Minun filippiiniläiset kollegat suunnittelevat jo muuttoa muualle
Niin, vanhusten palveluasumisyksikössä aloitti vähän aikaa sitten muutama filippiiniläinen hoitaja. Ovat hyviä työssään ja oikein mukavia kollegoja, mutta kaikilla kyllä siintää edessä paremmat näkymät muualla.
Nyt kun joka paikassa kohkataan näistä tuontityöläisistä, niin voisiko joku kertoa, mikä saisi heidät muka pysymään Suomessa? Helpompia kieliä opeteltavaksi riittää vaikka kuinka, muualla Euroopassa parempi palkka ja turvallisuustilanne parempi.
Tuskin hoitoalan työvoimapula tällä ratkeaa.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan kalliiksi tämäkin projekti lopulta käy. Pääkaupunkiseudun AMK:t puuhailevat koulutusohjelmia ulkomaalaisille englanniksi ettö opettelevat sitten suomen kielen siinä sivussa kun opiskelevat sairaanhoitajaksi. Noista aivan satavarmasti valtaosa häipyy heti kun hoksaavat että ruoho on vihreämpää ihan tuossa lähinaapurissa.
Tuöpaikkojen pitää tarjota jotain, jotta heidät saadaan jäämään.
Meillä on asunut jo 4 vuotta philippiiniläinen lähihoitaja.
Hän maksaa meille vuokraa 400 e kk.
Hän lähetti rahaa paljon lapsilleen, mutta nyt kaikki 4 tytärtä ovat suunnitelleet muuttavansa Suomeen.
Nyt isä säästää, jotta voivat ostaa yhteisen asunnon.
Suomi on hyvä maa, koska on turvallista olla ja mm tulevien lastenlasten kouluttaminen on edullista. Esim Englannissa on toinen asia, jos ei ole rahaa
Tässä on todella hyvä mahdollisuus, että kun olen tarjonnut edullisen asumisen yhdelle, saadaan Suomeen 5 terveysalan ammattilaista.
Meillä siivousalalla on kyllä paljon filippiinejä, vuosiakin Suomessa asuneita, jotka eivät ole lähdössä mihinkään. Vaikka huonompi palkka kuin hoitoalalla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan kalliiksi tämäkin projekti lopulta käy. Pääkaupunkiseudun AMK:t puuhailevat koulutusohjelmia ulkomaalaisille englanniksi ettö opettelevat sitten suomen kielen siinä sivussa kun opiskelevat sairaanhoitajaksi. Noista aivan satavarmasti valtaosa häipyy heti kun hoksaavat että ruoho on vihreämpää ihan tuossa lähinaapurissa.
Mitenkäs niiden Kenialaisten kävi? Hekin taisi muuttaa pois ja Kenia jätti laskun maksamatta, vaikka lupasivat maksaa siitä, että ryhmä kenialaisia saa täältä koulutuksen.
Minun vastavalmistuneet filippiiniläiset kollegani panostavat täysillä ruotsin kielen opiskeluun. Hmmm...
Mun mielestä koko höpinä vanhusten hoitamisesta pitäis unohtaa. Tuskin kukaan tuolta maailmalta haluaa tänne pitkäksi aikaa, eikä suomalaisnuoretkaan halua työllistyä vaipanvaihtajiksi.
Mitäs jos vanhukset jätettään oman onnen nojaan, niin kuin ennen wanhaa oli tapana
Ei siellä hölmölandiassa pitkään viihdy varsinkaan ihmiset jotka tulevat tropiikista. Itsekin asun ulkomailla Suomen ilmaston ja kalliin hintatason sekä surkean palvelusektorin vuoksi. Sinne ei vaan rantaudu yrityksiö kun maan rakenne on liian kallis kannattavaan yritustoimintaan palvelusektorilla. Maan suunta on jyrkkenevä pyllymäki kun daijut äänestää vuoronperään demareita ja kokoomusta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä koko höpinä vanhusten hoitamisesta pitäis unohtaa. Tuskin kukaan tuolta maailmalta haluaa tänne pitkäksi aikaa, eikä suomalaisnuoretkaan halua työllistyä vaipanvaihtajiksi.
Mitäs jos vanhukset jätettään oman onnen nojaan, niin kuin ennen wanhaa oli tapana
Ennen oli tapana että nainen hoiti kotona lapset ja vanhukset ja mies toi leivän pöytään. Tähän ollaan vähitellen palaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuustilanne parempi? Meinaatko vaikka Ruotsissa tai Ranskassa?
Sodan kannalta, siis ainakin mielikuvissa. Todellisuudesta en sitten tiedä. Mutta jos minulle tarjottaisiin mahdollisuutta muuttaa toiselle mantereelle maahan jonka naapurissa käydään sotaa niin miettisin muutamaan kertaan. AP
Joo nuo mielikuvat voi olla aika vahvoja. Minun bangladeshilaisen kollegan vanhemmat pitkään pohtivat uskaltavatko tulla Suomessa tyttärensä luona tänä talvena edes käymään, kun Venäjä saattaa hyökätä tänne koska tahansa. Jotenkin jäi sellainen kuva että ajattelivat että täällä suurinpiirtein jo pommit putoilee ja tankit pörrää, tai ainakin on jotain muuta levottomuutta käynnissä ja olivat ihan yllättyneitä kun olikin sitten ihan rauhallista.
En tiedä kuinka paljon Venäjä tuonne Aasian suuntaan informaatiovaikuttamistaan kohdistaa, voi olla että sekin vaikuttaa eikä täältä käsin ole niin selkeästi havaittavissa.
Aika epätodennäköistä se Venäjän hyökkäys Suomeen on, mutta on totta, että itsekin ulkosuomalaisena ja mahdollista paluumuuttoa harkitsevana olen ajatellut, että nykytilanteessa ennen Nato-jäsenyyden toteutumista muuttoajatus ei houkuttele, Hyvä että se jäsenyys nyt näyttäisi onnistuvan ja tämä parantaa Suomen asemaa kilpailussa työvoimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli tapana että nainen hoiti kotona lapset ja vanhukset ja mies toi leivän pöytään. Tähän ollaan vähitellen palaamassa.
kuka hoitaa lapsettomat vanhukset?
Inhorealistinen tilanne on se, että robotiikkaa on saatava avuksi hoitoalalle. Kädet ei nykytilanreessa riitä. Lisäksi eutanasia pitää laillistaa.
Näillä toimilla tilanne helpottuu edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä ongelma. Miten saada heidät jäämään?
Jos voisi tuoda nuoria sinkkuja, jotka sitten isolla todennäköisyydellä perustaisivat perheen suomalaisen kanssa ja perhe saisi heidät jäämään?
Vierailija kirjoitti:
SUOMEN HENKINEN ILMAPIIRI on jotenkin vain RASKAS!
Totta.
Ja sitä ei kestä monet suomalaisetkaan.
Veroasteen korkeus, ja byrokratia, työntää sekä yrityksiä, työpaikkoja ja osaajia pois Suomesta.
Jopa valtionyhtiöt Suomessa, joutuvat käyttämään ulkomaisia apuyhtiöitä, korkean verotuksen johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä varten ovat vaivaistalot joissa he saavat viltin ja vellikupin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään, Suomen sääolosuhteille kukaan ei voi tehdä mitään ja palkkaus ei tule muuttumaan vaikka koko terveydenhoitoala romahtaisi.
Mutta silti Kokoomus jankuttaa kuinka ulkomaiset työntekijät pelastavat tilanteen.
Kaikki arjen kanssa tekemisissä olevat tietävät, että näin ei ole.
Me vain koulutamme heidät verorahoilla ja sitten he häipyvät.
Pitäisi luoda sopimuksia, joissa on keppiä ja porkkanaa, eli porkkanat katoaisivat, jos ei pysy Suomessa töissä tiettyä määrää vuosia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivaallinen isä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on meininki Filippiineillä nykyäänkin. Suunta on kuitenkin, että yhä useammalla on varaa sairaanhoidon palveluihin. Sen takia he alkavat tarvitseen itse sairaanhoitajansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaivaistalo tai kunnalliskoti, lopulta eutanasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuustilanne parempi? Meinaatko vaikka Ruotsissa tai Ranskassa?
Sodan kannalta, siis ainakin mielikuvissa. Todellisuudesta en sitten tiedä. Mutta jos minulle tarjottaisiin mahdollisuutta muuttaa toiselle mantereelle maahan jonka naapurissa käydään sotaa niin miettisin muutamaan kertaan. AP
Joo nuo mielikuvat voi olla aika vahvoja. Minun bangladeshilaisen kollegan vanhemmat pitkään pohtivat uskaltavatko tulla Suomessa tyttärensä luona tänä talvena edes käymään, kun Venäjä saattaa hyökätä tänne koska tahansa. Jotenkin jäi sellainen kuva että ajattelivat että täällä suurinpiirtein jo pommit putoilee ja tankit pörrää, tai ainakin on jotain muuta levottomuutta käynnissä ja olivat ihan yllättyneitä kun olikin sitten ihan rauhallista.
En tiedä kuinka paljon Venäjä tuonne Aasian suuntaan informaatiovaikuttamistaan kohdistaa, voi olla että sekin vaikuttaa eikä täältä käsin ole niin selkeästi havaittavissa.
No Venäjäkö sinne Aasian suuntaan jotain hyökkäysaikeita "informaatiovaikuttaa"? Vai oisko se ihan sama suunta kuin tännekin päin? Ihme kun joka asia ja mielipide on aina venäjän vaikuttamaan, vaikka vaikutus olisi venäjälle haitallinen...
Venäjä ei ole tänne ollut hyökkäämässä, ja hyökkäysväitteitä pitävät kyllä esillä ihan eri tahot kuin Venäjä.
Jep. Ukrainan tapauksessakin muut väittivät runsas vuosi sitten, että Venäjä aikoo hyökätä, mutta Venäjä kiisti hyökkäysaikeensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään, Suomen sääolosuhteille kukaan ei voi tehdä mitään ja palkkaus ei tule muuttumaan vaikka koko terveydenhoitoala romahtaisi.
Mutta silti Kokoomus jankuttaa kuinka ulkomaiset työntekijät pelastavat tilanteen.
Kaikki arjen kanssa tekemisissä olevat tietävät, että näin ei ole.
Me vain koulutamme heidät verorahoilla ja sitten he häipyvät.
Pitäisi luoda sopimuksia, joissa on keppiä ja porkkanaa, eli porkkanat katoaisivat, jos ei pysy Suomessa töissä tiettyä määrää vuosia?
Mitähän sellaiset porkkanat olisivat?
Kumpi sinä olet?