Kuka järjestää lapsen ristiäiset?
Olimme ajatelleet järjestää ristiäiset kotonamme n. 10 läheisen kanssa pienellä budjetilla ja rennolla tunnelmalla. Omalla äitini tuputtaa tähän kuitenkin runsaasti mielipiteitä, varmaan koska kyseessä on kummankin suvun ensimmäinen lapsen lapsi..
Oma äitini väittää kiven kovaan että puolet ristiäisistä järjestävät lapsen isovanhemmat kotonaan, hoitavat ruat ja kutsumiset yms. ja sanoo että tämän takia heidän tulisi saada järjestää ristiäiset omassa kodissaan. En kuulemma kuitenkaan tule jaksamaan tai kestämään ristiäisten järjestämistä lapsen synnyttymisen jälkeen, kuulemma se on ihan mahdotonta jaksaa. Olen tästä jonkin verran hämilläni, sillä ainakin omassa tuttava piirissä/lapsuuden valokuvissa tuoreet vanhemmat ovat pitäneet ristiäiset omissa kodeissaan, eivät isovanhemmilla. Samoin kun minä ja veljeni synnyimme. En tiedä toki kuinka paljon isovanhemmat ovat sitten osallistuneet järjestelyihin. Äidin mukaan olen vain käytännöistä täysin pihalla, koska olen asunut sen verran ulkomailla etten ole enää perillä tavallisista Suomalaisista käytännöistä.
Sitä vain jäin miettimään että onkohan tämä ihan totta. Niinkö isovanhemmat tapaavat yleensä järjestää nimiäiset? Missään tapauksessa tämä ei tule kuitenkaan toteutumaan, koska puoliso haluaan lapselle meidän näköiset juhlat, eikä niin että hänen sukunsa on ulkopuolisina vierailemassa siellä. Enkä itsekään ole lämminnyt ajatukselle, koska äidillä on aiak erilaiset toiveet juhlien suhteen kuin mitä minä haluan.
Kommentit (39)
Meillä kolme lasta ja ristiäiset kotona, mummolassa ja vuokratilassa. Tuo eka oli kotona, mutta sitten muutettiin ja oltiin remontin keskellä toisen syntyessä. Kolmannen kanssa todettiin, että mennään vuokratilassa ja pitopalvelu, kaiken puolin helpompaa, jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vain naiset voi taistella siitä kuka saa järjestää asioita, ja seuraavassa lauseessa ihmetellä kun joutuvat tekemään kaiken.
Ihan nappiin sanottu.
Ristiäiset pidetään vauvan kotona tai seurakunnan tiloissa, jossa kaikki on valmista, paitsi tarjoilut puuttuvat.
Minulla jo useampi lapsenlapsi ja vauvan kotona vietetty, paitsi yhdet seurakuntasalissa.
Minusta isovanhemmat voi vanhempien niin halutessa maksaa osan kustannuksista, leipoa tai tehdä muuta tarjoulua.
Enkä ole kuullut äitisi kertomasta perinteestä, missään päin Suomea.
Lapsen vanhemmat päättävät ristiäisistä, yhdessä papin kanssa. Ei siihen ole muilla mitään sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Kastejuhla ei ristiäiset.
Kauheen suureellisia juhlia pienelle vauvalle täällä järjestetään.
Ristiäiset se on, jos kirkollinen kaste suoritetaan. Mitä suureellista siinä on, jos mennään esim. seurakuntatalolle lähisuvun kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Kauheen suureellisia juhlia pienelle vauvalle täällä järjestetään.
Evl. seurakunnassa kutsutaan kastejuhlaa ristiäiseksi. Ristin merkki annetaan mapselle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suuren osan ristiäisistä järjestää vanhemmat itse. Mutta ei ole myöskään tavatonta, että ne järjestetään mummolassa. Olen itse ollut paikalla ristiäisissä viisi kertaa, 3 niistä oli lapsen kotona, 2 lapsen jommassakummassa mummolassa.
Lisäksi olen ollut kaksissa nimiäisissä (eivät kuulu kirkkoon), ne oli molemmat lapsen kotona. Sinänsä vaivannäöltään siis vastaava tilaisuus, ilman pappia vaan.
Olen kuullut, että osa järjestää myös jossain seurakunnan tiloissa, vissiin ostetaan tarjoilu sieltä. Tämmöisissä en ole kyllä ollut.
Kastetilaisuus seurakunnan tiloissa ja kahvittelu lapsen kotona.
Oudolta kuulostaa että ap yksin järjestäisi ilman miestään. Jos ap väsynyt, mies järjestää yksin.
Omien lapsieni kohdalla kahden kastejuhlat ovat olleet kirkko + seurakuntatalo. Tällöin molemmat isoäidit hoitivat tarjoilut. Nuorimman kohdalla oli kirkko + juhlatila maalaiskartanolla, josta ostettiin myös tarjoilut.
Kummilastani kohdalla toinen oli kotona ja toinen isoäidin luona. Sukulaisten lasten osalta on ollut niin kirkkoa ja seurakuntaloa kuin kotia ja myös isovanhempien luona pidettyjä.
Itselleni on tärkeintä että juhlat eivät nimenomaan olleet kotona. Meillä on isot suvut ja ihan lähipiiristäkin tulee helposti 30 henkeä, joten tilaa ja astioita tarvitaan. Nuorimman kohdalla olisi ollut tilan vuoksi mahdollista järjestää jo kotona mutta oman jaksamisen takia tilattiin kaikki valmiina ja pidettiin juhlat muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheen suureellisia juhlia pienelle vauvalle täällä järjestetään.Ristiäiset se on, jos kirkollinen kaste suoritetaan. Mitä suureellista siinä on, jos mennään esim. seurakuntatalolle lähisuvun kanssa?
Seurakuntasalit yms. ovat juuri tarkoitettu ja suunniteltu perhejuhlia varten. Erityisesti ne sopivat ristiäisiin. Kaikki ovat valmiina, siivottu, hyvät astiastot ja kodinkoneet, vessat vai tarjoilu puuttuu. Ja monessa seurakunnassa tiloista ei peritä vuokraa. Jopa liinat käytettävissä.
Sano sille äilelles perinteestä, että koska naisen vanhemmat järjestää häät, miehen vanhemmat järjestää ristiäiset.
Yllättäen sopiikin, jotta pidätte ne kotonanne.
Ihana ajatus, että joku muu järjestää ristiäiset. Ja täysin ok, eipähän tarvii siinä puklurättikaaoksessa omaa kotia miettiä.
Kunhan kuunnellaan toiveet vieraiden ja tarjoilujen suhteen vanhemmilta.
Omien kolmen - kotona pidettyjen- ristiäisten tarjoilusta en muista kyllä mitään! Ei yhtään mitään käsitystä, mitä oli ja mistä. Ainut minkä muistan, on siivous-stressi. Joten suosittelen mummolaa.
Suomessa jokainen järjestää omat perhejuhlansa. Älä anna äitisi viedä sun perheen juhlia. En olisi ikinään antanut äitini järjestää lasteni nimiäisiä saati muita juhlia. Esikoisen juhliin lupasi tuoda kukat pöytäkoristeeksi. Toi pienen väärän värisen kimpun, joka pisti silmään ikävästi, kun ei kuulemma ne minun valitsemat värit hänelle sopinut. Sooloilee siis kaikessa mahdollisessa, eikä kunnioita muita. Anoppi on yhteistyökykyisempi ja tekee mitä sovitaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jokainen järjestää omat perhejuhlansa. Älä anna äitisi viedä sun perheen juhlia. En olisi ikinään antanut äitini järjestää lasteni nimiäisiä saati muita juhlia. Esikoisen juhliin lupasi tuoda kukat pöytäkoristeeksi. Toi pienen väärän värisen kimpun, joka pisti silmään ikävästi, kun ei kuulemma ne minun valitsemat värit hänelle sopinut. Sooloilee siis kaikessa mahdollisessa, eikä kunnioita muita. Anoppi on yhteistyökykyisempi ja tekee mitä sovitaan.
Suomessa jokainen saa itse päättää, miten juhlat järjestetään. Saa ihan vapaasti antaa äitinsä hoitaa, jos siltä tuntuu. Äskettäin synnyttäneelle voi olla jopa helpotus, jos joku muu ottaa vastuun ja itse saa olla rauhassa.
Etkö tosiaan ole kertaakaan eläessäsi ollut ristiäisissä eikä kenelläkään tutullasi ole lapsia?
No, kerropa äidillesi, että päätittekin kastaa lapsen kirkossa. Ei sitten tarvitse kotona järjestää mitään muuta kuin tarjota kahvit niille läheisimmille. Seurakuntatalo on myös oikein hyvä vaihtoehto. Kannattaa kysyä kotiseurakunnasta hintaa.
Joskus on hyvä aikuistua. Oman lapsen syntymä on oikein hyvä aika tehdä rajat omiin vanhempiin. Ei mikään estä sinua sanomasta suoraan äidillesi, että olette päättäneet ristiäisten järjestämisestä ja jos äitisi haluaa auttaa, hän voi .... niin, mikä olisi se asia, jonka voit nakittaa äidillesi? Kakun tekemisen vai liinojen silittämisen, keksi jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauheen suureellisia juhlia pienelle vauvalle täällä järjestetään.Ristiäiset se on, jos kirkollinen kaste suoritetaan. Mitä suureellista siinä on, jos mennään esim. seurakuntatalolle lähisuvun kanssa?
Lapsikaste polkee lapsen oikeuksia. Kyse on pakkoliittämisestä. Surullinen tilaisuus.
Hän on oikeassa siinä että yhä enemmän ristiäisiä järjestetään muualla kuin kotona, koska pienen lapsen kanssa on ihan riittävästi hommaa ilman että koti vielä järjestellään juhlia varten ja siivotaan jne.
Meillä molempien lasten juhlat on pidetty seurakunnantiloissa. Olen ollut yksissä ristiäisissä perheen kotona, loput on pidetty joko mummolassa tai seurakunnalla.
Miksi ne eivät voi olla omannäköiset muualla kuin kotona?
Meillä järjesti isovanhemmat, johtui tosin siitä että asuimme ulkomailla ja oli helpointa niin. Plus ristiäiset olivat tärkeä juttu mun vanhemmille muttei meille.
Kerroin äidille pari virsi-ja tarjoilutoivetta ja sitten vaan saavuttiin paikalle, äiti siskoni kanssa järjesti kaiken. Pienen vauvan äitinä olin kovasti kiitollinen tästä ja meillä oli ihana lämminhenkinen juhla.
Olen ollut 5 lapsenlapsen ristiäisissä tai nimiäisissä sekä aiemmassa elämässä (lapsena ja nuorempana) useinkin ristiäisissä. Aina ne on pidetty vauvaperheen omassa kodissa.
Lastenlasten ristiäisiin/nimiäisiin olen kysynyt, voinko olla avuksi ja on aina sovittu, mitä leivon tai tuon. Samoin toisten isovanhempien taholta. En ole muutoin ollut hääräämässä vaan vieraana.
Meillä pidettiin kaikkien lasten ristiäiset isovanhemmilla (iso omakotitalo). Paljon miellyttävämpää kuin meidän silloisessa kerrostalokopissamme olisi ollut. Isovanhemmat itse ehdottivat tilaratkaisua.