Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihava vauva- lihava aikuinen!

Vierailija
17.11.2006 |

Tiesittekö, että rasvasolujen määrä vakiintuu jo vauvana ja niiden määrä ei tule enää nousemaan? Ainoastaan solujen KOKO kasvaa, jos lihoo. Eli vauvana lihavat vauvat ovat HELPOMMIN ylipainoisia nuorena ja aikuisena kuin hoikat vauvat, joilla on siis vähemmän rasvasoluja.

Ne, jotka ovat pulleita jo vauvoina, omistavat siis paljon rasvasoluja ja heillä tulee olemaan ainakin vaikeuksia pysytellä normaalipainoisena lopun ikää.

Tämä kuultu solubiologian proffan suusta.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tiesittekö, että rasvasolujen määrä vakiintuu jo vauvana ja niiden määrä ei tule enää nousemaan? Ainoastaan solujen KOKO kasvaa, jos lihoo. Eli vauvana lihavat vauvat ovat HELPOMMIN ylipainoisia nuorena ja aikuisena kuin hoikat vauvat, joilla on siis vähemmän rasvasoluja.

Ne, jotka ovat pulleita jo vauvoina, omistavat siis paljon rasvasoluja ja heillä tulee olemaan ainakin vaikeuksia pysytellä normaalipainoisena lopun ikää.

mikä EI kasvata solujen määrää vaan kokoa. Eli edelleenkin voi imettää ihan rauhassa niin paljon kuin vauva haluaa ja jättää sen painon tarkkailun myöhemmälle ikää ;-)

Vierailija
2/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun poitsu painoi syntyessään 3. 7kg ja sitten 5kk 9,5kg ja ihan äidinmaidolla " lihoi" . Nyt 2v. painaa 13,5kg. Pelkällä äidinmaidolla ei voi tulla liian lihavaksi, luonto on suunnitellut fiksusti tämän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sulle " tutkija" !

Vierailija
4/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rasva kuin rasva- sama se, tuleeko se äidinmaidosta vai tuttelista. Kaikki rasva lihottaa, myös aikusella, jos sitä liikaa saa.

Vierailija
5/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja samalla vähän kysellä faktoja...

t.ap

Vierailija
6/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei vähene. Sen takia milloin tahansa lihavana olleen on vaikeampi pysyä laihana.

Vierailija
7/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoin puolivuotiaana 13 kg ja olin 69 cm pitkä, siis todellinen pyllerö :)

Leikki-ikäisenä olin jo hoikka. Kun aloitin koulun, olin hoikka. Teini-iässä olin suorastaan laiha.

Nyt aikuisena olen 167 cm ja 52 kg, en siis ole lihava. Syön normaalisti, en piittaa kalorimääristä, karkkia ja sipsejäkin menee useampi pussi viikossa (ainakin karkkia, sipsejä ehkä 1 pussi/vko) enkä todellakaan ole mikään himoliikkuja. Joskus käyn puolen tunnin kävelyllä vauvan kanssa, siinä se. Painoni ei vain nouse.

Vierailija
8/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan, mutta olen huomannut asian olevan ihan päinvastoin.

Vierailija
9/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulla on se kapasiteetti mikä on, aivosoluja ei synny enää vaan niitä vaan tuhoutuu- ainoastaan jäljelläolevia voi aktivoida, mutta lisää niitä et aikuisensa saa.

rasvasolut sama juttu: tietty määrä syntyy lapsuudessa ja aikuisena niiden koko vaan kasvaa, mutta lisää soluja ei tule.

Vierailija
10/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käsittänyt, että tämä solujen määrä on jo syntyessä kaikilla " vakio" (eli sen miten paljon on niitä). Ne sitten vaan kasvattelevat kokoansa tai supistuvat sen mukaan paljonko niihin on sitoutuneena rasvaa. Voi olla, että tämä menee nyt ihan puihin.

Samaan ajatukseen olen ajatellut myös rasvaimujen epäterveellisyyden nojautuvan. Solujenmäärää supistetaan ja kun alkaa lihomaan seuraavan kerran niin niistä jäljelle jääneistä soluista tulee vain entistä isompia.

Vierailija
11/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai oikein solubiologian proffa. En itse ole biologi enkä kemisti, mutta rasvoja on erityyppisiä, siis ihan elävässä kudoksessa. Vauvoilla on paljon sitä tyyppiä rasvaa, joka ei ole yhteydessä sydän- ja verisuonitauteihin.

Vauvaikäisten painosta suhteessa aikuisiän lihomiseen on tehty paljon tutkimuksia suurilla väestömäärillä ja vauvojen suhteellisen suuri paino ei ole yhteydessä aikuisiän lihavuuteen. Mutta noin 2-vuotiaasta eteenpäin lihavuus ennustaa lihomistaipumista aikuisena, kaikkein pahin se on pienipainoisena syntyneillä, jos he lihovat nopeasti vauvaiän jälkeen.

Vierailija
12/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelossa, että lihovat.

Vierailija
13/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan ylipainoinen leikki-ikäinen (2-5v) on todennäköisemmin ylipainoinen myös aikuisena kuin samanikäinen normaalipainoinen.

Tämä tutkimustulos on minusta helppo uskoa.

Vierailija
14/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tosin eipä yhdellä ihmisellä ole mitään tilastollista merkitystä.

Vierailija
15/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin pitkään täysimetetty lapsi on leikki- tai kouluikäisenä lihava, ja monet täysimetetyt ovat nimenomaan olleet pyöreitä vauvoja makkaroineen.

Samoin hoikkien vanhempien lapset ovat harvoin lihavia. Johtuneeko sitten huonoista ruokailutottumuksista perheissä joissa vanhemmat tai toinen vanhemmista on lihava että lapsetkin sitä tapaavat usein olemaan viimeistään ala-asteikäisenä.

Siitä en tiedä sillä harvemmin kukaan myöntää syöttävänsä lapselle epäterveellistä ruokaa, lähes jokainen (yleensä)äiti kun sanoo syöttävänsä lapselle ruokaympyrän mukaista terveellistä itsetehtyä ruokaa, pitävänsä karkkipäivän jne.

Vierailija
16/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt meidän 11 kk tyttö on myös tosi pullea. Epäterveellistä ruokaa ei ole annettu (tietystikään, tuon ikäiselle), mutta ruoka maistuu.

Vierailija
17/19 |
17.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen syömistä ei pidä rajoittaa jollei se nyt ihan älyttömyyksiin mene, mutta ruokaan voi aivan hyvin lisätä kasvisten osuutta esimerkiksi laittamalla niitä ruuan sekaan jne.

Vierailija:

Nyt meidän 11 kk tyttö on myös tosi pullea. Epäterveellistä ruokaa ei ole annettu (tietystikään, tuon ikäiselle), mutta ruoka maistuu.

Vierailija
18/19 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vauvasta 7 vuotiaaseen asti pyöreä, miltei lihava. Sitten lähti elämäntapa muutos koko perheessä ja olen siitä lähtien ollut hoikka.

Vierailija
19/19 |
28.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltäkähän vuodelta ? Ei sitten tiennyt erilaisista rasvoista. Sitä ruskeata rasvaa jos on, niin  eipä hätää.