Lukio sopii vain sosiaalisille ekstroverteille
Nykylukio nuorisoasteen koulutuksena vaatii lähes joka oppiaineessa valtavan määrän sosiaalisuutta.
Matematiikka ja historia on minulla olleet ainoat oppiaineet joissa ei koko ajan tehdä paritöitä, ryhmätöitä, esityksiä, vertaisarviointeja ym. Koen tämän äärimmäisen raskaana kun aina fysiikkaa ja kemiaa myöten koko ajan vaihtelevia ryhmiä eri kokoonpanoilla. Itselläni ei monia kavereita edes ole. Haluaisin keskittyä opiskeluun, en jatkuvaan ryhmätyöskentlyyn KAIKESSA.
Nauttiikohan muut tämmöisestä?
Kommentit (17)
Ei tämä maailma muutenkaan ole suunniteltu introverteille. Pakko mennä lähes joka asiassa omalle epämukavuusalueelle. Toisaalta olen huomannut, että sekin palkitsee, jos onnistuu itsensä ylittämisessä. Mutta kyllä ekstrovertit pääsevät monessa asiassa helpommalla.
Terveisin aikuinen introvertti.
Se on selvää että jonkin verran ryhmätyötä ja esilläoloa on oltavakin. Mutta monet oppilaitokset on nykyään kuin jotain teatterikorkeakouluja. Yhtä improvisaatioharjoitusta. Miksi?
Ei kaikki päädy töihin jonnekin, jossa thdään kaikki isossa ryhmässä. Ei esim. Luokanopettajakaan vedä tunteja 4:n muun kollegan kanssa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä maailma muutenkaan ole suunniteltu introverteille. Pakko mennä lähes joka asiassa omalle epämukavuusalueelle. Toisaalta olen huomannut, että sekin palkitsee, jos onnistuu itsensä ylittämisessä. Mutta kyllä ekstrovertit pääsevät monessa asiassa helpommalla.
Minä
Pärjään varsin hyvin.
Terveisin introvertti aineenopettaja.
Keskityn aineeseen. Tulen ihan hyvin toimeen muiden kanssa, kun minulla on se oma aihe.
On paljon introverttejä kaikissa ammateissa..
En oikein ymmärrä moista pelottelua ja mollaamista ja itsesääliä. Sääliä ei sinulle heru. Sori vaan. Pärjäät varsin mainiosti, kun haluat.
Toki voit aina keksiä jotain syitä, että miksi et.
Keksiä voit myös, että miksi kyllä!
Tulen hyvin toimeen, kun olen oma itseni. Voin olla muiden kanssa. Monesti hakeudun tauolla omaan rauhaan. Tarvitsen sen hetkeni.
Lopettakaa se itsesääli.
Asiantuntija jos olet, niin ihan sama mikä vertti olet.
Omituista itsesäälin korostamista.
Jotain turkkisukua?
Tuli taas semmoisia kommentteja, että ei taida olla kaikilla edes käsitystä minkälainen introvertti on. Liikaa korostetaan kaikenlaista sosiaalisuutta ja itsensä esiin tuomista, niinkuin se olisi ainut hyve ihmisessä. Voimia sinulle opiskeluun!
Pitäähän se olla tyrkyllä. Muuten jengi unohtaa sut ja oot täysin nobodi. Eläkkeellä ehtii olla introvert.
Joo tuollaistahan se on. 99 % opettajista on ekstroverttejä ja ne luulee että kaikki muutkin rakastaa olla koko ajan sosiaalisia.
Opettajille voi antaa asiallista palautetta vaikka tehtävien raskaudesta esim. Wilmassa. Joskus kysyvät palautetta itsekin koepaperien lopussa.
Anna palautetta tehtävistä ja kurssitoteutuksista. Mutta kai kursseja voi itsenäisenäkin suorittaa? Minä ainakin pystyin. Jos ei ole joka asiassa ja kissanristiäisessä mukana, niin voisi valmistua nopeamminkin kuin 3 vuodessa lukiosta.
Huh, ai se on sellaista nykyään. Minä ammoin hiihtelin ihan sujuvasti yksikseni läpi lukion ja tykkäsin. En oikeasti muista yhtäkään ryhmätyötä edes. Peruskoulussa niitä kyllä oli. Kirjoitin vuonna 2006.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä
Pärjään varsin hyvin.
Terveisin introvertti aineenopettaja.Keskityn aineeseen. Tulen ihan hyvin toimeen muiden kanssa, kun minulla on se oma aihe.
On paljon introverttejä kaikissa ammateissa..En oikein ymmärrä moista pelottelua ja mollaamista ja itsesääliä. Sääliä ei sinulle heru. Sori vaan. Pärjäät varsin mainiosti, kun haluat.
Toki voit aina keksiä jotain syitä, että miksi et.
Keksiä voit myös, että miksi kyllä!Tulen hyvin toimeen, kun olen oma itseni. Voin olla muiden kanssa. Monesti hakeudun tauolla omaan rauhaan. Tarvitsen sen hetkeni.
Kiitos, olen kyllä pärjännyt ihan hyvin, mutta silti olen sitä mieltä, että ekstroverteilla on monesti helpompaa, koska heillä olevia luontaisia ominaisuuksia arvostetaan työelämässä (ja näköjään nykyään koulussakin) enemmän.
Ei työelämässä ole kokoajan ryhmätöitä ja vaihtelevia ryhmäläisiä. Mielestäni jatkuva ryhmätöiden tekeminen ei mitenkään vastaa työelämän vaatimuksia. Ryhmätöiden tekemisellö on jokin muu todellinen tarkoitus, säästöt tms.
Ryhmätyöt ovat varmaan ihan ok niille, joilla on oma valmis kaveriporukka. On ikävää yrittää ulkopuolisena ja yksinäisenä aina päästä johonkin ryhmään, että saisi ryhmätyöt tehtyä. Niistä nöyryyttävistä kokemuksista ei ole ainakaan ollut mitään hyötyä ja iloa. Olen kuitenkin työelämässä, eikä siellä tarvitse tehdä vastaavia ryhmätöitä kuin aikoinaan opiskeluaikoina.
Olen introvertti, lataan akkuni ihan omissa oloissa.
En ole sosiaalisesti vammainen, työt sujuvat muiden ihmisten kanssa ihan hyvin.
Tekniikan puolella korkeakoulussa oli myös todella usein vertaisarviointeja ja ryhmätehtäviä. Huomaan, että itsestäni on tullut rohkeampi ja esiintyminen ei jännitä niin kovasti.
Odotas kunnes pääset työelämään.
t. introvertti