Minun filippiiniläiset kollegat suunnittelevat jo muuttoa muualle
Niin, vanhusten palveluasumisyksikössä aloitti vähän aikaa sitten muutama filippiiniläinen hoitaja. Ovat hyviä työssään ja oikein mukavia kollegoja, mutta kaikilla kyllä siintää edessä paremmat näkymät muualla.
Nyt kun joka paikassa kohkataan näistä tuontityöläisistä, niin voisiko joku kertoa, mikä saisi heidät muka pysymään Suomessa? Helpompia kieliä opeteltavaksi riittää vaikka kuinka, muualla Euroopassa parempi palkka ja turvallisuustilanne parempi.
Tuskin hoitoalan työvoimapula tällä ratkeaa.
Kommentit (166)
Speed dating kirjoitti:
Äkkiä etsimään niille sulhaskandidaatteja Suomesta.
😄 Totta puhuen se on juurikin näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä ongelma. Miten saada heidät jäämään?
Ei täällä kukaan muualta tullut pysy jos joutuu elämään ja hakemaan töitä samoilla ehdoilla kuin suomalaiset joutuu. Helpompaa paskastaneissa mistä tulevat pitämään lähinnä hauskaa ja nauttimaan suomalaisia paremmasta kelarahasta ja vapaudesta tehdä mitä vaan.
Pitäisköhän sun tulla katsomaan ihan työpaikoille eikä mehustua tuossa persu"todellisuudessa".
Vierailija kirjoitti:
SUOMEN HENKINEN ILMAPIIRI on jotenkin vain RASKAS!
No sekin, mutta kyllä minua on ahdistanut myös tämä talvi joka oli harmaa ja pitkä. Nyt alkaa aurinko paistamaan ja elämä voittamaan.
En osaa edes kuvitella miltä tämä kylmyys ja pimeys tuntuu jos olis asunnu koko elämänsä trooppisessa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä koko höpinä vanhusten hoitamisesta pitäis unohtaa. Tuskin kukaan tuolta maailmalta haluaa tänne pitkäksi aikaa, eikä suomalaisnuoretkaan halua työllistyä vaipanvaihtajiksi.
Mitäs jos vanhukset jätettään oman onnen nojaan, niin kuin ennen wanhaa oli tapana
Ennen oli tapana että nainen hoiti kotona lapset ja vanhukset ja mies toi leivän pöytään. Tähän ollaan vähitellen palaamassa.
kuka hoitaa lapsettomat vanhukset?
Palstan innokkaat velat varmasti mielellään vastaavat tähän.
Varmaan ne jäljelläolevat hoitajat kuten sinutkin.
Vierailija kirjoitti:
Petteri Orpo on pelkkä puhuva pää. Katsokaa tekoja mitä kokkareet teki takavuosina hallitusvastuussa tai miten nytkin puolsivat marinin surkeaa diiliä eun elvytyspaketista. Orpo väittää että hän olisi neuvotellut paremmin mut tämä on kakkendaalia. Näitä paketteja jaettiin eu-maille jo kokoomushallituksien aikana ala katainen ja kumppanit. jos äänestät kokoomusta mikään ei muutu mut leikkuri vaan käy kovemmin ja edelleen eun pöydissä suomalaisten puolia ei osata pitää.
Totta, ovat teollisuuden asialla. Metsät ovat heille vain tuotantoa varten kasvatettuja, ei hiilinieluja varten. Ihmetyttää miten täällä suomessa ollaan kaatamassa teollisuuden tarpeisiin metsiämme. Tutkimusten mukaan yksityiset omistajat kaatavat isoja alueita laittomasti. Suojekohteet eivät riitä yksin hiilinielujen toiminnan ylläpitämiseen.!
Vierailija kirjoitti:
Meillä siivousalalla on kyllä paljon filippiinejä, vuosiakin Suomessa asuneita, jotka eivät ole lähdössä mihinkään. Vaikka huonompi palkka kuin hoitoalalla.
Siivoojista ei ole varmaan pulaa Länsi-Euroopassa, koulutetuista sairaanhoitajista on pulaa.
Suomessa yritetään kuusettaa kaikkia työntekijöitä ja eniten ulkomaalaisia ja kadulla ei saa kävellä rauhassa kun persveikot käskee miehiä menemään sinne mistä tulikin ja olettaa naisten etsivän juuri heidän kaltaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi Suomessa puuttuu kansainvälinen ilmapiiri ja ulkomaisten työntekijöiden on vaikea löytää paikkaansa Suomessa ja tulla hyväksytyksi. Hoitoalan kiire ja paine ei myöskään helpota sopeutumista. Suomessa on myös monissa työpaikoissa hierarkinen työyhteisö ja uudet työntekijät ovat ja sijaiset ovat sitä alinta kastia.
Miksi hoitoalalla pitäisi olla kansainvälinen ilmapiiri? Itse ainakin teen töitä mieluiten suomenkielisten kanssa. Eikä todellakaan ole hierarkkinen työyhteisö, päinvastoin. Olen tehnyt töitä useassa Euroopan maassa, ja täällä ehdottomasti vähiten hierarkkinen. Päästäkää heidät pois. Kyllä meidän pitäisi pystyä hoitamaan omat vanhuksemme omin voimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan kalliiksi tämäkin projekti lopulta käy. Pääkaupunkiseudun AMK:t puuhailevat koulutusohjelmia ulkomaalaisille englanniksi ettö opettelevat sitten suomen kielen siinä sivussa kun opiskelevat sairaanhoitajaksi. Noista aivan satavarmasti valtaosa häipyy heti kun hoksaavat että ruoho on vihreämpää ihan tuossa lähinaapurissa.
Tuöpaikkojen pitää tarjota jotain, jotta heidät saadaan jäämään.
Meillä on asunut jo 4 vuotta philippiiniläinen lähihoitaja.
Hän maksaa meille vuokraa 400 e kk.
Hän lähetti rahaa paljon lapsilleen, mutta nyt kaikki 4 tytärtä ovat suunnitelleet muuttavansa Suomeen.
Nyt isä säästää, jotta voivat ostaa yhteisen asunnon.Suomi on hyvä maa, koska on turvallista olla ja mm tulevien lastenlasten kouluttaminen on edullista. Esim Englannissa on toinen asia, jos ei ole rahaa
Tässä on todella hyvä mahdollisuus, että kun olen tarjonnut edullisen asumisen yhdelle, saadaan Suomeen 5 terveysalan ammattilaista.
Eh, vai pitäisi alkaa turvasatamaksi vielä philippiineillekkin kaikkien muiden jännäetnisyyksien lisäksi? Miksi haluatte koko aasian pieneen Suomeen??
Se on suomeksi Filippiinit, englanniksi Philippines ja omalla kielellä Pilipinas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä koko höpinä vanhusten hoitamisesta pitäis unohtaa. Tuskin kukaan tuolta maailmalta haluaa tänne pitkäksi aikaa, eikä suomalaisnuoretkaan halua työllistyä vaipanvaihtajiksi.
Mitäs jos vanhukset jätettään oman onnen nojaan, niin kuin ennen wanhaa oli tapana
Ennen oli tapana että nainen hoiti kotona lapset ja vanhukset ja mies toi leivän pöytään. Tähän ollaan vähitellen palaamassa.
Tämä on meininki Filippiineillä nykyäänkin. Suunta on kuitenkin, että yhä useammalla on varaa sairaanhoidon palveluihin. Sen takia he alkavat tarvitseen itse sairaanhoitajansa.
Palkka on edelleen murto-osa, mitä saa mm Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sekin, mutta kyllä minua on ahdistanut myös tämä talvi joka oli harmaa ja pitkä. Nyt alkaa aurinko paistamaan ja elämä voittamaan.
En osaa edes kuvitella miltä tämä kylmyys ja pimeys tuntuu jos olis asunnu koko elämänsä trooppisessa maassa.
Ihme romantisointia. Tropiikin sadekausi on harmaa ja masentava. Suomen kesä taas parasta, ja talvellakin on hauskaa, jos on lunta. En halua, että tänne tulee kukaan, joka ei halua sopeutua täkäläiseen elämänmenoon. Mutta nämä kommentit, jossa lasi on aina enemmän puoliksi tyhjä kuin puoliksi täynnä, ovat kyllä masentavia. Oikeasti! Tämä on hyvä maa, koettakaa vähän levittää sitä positiivista ilmapiiriä.
Omalle paikkakunnalle roudattiin muutama vuosi sitten innolla espanjalaisia sekä intialaisia hoitajia. Heistä yksikään ei työskentele enää täällä. Nyt roudataan sambialaisia hoitajia yhtä suurella innolla ja lopputuloksen voi jokainen arvata etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ulk o m a a. l a i s ia työntekijöitä ei ajatella ihmisinä, vaan jonain persoonattomana massana, joilla ei ole mitään muuta elämää kuin paskaduuni vieraassa maassa, vailla toivoakaan vaurastumisesta.
Siinä kokkareiden ja muiden työperäisen ma a hca ncm ucu. t on kannattajien ongelma. Pitäisi miettiä miksi kukaan ihminen tulisi Suomeen tekemään töitä. Siis ihan aikuinen oikeustoimikelpoinen ihminen, jolla on elämässä tavoitteita ja haaveita.
Ja miksi tänne pitäisi saada erityisen paljon ulkomaalaisia työntekijöitä? Lähtömaat tarvitsevat työntekijöitä itse. Meidän pitäisi pystyä hoitamaan omat vanhuksemme. En itse halua tehdä töitä kansainvälisessä yhteisössä. Olen asunut ulkomailla, ja nyt haluan tehdä töitä suomalaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on meininki Filippiineillä nykyäänkin. Suunta on kuitenkin, että yhä useammalla on varaa sairaanhoidon palveluihin. Sen takia he alkavat tarvitseen itse sairaanhoitajansa.
Palkka on edelleen murto-osa, mitä saa mm Suomessa
Jos Filippiinien viranomaiset päättävät rajoittaa hoitajien lähtemistä ulkomaille, niin sitten he tekevät niin. Ei siinä paina palkan pienuus. Filippiiniläinen ei voi lähteä maastaan tuosta vain vaan tarvii siihen viranomaisten luvan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä ongelma. Miten saada heidät jäämään?[/quote
Hyvä kysymys ja sitä seuraa toinen kysymys miksi eivät viihdy Suomessa?
Viihtyisittekö itse maassa/työpaikassa, jossa teitä ei noteerata mitenkään? Ei katsota silmiin saatikka, että tervehdittäisiin, tai smalltalkattaisi eli jutusteltaisi. Tämä on epäkohteliasta käytöstä ja hiukan pelottavaa etenkin naisista.
Kuinka moni teistä on avannut oman kotinsa ovet ulkomaalaiselle työkaverilleen tai vienyt kaffeelle kuppilaan, tai muuten juttelee hänelle ja neuvoo esim vakuutusasioissa?
Ainakaan aasialaisille suomi ei ole sen vaikeampi kuin indoeurooppalaiset kielet. Joka tapauksessa pitää perusteista aloittaa, kun ei ole sukua omalle kielelle.
Vierailija kirjoitti:
Omalle paikkakunnalle roudattiin muutama vuosi sitten innolla espanjalaisia sekä intialaisia hoitajia. Heistä yksikään ei työskentele enää täällä. Nyt roudataan sambialaisia hoitajia yhtä suurella innolla ja lopputuloksen voi jokainen arvata etukäteen.
Jep.
Ja virallinen selitys on, että oli niin huono SÄÄ, ettei ne viihtynny 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä ongelma. Miten saada heidät jäämään?
Ei mitenkään, Suomen sääolosuhteille kukaan ei voi tehdä mitään ja palkkaus ei tule muuttumaan vaikka koko terveydenhoitoala romahtaisi.
Mutta silti Kokoomus jankuttaa kuinka ulkomaiset työntekijät pelastavat tilanteen.
Kaikki arjen kanssa tekemisissä olevat tietävät, että näin ei ole.
Me vain koulutamme heidät verorahoilla ja sitten he häipyvät.
Pitäisi luoda sopimuksia, joissa on keppiä ja porkkanaa, eli porkkanat katoaisivat, jos ei pysy Suomessa töissä tiettyä määrää vuosia?
Keppiähän tulee veroprogression johdosta ihan huolella. Kun ottaa huomioon raskaan ilmapiirin Suomessa, niin byrokratian, olemattoman ostovoiman kuin monen muunkin asian summana, ei voi kuin todeta, että huh huh!
Suomi on paratiisi vain julkishallinnon kallispalkkaisille parasiiteille.
Progressio on Suomessa aivan hirveä. 3000e/kk palkasta jos saat palkankorotuksen niin siitä menee melkein puolet verottajalle. Eli jos palkka nousee 3000-> 4000 niin käteen jää 505e lisää!
Ja älkää nyt sanoko että tuo on kova bruttopalkka! Ei ole kova palkka jos vertaa mitä koulutetulle väelle maksetaan muualla.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan aasialaisille suomi ei ole sen vaikeampi kuin indoeurooppalaiset kielet. Joka tapauksessa pitää perusteista aloittaa, kun ei ole sukua omalle kielelle.
Ruotsia tai norjaa he opiskelevat ja menevät suoraan paremmille palkoille. Suomesta saa kivasti maksuttoman koulutuksen ennen sitä.
Eh, vai pitäisi alkaa turvasatamaksi vielä philippiineillekkin kaikkien muiden jännäetnisyyksien lisäksi? Miksi haluatte koko aasian pieneen Suomeen??