Tiedoksi miehille (ja miksei naisillekin): pelkkä tuijottelukin voi olla ahdistavaa!
Joskus todella haluaisin olla "rauhassa" ja sulautua tapettiin, mutta se näyttää olevan mahdotonta, koska ihmisillä on joku pakkomielle tuijottaa. Surullisena tai muuten huonovointisena ei haluaisi olla katseiden kohteena ollenkaan. Joten yrittäkää edes.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pukeutumisesi sisältää katseen vangitsijoita (rinnat, muut muodot, camelin varvas). Vangitsee ne katseen, miten tämä voi yllättää?
Jos pukeudut niin ettei sinussa ole mitään katseen vangitsevaa, ei sinua tuijotella. Haluat näyttää kauniilta tai seksikkäältä, mutta suututte kun siitä seuraa väistämätön katse.
Parkatakki, housut, matalat kengät, silmälasit, ei meikkiä. Mikään näistä ei erityisesti houkuttele tuijottamaan.
Ap
Jos ne tuijottaa sun rumuutta? Itse ainakin mielessäni näen ei-niin-viehättävän naisoletetun tuolla kuvauksella, phyi!
Ihan sama mitä tuijottavat.
Ap
Oletko ajatellut, että ongelma on oikeastaan matalassa ahdistumiskynnyksessäsi?
Miltä itsestäsi tuntuisi esim. syödä jonkun tuntemattoman tarkkaillessa hiljaa vieressä?
Ap
Pysyttele ihmeessä kotosalla :D
Vierailija kirjoitti:
Aika korjaa ongelman. Naisen tarvitsee vain täyttää 40, niin hän muuttuu näkymättömäksi, ja vastaantulijat ovat kävellä ylitse, jos itse ei ymmärrä väistää.
Ei toimi kaikilla tämäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika korjaa ongelman. Naisen tarvitsee vain täyttää 40, niin hän muuttuu näkymättömäksi, ja vastaantulijat ovat kävellä ylitse, jos itse ei ymmärrä väistää.
Ei toimi kaikilla tämäkään.
Ei niin. Jokaiselle 80-vuotiaalle mummelillekin löytyy vähintään 6 ahdistavasti tuijottavaa miestä heti kun ovesta ulos astuu.
Vierailija kirjoitti:
Tuijotteluun löytyy ratkaisu, nigab.
Koska ihmisten katseita ei voida kriminalisoida, niin ota mallia somaleilta ja käy Puhoksessa ostamassa kunnon mustakaapu päällesi, josta näkyy vain silmät.
Voit käyttää vielä aurinkolaseja niin silmätkään ei näy.
Ongelma ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se tosiaan jo Jenkeissä on eli "dripping water harrashment" on mm. sitä kun joku toinen kokee katseesi häiritseväksi. Mikäli tällä tiellä jatketaan niin hyvin pian kaikilla ihmisillä on aurinkolasit päässä kesät talvet sisällä ja ulkona.
Se on harr-ash-ment elikkä tuhkaluukkuhommia.
Varo liukastumasta saippuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pukeutumisesi sisältää katseen vangitsijoita (rinnat, muut muodot, camelin varvas). Vangitsee ne katseen, miten tämä voi yllättää?
Jos pukeudut niin ettei sinussa ole mitään katseen vangitsevaa, ei sinua tuijotella. Haluat näyttää kauniilta tai seksikkäältä, mutta suututte kun siitä seuraa väistämätön katse.
Parkatakki, housut, matalat kengät, silmälasit, ei meikkiä. Mikään näistä ei erityisesti houkuttele tuijottamaan.
Ap
Jos ne tuijottaa sun rumuutta? Itse ainakin mielessäni näen ei-niin-viehättävän naisoletetun tuolla kuvauksella, phyi!
Ihan sama mitä tuijottavat.
Ap
Oletko ajatellut, että ongelma on oikeastaan matalassa ahdistumiskynnyksessäsi?
Miltä itsestäsi tuntuisi esim. syödä jonkun tuntemattoman tarkkaillessa hiljaa vieressä?
Ap
Mikä sulle oikein on sitä tuijottelua ja tarkkailua? Ihan normaali ympäristönsä katselu?
Miksi sun edes pitäisi syödä julkisilla paikoilla, jos se noin ahdistavana koet? Eihän siihen kukaan pakota.
Niin, elämässä jokainen ihminen joutuu käsittelemään negatiivisia tunteita välillä arjessaan. Jostain syystä yhteiskunnassa nostetaan silti jalustalle ja tikun nokkaan vain kaikki seksuaalisuuteen liittyvät negatiiviset tunteet. Ihmiset voivat ahdistua lukemattomista muistakin eri syistä sosiaalisissa tilanteissa, ja niiden kohdalla oletus on, että niiden tunteiden kanssa on vain joko opittava elämään tai haettava ammattiapua.
Vierailija kirjoitti:
Niin, elämässä jokainen ihminen joutuu käsittelemään negatiivisia tunteita välillä arjessaan. Jostain syystä yhteiskunnassa nostetaan silti jalustalle ja tikun nokkaan vain kaikki seksuaalisuuteen liittyvät negatiiviset tunteet. Ihmiset voivat ahdistua lukemattomista muistakin eri syistä sosiaalisissa tilanteissa, ja niiden kohdalla oletus on, että niiden tunteiden kanssa on vain joko opittava elämään tai haettava ammattiapua.
No mutta noinhan se on. Ei yhteiskuntaa voida määrätä toimimaan jonkun pienen, joka asiasta ahdistuvan marginaalipoppoon ehdoilla. Vain ihminen itse on vastuussa omista tunteistaan.
Jokunen vuosi sitten oli aina artikkeleita siitä miten flirtti piristää päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dripping water tarkoittaa sitä,
että teko mikä on pieni ja "harmiton", kuten yksi pieni vesitippa otsalle pudotettuna,
muuttuukin kidutukseksi, kun tippoja tulee tasaisen toistuvasti hetkestä tai päivästä toiseen.
Tällaista "tippuvaa vettä" on usein mm. sanallinen väkivalta. Yksi ruma sana ei haavaa tee, mutta järjestelmällisen väkivallan kohteena olevat joutuvat esim perheväkivaltatilanteissa kuulemaan pieniä rumia kommentteja päviästä ja viikosta toiseen, jolloin "harmittomasta" pienestä teosta, tulee kokonaisuutena kidutusta, koska tekoja on niin monta. Tällöin on minusta hyvä, että oikeuslaitos ymmärtää ilmiön ja pystyy siitä rankaisemaan, vaikka yksittäinen teko onkin "pieni".
Tässä tuijotuksen yhteydessä kyse on varmaan tilanteista, jossa joku on toista tähän tyyliin katseellaan kiusannut niin, että se on toistunut useita kertoja., säännöllisesti. Vesitipasta on tullut vuolas puro, tai kiinalaista vesikidutusta.
Opettajan tai esiintyvän artistin ammatti on sitten väkivaltaa pahimmillaan, useat tuijottavat julkeasti yhtäaikaa.
Ei tietenkään ole, koska sehän on normaali tilanne jossa kuuluukin katsoa!
Häirintää olisi se, että vastoin toisen tahtoa tehdään epämukavaa oloa ymmärtäen, että toiselle tulee epämukava olo, joko siitä välittämättä, tai se tavoiteena. Ja jos se jatkuu systemaattisesti, se voi olla tuota "dripping water..."
Jotkut näyttää tässä keskustelussa syyllistyneen, että onko katsominen muka rikos. Kai tiedätte itse, onko katseenne viaton ja oletteko kunnon ihmisiä, vai oletteko häiriintyneitä toisten kiusaajia jotka tuijottamalla ym kiusaa. Ei tavallisessa katseessa tai toisen katsomisessa mitään pahaa olo. Tarkoitan häirintää joka tehdään häirintätarkoituksessa. Jos ei ole sellaista kokenut, ei ehkä ymmärrä ilmiötä.
Hyvin ahdistuneen ihmisen voisi kuvitella joskus subjetiivisesti kokevan myös tavalliset katseet ahdistavina, mutta se ei siitä tee vielä pahaa. Missä se raja menee, se pitäisi aikuisen silmiään käyttävän tietää itse. Vinkki voisi olla, että jos sinua huolestuttaa että katselusi on sopimatonta, se tuskin sitä on. Häiriintyneet tuijottelijat kun eivät semmoisesta huolestu, senkun kiusaavat.
Pitäisikö ihmisten puhkeaa silmänsä ja aiheuttaa itselleen sokeus kun sinua ahdistaa jos joku ihminen katsoo kun et edes tiedä minne se ihminen katsoo?
Vierailija kirjoitti:
Jokunen vuosi sitten oli aina artikkeleita siitä miten flirtti piristää päivää.
Yksipuolinen tuijottaminen ei vaan ole flirttiä..
Oletko täysin varma että ihmiset katsovat sinua eikä ole se perinteinen että huomiohimoissasi kuvittelet olevasi kaiken huomion keskipiste vaikka todellisuus on että juuri kukaan ei edes katso sinua?
Koitappa nyt vähän kasvaa kun tuntuu olevan taas niin vaikeaa
Tuijottelijoita on ja sitä tekee miehet ja naiset ja tuijottavat sekä miehiä että naisia. Syy voi olla seksuaalinen tai miniagressio tai muuten vaan.
Ensin naiset kieltäytyvät puhumasta suoraan ja antavat epämääräisillä silmäpeleillä miehelle luvan lähestyä niin kertokaas naiset sitten miten teidän silmäpelit pitäisi nähdä jos ei saa edes katsoa?
No minä olen nyt 46 v täti-ihminen ja tuntuu, että varsinkin nuoremmat miehet ovat alkaneet tuijottaa intensiivisemmin siitä lähtien, kun neljäkymppiä tuli täyteen.
Vierailija kirjoitti:
No kuten tuossa jo kirjoitin, niin vasta 40 täytettyäni nuoremmat miehet ovat alkaneet tuijottaa intensiivisemmin. Eikä minun ylitse kyllä helposti kävelläkään, koska olen yhtä pitkä kuin keskimääräinen suomalainen mies. Ja olen siis nainen :D