Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka asutte keskellä ei mitään

Vierailija
24.01.2023 |

Oltiin juuri mökillä jossa lähin kauppa (tai yhtään mikään) on 50km päässä.
Samoilla seuduilla näytti asuvan muutamia ihmisiä. Väkisinkin tulee hämmästelleeksi että eivätkö nuo sekoa tai masennu kuoliaaksi? Te jotka asutte _oikeasti_ keskellä ei mitään, kertokaa ajatuksianne. Miten pärjäätte?

Ihanaa olla kotona sivistyksen parissa.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole oikein mitään tekemistä, lukutaitoa vasta odotellaan, kuultiin, että kirkolla olisi joku kirjasto-niminen paikka sivistyksen ilosanomaa tuomassa. Riekkoja pyydystetään ja joskus käy hirvi pihassa, mutta muuten vain ollaan ja keskitytään shorttaamaan tai treidaamaan.

Joko sinne teille päin on autoja saatu?

Vierailija
22/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun 10km päässä kaupasta ja tulin jo vastaamaan - mutta ai, tarkoitettiinkin vielä pidempiä etäisyyksiä. Täytyy myöntää että olen samaa ihmetellyt, jos asuu ihan tosi syrjässä ilman mitään palveluita. Kaikki asiointi vie hurjasti aikaa matkoineen. Tai töissä käynti. 

Olen hämmästynyt, että pitkä liuta tuli vastauksia, joissa ap on se hölmö ja tällainen asumismuoto, keskellä ei mitään, on ihan normaalia! Eihän se tavallista ole - ihmisethän asuu suurin osa jonkunlaisissa taajamissa. Hyvin harva asuu noin että 50km kauppaan. Mistä tuollaista korpea nyt löytyykään, pitää mennä ylemmäs / idemmäs kuin keski-Suomi. 

Eli en ymmärrä minäkään. Pitää olla erakkoluonne, ja varmaan myös työtön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun itsellä olisi varaa niin muuttaisin johonkin hevonkuuseen. Ennen köyhät asuivat maalla ja rikkaat keskustoissa, nykyään se on päinvastoin.

Vierailija
24/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kaupungista muuttanut maalle sen takia että asioita nimenomaan pääsee tekemään ihan vapaasti ja häiritsemättä muita.   Ja tarkoitan ihan normaaleja harrastuksia tai arkisia puuhia.

Saat tehdä remonttia vaikka klo 3 yöllä, saat laulaa karaokea, saat kävellä pihassa alasti, voit tampata matot ulkona ilman että 100 ihmistä näkee ja kuulee,  voit vaikka maalata ulkona, voit vaihtaa autonrenkaat missä huvittaa, voit pelata jalkapalloa tai mitä tahansa missä tahansa,  

Vapaus tehdä asioita ilman että siitä aiheutuu häiriötä muille.

Vierailija
25/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun 10km päässä kaupasta ja tulin jo vastaamaan - mutta ai, tarkoitettiinkin vielä pidempiä etäisyyksiä. Täytyy myöntää että olen samaa ihmetellyt, jos asuu ihan tosi syrjässä ilman mitään palveluita. Kaikki asiointi vie hurjasti aikaa matkoineen. Tai töissä käynti. 

Olen hämmästynyt, että pitkä liuta tuli vastauksia, joissa ap on se hölmö ja tällainen asumismuoto, keskellä ei mitään, on ihan normaalia! Eihän se tavallista ole - ihmisethän asuu suurin osa jonkunlaisissa taajamissa. Hyvin harva asuu noin että 50km kauppaan. Mistä tuollaista korpea nyt löytyykään, pitää mennä ylemmäs / idemmäs kuin keski-Suomi. 

Etätyö. Olen syntynyt tänne. Kävin koulut ja tein töitä muualla kunnes äitini kuoli ja muutin takaisin lapsuudenkotiini. Kun on elänyt köyhän ja yksinäisen lapsuuden ei oikein osaa kaivata muuta.

Vierailija
26/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä teet siellä sivistyksen parissa?

Istuu pikku kopissaan tuijottamassa kännykän ruutua kymmenen tuntia päivässä ja kirjoittelee tänne avauksia joissa taivastelee miten kukaan voi asua pöndellä kun täällä tsadissa on kaikki!

Vierailija
27/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun itsellä olisi varaa niin muuttaisin johonkin hevonkuuseen. Ennen köyhät asuivat maalla ja rikkaat keskustoissa, nykyään se on päinvastoin.

Kyllä ne syrjäseutujen talot on edelleen halvempia kuin kasvukeskusten rajalla olevat yksiöt.

Vierailija
28/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täydellistä elämää Helsingissä asumisen jälkeen. Mahtavaa nähdä tähtitaivasta valosaasteen ja ihmisten sijasta. Piha/lumityöt mahtavaa liikuntaa - ei tartte tekoliikuntaa.

Näkyy tähtitaivas Helsingissäkin, kun vain viitsii katsoa.

Jos muutama kirkkain tähti näkyy valosaasteen välistä ei tarkoita, että tähtitaivas näkyy. Niitä kun pitää näkyä tuhansittain.

Vierailija
29/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne syrjäseutujen talot on edelleen halvempia kuin kasvukeskusten rajalla olevat yksiöt.

Mutta rikas voi rakentaa kartanon kaikkine huvituksineen ja tehdä etätöitä.

Vierailija
30/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kaupungista muuttanut maalle sen takia että asioita nimenomaan pääsee tekemään ihan vapaasti ja häiritsemättä muita.   Ja tarkoitan ihan normaaleja harrastuksia tai arkisia puuhia.

Minäkin haluaisin istua saunan jälkeen kuistilla juomassa olutta ja ammuskella hirvikiväärillä pihan perälle aseteltuja tyhjiä tölkkejä mutta olen lähes varma että täällä Espoossa joku pikkusieluinen puunhalaaja keksisi valittaa siitäkin.

Vierailija
31/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla, en kuitenkaan todella korvessa, koska lähin kaupunki on noin 15km päässä. En pidä ihmisistä. Koiran kanssa käyn yleensä lenkillä aikaisin aamulla tai illalla myöhään, ettei nähdä muita ihmisiä. Lenkin varrella on pari taloa, joissa koira tykkää käydä tervehtimässä, usein itse jään seisomaan oven ulkopuolelle.

Hyvä päivä on se, kun ei ole tarvinnut puhua muille kuin omille perheenjäsenille.

Kaupassa käyn kerran viikossa pitkän listan kanssa.

Työni teen suurimmaksi osaksi etänä, siitä osa on webinaarien tai koulutusten vetämistä, joilloin olen siis tekemisissä netin kautta ihmisten kanssa. Sekin kuormittaa, mutta olen saanut kehuja siitä, kuinka olen mukaansatempaava puhuja, joka saa kuuntelijansa innostumaan tylsistäkin asioista. Että en minä kai ihan sosiaalisesti lahjaton ole, ehkä.

Vierailija
32/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin istua saunan jälkeen kuistilla juomassa olutta ja ammuskella hirvikiväärillä pihan perälle aseteltuja tyhjiä tölkkejä mutta olen lähes varma että täällä Espoossa joku pikkusieluinen puunhalaaja keksisi valittaa siitäkin.

Puunhalaaja saattaisi jopa kuolla jos olisi sattumalta juuri puita halailemassa niiden tölkkien takana.

Vierailija
33/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi ihana asua noin korvessa, mutta aika hankalaa se olisi, jos lasten koulumatka olisi tuon 50 km. Nyt matkaa on reilu 10 km ja sekin tuntuu välillä liian pitkältä.

Vierailija
34/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupat on sun elämän koko kohta?🤣

Nönnönnöö. MIten siellä ala-asteella muuten sujuu?

Vierailija
35/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta olisi ihana asua noin korvessa, mutta aika hankalaa se olisi, jos lasten koulumatka olisi tuon 50 km. Nyt matkaa on reilu 10 km ja sekin tuntuu välillä liian pitkältä.

Meillä on pienillä koulumatkaa 8 km. Siihen kuluu suuntaansa 60 min. Isommat käy koulua 42 km päässä, koulumatka-aika on lyhyempi.

Vierailija
36/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutama vuosi sitten lomalla hiljaisessa etelän kohteessa, välillä kuului kolaus naapurihuoneistosta, yksinäinen auto ajoi sivukadulla, aamulla heräsin ääniin mitä nyt heräävät ihmiset tuottavat, ovet käyvät, vessaa vedetään, suihkuvesi kohisee.

Kotiin tultua kuuntelin hiljaisuutta, mistään ei kuulunut mitään, ah mikä nautinto.

Usein ei kyllä kotonaan ole niin hiljaista, tuuli metelöi, seinät paukkuu pakkasella ja helteellä, sähköpatterit napsuja, kello tikittää, keväällä herää linnunlaulun.

Mutta juuri tuo hiljaisuus saa ajamaan 15km kauppaan tai 30km isompaan markettiin.

Muuten elämä on hyvin samanlaista kuin lähiössä.

Vierailija
37/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaa myös työttömänä pysymisessä :-)

Julkista liikennettä ei ole, eikä työkkäri tiedä ajokortista ja autosta, joten aika rauhassa saa olla työtarjouksilta ja elää maaseudun rauhassa harrastusten parissa.

Vierailija
38/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Istuu pikku kopissaan tuijottamassa kännykän ruutua kymmenen tuntia päivässä ja kirjoittelee tänne avauksia joissa taivastelee miten kukaan voi asua pöndellä kun täällä tsadissa on kaikki!

Kommenttien mukaan oltiin sitten Amerikassa, lomamatkalla, mökillä, kaupungissa ta maalla, niin sosiaalinen kanssakäyminen tapahtuu joka tapauksessa AV:llä. Tämä olisi mielenkiintoinen ilmiö tutkittavaksi. Miksi valitaan somekommunikointi aidon kohtaamisen sijaan ja miksi ei keksitä muuta tekemistä oltiin missä hyvänsä.

Vierailija
39/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tunne kun kesäiltana voi kävellä rantasaunalta vaikka alasti niityn poikki 400 metriä kotipihalle. En vaihtaisi mihinkään.

Vierailija
40/47 |
24.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttien mukaan oltiin sitten Amerikassa, lomamatkalla, mökillä, kaupungissa ta maalla, niin sosiaalinen kanssakäyminen tapahtuu joka tapauksessa AV:llä. Tämä olisi mielenkiintoinen ilmiö tutkittavaksi. Miksi valitaan somekommunikointi aidon kohtaamisen sijaan ja miksi ei keksitä muuta tekemistä oltiin missä hyvänsä.

Ihmisistä erittyy kaikenlaista saastetta, ihan näkyvää, hajuaistilla tunnistettavaa, näkymättömiä bakteereita ja viruksia.

Niiden kasvot ovat myös epämiellyttäviä lihamöykkyjää ja ääni kiristää hermoja.

Suhinaässät, tankkaaminen, pahimmassa tapauksessa tic oireet (haista v t tu) häiritsevät kommunikointia, joten paree vaan kirjoitella Vauva palstalla ja täällä voi sanoa kaiken sen mitä kasvokkain ei voi sanoa.

Haiskaa pahalle stanan ke hopo sitiiviset.