****MARRASMURUT vk35****
En nähnyt meille vielä pinoa tälle viikolle, joten tässä olisi. =)
Kommentit (38)
En olekaan kirjoitellut pitkään aikaan. Meillä oli nettiyhteys poikki ja lisäksi olen ollut aika väsynyt, kun loman jälkeen pitäisi totutella taas työrytmiin. Tuntuu, että olen nyt väsyneempi kuin alkuraskaudessa. Päiväunia en välttämättä nuku, mutta esim. viime viikolla menin joka päivä nukkumaan jo kahdeksan jälkeen.
Jaksamista kovasti kaikille supistuksista, vuodoista ym. vaivoista kärsiville. Kun lukee teidän juttujanne, tuntuu, että olen itse päässyt todella helpolla. Liikkumaankin olen päässyt ilman suurempia vaivoja. Esim. eilen olin parin tunnin sauvakävelyllä. Kuntosalilla, jumpissa ja hölkkäämässä käyn edelleen useita kertoja viikossa. Tietenkin olen varovaisempi kuin aikaisemmin, mutta jaksamisen kanssa ei ole ainakaan ongelmia. Selkäkipua on viime viikkoina ollut yläselässä, mutta siihenkin tuntuu auttavan vain liikkuminen.
Onko kenelläkään muulla ollut vihlovaa kipua sisäreidessä? Tämä on ehkä ainoa vaiva, joka vähän hidastaa menoa, vaikka sitäkään ei ole joka päivä. Luin jostain että lantion löystyminen saattaa heijastua juuri näin nivusiin tai sisäreisiin.
Olin neuvolalääkärillä ihan hetki sitten. Olin vähän pettynyt, kun tuntui, ettei lääkärillä ollut aikaa kuin pikaiseen tutkimiseen, ja sitten uusi potilas sisään. Onneksi ei ollut mitään ongelmia, vaan kohdunsuu oli vielä kiinni ja kanavaakin oli jäljellä yli 3 cm. Sf-mitta on 25 cm, eli keskikäyrällä mennään. Hemoglobiini oli vihdoin kääntynyt nousuun (90->109). Paino oli noussut vähän reippaammin. Monella näytti tullleen painoa vasta todella vähän. Itse en ole pystynyt samaan. Nyt on tullut jo 8 kg, vaikka olenkin syönyt mielestäni terveellisesti ja liikkunutkin paljon. Edes viikolle 19 jatkunut pahoinvointi ei yhtään hillinnyt painon kertymistä. Onko kenellekään muulle tullut jo näin paljon?
Missä vaiheessa teillä muilla on hankinnat ja muut valmistelut? Meillä on vielä melkein kaikki ostamatta. Ainakin kaikki isot ostokset (vaunut, turvakaukalo jne.) on vielä ostamatta. Lähinnä jotain vaatteita on vasta valmiina.
Synnytyksistä oli juttua. Itse en ole vielä kamalasti miettinyt koko asiaa. Kovin paljon ei edes jännitä vielä. Varmaan mietin sitä enemmän sitten lähempänä marraskuuta. Vielä en ole ainakaan alkanut pelätä. Meillä on onneksi sairaalaan alle 5 km:n matka, eli ei tarvitse sännätä matkaan kovin aikaisin. Onko muuten kukaan muu menossa perhe- ja synnytysvalmennuksiin? Meillä alkaa perhevalmennus syyskuussa ja synnytysvalmennukseen varasin ajan lokakuun alkuun.
Hope4: Olen tehnyt villahousuja hahtuvalangasta ja Novitan Huopasesta. Kummatkin ovat siis huopuvia lankoja, mutta housuja ei huovuteta ennen käyttöä. Muuten niistä tulisikin kyllä kovat eivätkä ne imisi yhtään kosteutta. Millaista lankaa ostit? "Tavallinen" Villalanka (esim. Seitsemän veljestä) ei käy villahousuihin.
Tiitikkä rv 27+3
Olin eilen raskausjoogakurssiin kuuluvalla luennolla, aiheena synnytys. Jos hillittömän "älkäävaanmitäänlääkkeellistäkivunlievitystä" -jutun ohjasi ohi korvien niin oli tosi mielenkiintoinen luento ja välissä opeteltiin hyviä avautumisvaiheen lepoasentoja, ponnistusasentoja sekä asentoja, joissa supistuksia on helpompi kestää.
Hankinnat on meillä melkein kaikki pulkassa kun sain turvakaukalonkin haettua (esikoisella käytetty oli kavereilta lainassa). Enää noita kestovaippahommia pitää katsoa ja sitten hakea kavereilta lainaan kantoliina. Niin, ja kärryihin pitäis ostaa sisarlauta.
Meillä oli eilen mun kaveri ja sen siippa ja niiden tiineenä oleva koira käymässä ja koira parka sai keskenmenon meidän kylppäriin. Koira itse taisi ottaa tilanteen kaikista rauhallisimmin, me ihmiset oltiin kyllä hyvinkin järkyttyneitä. Tilanteen rauhoituttua kaverit tuijotti mun mahaa hyvin pelokkaasti ja vannotti, että en ainakaan nyt ryhdy synnyttämään, kaksi ennenaikaista synnytystä samaan päivään on kuulema liikaa. No, en ajatellut siihen ihan vielä ryhtyä.
Tietääkö kukaan, esim. Riesa kennelihmisenä, onko nuo keskenmenot tai ennenaikaiset synnytykset koirilla kovinkin yleisiä? Mä en ole ennen niihin törmännyt, mutta totta kai niitä tapahtuu..
No, nyt lähden kotiin ja viettämään "laatuaikaa" perheen kanssa (että mä vihaan sitä sanaa..).
-zel & z, 30+2
Tänään oli neuvolalääkäri, rv 28+0. Sv mitta oli 29.5cm!! Eli hyppäs yläkäyrän yläpuolelle! Aloin pelkäämään miten iso maha mulle loppujen lopuksi tulee jos pysytään yläkäyrän yläpuolella... Sairaslomaa jatkettiin seuraavaan äitiyspoliin asti, eli rv 31 (kipu kontrolli) saakka. Sit ne sieltä saa kirjoittaa jatkoa taas. Kelan takia ei kirjoittanut pitemmälle, kun ne vaatii sit älyttömät selvitykset lääkäriltä jos s.loma on yli kk kerrallaan samalla todistuksella. Mutta enhän mä töihin palaa enää, mutta ärsyttää toisaalta katsaiseminen vaikka ymmärrän kyllä käytännön.
Painoa oli tullut kuukaudessa vaan 2kg, josta olen tyytyväinen. Mähän en pysty liikkumaan, joten pelkäsin että enemän tulee. Kun yhteen aikaan oli viikossa tullut 1kg. Nyt kokonaispainon nousu on tasan 10kg! Aika paljon, mutta mitäpä tuolle voi.
Verenpaineet ja hempat ovat alakantissa, mutta siellähän ne aina on. Vauvan syke oli tasainen. Joten kaikki periaatteessa ok. Lääkäritädin vaan piti auttaa mut ylös siitä pöydältä, en päässyt ylös siitä omin voimin, kun sattu niin p'''''. Mutta normaaliahan se mulle on.
Meillä turvakaukalon osto on täysi arvoitus vielä. pitäis varmaan käydä liikkeessa kokeilemassa malleja ja katsomassa mitä nykypäivänä on. Huomasin silloin poikien odotusaikana että niissä on todella suuri ero miten ne soveltuu tälläiselle lyhyelle kantajalle. Käytettynä mieluiten sen ostaisin. Ja vieläkin on arvoitus että metsästänkö sellaista minkä saa laitettua myäs 2 pistevyöhön kiinni vai tavallista jonka saa ainoastaan 3 pistevyöhön....
En ole pitkään aikaan päässy kirjottelee,ku en jostain syystä päässy sivuille kirjautua. Mut nyt toivottavasti jatkossa pääsen,koska jäin viime viikolla saikulle ja tänään sain jatkoa sille äitiysloman alkuun. Harjoitussupistukset lisääntyneet niin,et eilenki rauhallisen päivän saldo oli noin 20supistusta. Eli eipä tarvii mennä enää töihin kokeilee,ku töissä vanhainkodissa,ni ei mikään köykäsin homma. Mut aika pitkään kyl töis jaksoin käydä,ku nyt viikkoja 30+3. Nyt sit vaan odotellaan,toivottavasti nää kaks kuukautta kuluis nopeasti.:)
Muuten on menny raskaus hyvin,ei oo ollu oikeestaan mitään särkyjä. Selkäsärkyjä odotin,mut ei niitäkään oo viel ollu oikeastaan lainkaan.
Ostin siis Sandnesgarn:in langoista semmosta kun Fitidsgarn:ia ja toinen lanka Smart:ia.
Ei mitään hajua noista, mutta noita myyjä suositteli. Ostin langat siis ihan käsityöliikkeestä, jotta saisin varmasti oikeaa. Hahtuvaa minä etsiskelin mutta sitä siellä ei ollut.
Vamaan teen yhdet pökät vielä hahtuvastakin niin saa testailla tulévaa varten, että mikä miellyttää eniten.
Tuo Smart ei huopaannu, mutta siitäkin kuulemma voi tehdä. Sitä Huopasta se mulle oli tarjoamassakin, mutta ensikertalaista se epäilytti. :)
Onko noista mainitsemistani langoista mitään kokemusta?
Keksin jotain tekemistä tänään - säilöin kurpitsasipulipikkelssiä monta purkillista. Eli sittenkin tartuin säilöntävinkkiin kun kaupassa kupritsat suorastaan tarjoutuivat koriin. Mites muut sairaslomalaiset, miten saatte aikanne kulumaan? On oikeesti tosi turhauttavaa kun pää toimii paremmin kuin koskaan, mutta kroppa ei taivu fyysisiin suorituksiin. Kevyt keittiöpuuhastelu on vielä niillä rajoilla, että ei supistele juurikaan normaalia enempi. Tänään saldo pysynyt alle 30 supparin. Tulee lasketuksi, jotta saa todistetuksi itelleen, että on syytä olla saikulla.
Siinäpä päivän intomielisin uutinen, muuten tasaista pököttämistä. Neuvolassa piipahdin nopsaan ja kaikki ok: sf 28 jne. Hemppa oli yllätykseksi hyvä, vaikken oo rautaa syönytkään. Pinaattikeittoa olen kyllä hörppinyt enempi ja vähempi. Liekö se mun himo sitten...
Hankinnoista sen verran, että on varsin uskomatonta, että kaikki konkreettiset vauvasysteemit alkavat olla meillä jo valmiina. Enkä ole juurikaan ponnistelut asian suhteen, hävettää myöntää. Puolivahingossa meille on tupsahdellut uutta vastaavat sitteri (josta vannoin, etten käytä mut saa nähdä...) ja turvakaukalo, lisää vauvan vaatteita (nyt riittää!!), kestovaippoja iso kasa, tuttipulloja jne. Aikanaan hankkimani rintapumpunkin sain takaisin lähes kymmenen vuoden kierroksen jälkeen. Rahaa on mennyt hankintoihin 2 x 5.90 e. Eli 2 bodya ostin heräteostoksena Prisman alennusmyynnistä enkä niitäkään olisi tarvinnut. Kaverit ja sukulaiset ovat ihania! No, saapahan taas seuraava kierrätysperhe osansa jahka tarvetta esiintyy.
hoh-hoijaa... ilta vasta varhainen, mutta niinpähän vaan väsyttää.
Missähän vaiheessa muuten saamme lukea ensimmäisiä marrasmurujen syntymäuutisia? Meinaan vaan, että jos on hätäisiä vauvoja liikenteessä.
Mukavaa viikkoa kaikille!
Sirilii 29+2
En ole käyttänyt villahousuihin noita lankoja, mutta kai ne käyvät, kun kuitenkin teit hankinnat ihan käsityöliikkeessä. Oletko käynyt Kestovaippainfon keskustelusivuilla? Siellä huomaa, että ihmiset tekevät pöksyjä vaikka mistä langoista. Sieltä saa muutenkin hyviä vinkkejä.
Ellenlelli: Lohduttavaa kuulla, että joku muukin on kerännyt kiloja vähän enemmän. Luulin olevani ainoa.
Sirilii: Saattaa olla, ettei ensimmäisiin vauvauutisiin mene enää kovin pitkään, koska monella alkaa kuitenkin olla raskausviikkoja jo päälle 30. Toivottavasti kuitenkin mahdollisimman moni pääsee marraskuulle saakka tai ainakin hyvin lähelle.
Domestisuuspuuhia! Pesänrakennusvietti! Arvasin! Ja vielä heti kun olympialaiset loppu.. Se iskee meistä kaikkein parhaimpiinkin (vai pahimpiin?). ;-)
Mä oon kanssa miettinyt, miten saan aikani kulumaan kun äitiysloma alkaa. Varsinkin jos kroppa ei enää salli kovin suurta liikkuvuutta. Vinkkejä otetaan vastaan. Itse suunnittelin ryhtyväni johonkin dekkarisarjaan, mutta pitäis enää keksiä sopiva. Ja sitten ajattelin leipoa ja laittaa ruokaa pakastimeen runsaasti.. Ja neuloa sen torkkupeiton. (Tai siis ne torkkupeitot..) Ja tehdä väitöskirjan valmiiksi, ja nukkua joka päivä päiväunet, ja roikkua sikana netissä, ja niin.. tylsistyä kuoliaaksi..
Tervehtii,
-zel & z, 30+3
... ostin Kotikatuja 2 tuotantokautta tillitettäväksi. Hei haloo.... Taitaa oikeesti hormonit sekottaa yläkertaa oikein urakalla, tai sitten on totaalinen "irti-työstä-aivot-pihalle"-vaihe. Taidan lukittautua kotiin, etten vaan lähde kauppakierrokselle keksimään enempää tekemistä. Zelin väikkäriprosessi tuntuu jokseenkin järkevämmältä, ellei peräti viisaalta puhteelta. Eli pitäydy siinä ;-)
Yllätin itseni suunnittelemasta myös pakastimen järjestelyä: täytyyhän sinne nyt ainakin pari kakkua, makaronilaatikkorasiat ja sämpyläpussit mahtua. Eli kyllä tämä tästä tämä ajankäytöllinen puoli järjestynee.... Ja ne sienet. Täytyy varmaan haukata sen verran happea, että saa pari suppilovahveroa talteen. Otan miehen mukaan ja se saa kyykistellä, minä etsin sienet. Ja apu lähellä jos synnytys käynnistyisi.... Hyvä idea.
Pirttihirmu Sirilii 29+3
varo vaan, kohta sulla on siellä myös kaikki Gilmore Girlsit (addiktiivinen laatusarja, beep, beep, warning, alert...) ja pahimmassa tapauksessa Sex in the Citytkin. Mutta siinä kohtaa kun alat ostella Salkkareita, joko dvd:nä tai kirjoina, niin pitää kyllä oikeesti puuttua asiaan.
Varokaa sitten siellä sienimettässä.. Tänään viimeksi oli Hesarissa uutinen, että suomalaiset eksyy entistä useammin metsään. Toisaalta vähän ylempänä oli toinen uutinen, jonka mukaan naudat ja peurat asettuvat aina nukkumaan maan magneettisen pohjois-etelä -akselin suuntaisesti. Eli sitten kun ootte eksyneet sinne sienimetsään niin etsikää vain lähin nukkuva nauta tai peura, sen avulla löytää takaisin kotiin. (tai ainakin tietää missä on etelä..) (tsekkaa jos et usko: www.hs.fi)
Hyviä sienisatoja! Täällä etelässä ainakin on nyt ollut niille hyvinkin suotuisat säätilat.. :-)
Täällä taas yksi uusi! Alusta asti olen kirjoitteluanne seurannut, mutta olen jotenkin arastellut näitä keskustelupalstoja. Nyt kuitenkin rohkenen liittymään seuraanne. Ensimmäistämme odotan viikoilla 30+3 (eli la 1.11.), pienen sukupuoli ei vielä ole tiedossa vaan jäänee yllätykseksi synnytykseen asti. Periaatteessa koko raskaus on sujunut hyvin, mitä nyt ensimmäiset 16 viikkoa olin saikulla jatkuvan kuvotuksen ja oksentelun takia ja viikolta 20 asti on supistellut tiuhaan ja melko voimakkaasti. Töissä sinnittelen edelleen, mutta kerran viikossa käyn neuvolassa näytillä ja miettimässä olenko vielä työkykyinen. Äippäloman alkuun olisi vielä reilut 4 viikkoa..
Painon kehityksestä on ollut puhetta ja pala kurkussa olen seuraillut kauhisteluja, kuinka jollain oli paino noussut usemman sata grammaa viikossa. Mulla kun pahimmillaan tuli melkein kilo viikossa!!!! Yhteensä on nyt lisäystä alkutilanteeseen vähän päälle 8 kiloa. Onneksi jollain muullakin taisi olla saman suuntaisia lukemia kasassa.
Iippulainen 30+3
Kävin sitten neuvolassa... Määräs vielä loppuviikoksi saikulle, ja kattomaan/seurailemaan omaa olotilaa, ja jos se on hyvä viikonloppuna, niin sitten vaan maanantaina töihin. Mä olisin ollut valmis menemään jo heti huomenna, mutta mitäpä sitä ei pienen eteen tekesi! Toinen asia minkä "sain"niin "pääsen" nyt sitten mittailemaan niitä sokeriarvoja loppuraskauden, jippii!!! Ja sain 11.9 ajan äitipolille + sisätautilääkärille, missä sitten katsovat noita arvoja, ja JOS eivät pysy normaalirajoissa, niin soittoa uudestaan äippäpolille/diabeteshoitajalle. Että ottaa päähän! No, kaippa mäkin siitä selviän, kun niin moni muukin on selvinnyt! Niin no oli siellä jotain hyvääkin verenpaineet oli ok, ja pissa puhdas. Eemeli olikin oikein päin siellä jo!!! Mä kyllä vähän epäilin sitä, kun potkut ovat tuntuneet enemmän tuolla alhaalla, kuin ylhäällä. Tai ennen tuntu, nyt sitten kun pääsin kotiin, niin potkut tuntuu enemmän ylhäällä! Joten kaippa siellä oikein päin ollaan, vaikka toisaalta ei sillä vielä mitään väliä ole. Painoa ei ollut tullu kuin 190g viikossa, vaikka maha onkin valtava... Niin ja sf-mittakin oli "laskenut" keskikäyrältä vähän alemmas, ollen nyt 23cm (esikon aikana oli 26+5 23,5cm)
Meidän talon myyntiprojekti tuntuu etenevän ihan ok, eilen oli toinen näyttö ja kävijöitä oli kaksi eri porukkaa (viime viikolla kävi saman verran) ja tänään kun olin keittiössä, mistä näkee tielle, niin yksi pakettiautoilija ajoi niin pirun hitaasti ohi, että oli varmaan kattomassa miltä talo näyttää...
Hopen synnytykset on kyllä olleet tosi nopeita! Hui! Me ollaan vaan puhuttu että kun hetki koittaa, niin sitten mies vie mut eka synnärille, ja esikon hoitoon, siis jos asutaan vielä täällä tai jos ollaan Hattulassa, niin sitten viedään esikko ja sit sairaalaan.
Mä oon oikeesti niin pölkkypää, että oon luullu, että villavaippahousuja voi tehä vaan hahtuvavillalangasta (ja uskokaa tai älkää mä oon neulonut ja paljon!) Mutta kiva, kun niitä pystyy tekeen muustakin langasta, tuossa lähikaupungissa kun ei oo hahtuvavillalankaa missään! Enkä viittis Tampereellekaan/Helsinkäänkään saakka lähtee.
Vauvan tarvikkeet, meillä on kyllä kaikki valmiina. Paitti vaatteita, pikkutilpehööri yms pientä. Mutta kaikki on vielä varastossa. Kun ei niitä viitti tänne vielä tilaa vieviksi "pystyttää". Tosin tuossa nauroin eilen illalla miehelle, että saa ne varmaan sieltä ite käydä roudaamassa pois, kun mä oon synnärillä... Mitenkäs te joilla toinen tulossa (tai enemmän) meinaatteko hommata tuplat? Meillä on kovasti ollut mietinnässä, mutta ei vieläkään olla päätetty, no käydään ne sit ostamassa joulu-tammikuussa, jos tarve sitä vaatii. Meillä kuitenkin esikko jo on 2v10kk kun vauva syntyy, mutta pelkäänpä että hänestä tulee toinen vauva...
Zel, oli joutunut kokemaan karmivia asioita, mulla meni täällä ihan iho kananlihalle pelkästi mielikuvasta!
Lippulaiselle tervetuloa mukaan.
Muuta ei nyt sitten muistu mieleen. Luulenpa että täällä nyt loppuviikon vietän aikaani, kun Eetu menee kuitenkin hoitoon... Vien sen sinne, ettei tartte nostella niitäkään vähäisiä juttuja mitä enää tulee sen kanssa...
napero ja Eemeli 27+0
Kerttuli: Minulla laskettu 10.11 ja päijäthämeen keskussairaalaan ollaan menossa, tosin esikoinen meni 10 päivää yli, joten luultavasti kerkiät ennen minua jo poiskin.
Esikoinen oli tosissaan syntyessään nelikiloinen ja sf mitta kulki yläkäyrilla, ja perätilassa taisi olla koko ajan, vaikkei siitä tiedyttäkkään kuin vuorokausi ennen. Nyt mennään sitten sf käyrien alarajoilla, minkäänlaista painoarviota ei olla saatu, ei tästä eikä myöskään esikoisesta aikanaan.
En tiedä vaikuttiko esikoisen perätila vain onko luonteissa eroja niin paljon, mutta tamä meidän maha-asukki on esikoiseen verrattuna todella "villi".
Meilläkin olisi muutto edessä n. viiden viikon päästä, ainakin toivon että uusi kämppä olisi silloin muutto valmis ettei ihan viimisillä tarvitsisi muuttaa. Esikollekin olisi parempi että kerkeisi vähän kotiutua ennen vauvan tuloa, no onneksi "tuttu" paikka jo esikolle.
Painoa on tullut nyt n. 10kg ja lisää tulee kovaa kyytiä, toivottavasti en pääsisi ihan esikoisen 27kg asti tällä kertaa.
tervetuloa ryhmään uusi tulokas! :)
Mäkin mietiskelin, olikos viime yönä vai toissa yönä, että kuka meistä saa ekan vauvan ja kuka viimeisen...
Kävin tänään työpaikalla palauttamassa toimiston avaimen ja olin siellä työkavereitten kahvitauon ajan. Kuulin että sairaanhoitajien puolelta oli yks saanut vauvan päivä pari sitten! Oli äippälomaan asti normaalisti töissä ja vauva syntyi 3 viikkoa etuajassa, joten ei siinä kauaa kerinnyt äitiyslomasta nauttia. Kävin myös palauttamssa meidän toisen työyksikön avaimen ja morjenstamssa sen työntekiöitä ja yhden asiakkaan luona jota hoidin siellä ollessa pitkään. Hän ennusti mahan muodon perusteella että tyttö tulee ja samaa sanoi pari työkaveria. Mutta moni on sanonut että selvä poikamaha. Joten katellaan ketkä ovat oikeassa...
Mua alkoi ottamaan päähän kun yks työntekijä alkoi selittämään että hän kyllä muistaa miten loppuajassa kävely meni vaappumiseksi, että kyllä hän TIETÄÄ millaista mulla nyt on. Just. Vaikka sanoin että ei nää mun kivut normaaleja ole, mutta en halunnut sille juorukellolle enempää kertoa.
Tänään sumplittiin lasten kuntoutuspalaveria yhteistyötahojen tanssa. Yhteishenkilö oli löytänyt kaikille sopivan päivän, joka oli 2 VIIKKOA ennen laskettuaaikaa!! Hän kun soitti niin tajus siinä samassa että taitaa mennä liian myöhäiseks..i. Sovittiin että yrittää vielä sumpöia aikaa lähemmäksi syksyä. Pelottaa vaan jos paleveri menis lähelle la, koska halan ehdottomasti itsekin olla siellä mukana ja miestä on turha laittaa ainakaan yksinään. Puhelun jälkeen aloin miettimään ettei meidän synnytyksiin NIIN kamalan kauaa enää mene!!!! huh. Ja äsken meillä oli viikkoja 5 tai 6.
MIINAT: kerroit että esikoinen oli ollut yläkäyrillä ja syntynyt nelikiloisena, niin muistatko missä vaiheessa sf mitta alkoi menemään yläkäyrillä? Mulla eilen oli 29.5cm eli yli yläkäyrän. Lääkäri kyllä selitti ettei se välttämättä mitään merkkaa, voi vauvan asento vaikuttaa ym, mutta silti mietityttää onko tulossa jättivauva!! Varsinkin kun maha on ISO!
tämä on neljäs lapsi. itse olen tosi pieni. lähtöpaino ollut aina 41-47kg. painoa on tullut 20/22/20 kg. nyt on tullut 16kg ja viikkoja 30.
sf mittaan palatakseni. tästä sf mitta kulkee yläkäyrällä, vaikkakin vauva on pieni. paino arvio tehtiin tänään (30+0 viikolla) 1300g painoi vauva ja sf mitta oli 29! riippuu täysin missä asennossa vauva mittaus hetkellä köllii. kuka mittaa ja miten mitattu. eri mittaajilla "eri"kohta ja siksi mitta saattaa heitellä. sanoi lääkäri tänään päksissä.
onko muille tehty paino arviota näille viikoille? kärsin synnytyspelosta, lähinnä liittyen vauvan kokoon sekä ponnistukseen. ens viikolla taas sype (synnytyspelko keskustelu)
lapset ollut aikas lailla erikokoisia...
ensimmmäinen 3770g
toinen 3220g ja kolmas "vain" 4200g!
viimeisestä tehtiin paino arvio pari tuntia ennen synnytystä ja sen piti olla max 3500g mutta hiukan meni metsään. saas nähdä miten tämän kanssa käy.
MIINAT: missä päin asutte?
Mulla siis lisääntyvässä määrin ollut supistelua viikolta 20 asti. Suurin osa kestoltaan n. 1 min, lyhyempiä masun kovettummisia en kummemmin ole noteerannut. Viimeksi torstaina kohdunsuun/kaulan tilanne tarkistettu ja kaikki oli kunnossa. Nyt sitten pitkän päivän päälle tulin äsken kotiin ja tuli isoja supistuksia (2), joissa koko maha menee tosi inhottavasti ihan kivikovaksi ja alavatsaa pistelee ja alaselässäkin on tuntemuksia ja lisäksi tulee vähän huono olo. Ja siis yksi supistus kesti alusta loppuun reilu 3 minuuttia!!! Onkohan se siis edes mahdollista, että supistus voi kestää noin kauan? Vai oliko se jotain muuta, mitä? Osaisitteko sanoa tai edes arvailla? Ja pitäisikö mun oikeasti harkita saikulle jäämistä? Joka kerta sitä viime viikkoina ovat neuvolasta tarjonneet, mutta vielä olen töissä halunnut jatkaa, kun kohdunsuulla tilanne kuitenkin ollut ok. Voi apua!
T: Iippulainen 30+3
Eilinen 8h meni suht hyvin mut tänään sit tuntia ennen töistä pääsyä pohkeet alko kiukkuamaan ja kävelin melkein pölkkyjaloilla. Tukisukat taidan ottaa käyttöön josko vähän helpottais. Sit vielä muutaman kerran tänään kun piti olla kyykyssä niin tarttin duunikaverin apua että pääsin nousemaan ylös :( Ei kiva!! Pitää vielä asiakkaidenkin aikaan kyykistellä kun en viitti takapuoli pystyssä kaappeja kaivella... Onneks työrupeama on niin lyhyt että sen kestää varmaan jotenkuten. Tää viikko enää ja sit syyskuun kaks vikaa viikkoa ennenkuin äitiysloma alkaa!! Muutaman kerran päivän aikana ollu tujuja supistuksia mutta ei kuitenkaan onneks pahemmin kipeitä.
Viime yö meni taas harakoille kun valvoin 1,5h. Ei vaan uni tullut ja sit kuopuskin kävi vessassa pari kertaa niin sitä avustin. Vaari on nyt ollut katsomassa nuorempia sen aikaa kun olen ollut töissä ja taitavat aika pellossa elellä :) Löysin meinaan äsken ketsuppia meidän nahkasohvalta eli ruokapöytä on vaihtanut paikkaa sitten su illan.
Masuun ja omaan oloon ei tosiaan supistuksia kummempaa. Parin viikon päästä on neuvola jolloin on uus th. Vauvakaukalo autoon on edelleen kaverilta hakematta että katotaan koskahan senkin sais haettua!? La on niin alussa marraskuuta että olen varautunut siihenkin että syntyy lokakuun puolella. Esikoinen kun oli hätähousu ja syntyi rv37+3. On nuo muutkin tulleet ennen rv 40.
Paras alkaa itseään sänkyyn kampeamaan että jaksaa aamulla taas koululaisen kouluun laittaa. Onneks ei sen kiireempi kun sit töihin meen vasta iltavuoroon..
Vointeja kaikille ja tervetuloa uudelle murulle joukkoomme!!
Moschino rv30
..tulin täs aamutuimaan teitä hiukka kurkkimaan ja lukemaan mitä teille kuuluu!?
Hyvin tuntuu mammat jaksavan. Kirjoittelin teidän kanssa maalis-huhtkuussa mut putosin sit tuulimunaraskauden takia kyytistä, jos joku muistaa vielä..;)
Korallin ja aarteen(eiks se ollu vauvan työnimi?) kuulumisia jäin vähän vielä kaipaamaan, onhan kaikki hyvin????
Itelläni on uusi raskaus alkumetreillä ja toivon todella et kaikki menis tällä kertaa paremmin!!!
Toivottelen teille kaikille hyviä vointeja ja mukavaa syksyä!!:)
Tinsku rv 7+2
Oikeen hyviä vointeja
SIMPULLE sujuvia ja nopeita asuntokauppoja täältä toivotan! Joku muukin (anteeksi kun en muista!)oli vissiin muuttoaikeissa ja tsemppiä siis sinnekin.:))
Joku oli pohdiskellut myös tuota matkaa synnärille. Meillä on matkaa sairaalaan semmonen 50km, mutta eipä se mua huoleta. Ehkä voi olla niin, että tulee kuitenkin loppuvaiheessa varmaan käytyä näytillä ns. varmuuden vuoksi jos supistuksia on paljon. Ettei siis kotiin syntyisi. ;) Kun mulla on kaikki synnytykset olleet todella nopeita, esikoiselta 2,5 tuntia ja 2 edellistä vieläkin nopeampia. Et toisaalta olis kiva jos alkaisi lapsivesien menolla tmv. selkeällä merkillä siitä, että nyt pitää lähteä.
Lapset menee naapuriin hoitoon kun h-hetki koittaa ja jos nyt yöllä alkaa niin naapuri tulee meille. Viikonloppuisin on myös mummuista apua jos tarve vaatii.
Ihanaa kun alkoi vihdoin 30. raskausviikko ja tuntee olevansa melko turvallisilla viikoilla siis. :D
Kävin tänään ostamassa lankaa villavaippahousuja varten. 2 eri langasta ajattelin tehdä... saas nähdä miten onnistuu.
Myyjä yritti myydä mulle sellaista huopaantuvaa lankaa, mutta en arvannut sitä ottaa kun jotenkin ajattelisin, että sellainen huopaantuu kovan tuntuiseksi vastasyntynyttä ajatellen? Onko kenelläkään kokemusta?
Jahas, josko sitä menisi kahveen keittoon. :)
Mukavaa viikon alkua kaikille!