Jos omistaa etanolikäyttöisen tai flexfuel-auto, saako siinä käyttää omatekoista pontikkaa polttoaineen?
Kommentit (39)
1. alkoholin valmistaminen on tarkasti säänneltyä.
2. omatekoisen liilennepolttoaineen käyttämisestä pitää maksaa vero.
3. Polttoaineeksi käytettävän etanolin tulee olla hyvin puhdasta. Käytännössä tislauspannutyyppisellä laitteistolla siihen ei päästä.
4. Raaka-aineet ja tislaukseen käytettävä energia maksavat, sinulla pitäisi olla omasta takaa mielellään molemmat ja jollain tavalla ylijäämänä.
Suomessahan verottomilla polttoaineilla ajelu on henkirikostakin vakavampi juttu, että kokeile vaan.
Ja jos et omista sokerijuurikaspeltoa, niin tuskinpa itsetislailu polttoaineeksi on erityisen kannattavaa.
Jos tislailet, niin jalosta tisleesi juomiksi. Tee kunnon tavaraa.
Pontikan tislaaminen ilman lupia on laitonta, vaikka se ei menisi juotavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Saat kai sinä koslaasi tunkea vaikka klapia, jos niin haluat.
Puukaasuautolle pitää hakea erikseen vapautus käyttövoimaverosta.
Tämä vapautus on myönnetty hakijoille, koska häkäpönttö on niin epäkäytännöllinen, että siitä tulee ongelmia lähinnä ekoautoilijalle itselleen.
Muutettava auto ei saa olla tiettyä vuosimallia uudempi, taisi raja 1987.
Uudemman auton päästöt yms. täytyy todentaa vaaditulla tavalla, lycka till projektille...
Vierailija kirjoitti:
Bensiiniautoissa käytettävää polttoainetta ei valvota mitenkään. Itse keitetty pontikka on todennäköisesti liian laimeaa flexifuelauton polttoaineeksi, eli moottori ei todennäköisesti edes käynnisty.
85:ssa on jonkin verran bensaa joukossa ja jos sen pitoisuutta ei tiedä, niin tuskin toimii millään omatekoisella viinaksella.
T.flexifuelkuski
Vierailija kirjoitti:
Bensiiniautoissa käytettävää polttoainetta ei valvota mitenkään. Itse keitetty pontikka on todennäköisesti liian laimeaa flexifuelauton polttoaineeksi, eli moottori ei todennäköisesti edes käynnisty.
Bensan jatkeeksihan sitä voisi kokeilla laittaa. Siinä se saattaisi pieninä määräinä mennä isompia toimintahäiriöitä tai vaurioita aiheuttamatta. Taloudellisesti kannattavaa siitä ei kyllä taida tulla. Lienee bensiinin litrahinta kuitenkin vielä itsekeitettyä pontikkaakin halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
85:ssa on jonkin verran bensaa joukossa ja jos sen pitoisuutta ei tiedä, niin tuskin toimii millään omatekoisella viinaksella.
T.flexifuelkuski
Flexfuel-autolla voi ajaa bensiinillä tai (korkeintaan tiettyyn pitoisuuteen asti?) etanolilla tai millä tahansa sekoitussuhteella (esim 0-85 % etanolia, loput bensiiniä)
T:ei flexfuelkuski, mutta tiedän minäkin jotain
Vierailija kirjoitti:
Kokeile niin tiedät !!
Jos moottori leviää niin tiedät ettei olisi kannattanut
Ei siitä ole pelkoa vaan vallesmannista tai tarkemmin tullin hommiahan ne on.
No monestiko sinun tankkiasi on tutkittu, että millä litkulla ajelet?
Minulta ei ole 50 vuoden ajourani aikana tutkittu koskaan.
Laitontahan se on, mutta siitä vaan, kiinnijäämisriski on promillen miljoonasosa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.flexifuelkuskiFlexfuel-autolla voi ajaa bensiinillä tai (korkeintaan tiettyyn pitoisuuteen asti?) etanolilla tai millä tahansa sekoitussuhteella (esim 0-85 % etanolia, loput bensiiniä)
Flexfuel-autossa voi käyttää 95 E10:tä, 98 E5:tä tai E85:tä. E85:ssä on maksimissaan 85% ja vähintään 15% bensaa.
Kyllähän sillä sitten voi ajaa, jos ei itse tai naapurikaan jaksa juoda enään enenpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.flexifuelkuskiFlexfuel-autolla voi ajaa bensiinillä tai (korkeintaan tiettyyn pitoisuuteen asti?) etanolilla tai millä tahansa sekoitussuhteella (esim 0-85 % etanolia, loput bensiiniä)
Flexfuel-autossa voi käyttää 95 E10:tä, 98 E5:tä tai E85:tä. E85:ssä on maksimissaan 85% ja vähintään 15% bensaa.
Kiitos asiallisesta kommentista😘
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vuosimallista. Ns. häkäpöntön voi asentaa vm 1987 vanhempii autoihin mutta ei sitä nuorempiin. En muista, kumpaan kategoriaan juuri tuo vuosi 1987 kuuluu.
Kuule ap.
Tota mä en tosiaan tiedä.
Mutta tottahan sä voit kokeilla asiaa.
Sittenpähän näet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bensan jatkeeksihan sitä voisi kokeilla laittaa. Siinä se saattaisi pieninä määräinä mennä isompia toimintahäiriöitä tai vaurioita aiheuttamatta. Taloudellisesti kannattavaa siitä ei kyllä taida tulla. Lienee bensiinin litrahinta kuitenkin vielä itsekeitettyä pontikkaakin halvempaa.
Ongelmaksi tulee pontikassa oleva vesi.
Et kotikonstein saa aikaan tarpeeksi vedetöntä alkoholia.
Kaikenlainen suomalainen energia on kiellettyä vihreiden toimesta. Ihan turha, että kuvittelet saavasi tehdä pontikkaa suomessa. Turvetuotanto jo tuhottiin. Metsät museoidaan. Ainoastaan venäläinen ydinpolttoaine kelpaa vihreille energiaksi suomessa.