Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehityskeskustelut: laitonta kysyä perhesuunnitelmista?

17.11.2006 |

Hei!

Kävin juuri tänä aamuna kehityskeskusteluissa ja minulta kysyttiin työkykyosiossa perhesuunnitelmista, onko tulossa lapsia lähiaikoina jne. Vastasin kysymyksellä että eikö se ole laitonta kysyä tuommoista. Sain vastaukseksi ettei haastattelutilanteessa saa kysyä - kehityskeskusteluissa voi esittää kysymyksen. Onko todella näin? Nyt on menossa rv10 + 3. Ja kehityskeskusteluin toisella kierroksella, maanantaina, tulee puheeksi palkka ja kenties projektin vaihto + asiakkaan vaihto eli tulevaisuussuunnitelmia ja projektithan kestää minimissään puolivuotta jne. Ymmärrän työnantajan näkemyksen siinä, että heille olisi tärkeää tietää, voivatko he ' myydä' minua asiakkaan projektiin jos olen jäämässä pian kuitenkin äitiyslomalle (9.5.07). Mutta toisaalta pystyn pitämään raskauteni piilossa pitkään - en käy firmamme tiloissa vuoden aikana kuin n. 3-8 kertaa. Ja niistäkin kerroista suurimman osan voin jättää käyttämättä. 2 kuukautta ennen äippälomaahan se piti vasta kertoa joten aikaa on maaliskuuhun saakka. Mieheni on sitä mieltä että minun kannattaa kertoa maanantaina tästä raskaudesta - reilua työnantajaa kohtaan mutta minussa on tiukassa se pelko, miten raskausuutinen voi vaikuttaa minun työmahdollisuuksiini, urakehityssuunnitelmiin sekä maanantain palkkankorotuksen saannin mahdollisuuteen. Eihän kukaan halua pilata omia mahdollisuuksiaan ? Työpaikkani vaikuttaa reilulta mutta en haluaisi olla työpaikkamme ensimmäinen varoitusesimerkki siitä, kuinka nainen pärjää miesvaltaisella allalla ja miten raskausuutisten kertominen voi tehdä mahdollisimman väärin. Kertokaapas lakikysymykseen vastaus, jos osaatte.. Olisin kiitollinen. Mielellään viikonlopun aikana ennen maanantain kehityskeskustelun toista kierrosta.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saati että sinun tarvitsisi sellaisiin vastata. Kyse on henkilökohtaisesta asiasta, jonka kysyminen sinulta on suoraan sukupuoleen kohdistuvaa syrjimistä. Eihän miehiltäkään sellaisia kysellä!

Toisaalta ymmärrän työnantajan syytä kysyä tätä (mainitsemasi projektit ja sitoutumiskykysi projektiin sen koko ajaksi), mutta tosiaankin, älä vastaa kysymykseen! Äitiysloman sijaisuudet ovat vain järjestelykysymys. Naisilla ja miehilä on oikeus perhevapaisiin - useimmiten se vain on nainen, joka ne käyttää.

Olen nähnyt niin paljon esimerkkejä (mukaanlukien itseni) siitä, että palkankorotukset ja bonukset jäävät pois kun raskausuutinen tulee ilmi. Mm. entinen työnantajani (miesvaltainen yritys) tapasi irtisanoa lähes kaikki raskaaksi tulevat naiset (mm. edeltäjäni). En ymmärrä miksi edes palkkasi naisia. Ja irtisanominen on täysin laillista vaikka nainen on raskaana, tai viimeistään äitiysloman päätyttyä, kun irtisanomisen virallisena syynä on " toiminnan uudelleenorganisointi" . Todellinen syy voi olla mitä vain, kuten juuri raskaus. Tämä on faktaa.

Se, että työnantajasi jo kysyi perhesuunnittelustasi osoittaa paitsi moukkamaisuutta myös sitä, että jos nyt paljastat raskautesi uskon, että projektisi ja palkankorotuksesi katoavat kuin tuhka tuuleen. Miksi hän muuten sellaisia utelisi.

Lain mukaan sinun tulee kertoa työnantajalle raskaudesta viimeistään 2 kuukautta ennen äitiysloman alkua. Tee näin - naisten pitää uskaltaa ja osata pitää kiinni oikeuksistaan!!!

Ja jos oikein pessimisti haluaa olla niin raskautesihan on tosi alkuvaiheessa eli periaatteessahan sinullakin on vielä keskenmenovaara. Kauhuskenaariohan olisi sinulla, että nyt paljastat raskautesi, menetät sen vuoksi projektisi ja palkankorotuksesi ja raskaus menisi vielä kesken muutaman viikon päästä!

Vierailija
2/11 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä minä vähän ounastelinkin, että on parempi pitää omana tietona raskaus. Niin pitkälle kuin suinkin. Pitää varmistaa se, että korotus tulee voimaan mahdollisimman pian. Harmi, että keskustelut on 20.päivä - menee tipalle, et kerkee kuun loppuun tulla jo korotettu palkka. Palkanlaskija kun tarvitsee ainakin 5 pankkipäivää aikaa palkan maksuun. Aviomiehelläni taitaa olla liian naivi näkökanta raskauden ja työpaikan suhteen. Sinisilmästä. Uuteen projektiin pääsen luultavasti vuoden vaihteessa - silloin kyl maha näkyy. :( Voinhan toki kysyä mahdollisuudesta vaihtaa hommia jo joulukuussa. Kysyä aina saa. Ja kaippa tässä on parempi asennoitua itsekkäämmin - kukaan muu ei tule ajamaan asiaani puolestani. Ja röyhkeimmät pärjää aina - niin ne isot pojat sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Anne02. :D

Vierailija
4/11 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[Maija Meikäläinen] Hei,

Katsoisin, ettei työnantajan tulisi perhesuunnitelmista kysyä kehityskeskustelussakaan. Osaltasi työnantaja kyllä sentään perusteli kysymystään. Henkilötietolaissa on säännöksiä arkaluonteisista tiedoista, jollaiseksi tämäkin voitaneen luokitella.

Nyt kun kysymys on kuitenkin esitetty, kannattaa miettiä, miten tilanne ratkaistaisiin niin, ettei haittaa synny. Eli jos on vaarana, että työnantaja tekee vääriä johtopäätöksiä vastaamatta jättämisestä, voinet käytännössä esim. todeta ettet näytä juuri synnyttämään lähtevältä tms. Eli koska tällaista ei saisi/pitäisi kysyä, ei siihen tarvitse myöskään vastata, mutta harkitse asiaa.

Ota uudelleen yhteyttä, jos katsot, että tämä vaikuttaa palkkaasi tai uuden projektin saamiseesi, näinhän ei saa olla.

Ystävällisin terveisin,

Maija Meikäläinen

työsuhdelakimies

*liitto XX ry

R*katu 8, 00520 Helsinki

maija.meikalainen@*liitto.fi

3 luku

Arkaluonteiset tiedot ja henkilötunnus

11 §

Arkaluonteisten tietojen käsittelykielto

Arkaluonteisten henkilötietojen käsittely on kielletty. Arkaluonteisina tietoina pidetään henkilötietoja, jotka kuvaavat tai on tarkoitettu kuvaamaan:

1) rotua tai etnistä alkuperää;

2) henkilön yhteiskunnallista, poliittista tai uskonnollista vakaumusta tai ammattiliittoon kuulumista;

3) rikollista tekoa, rangaistusta tai muuta rikoksen seuraamusta;

4) henkilön terveydentilaa, sairautta tai vammaisuutta taikka häneen kohdistettuja hoitotoimenpiteitä tai niihin verrattavia toimia;

5) henkilön seksuaalista suuntautumista tai käyttäytymistä; taikka

6) henkilön sosiaalihuollon tarvetta tai hänen saamiaan sosiaalihuollon palveluja, tukitoimia ja muita sosiaalihuollon etuuksia.

12 §

Poikkeukset arkaluonteisten tietojen käsittelykiellosta

Mitä 11 §:ssä säädetään, ei estä:

1) tietojen käsittelyä, johon rekisteröity on antanut nimenomaisen suostumuksensa;

2) sellaisen henkilön yhteiskunnallista, poliittista tai uskonnollista vakaumusta tai ammattiliittoon kuulumista koskevan tiedon käsittelyä, jonka rekisteröity on itse saattanut julkiseksi;

3) tietojen käsittelyä, joka on tarpeen rekisteröidyn tai jonkun toisen henkilön elintärkeän edun suojaamiseksi, jos rekisteröity on estynyt antamasta suostumustaan;

4) tietojen käsittelyä, joka on tarpeen oikeusvaateen laatimiseksi, esittämiseksi, puolustamiseksi tai ratkaisemiseksi;

5) tietojen käsittelyä, josta säädetään laissa tai joka johtuu välittömästi rekisterinpitäjälle laissa säädetystä tehtävästä;

6) tietojen käsittelyä historiallista tai tieteellistä tutkimusta taikka tilastointia varten;

7) uskonnollista, poliittista tai yhteiskunnallista vakaumusta koskevien tietojen käsittelyä tällaista vakaumusta edustavien yhdistysten ja muiden yhteisöjen toiminnassa, jos tiedot koskevat näiden yhdistysten tai yhteisöjen jäseniä taikka henkilöitä, joilla on niihin säännölliset, yhdistysten ja yhteisöjen tarkoituksiin liittyvät yhteydet, eikä tietoja luovuteta sivullisille ilman rekisteröidyn suostumusta;

8) ammattiliittoon kuulumista koskevien tietojen käsittelyä ammattiyhdistysten ja niiden muodostaman liiton toiminnassa, jos tiedot koskevat näiden järjestöjen jäseniä taikka henkilöitä, joilla on järjestöihin säännölliset, järjestöjen tarkoituksiin liittyvät yhteydet, eikä tietoja luovuteta sivullisille ilman rekisteröidyn suostumusta;

9) ammattiliittoon kuulumista koskevan tiedon käsittelyä, joka on tarpeen rekisterinpitäjän erityisten oikeuksien ja velvoitteiden noudattamiseksi työoikeuden alalla;

10) terveydenhuollon toimintayksikköä tai terveydenhuollon ammattihenkilöä käsittelemästä näiden tässä toiminnassa saamia tietoja rekisteröidyn terveydentilasta, sairaudesta tai vammaisuudesta tai häneen kohdistetuista hoitotoimenpiteistä taikka muita rekisteröidyn hoidon kannalta välttämättömiä tietoja;

11) vakuutuslaitosta käsittelemästä vakuutustoiminnassa saatuja tietoja vakuutetun ja korvauksenhakijan terveydentilasta, sairaudesta tai vammaisuudesta taikka häneen kohdistetuista hoitotoimenpiteistä tai niihin verrattavista toimista taikka sellaisia tietoja vakuutetun, korvauksenhakijan tai vahingon aiheuttajan rikollisesta teosta, rangaistuksesta tai muusta rikoksen seuraamuksesta, jotka ovat tarpeen vakuutuslaitoksen vastuun selvittämiseksi;

12) sosiaalihuollon viranomaista tai muuta sosiaalihuollon etuuksia myöntävää viranomaista, laitosta tai yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajaa käsittelemästä kyseisen viranomaisen, laitoksen tai palvelujen tuottajan toiminnassaan saamia tietoja rekisteröidyn sosiaalihuollon tarpeesta tai hänen saamistaan sosiaalihuollon palveluista, tukitoimista tai hänelle myönnetyistä muista sosiaalihuollon etuuksista taikka muita rekisteröidyn huollon kannalta välttämättömiä tietoja; tai

13) tietojen käsittelyä, johon tietosuojalautakunta on antanut 43 §:n 2 momentissa tarkoitetun luvan.

Arkaluonteiset tiedot on poistettava rekisteristä välittömästi sen jälkeen, kun käsittelylle ei ole 1 momentissa mainittua perustetta. Perustetta ja käsittelyn tarvetta on arvioitava vähintään viiden vuoden välein, jollei laista tai 1 momentin 13 kohdassa tarkoitetusta tietosuojalautakunnan luvasta muuta johdu.

Vierailija
5/11 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen samaa mieltä aikaisempien kirjoittajien kanssa, että kerro vasta myöhemmin, lähempänä h-hetkeä (kuitenkin viimeistään 2 kk ennen la:ta ;)

Itse yrittäisin vastata perheenperustamis ym. kysymyksiin jotenkin kiertävästi ja ehkä jopa valehtelisinkin. Odotuksesi on alku vaiheissa ja ei sitä vielä tarvitse kirkossa kuuluttaa :) Sinulla on tiedossa hyviä asioita työssäsi, käytä ne ilmanmuuta hyväksesi :)

Onnea odotukselle ja työniloa :)

susanna viikolla 14

Vierailija
6/11 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvän vastauksen sait liitosta ja hyviä vastuaksia muilta jo, mutta vakuuttelen vielä osaltani, että älä ainakaan kerro olevasi raskaana. Ota vastaan sinulle kuuluvat korotukset ja ylennykset jne.

Minulta on kysytty kerran asiaa kehityskeskustelussa (epäsuorasti, mutta niin että tajusin mitä takaa ajetaan) ja myös projektiin sitoutumisen takia. Olin jo raskaana (tosin aivan, aivan alussa ja kukaan ei tiennyt paitsi minä ja mieheni) ja vastasin, että ilmoitan kyllä ajoissa, jos jään äitiyslomalle. Se sopi silloin keskustelutilanteeseen. Itse en kuitenkaan toista puolta lähtisi turhaan kepillä sohimaankaan asian kanssa. Vaikka sijaisuus järjestyy ja kaikki hoituu niin onhan siinä omat ' murheensa' työnantajallakin. Minun äitiyslomasijaiseni kanssa muuten kävi niin, että hän oli paikkaa hakiessa raskaana ja jäi sairaslomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle muutama kuukausi minun jälkeeni :-) Olin itse tämän nuoren naisen vaatimalla vaatinut sijaisekseni (emme olleet tuttuja ennestään, mutta minusta hakijoista paras) ja esimieheni sanoikin minulle, kun kävin kuopustamme työpaikalla näyttämässä, että " olkoot mitä syrjintää tahansa niin nyt tähän tulee joku mies ;-) "

Itse olen myös vakaasti sitä mieltä, että alistua ei saa, lapsia saa tulla ja äitiyslomia pitää ja ketään ei saa syrjiä tämän takia. Överiksi ei kuitenkaan kannata mitään muutakaan asiaa vetää ...

Vierailija
7/11 |
18.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhdyn aikaisempiin ja neuvon vastaamaan epäsuorasti, esim. samaan tyyliin kuin Fedja oli tehnyt tai valehtelemaan. Ethän välttämättä edes vielä tietäisi olevasi raskaana. Mutta sitten kun palkankorotus on tullut voimaan (myös maksettu tai palkanlaskentaan ilmoitettu) ja olet " turvallisilla" viikoilla, niin suosittelisin kertomaan, jotta ei tule ongelmia esim. projektien jatkuvuuden järjestämisessä. Voithan sitten sanoa, että sait tietää vasta äskettäin ja olitkin jo melko pitkällä. Milläs työnantaja todistaa asian olleen toisin. Ja vaikka epäilisikin sinun tienneen jo kehityskeskustelussa, niin ei se olisi kuitenkaan saanut vaikuttaa työntekijän päätöksiin, joten heillä ei ole mitään syytä ottaa nokkiinsa.

Eli vaikka sinänsä laki on sinun puolellasi, ei ole kivaa, jos joudut liiton ja/tai lakituvan kautta peräämään oikeuksiasi jälkikäteen ja sen jälkeen voikin olla tylsää palata äitiyslomalta. Jos työnantaja yrittää kiertää lakia ja ajaa vain omaa etuaan, ei ole mitenkään paheksuttavaa, että sinäkin ajat omaa etuasi.

Vierailija
8/11 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennen työntekijä voi toki kertoa lähimmälle linjaesimiehelleen

luottamuksellisesti raskaudesta, mutta hänen ei ole pakko.

Esimies ei saa kertoa mitään alaisensa asioita eteenpäin.

Itse en ole kertonut, enkä kertoisi edelleenkään, raskaudesta

ennen ensimmäistä ultraa (rv 12-14), enkä varmaan edelleenkään

kertoisi edes ennen toista ultraa (rv 18-20). Vasta sitten tietäisin,

että kaikki on kunnossa, ja raskaus oletettavasti jatkuu

loppuun asti.

Itsestäni tuntuisi ikävältä, jos työpaikalla kaikki tulisivat

ihmettelemään ja säälimään, jos joutuisinkin esim. tekemään

raskauden keskeytyksen sikiön vammaisuuden vuoksi.

Vierailija
9/11 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ainakaan niin läheinen työkavereiden tai esimiehen

kanssa, että haluaisin heidän kanssaan käydä läpi tällaisia

henkilökohtaisia asioita!

Vierailija
10/11 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainakin niin epäluuloinen, etten puhuisi ennen kuin tietäisi sikiön olevan elävä ja pysyvän kohdussa kriittisimmät viikot.

Meinaan en minäkään haluisi esimiehen ja työtovereiden kanssa käydä läpi keskenmenoa tai esim keskeytystä. Ne on henk.koht asioita.

Itsellä raskaus ihan alussa ja vaihdan viikon päästä työpaikkaa, en aio kertoa ennen kun on pakko. Sillä mitä vaan voi vielä tapahtua.

Vierailija
11/11 |
30.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertonut raskaudestani. Tänään ultraan klo 18:15. Pyydän tarkistaa niskapoimun ja sukupuolen. (rv12+2) En paljastanut raskauttani kehityskeskusteluissa ja valehtelin et lapsien aika on tulevaisuudessa mutta kuitenkin ennen 35v ikää (5v aikaa). Ja ks. vastausta ei merkattu mihinkään. Tuloksena on se, että pääsen uuteen projektiin helmikuussa - silloin oon kyllä jo selkeästi tilani näköinen. Pömppistä löytynee ja 4kk laskettuun aikaan jälel. Tammikuussa katsotaan palkka uusiks ja kenties tittelin korotus. Tämä tammikuun lupaus on ehkä-pohjalla. Eipä siinä mitään - vasta sainkin korotuksen (elokuu) mut se oli ' sopusuhtanen' . Nyt on hieman huonoa omatuntoa kun tein ' temput' TJ:lle mut olenhan vinkunut heinäkuun alusta saakka työnvaihtoo. Ja sit siihen päälle vielä parin huntin korotus kk-palkkaan ni avot! Jo on tyttösen omatunnon kellot kilkattelemassa - mut semmosta tää miesten maailmas elo on. Pakko pitää puolia. Ja jottei tältä viikola sitten loppuis kesken jännittäminen niin tein itselleni aikamoisen sopan: viime viikon ladysnigth (firman järjestämä) tuli pidettyä omalta osalta alkoholittomana selittäen sekä luvaten että ' ens viikon pikkujouluissa sitten otan' . Eli just huomenna. Uh. Joko jään pois ' migreenin' takia tai sitten vedän glögiä illan esittäen humalaista. Syy, miksi näytellä, löytyy tammikuun suunnitelmista sekä siitä ettei työkaverini näe mua päivittäin : 2kk päästä vasta liityn heidän joukkoon pikkujoulun jälkeen ja just nyt masukki ei näy. Eli voisin pitkittää vielä huomisen päivän osalta ' paljastusta' . Projektikin on vielä puoleks auki - kyselyä on tehty asiakkaille päin mut nykyisille on ilmaistu lähdöstä. Peukut pystöön varpaita myöten: projetille sekä palkalle et tittelille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän