Mullistava tieto saimaannorpasta herättää ihastusta ja lisäkysymyksiä
Yle kertoo saimaannorpan olevan kokonaan oma norppalajinsa, eroaa geneettisesti muunmuassa vienan meren norpasta.
Sivuhuomionta jännä kuinka maallikon silmiin samannäköiset norpat voivat olla eri lajinsa mutta harjaantumattomaankin silmään täysin eri näköiset ja väriset ihmiset ovat samaa lajia.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tämä nyt on alkanut etenemään. 🙂 Julkisuutta tarvii
Tulee mieleen, että Pääkkösen Jasperin ja Peltolan Mikon some-näkyvyyksillä tätä voisi osaltaan saada näkyvämmäksi. Akun ja Karin huomasin tätä jakavan IG-tarinoissaan aiemmin.
Mutta kannattaako he tätä?
Ainakin vakaasti näin uskoisin mitä mediasta heidän kalapoliittisia ja vesisuojelullisia kannanottoja olen vuosia seurannut.
Jasperhan on tuossa varmasti Suomen tunnetuin ja pisimpään sitkeää työtä näiden asioiden puolesta tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia nimiä
Heli Järvinen Savonlinna
Juha Taskinen Savonlinna
jSaimi Hoyer Savonlinna
Tommi Korpela Helsinki
Kari Hietalahti Helsinki
Aku Hirviniemi Riihimäki
Janne Neuvonen Savonlinna
Siinä on hieno ryhmä!
Ihania otuksia, harmi että hukkuvat verkkoihin
Tapaus mursu muistuttaa siitä, ettei suomessa taideta kunnolla osata tätä luonnonsuojelua. Luulen että mursukin kuoli hoitovirheeseen esim liian iso annos rauhoittavaa tai nukutus ainetta. Tai sitten se vaan "nukutettiin" tarkoituksella, koska olisi ollut liian kallis ja hankala juttu suomalaisille.
Vaikka itse kansalaisena sitä on aito luontoihminen, niin ei nämä viranomaiset ole samalla tavalla, vaan heillä tärkein motiivi raha. Ja raha se ratkaisee saimaallakin kun kalastajien pitää saada tienisti ja sitä ei kehtaa ketään kieltääkään. Epäilen, että saimaan norppa vielä kuolee sukupuuttoon suomalaisten johdolla.