Jos laitat ovellesi Tervetuloa-kyltin, saa sisään tulla
Näin ajattelee savolainen.
Meillä Hämeessä soitetaan ovikelloa tai koputetaan, vaikka oltaisiin tuttuja.
Mies tapasi naisen kylpylässä ilmestyi kuukausia myöhemmin perheen eteiseen https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009343749.html
Kommentit (94)
Kertonut jollekin randomi kylpylätutulle
Nimensä
Kotiosoitteensa
Sähköpostiosoitteensa
Tai muutoin tuonut ilmi tiedot, mistä nuo löytää.
Kyllä tässä haiskahtaa että kylpylässä on sillinhajua nuoleskeltu ja juttu mennyt oikeuteen aviomiehen aloitteesta koska nainenhan esittää olevansa autuaan tietämätön.
Ovatko hämäläiset puolestaan noin tyhmää porukkaa, että leimaavat jonkun mielenterveysongelmaisen perusteella savolaiset näin, että me menemme ihmisten koteihin, jos ovi on jäänyt auki?
Olet tyhmä. Toivottavasti hämäläiset antavat sinun kuulla kunniasi! Olettaisin kuitenkin sinun olevan poikkeustapaus typeryydessäsi.
Meidän porukat soittaa ensin ja vasta sitten kun on sovittu ajasta, kyläillään. Yllätyskäyntejä ei tehdä.
-Savolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menny isännällä iltapalat väärään kurkkuun, ilmankos emännälle tuli kiire iltalenkille xD
Törkeää eukolta jättää omat sotkunsa ukon hoidettavaksi.
Juu, hassua että nainen katoaa paikalta ja mies joutuu yksin selvittämään asian jonkun vieraan ihmisen kanssa. Mitä jos se olisi ollut joku vaarallisempi tyyppi? Nainen ajattelee ettei ole mitään tekemistä asian kanssa enää? Vaikka lasta kai halusi suojella.
Todellakin hyvä päätös viedä lapset pois tilanteesta. Miehelle toki napsahti ikävä nakki, mutta siitä huolimatta lapset turvaan ensimmäisenä. Olisivat toki voineet lähteä koko konkkaronkka ja soittaa sitten häkeen.
Ei tuossa ollut varmaan niin uhkaava tilanne, että pitäisi lapset ekana viedä ulos, onhan siellä muitakin huoneita missä olla kuin eteinen. Epämiellyttävä tilanne silti, jos tullut väärinkäsitys. Nainen vaan jätti miehen siihen, kun oli kiva häipyä? Mies ensin vaikka heikoille jäille?
Tuskin miestä on veitsellä uhaten pakotettu jäämään tilanteeseen. Ja itse ainakin veisin hypoteettiset lapseni nimenomaan ulos talosta, jos sekopäinen stalkkeri ilmestyisi omin luvin sisälle asti.
Mitä jos laittaisit lapset puolisosi mukana iltalenkille ja jäisit itse selvittämään tekemäsi sotkut?
Mies ja nainen olivat tavanneet kylpylässä kesällä 2020 ja ensimmäinen tunkeutuminen naisen kotiin oli maaliskuussa 2022. Tuona väliaikana nainen ei ollut millään tavalla reagoinut miehen mihinkään yhteydenottoihin.
Jos tuollaisessa tilanteessa joku mies ilmaantuisi yht'äkkiä kotiini niin kyllä ensimmäinen reaktio olisi todellakin että lapsi turvaan. Eihän tuollaisesta hullusta voi mitenkään tietää onko sillä vaikka veitsi mukana? Ja kun jommankumman vanhemman on lapsen kanssa mentävä, niin on järkevää että mies on se joka jää poistamaan kutsumatonta vierasta, koska miehet yleensä ovat fyysisesti voimakkaampia.
Haha. Meidän talon seinässä, oven vieressä, oli Tervetuloa-kyltti kun tähän muutettiin. Otin heti pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuttiin syvällisiä ja toinen on korviinsa myöten rakastunut.. Joo.
niinpä. Ei tuntemattomien kanssa kukaan tervejärkinen kovinkaan syvällisiä keskustele ellei ole jotain taka-ajatuksia.
Mitä lie keskustelivat, sitähän ei koskaan tiedä kuinka syvällisen merkityksen se toinen omasta mielestäsi aika yhdentekevälläkin keskustelulle voi antaa, varsinkin jos on kyse jostain epätasapainoisesta tai jopa harhaisesta henkilöstä.
Minut on joskus soitettu työpaikkani respaan noutamaan vierastani ja vieraaksi paljastui nainen jonka kanssa olin pari viikkoa aikaisemmin jutellut niitä näitä junassa ja joka olisi halunnut lounastaa yhdessä kun oli niin päätäpahkaa ihastunut. Onneksi ei sentään kotiovelle ilmestynyt, olisi ollut vaimolle selittelemistä...
Vierailija kirjoitti:
Ovatko hämäläiset puolestaan noin tyhmää porukkaa, että leimaavat jonkun mielenterveysongelmaisen perusteella savolaiset näin, että me menemme ihmisten koteihin, jos ovi on jäänyt auki?
Olet tyhmä. Toivottavasti hämäläiset antavat sinun kuulla kunniasi! Olettaisin kuitenkin sinun olevan poikkeustapaus typeryydessäsi.
Meidän porukat soittaa ensin ja vasta sitten kun on sovittu ajasta, kyläillään. Yllätyskäyntejä ei tehdä.
-Savolainen
Näillä perillä on kyllä ihan tavanomaista pölähtää odottamatta kylään jos sattuu ohi ajelemaan ja aina on kahvia ja nisua tarjota,. Aika monella on ovetkin auki edelleen ja kun ulos lähdetään niin laitetaan luuta oven eteen merkiksi että isäntäväki on poissa niin ei vieras turhaan tule eteiseen huhuilemaan. Nykyään tosin kun on alkanut tuolta lahden eteläpuolelta tulla noita risteilyturisteja pakettiautoineen vähän syrjemmällekin maaseudullekin pyörimään niin moni saattaa oven lukkoonkin laittaa.
Tutustun vain vampyyreihin; he eivät voi tulla kyläilemaan ilman kutsua sisään. 🧛
Olin paljon mukana lasten harrastusten talkoojutuissa, toimitsijana jne. Juuri tämän takia en suostunut luovuttamaan omaa puhelinnumeroani mihinkään urheiluseuran käyttöön. Tämä asia herätti kaikissa kauheasti ihmettelyä ja naureskella. Mitä haittaa siitä nyt voi olla jne.
Ja yritin väistellä kamerakin kaikissa tilaisuuksissa. Nimi löytyy Googlen avulla edelleen jostain kilpailuasiakirjoista eikä sekään tunnu kauhean mukavalta, kun lapsetkin jo lähes aikuisia.
Ja olen muuten itsekin joutunut kerran selvittämään ihmisen nimen ja puhelinnumeron auton rekisterinumeron perusteella, joten keinoja löytyy, jos stalkata haluaa. Oman auton rekkarit on suojattu jo 10 v sitten.
Se, jolla oli stalkkeri opiskeluaikana
Vierailija kirjoitti:
Musta tosi epäkohtelias tuo nainen. Olis voinut kirjeeseen vastata ettei halua yhteydenpitoa. Ystäviä hänellä jo ilmeisesti tarpeeksi, ei halua uusia. Ok, mutta kohtelias ei on paikallaan.
Poliisin ohje on että epätoivottuihin yhteydenottoihin ei reagoi mitenkään. Jotkut ottavat kaiken rohkaisuna. Vaikka kirjoittaisit kirjeen jossa lukee jätä minut rauhaan.
Olen sinkku ja matkustan ja liikun paljon nuoresta pitäen
Olen monta kertaa jutellut eri ihmisten kanssa, myös miesten. Sellaista kepeää jutustelua, ilmoista, matkakohteesta/kaupungista, ehkä matkan syystä, eri kaupunkien matkakohteista, lemmikeistä ja mistä milloinkin. Kun matkustaa yksin, joskus tapaa vaikka aamiaisella, lounaalla tms. perheen tai toisen yksin matkustavan ja juttu luistaa. Ja myös ulkomailla. Paras keskustelu oli junassa matkalla Sveitsistä Italiaan, keskustelukumppani oli mies ja aihe edesmennyt Kekkonen, johon hänellä oli jonkinlainen sidos.
Ärsyttää suunnattomasti, että tässäkin kommenttikentässä arvellaan "kyllä nyt jotakin on ollut tai hotellihuoneessa tehty sitä ja tätä jne". Ei tosiaan tarvitse olla mitään, normaali ihminen ei ymmärrä, että jostakin voi tulla stalkkeri. Ihan vaikka small talkin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet saavat harhaisia rakkauskuvitelmia päähänsä paljon mitättömämmistäkin vuorovaikutustilanteista.
Kannattaisikohan sinun sitten tutustua normaaleihin miehiin jos tuollaisia kokemuksia on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kylpyläreissulla ystävystyä ja lähdetään puhumaan diippejä. Varmaan on oltu tuhannen päissään naisten virkistysreissulla oltua ja siellä on tullut yökerhon jatkoilla kännissä sössötettyä ties mitä diippiä ja ihana mies oot, siut ottaisin jos oisin vappaa jne. Ja tämä mies on ottanut tosissaan. Tulee mieleen joku vähän hölmö ressukka.
Tulipa miehelle kovat maksut tästä kun tulee jonkun kotiin. Useita tuhansia oikeuskäyntikuluineen. Miksi oikeudenkäynti, eikö tällaista voi esim sovitella?
En sitä, ettei olis ikävää tollainen, mutta tuhansien eurojen rapsut eivät ole suhteessa pahoinpitelyjen ja vakavempien rikosten kanssa. Nyt ei kai tapahtunut mitään, eikä tämä mies ollut millään tavalla pahat mielessä.
Diippiä ja diippiä. Naisella voisi olla eri versio, kuinka syvällisiä keskusteluja kävivät. "Onko tässä vapaa paikka. Kiva päästä rentoutumaan kun on töistä lomaa. Rankka syksy, olen loman tarpeessa. Olen sairaanhoitaja. Juu on se rankkaa. Perhe kotona, lähdin kaverin kanssa tänne rentoutumaan. Menenkin tästä höyrysaunaan. Terse."
Tuossa skenaariossa olisi kerrottu jo todella paljon omasta yksityiselämästä. Eikä sitä paitsi kukaan täysijärkinen kerro tuntemattomalle yksityisasioitaan.
No ei todellakaan ollut paljon kerrottu. Ihan normaalia small talkia.
Vierailija kirjoitti:
Olen monta kertaa jutellut eri ihmisten kanssa, myös miesten. Sellaista kepeää jutustelua, ilmoista, matkakohteesta/kaupungista, ehkä matkan syystä, eri kaupunkien matkakohteista, lemmikeistä ja mistä milloinkin. Kun matkustaa yksin, joskus tapaa vaikka aamiaisella, lounaalla tms. perheen tai toisen yksin matkustavan ja juttu luistaa. Ja myös ulkomailla. Paras keskustelu oli junassa matkalla Sveitsistä Italiaan, keskustelukumppani oli mies ja aihe edesmennyt Kekkonen, johon hänellä oli jonkinlainen sidos.
Ärsyttää suunnattomasti, että tässäkin kommenttikentässä arvellaan "kyllä nyt jotakin on ollut tai hotellihuoneessa tehty sitä ja tätä jne". Ei tosiaan tarvitse olla mitään, normaali ihminen ei ymmärrä, että jostakin voi tulla stalkkeri. Ihan vaikka small talkin vuoksi.
Eli sinäkin oikein hakeudut ongelmallisiin tilanteisiin. Turha valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menny isännällä iltapalat väärään kurkkuun, ilmankos emännälle tuli kiire iltalenkille xD
Törkeää eukolta jättää omat sotkunsa ukon hoidettavaksi.
Juu, hassua että nainen katoaa paikalta ja mies joutuu yksin selvittämään asian jonkun vieraan ihmisen kanssa. Mitä jos se olisi ollut joku vaarallisempi tyyppi? Nainen ajattelee ettei ole mitään tekemistä asian kanssa enää? Vaikka lasta kai halusi suojella.
Todellakin hyvä päätös viedä lapset pois tilanteesta. Miehelle toki napsahti ikävä nakki, mutta siitä huolimatta lapset turvaan ensimmäisenä. Olisivat toki voineet lähteä koko konkkaronkka ja soittaa sitten häkeen.
Ei tuossa ollut varmaan niin uhkaava tilanne, että pitäisi lapset ekana viedä ulos, onhan siellä muitakin huoneita missä olla kuin eteinen. Epämiellyttävä tilanne silti, jos tullut väärinkäsitys. Nainen vaan jätti miehen siihen, kun oli kiva häipyä? Mies ensin vaikka heikoille jäille?
Tuskin miestä on veitsellä uhaten pakotettu jäämään tilanteeseen. Ja itse ainakin veisin hypoteettiset lapseni nimenomaan ulos talosta, jos sekopäinen stalkkeri ilmestyisi omin luvin sisälle asti.
Mitä jos laittaisit lapset puolisosi mukana iltalenkille ja jäisit itse selvittämään tekemäsi sotkut?
Kai se niinkin käy. Luulen että tilanteessa mies on jäänyt mielellään setvimään asiaa. Voi toki olla ettei ole.
Meillä ei kumpikaan olisi jäänyt keskustelemaan va ja kin kanssa, vaan häkeen olisi soitettu heti kun ei ensimmäisestä kehotuksesta poistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Savolainen
Näillä perillä on kyllä ihan tavanomaista pölähtää odottamatta kylään jos sattuu ohi ajelemaan ja aina on kahvia ja nisua tarjota,. Aika monella on ovetkin auki edelleen ja kun ulos lähdetään niin laitetaan luuta oven eteen merkiksi että isäntäväki on poissa niin ei vieras turhaan tule eteiseen huhuilemaan. Nykyään tosin kun on alkanut tuolta lahden eteläpuolelta tulla noita risteilyturisteja pakettiautoineen vähän syrjemmällekin maaseudullekin pyörimään niin moni saattaa oven lukkoonkin laittaa.
Siis aivan vieraillekin ihmisille tarjoatte kahvit, kun tulee omin luvin sisälle? En usko!
Uudenmaan maaseudulla on poliisikin opastanut paikallislehdessä, että vieraille ei edes avata ovea. Vanhukset elävät vielä vanhassa kohteliaisuusajassa, että kaikille kolkuttajille avataan ja joutuvat sitten ryöstetyksi. Meilläkin on näitä bensan pyytäjiä ym. varten kamerallinen ovikello. Ketään tuntematonta tai puolituttuakaan ei pitäisi päästää sisälle noin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet saavat harhaisia rakkauskuvitelmia päähänsä paljon mitättömämmistäkin vuorovaikutustilanteista.
Kannattaisikohan sinun sitten tutustua normaaleihin miehiin jos tuollaisia kokemuksia on?
Valtaosa tuntemistani miehistä on ihan normaaleja. Iso osa naisista kuitenkin tunnistaa ilmiön, ikävä kyllä.
Meidän ovessa on nerokas keksintö nimeltä lukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää suunnattomasti, että tässäkin kommenttikentässä arvellaan "kyllä nyt jotakin on ollut tai hotellihuoneessa tehty sitä ja tätä jne". Ei tosiaan tarvitse olla mitään, normaali ihminen ei ymmärrä, että jostakin voi tulla stalkkeri. Ihan vaikka small talkin vuoksi.Eli sinäkin oikein hakeudut ongelmallisiin tilanteisiin. Turha valittaa.
Minäkin teen noin, mutta vain tarpeeksi kaukana kotoa. Ja rekkarit ym. tiedot on tarkasti salattu. Ihminen voi päällisin vaikuttaa normaalilta, mutta ei sitten olekaan. Muutaman kerran on tällaista sattunut, että hetken small talkia juteltuaan on oivaltanut, että nyt olisi luvassa ongelmia, jos esimerkiksi asuisin samalla paikkakunnalla. Kun on vastannut kaupassa kysymykseen "mitäs maitoa sinä ostat", niin tyyppi on lähtenyt seuraamaan ja pyrkinyt juttusille kaupassa. Kerran kotikaupungissa kerroin mistä löytyy lähin posti, niin tyyppi stalkkasi minua useamman kuukauden kotirapun läheisyydessä. Siihen aikaan ei ollut lähestymiskieltoakaan, joten piti muuttaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää suunnattomasti, että tässäkin kommenttikentässä arvellaan "kyllä nyt jotakin on ollut tai hotellihuoneessa tehty sitä ja tätä jne". Ei tosiaan tarvitse olla mitään, normaali ihminen ei ymmärrä, että jostakin voi tulla stalkkeri. Ihan vaikka small talkin vuoksi.Eli sinäkin oikein hakeudut ongelmallisiin tilanteisiin. Turha valittaa.
Nyt meni uhrin syyllistäminen jo ihan uudelle levelille. Ei saa puhua kellekään, oma vika jos puhuu ja tulee sitten vainotuksi!