Tietääkö joku, miten ja missä Helsingin sähköbussien lataukset hoituu? Kuinka paljon niitä pitää latailla päivän aikana?
Ja kauanko lataukseen menee aikaa suhteessa siihen, paljonko voi ajaa
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mihin tätä tietoa tarviit? Oon nähnyt HSL:n bussien latauspaikkoi, tais olla rautatientorilla yksi, yhden oon nähnyt jossain Espoon päätepysäkillä, oisko ollu jossain Nöykkiössä. Varmaan niitä on siellä täällä, mutta eiköhän bussikuskien työnantaja neuvo paikat. Kiinnostaa vaan miksi täällä moista kysellään?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, koska henkilösähköautoilla tuntuu aina olevan se ongelma, että missä voi ladata ja kuinka pitkälle pystyy ajamaan, niin miten nämä sitten bussien kohdalla menee.
Niissähän on kyljessä sähköjohdon kuva, eli ei tarvi ladata, kun on pitkä sähköjohto.
Ei ihan pienellä virtamäärällä varmaan tuon painoiset kulje.
Öisin ja päivätaukojen aikana pääosin ladataan ja vaatimus uusien sähköbussien osalta että neljä tuntia kulkis bussi latauksella, äkkiseltään tällaset tiedot löyty netistä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mihin tätä tietoa tarviit? Oon nähnyt HSL:n bussien latauspaikkoi, tais olla rautatientorilla yksi, yhden oon nähnyt jossain Espoon päätepysäkillä, oisko ollu jossain Nöykkiössä. Varmaan niitä on siellä täällä, mutta eiköhän bussikuskien työnantaja neuvo paikat. Kiinnostaa vaan miksi täällä moista kysellään?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, koska henkilösähköautoilla tuntuu aina olevan se ongelma, että missä voi ladata ja kuinka pitkälle pystyy ajamaan, niin miten nämä sitten bussien kohdalla menee.
Ei se ole ongelma kuin palstan yhdellä sähköautovihaajalla.
Vierailija kirjoitti:
Öisin ja päivätaukojen aikana pääosin ladataan ja vaatimus uusien sähköbussien osalta että neljä tuntia kulkis bussi latauksella, äkkiseltään tällaset tiedot löyty netistä..
Aika hyvä tuo 4 tuntia, koska kaupunkiliikenne kai kuitenkin on erityisen kuluttavaa. Tosin saahan se jarrutuksista takaisin sitä sähköä.
Yleensä lataukset tehdään varikolla tai päätepysäkkien latauspisteillä. Ilmeisesti noilla linjoilla, joissa sähköbusseja käytetään, on pidempi kääntöaika kuin monella muulla eli ehditään lataamaan aina tarvittaessa vähän lisää virtaa.
Sähköpussien lataus pääasiallisesti yöllä, lisäksi päätepysäkeillä on latauspaikka kun seisoo muutaman minuutin jo silloin ehtii ladata lisää, lataus kyllä riittää hyvin koko päiväksi.
Ei niitä ladata johdoilla, riittää kun on laturin alla, siis ilmateitse hoituu lataus automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Mihin tätä tietoa tarviit? Oon nähnyt HSL:n bussien latauspaikkoi, tais olla rautatientorilla yksi, yhden oon nähnyt jossain Espoon päätepysäkillä, oisko ollu jossain Nöykkiössä. Varmaan niitä on siellä täällä, mutta eiköhän bussikuskien työnantaja neuvo paikat. Kiinnostaa vaan miksi täällä moista kysellään?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, koska henkilösähköautoilla tuntuu aina olevan se ongelma, että missä voi ladata ja kuinka pitkälle pystyy ajamaan, niin miten nämä sitten bussien kohdalla menee.
Niijoo, anteeks, hätäinen reaktio..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öisin ja päivätaukojen aikana pääosin ladataan ja vaatimus uusien sähköbussien osalta että neljä tuntia kulkis bussi latauksella, äkkiseltään tällaset tiedot löyty netistä..
Aika hyvä tuo 4 tuntia, koska kaupunkiliikenne kai kuitenkin on erityisen kuluttavaa. Tosin saahan se jarrutuksista takaisin sitä sähköä.
Kaupunkiliikenne on sähköbussille hyvä, koska nopeudet ovat pieniä (ilmanvastus alkaa maantienopeuksissa haukata huomattavan määrän energiaa) ja jarrutusenergian talteenotolla pysähtelyt eivät nosta samalla tavalla kulutusta kuin polttomoottoribussilla joka ensin polttaa dieseliä liike-energian kehittämiseen ja sitten jarrutuksessa muuttaa sen liike-energian hukkalämmöksi.
Juu, mitenhän isoja akkuja noissa busseissa tosiaan käytetään, eipä ole mitään käryä asiasta...
Oliko Suomessa koskaan trollikkabusseja? Valokuvien perusteella näytti olleen yleinen erityisesti sosialistimaissa.
Esim Mellunmäen metroasemalla on latauspaikka. Olen nähnyt siinä usein bussin lataamassa, mutta en tiedä, kuinka kauan siinä viipyy kerrallaan.
Kuukkeli kertoo että haitarisähköbussien kantama on 350km millä ajaa koko vuoron.
Talviajo ei nosta hirveästi kulutusta koska biopolttoaineella toimiva lämmitin käytössä.
Munkkivuoressakin on pysäkillä latauspaikka, se on kuin katos. Bussi seisoo pysäkillä ja lataus käynnissä.
Häh? Mihin tätä tietoa tarviit? Oon nähnyt HSL:n bussien latauspaikkoi, tais olla rautatientorilla yksi, yhden oon nähnyt jossain Espoon päätepysäkillä, oisko ollu jossain Nöykkiössä. Varmaan niitä on siellä täällä, mutta eiköhän bussikuskien työnantaja neuvo paikat. Kiinnostaa vaan miksi täällä moista kysellään?