä kuluu. Tänäänkin kolmen sentin hinnalla voi kuluttaa niin paljon kuin kerkeää. Ei tunnu missään.
Vanhempani erehtyivät tekemään 38 snt/kWh määräaikaisen sopparin sähkölämmitteiseen omakotitaloon. Onneksi se päättyy jo huhtikuussa eikä ole mikään kahden vuoden pituinen.
Itse pääsin pörssissä marraskuussa 22,84 snt/kWh ja joulukuussa 20,96 snt/kWh keskihintoihin (sis. 0,99 snt/kWh marginaalin) eli alle spot-hinnan keskiarvon, vaikka asun kerrostaloasunnossa kaukolämpötalossa. Eli kyllä sitä kulutusta voi ohjata halvempaan aikaan, vaikkei olisikaan tarvetta lämmittää sähköllä.
Mikä rahastus se on jos asiakas itse valitsee epäedullisen sopimuksen itselleen? Ei ole pakko hyväksyä sitä mitä yhtiö markkinoi.
Vierailija kirjoitti:
Vihreä siirtymä maksaa. Osa sähköyhtiöistä on tämän myöntänyt, mutta ne uutiset häviävät niin täältä kuin ihan paikan päältäkin. YLE jopa haastatteli Helen-yhtiötä viime vuoden lopussa ja myönsivät vihreän siirtymän, mutta se haastattelu hävisi pari viikko myöhemmin kun hinnat alkoivat nousemaan räjähdysmäisesti.
Tällaista siis Suomessa. Muistakaa äänestää!
Vihreä siirtymä on siis tehnyt sähköstä halpaa?
Jos äänesten persuja niin saanko sitten kalliimpaa hiilivoimaa?
Vierailija kirjoitti:
Neljän euron pörssisähkö ja muut pelottelut. Hyvin saatiin ihmiset paniikin valtaan. Tyytyväisinä maksavat nyt vaikkapa 30 senttiä/kWh kun halvalla saavat. Täydellinen vedätys sähköyhtiöiltä ja tekevät hurjat voitot.
Kuka pakotti ottamaan kalliin sopparin? Syyllinen löytyy peilistä.
Ensi talvena monia kyllä ottaa rajusti kupoliin kun maksavat vieläkin 30 snt/kWh. Hinnat varmaan 3-5 snt/kWh läpi ensi talven, koska OL3 ja tuulivoima. Itse olen kylmän viileästi pitäytynyt pörssisähkössä koko ajan, koska aavistin kyllä sähkökriisin olevan väliaikaista. Ei ollut mitään aikomustakaan ryhtyä mihinkään kalliisiin määräaikaisiin.
Täytyy myöntää, että olin aika typerä kun ennen talvea menin tämän 18snt/kwh-sopparin ottamaan vuodeksi. Uskoin just sitä pelottelua että halpaa sähköä ei enää koskaan tule olemaan ja se on suurinpiirtein sähkömaailmanloppu tulossa. Mutta nyt tosiaan olisi kannattanut ottaa se pörssisähkö, vaikka tuossa nyt vähän kalliinpuoleista olikin jonkun kuukauden verran. Mutta tästähän se vaan halpenee taas etenkin kun kesä lähestyy. Täytyy nyt sitten kun sopimus päättyy, mennä pörssisähköllä vaikka näköjään petaillaankin uutta pelottelukampanjaa jo ensitalvelle valmiiksi. "Jos on kylmempi talvi niin maailma kaatuu taas ja sähköt loppuu...."
Vierailija kirjoitti:
Ensi talvena monia kyllä ottaa rajusti kupoliin kun maksavat vieläkin 30 snt/kWh. Hinnat varmaan 3-5 snt/kWh läpi ensi talven, koska OL3 ja tuulivoima. Itse olen kylmän viileästi pitäytynyt pörssisähkössä koko ajan, koska aavistin kyllä sähkökriisin olevan väliaikaista. Ei ollut mitään aikomustakaan ryhtyä mihinkään kalliisiin määräaikaisiin.
En usko että OL3 koskaan tulee sähköä tuottamaan. Siellä on AINA joku rikki. Siis AINA. Ei se normaalisti voi olla noin vaikeaa saada laitosta toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin aataminaikuisia kodinkoneita ettei niissä ole ajatusta?
Pyykkiä ei esim. saa jättää koneeseen.
Meinaat että uuni tekisi ruuan yöllä? Jotkut haluaa syödä juuri valmistunutta ruokaa.
Entä vakuutukset? Onko koneet valvonnan alla kun itse nukkuu samaan aikaan?
Olisko niin että on viikonloppu ja tehtaita kiinni. Huomiona vielä että moni firma on vähentänyt tuotantoaan tai jopa mennyt konkurssiin. UPM liputtaa taas yhtä paperitehdasta alas.
Feministinen siirtymä.
Sopimus on sopimus. Jos on niin tyhmä, että tekee huonon sopimuksen niin kärsiköön nahoissaan ja oppikoon.
Itsehän olin viisas ja sanoin sähköyhtiön soittajalle, että työnnä se 27c/kWh sopimus hanuriis.
Nyt on lämmitetty tosi halvalla 3-5c/kWh ja puulla loput.
Vierailija kirjoitti:
Olisko niin että on viikonloppu ja tehtaita kiinni. Huomiona vielä että moni firma on vähentänyt tuotantoaan tai jopa mennyt konkurssiin. UPM liputtaa taas yhtä paperitehdasta alas.
Feministinen siirtymä.
Tuuli pöllö! Tuuli!!
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse päivystää, älyrele hakee hinnat netistä päivittäin ja ohjaa iso varaajan lämmityksen halvoille hinnoille.
Koko Suomihan tästä kärsii.. ei ole esim lounasravintoloissa ollut näin hiljaista pitkään aikaan mitä on nyt. Uudistalorakentaminrn ajoi seinään, uusien autojen myynti on romahtanut täysin jne jne.... ostovoima kun sakkaa
Nyt on sitten kaikilla pörssisähköt. Vähän aikaa takaperin kaikilla oli 25 vuoden määräaikainen 3,8c/kWh, kun oli soitellut tutulle sähkönmyyjälle.
Vierailija kirjoitti:
Feministinen siirtymä.
Persuille ottaa luonteen päälle kun olivat väärässä.
Jatka sinä Putinin kanssa vihreästä siirtymästä kirkumista.
bensa , ruoka , sähkö , mikä seuraavaksi?