Refluksitauti epäily
Mulla epäillään refluksia ja kävin just lääkärissä, kurkussa olevan kuristuksen takia, joka tuntui myös rinnassa ja selässä, kaulassa ja leuassakin. Nyt joudun kokeilemaan somaccia monta viikkoa, että toimiiko ja auttaako ja jos ei niin sitten vasta uudestaan lääkäriin. Nyt olen ottanut sitä 8 päivän ajan. Välillä on parempia hetkiä/päiviä ja välillä huonompia. Kurkussa tuntuu vieläkin kipuja toisinaan. En oikein nyt tiedä, kuinka kauan voi kestää että tietää että onko siitä edes apua. Itseäni pelottaa ja ahdistaa tosi paljon. Yhtenä päivänä kun iski ihan jäätävät kivut koko rintakehään ja selkään ja kylkiin yms joten soitin päivystykseen, mutta sanoi vaan että refluksilta kuulostaa:( kivut olivat vaan tosi kovat, eikä koskaan ennen ole samanlaisia ollut.
Musta tuntuu usein että röyhtäytyttää, mutta röyhtäystä ei tule ja sitten myös tuntuu että jotain on tuolla kurkun alapäässä jossakin jumissa ja pahoinvoinnista olen kärsinyt jo vuosia. Nyt on ollut kyllä sellaista takaisinvirtauksen tunnettakin, ei suuhun asti mitään tule mutta jossain tuolla kaulan ja kurkun alaosassa ja rinnassa se tuntuu. Välillä yskittää. Pelkään aina jotain vakavaa. Nyt en ole pystynyt elämään mitenkään normaalisti näiden oireiden ja ahdistuksen takia. Koko elämä tuntuu pysähtyneen, enkä pysty edes opiskelemaan. Aikaisemmin melkein kaikki oireeni on laitettu ahdistuksen ja stressin piikkiin, ja minun on myös itse vaikeaa hyväksyä, että mulla onkin oikeasti joku sairaus. Ja aina tuntuu tulevan joku uusi oire, joka vuosi varmaan. Kun joku asia on tutkittu niin sitten tulee taas joku uusi vaiva ja en vain jaksa enää. Oon kyllä käynyt muutama vuosi sitten gastroskopiassa pahoinvoinnin takia ja suoliston tähystyksessä kävin pari vuotta sitten ja sain ibs diagnoosin.. tuntuu tosi vaikealta myös kaikki ruokavalionmuutoskokeilut. En tiedä miten pystyn elämään tämän kanssa ja opintojen pariinkin pitäisi taas päästä:( Kauhea kuolemanpelkokin mulla on. Haluisin vaan elää normaalia elämää ja oon vielä nuori
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Huom, huom! Jos kukaan ei ole sinulle maininnut niin näitä haponesto lääkkeitä ei missään nimessä saa syödä pitkiä aikoja. Eli ainoa oikea hoitomuoto on karsia tuokavaliosta pois kaikki hapan, kirpeä, mausteinen ja muut refluksia aiheuttavat ruoka-aineet. Ja sängynpääty kannattaa asettaa korkeammalle kuin jalkapää.
Tiedän ettei pitäisi, tosin apteekissa sanottiin että jatkuvastikin voi syödä..
mutta tämä on nyt kuuri ja pakko syödä nyt. Harmittaa että pitää karsia kaikkea mistä kovasti tykkään:( viime vuosina olen ajatellut että mahdollisimman monipuolinen ruoka olisi hyväksi ja olen syönyt hyvin monipuolisesti enkä rajoittanut mitään, ja sen takia esim. veriarvoni ovat parantuneet. No nyt en sitten voisi syödäkään enää monia terveellisiä ruoka-aineitakaan:/ ja kun ne närästyslääkkeetkin vaikuttaa siten ettei ravinto varmaan imeydy kunnolla
Minusta vaikuttaa juuri refluksilta. Pidä kiinni jatkotutkimuksiin pääsystä, tähystyksen tarvitset varmistukseksi. Minulla oli myös 24h piuha nenästä vatsalaukkuun tilanteen analysoimiseksi. Olen syönyt lääkitystä 10 vuotta ilman taukoa, koska en pysty taukoa pitämään vaikka yritän. Minulla on myös muita vatsavaivoja, jonka vuoksi saan tarkkaan katsoa mitä suuhuni pistän. Minulla refluksiin auttaisi leikkaus, mutta sitä olen yrittänyt lykätä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta vaikuttaa juuri refluksilta. Pidä kiinni jatkotutkimuksiin pääsystä, tähystyksen tarvitset varmistukseksi. Minulla oli myös 24h piuha nenästä vatsalaukkuun tilanteen analysoimiseksi. Olen syönyt lääkitystä 10 vuotta ilman taukoa, koska en pysty taukoa pitämään vaikka yritän. Minulla on myös muita vatsavaivoja, jonka vuoksi saan tarkkaan katsoa mitä suuhuni pistän. Minulla refluksiin auttaisi leikkaus, mutta sitä olen yrittänyt lykätä.
En tiedä ottaako ne tähystykseen kun oon ollut siinä 3v sitten.. joskus 2019 loppuvuodesta. Silloin ei löytynyt mitään. Mutta se oli vain pahoinvoinnin takia. Silloin ei ollut näitä muita oireita mitä nyt. Oon kyllä lukenut että refluksi voisi olla vaikkei tähystyksessä näkyisikään mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä suosittelen sulle vahvasti näitä: nosta sängynpäätyä muutaman paksun kirjan verran, älä syö äläkä juo mitään 2 tuntiin ennen nukkumaanmenoa. Muutenkin kannattaa tarkkailla mitkä ruoat itselle sopii ja mitkä ei sovi.
Tsemppiä. t. refluksikko, jolla oli tosi rajut oireet alussaHarmi tuo sängynpäädyn nosto, tykkäisin muuten nukkua mahollisimman littanalla tyynyllä yms :D toi ruokavalio on tosi vaikee:/ koska on välillä ibs oireitakin ollut niin on suositeltu sitä fodmappia. Mutta tällä hetkellä on enemmän vaan tätä kurkkuoireilua
Tarkoitan, että nosta sängyn jalkojen alta niin voit nukkua ihan niin littanalla tyynyllä kuin haluat. Mäkin koitin erilaisia nosta vaan ylävartaloa tyyppisiä ratkaisuja aluksi, mutta oli ihan liian epämukavia.
On myös olemassa kiilan mallisia refuksityynyjä. Itsellä petarin alla enkä enää edes huomaa tai muista sitä. Tietämättä sänky näyttääkin normaalilta.
Olisin kyllä toivonut jo nyt jotain kunnollisempia tutkimuksia, koska jäi vaan ahdistus ja pelko että mitä tää oikein on:(( mutta apua ei saa mistään. Ei mulla mihinkään yksityiselle oo varaa mennä tutkimuksiin. Yths:kin on nykyään ihan surkea
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä refluksilta kuulosta.
Mutta se on sellainen yleisdiagnoosi, joka lätkäistään silloin kun ei jakseta tai ei ole varaa tutkia sen tarkemmin. Suomessahan on oikein klassikko että ihminen kuolee sydänkohtaukseen, juuri kun on lääkäri sanonut että närästystä se vain on.
Mulla taas on kokemus, että refluksia ei osata diagnosoida. Itse kävin yksityisellä sydänlääkärillä eikä hänkään tajunnut, että on refluksista kysymys kun testeissä ei näkynyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä refluksilta kuulosta.
Mutta se on sellainen yleisdiagnoosi, joka lätkäistään silloin kun ei jakseta tai ei ole varaa tutkia sen tarkemmin. Suomessahan on oikein klassikko että ihminen kuolee sydänkohtaukseen, juuri kun on lääkäri sanonut että närästystä se vain on.
Mulla taas on kokemus, että refluksia ei osata diagnosoida. Itse kävin yksityisellä sydänlääkärillä eikä hänkään tajunnut, että on refluksista kysymys kun testeissä ei näkynyt mitään.
Onpa jännä. Millaisia oireita sulla sitten oli?
(Kysymysmerkit koska kyseessä ei ole asian tuntija...)
Oheisen videon mukaan refluksitauti johtuu useimmiten mahan vähähappoisuudesta!? Nimittäin, sulkijalihas joka estää mahahappojen nousemisen ruokatorveen, pysyy kiinni vain silloin kun mahahapot ovat normaalilla tasolla? Jos näin ei ole, lihas ei sulkeudu? Videon tekijä, joka ei ole minkään valtakunnan lääketieteellinen asian tuntija, sai avun omenaviinietikasta tehdystä juomasta! Oli kokeillut lähes kaikkia lääkäreiden suosittamia kikkoja?
Helppo testi mahan happoisuuden toteamiseksi, yllämainitun videon mukaan: laita lasilliseen vettä neljännes teelusikallista natriumvetykarbonaattia ("natriumbikarbonaattia") eli ruokasoodaa. Jos kestää yli 5 minuuttia siihen että röyhtäiset tai et röyhtää laisinkaan, olet liian vähähappoinen, eli altistut refluksitaudille todennäköisemmin kuin jos mahahapposi olisivat normaalilla, mm. bakteereja tappavalla ja proteiineja käyttökelpoisiksi pilkkovalla tasolla (pH 1 - 3; BTW, 1 on sata kertaa hapokkaampi kuin 3!).
Toinen video aiheesta, vähän enemmän lääketieteenkin asiantuntemusta omaavalta tyypiltä:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom, huom! Jos kukaan ei ole sinulle maininnut niin näitä haponesto lääkkeitä ei missään nimessä saa syödä pitkiä aikoja. Eli ainoa oikea hoitomuoto on karsia tuokavaliosta pois kaikki hapan, kirpeä, mausteinen ja muut refluksia aiheuttavat ruoka-aineet. Ja sängynpääty kannattaa asettaa korkeammalle kuin jalkapää.
Tiedän ettei pitäisi, tosin apteekissa sanottiin että jatkuvastikin voi syödä..
Suhtaudu hyvin kriittisesti siihen mitä apteekissa sanotaan! Totta kai siellä pyritään myynnin maksimointiin! 🤬 Mahan liian laimeat hapot altistavat käsittämättömälle määrälle vaivoja, mm. koska monet tai ainakin jotkut vitamiinit imeytyvät huonommin, proteiinit eivät pilkkoudu kunnolla ja haitallisia bakteereita pääsee ohutsuoleen!
Vierailija kirjoitti:
Helppo testi mahan happoisuuden toteamiseksi, yllämainitun videon mukaan: laita lasilliseen vettä neljännes teelusikallista natriumvetykarbonaattia ("natriumbikarbonaattia") eli ruokasoodaa. Jos kestää yli 5 minuuttia siihen että röyhtäiset tai et röyhtää laisinkaan, olet liian vähähappoinen, eli altistut refluksitaudille todennäköisemmin kuin jos mahahapposi olisivat normaalilla, mm. bakteereja tappavalla ja proteiineja käyttökelpoisiksi pilkkovalla tasolla (pH 1 - 3; BTW, 1 on sata kertaa hapokkaampi kuin 3!).
Ohis: ChatGPTn mukaan tuossa reaktiossa muodostuu ruokasuolaa, hiilidioksidia ja vettä:
When sodium bicarbonate (NaHCO3) reacts with hydrochloric acid (HCl), a chemical reaction takes place, which can be represented by the following equation:
NaHCO3 + HCl → NaCl + CO2 + H2O
Lievitys refluksiin kolmessa minuutissa?? Ilman lääkkeitä, vain hengitysharjoituksella ja akupainannan tapaisella kikalla:
Tuo on tosi yksilöllistä mitä kukakin pystyy syömään eli se kannattaa vaan kokeilla.