Tiesittekö, että Silja Serenade ja Silja Symphony ovat yli 30 vuotta vanhoja? Silti edelleen ruotsinlaivojen ykköset.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Jompi kumpi näistä oli auttamassa Estonian upottua.. en muista kumpi. Tunnelma laivalla oli ollut masentava. Tunnen yhden tyypin joka sattui tuolloin risteilylle. Paljon on nuokin laivat nähneet.
Taisi olla Symphony, en muista varmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jompi kumpi näistä oli auttamassa Estonian upottua.. en muista kumpi. Tunnelma laivalla oli ollut masentava. Tunnen yhden tyypin joka sattui tuolloin risteilylle. Paljon on nuokin laivat nähneet.
Mariella, Symphony ja Europa ainakin mainitaan siinä radiopuhelinliikenteessä.
Isabella taisi olla myös.
Tuossa oli siinä mielessä onnea onnettomuudessa, että lähellä oli nuo muut ruotsinlaivat. Vaan eihän ne lopulta montaa saaneet pelastettua.
Symphony oli siis lähimpänä onnettomuuspaikkaa ja toimi pelastustöissä vastuualuksena. Oli ensimmäisenä paikalla ja poistui viimeisenä.
Itse olen ollut Gabriellalla menossa Tukholmaan, kun Silja Galaxylta oli hypännyt ukko mereen. Monta tuntia laivat pyörivät ympyrää yrittäen saada tuulensuojaa ja aaltojen tasaantumista, muttei pelastajat pelaatustushelikopterin valonheittimillä nähneet enää ketään. Todennäköisesti oli kuollut lähes välittömästi, koska oli syksy pitkällä ja näin käsitin, että oli tahallaan hypännyt eli päättänyt tehdä itsemurhan. No Tukholmassa oltiin 2-3h myöhässä ton vuoksi.
Kerran olen ollut Tukholmassa Serenaden lähtöä odottelemassa, kun ketään ei laskettu laivaan, eikä missään näkynyt henkilökuntaa. Kuulemma joku miehistöstä oli tappanut itsensä ja kaikki satamahenkilökunta Värtanilla oli tunnin hiljaisessa hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Symphony oli siis lähimpänä onnettomuuspaikkaa ja toimi pelastustöissä vastuualuksena. Oli ensimmäisenä paikalla ja poistui viimeisenä.
Itse olen ollut Gabriellalla menossa Tukholmaan, kun Silja Galaxylta oli hypännyt ukko mereen. Monta tuntia laivat pyörivät ympyrää yrittäen saada tuulensuojaa ja aaltojen tasaantumista, muttei pelastajat pelaatustushelikopterin valonheittimillä nähneet enää ketään. Todennäköisesti oli kuollut lähes välittömästi, koska oli syksy pitkällä ja näin käsitin, että oli tahallaan hypännyt eli päättänyt tehdä itsemurhan. No Tukholmassa oltiin 2-3h myöhässä ton vuoksi.
Kerran olen ollut Tukholmassa Serenaden lähtöä odottelemassa, kun ketään ei laskettu laivaan, eikä missään näkynyt henkilökuntaa. Kuulemma joku miehistöstä oli tappanut itsensä ja kaikki satamahenkilökunta Värtanilla oli tunnin hiljaisessa hetkessä.
Silja Europaltahan sitä Estonia-operaatiota johdettiin, kapteeni Esa Mäkelän johdolla.
Vanha Silja ajettiin ryminällä alas, kun tallinkki otti määräysvallan.
Esim vanha, erittäin hyvä ja hyviä etuja keräävä kantis-järjestelmä kuihdutettiin pikkuhiljaa nollaan. Ei tajuttu, tai ei pidetty kiinnostavana asiakasryhmänä jotain kanta-asiakkaita. Kortteja onkin käyty heittämässä respan tiskille viikottain: me emme tätä enää käytä eikä tänne tulla!
Yleensä yritykset tekee töitä, että saisivat sitoutettua asiakkaansa,ja kanta-asiakas etuja ja pisteitä rustataan konttoreissa jatkuvasti.
Mutta tämä ei tallinkin profiiliin sopinut.
Se oli kyllä heille tappioksi. Olivat aika säännöllisiä matkailijoita nuo, ja erittäin ostovoimaisia. Heille ne kalliit viinivalikoimat laitettiin, ja parfyymissä ostettiin tonnilla tuliaisia.
Haluttiin isoja massoja, jotka lamoina miehittävät cafet ja baarit, ostavat halpaa kaljaa laatikoittain ja juovat baarissa reilusti. En tiedä sitten, että miten se plääni meni.
Vierailija kirjoitti:
On tullut useinkin käytyä.
Harmi vaan, että Buffet on nykyään niin kehno. Se on kaukana siitä tasosta, mikä se joskus oli.
Viime syksynä varasimme päivällisbuffetin ja jos olisimme tienneet, että se on nykyään ruokalatasoa, niin emme olisi sitä varanneet.
On parantanut selvästi viime aikoina! Ihanat laivat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se Vikingin Grace kuitenkin näitä parempi/modernimpi on? Harmi kun liikennöi Turusta. Olisi kiva käydä, mutta ei viitsi asiakseen lähteä täältä Helsingistä.
Ei oikeastaan ole. Se kävelykatukonsepti toimii parhaiten.
Okei. En ole koskaan tosiaan käynyt, vaikka mieli on tehnyt. Onko Gracessa sitten muuten mitään parempaa Siljan laivoihin verrattuna?
No se ainakin että kulkee kaasulla eli moottoriääniä ja tärinää ei ole ollenkaan.
Oli kyllä vähän ankea kun kesällä kävin pitkästä aikaa. Ei oikein mitään järkevää :)
Vierailija kirjoitti:
Silja Europa ja sen kapteeni olivat äänessä Estonian mayday-ääninauhoilla ja ottivat vastuun. Paikalle tuli myös Viking Mariella, en ole varma Isabellasta. Europa ei ole tällä hetkellä Itämerellä.
Tiedän. Sukulainen oli Silja Serenaden keittiöpäällikkönä 90-luvulta 2020 asti.
Vierailija kirjoitti:
Oli kyllä vähän ankea kun kesällä kävin pitkästä aikaa. Ei oikein mitään järkevää :)
Mikä olisi sinusta ollut järkevää?
Olin Turun telakalla 90 luvulla rakentamassa kumpiakin laivoja,m72v hyviä muistoja niistä
Minkälainen hytti kannattaisi ottaa? Onko commodore hintansa väärtti? Onko show hyvä? Miten pääsee terminaalista kätevimmin kaupunkiin?
Mariella, Symphony ja Europa ainakin mainitaan siinä radiopuhelinliikenteessä.