Mitä on nämä "asiantuntijatyöt"?
Nykyään huomattava osa ihmisistä tuntuu tekevän omien sanojensa mukaan asiantuntijatyötä. Jos muistelen vaikkapa 90-lukua, tai 2000-luvun alkuakin, niin ei kenestäkään käytetty toimenkuvan suhteen asiantuntija-termiä. Onko nämä termit loppujaan vain ihan normaaleja toimenkuvia, joista on muokattu hienomman kuuloisia? Jos ennen oli vaikkapa atk-tukihenkilö, niin onko se nykyään it-asiantuntija tms?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä on ei-asiantuntijatyöt, jos jokainen oman työnsä asiantuntija?
Oppilas, harjoittelija, yksinkertainen joka ei opi itsenäisesti tekemään.
Siis sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset suunnittelijat, kehitys- ja tutkimustyötä tekevät, projektinvetäjät.
Niin. Mikä noista tekee asijantuntijoita. Ihan joka ikinen työntekijä on oman alansa asiantuntija, enempi tai vähempi.
Asiantuntijatyö on sellaista, joissa kukaan ei sano sinulle mitä tehdä, vaan se täytyy itse osata.
Hah. Meilläkin töissä saattaa joku suunnittelija olla titteliltään asiantuntija. Hän saattaa suunnitella tuotetta, mutta kun se viedään tuotantoon, niin hän ei osaisi tuottaa niillä koneilla mitään, tai tehdä niitä prosesseja, jotka sen tuotteen lopulta valmistavat. Usein tulee suunnitelmissa virheitä juuri sen takia, koska tämä arvon asiantuntija ei ymmärrä jatkoprosessista ja sen tekemisestä mitään. Mikä asiantuntija se sellainen on, joka ei osaa valmistaa edes omaa tuotettaan?
Taitaa olla kyseessä joku muotoilija jotka ovat taiteilijoita ja (taivaanrannan)maalailijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos muistelen vaikkapa 90-lukua, tai 2000-luvun alkuakin, niin ei kenestäkään käytetty toimenkuvan suhteen asiantuntija-termiä
90-luvulla oli suomalaisillekin vielä tarjolla enemmän niitä töitä, jotka eivät olleen nimeltään asiantuntijatöitä. Olikohan niin, että lähijunissakin kiersi konduktöörit? Rautatieasemilla myi ihan ihminen lippuja, sen sijaan että nykyään lippu ostetaan netistä tai automaatista. Oli postitoimistoja, eikä se haitannut, jos työntekijä joutui hetkisen istumaan tyhjän panttina. Olin töissä tilitoimistossa, josa ihan käsin vielä joutui merkonomit naputtelemaan kirjauksia, kun ei ollut sähköinen maksuliikenne nykyisellä tasolla. Kirjastoissa ei vielä ollut palautusautomaatteja. Sitten oli vielä jonkin verran enemmän valmistavaa teollisuutta ja siellä yksinkertaisia työtehtäviä.
Nykyään mitä ei-asiantuntijatyötä on jäljellä, niin mielellään palkataan muita kuin syntyperäisiä suomalaisia. Syntyperäisille suomalaisille, joista sinunkin tuttavapiirisi lähinnä koostuu, jää ne asiantuntijatyöt.
Jaa, no minä olen ihan syntyperäinen suomalainen, mutta ei minun toimenkuvastani käytetä asiantuntijatermiä, vaan operaattori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin usein sun pitää kysyä tätä? Ja mikset kysy,mitä ne tyypit tekee?
Olen itse kunnalla töissä ja hallinnossa monen tittelissä on asiantuntija,mutta tuskin ne sitä kysyttäessä vastaa.
Ihan ensimmäistä kertaa kysyn tätä täällä ja ole töissä vaikka persereiässä minun puolestani. Minua kiinnostaa lähinnä, että millä termillä nuo hommat on tunnettu aiemmin, koska ei tähän maahan 20 vuodessa ole yhtäkkiä tullut puoli miljoonaa uutta ja mullistavaa toimenkuvaa.
Ap
Vuonna 1997 aloitin ohjelmoijana. Nyt olen sovellusasiantuntija, vaikka teen ihan samaa työtä (tosin eri firmassa ja eri järjestelmän parissa). Omasta puolestani voisin edelleen olla ohjelmoija.
Jossakin vaiheessa minulla oli pomo, jonka mielestä hieno titteli motivoi ihmistä töissä. Minua ja työkavereita vähän nauratti. Meistä yritettiin silloin tehdä asiantuntijoita, mutta onnistuimme vielä sillä kertaa välttämään sen.
Asiantuntijatyöt on tehtäviä joita ei voi kirjoittaa vihkoon ja siirtää osaamista seuraavalle.
Vierailija kirjoitti:
No sitä että on jonkun alan kouluttautunut, perehtynyt, tutkinut ja kokenut asiantuntija.
Itse olen erityisopettaja, ja ammattinimikkeeni on erityisopettaja.
Olen silti asiantuntija-ammatissa ja oman alani asiantuntija.
Asiantuntija taistelee teinien kanssa. Nyt puhelimet piiloon! Ei keinuta tuolilla! Loppuu se nenän kaivaminen!! :D
Asiantuntijatyötäkin on eri tasoista kuten myös eri tasoisia korkeakoulututkintoja. Esimerkiksi sosionomi tekee asiantuntijatyötä ja sosiaalityöntekijä tekee vaativaa asiantuntijatyötä.
Olen paskanpuhumisen asiantuntija.
Minä ainakin laitan työhakemuksen ansioluetteloon, eiku siis anteeksi, se taidetaan tuntea nykyään termillä seevee, eli (kurrikulum vitae pro), että olen masturboinnin asiantuntija.
Tittelini on kieliasiantuntija. Käytännössä olen kääntäjä, joka myös antaa kielineuvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen paskanpuhumisen asiantuntija.
Minusta kehittynyt täällä erittäin hyvä mieltenpahoittajan asiantuntia.
Vierailija kirjoitti:
Tittelini on kieliasiantuntija. Käytännössä olen kääntäjä, joka myös antaa kielineuvontaa.
Oletko taitava nuolemaan tussua?
No tässä esimerkki:
25 vuotta sitten oli tiedottaja. Nyt llen viedtinnän asiantuntija.
Ok?
Vierailija kirjoitti:
Esim. aineenopettaja on oman alansa asiantuntija, tekee siis asiantuntijatyötä.
Aineenopettaja on erityisasiantuntija, koska työ vaatii ylemmän korkeakoulututkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset suunnittelijat, kehitys- ja tutkimustyötä tekevät, projektinvetäjät.
Niin. Mikä noista tekee asijantuntijoita. Ihan joka ikinen työntekijä on oman alansa asiantuntija, enempi tai vähempi.
Asiantuntijatyö on sellaista, joissa kukaan ei sano sinulle mitä tehdä, vaan se täytyy itse osata.
Eli suomennettuna kaikki ammattitaitoiset työntekijät. Ei metsurillakaan ole pomo puun juurella perseen takana neuvomassa miten kaadat.
Metsurille pomo kertoo mitkä puut kaadat, asiantuntijatyössä se täytyy tietää itse.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijaa enemmän minua ihmetyttää nämä myyntipäälliköt, joilla ei ole yhtä ainutta alaista. Ennen ne olivat myyjiä.
Voit järkyttyä, mutta usein mm. tuote- tai vaikka projektipäälliköilläkään ei ole alaisia. Enemmän se menee niin,että päälliköt johtaa asioita, johtajat ihmisiä.
Senior Digital Business Analyst
Business Relacionship Manager
(n 35v.- keski- Eurooppa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. aineenopettaja on oman alansa asiantuntija, tekee siis asiantuntijatyötä.
Aineenopettaja on erityisasiantuntija, koska työ vaatii ylemmän korkeakoulututkinnon.
Voisiko siis sanoa, että "vaativa erityisasiantuntijatyö"? ;)
Minä olen omassa työssäni asiantuntija. Meillä se tarkoittaa sitä, että minulla on tiimi (jonka esimies en ole), jonka työ minun tulee tuntea melko perusteellisesti. Ihan kaikkea ei tarvitse tietää, tyyliin missä järjestyksessä nappeja pitää painaa, mutta kokonaiskuva tulee olla hyvin hallussa. Minä olen se, joka istun asiakkaan kanssa palavereissa, ja neuvottelen siitä, mitä tiimi voi tehdä ja mitä ei, mihin ohjelmat taipuu ja mihin ei. Yritän etsiä ratkaisuja asiakkaan kanssa, miten tämä heidän tarpeensa saadaan toteutettua järkevimmin. Eli käsitys käytettyjen ohjelmistojen mahdollisuuksista, käsitys mihin kaikkeen asia vaikuttaa, käsitys siitä mitä asiakkaan päässä vaaditaan ja paljonko se työllistää, ja käsitys siitä mitä meidän päässä vaaditaan, ja paljonko se työllistää. Lisäksi tässä alueessa minkä asiantuntijana toimin, olen myös linkki asiakkaan ja kolmansien osapuolien välissä, ja selvittelen asiakkaalle sopivia ratkaisuja myös näiden kolmansien osapuolien kanssa.
Tämän lisäksi työn kehittämistä, automatisointia ym.
Lyhyesti siis tehtäväni on huolehtia siitä, että asiakas saa meiltä tarvitsemansa palvelun. Itse palvelun kädet savessa-työn tekevät muut ihmiset
Jaksoit kuitenkin naputella tyhmyyksiä, mene helvettiin jos noin väsyttää. Tollo asiantuntija osallistuu keskusteluun vaikka ei ymmärrä mitä keskustelu koskee.