Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS ja Turun Sanomat: Presidentti Niinistö: Suomessa pidetään yllä elintasoa, joka ei ole ansaittu

Vierailija
21.01.2023 |

Linkki Helsingin Sanomien artikkeliin
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009342327.html

Pitäisikö suomalaisten tottua alempaan elintasoon ja vähentää velanottoa? Pärjätäänkö alemmalla elintasolla?

Kommentit (1125)

Vierailija
641/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti Suomesta annetaan 400 milj tosta vain jollekin Ukrainalle sotimiseen. Maa, joka on ollut yksi korruptoituneimmista ja joka ei ole piitannut tuon taivaallista omistaa kansalaisistaan, vaan suojellut mm. ihmiskauppaa ja vauvatehtailua. En vain käsitä, miksi minun pitäisi tällaista maata verorahoillani avustaa. Koska USA käskee, koska sillä on kauppapoliittisia etuja valvottavana, ja se haluaa yhden kilpailijansa pois pelistä, tähtäimenähän kuitenkin on loppupeleissä Kiina? Aina Suomen pitää olla jonkun isomman pahiksen rakkikoira, ajopuuna muka vain silleen ajauduttiin nassujenkin jengiin ja sitä sitten tappion tullen seliteltiin niin ja näin. Ei muka ollut vaihtoehtoja. Nytkään muka ei ole. Ja aseveljeksi halutaan kautta aikain pahin sotarikollinen, USA. Että silleen.

Ja ei, en ole fasistisen Putlerin kannattaja, venäläiset kärvistelkööt nyt tämänkin Suuren Johtajansa alaisuudessa. Kansa, joka vaatii Vahvaa Johtajaa ja tuntuu saavan vain vainoharhaisia narsisteja Fuhrerikseen kerta toisensa jälkeen, niin paukuttakoot päitänsä Kremlin muuriin oikein kunnolla. Ei säälitä yhtään. Demokratia on vaikea asia, Venäjä tuntuu menevän mieluummin milloin feodaaliajan (tsaari), milloin vasemmiston (N-liitto), milloin oikeiston diktatuuriin (Putler). 

Olen myös kurkkuani myöten täynnä hurskastelua Ukraina-parasta - noh, mitä enemmän aseistatte Ukrainaa, sitä pitempää ukrainalaisten kärsimykset jatkuvat. Jos tuonne haluttaisiin oikeasti rauha, se olisi jo tehty. Itä-Ukraina Venäjälle, kun asukkaiden enemmistö siellä niin haluaa. Länsi-Ukraina on Ukraina. Pääkaupungiksi Lvov. 

Vierailija
642/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene työkkärin sivuille katsomaan työpaikkoja: siivoustyötä 6 h viikko kahtena eri päivänä klo 15.00 - 18.00.

Siinä meillä on siivoojapula.

No, entäs ilman koulutusta palomieheksi, putkimieheksi, sähkömieheksi jne.

ton siivouspalkan päälle saa soviteltua päivärahaa, parempi kuin pelkästään kotona istuminen, esim Kelan maksamassa työttömyyspäivärahassa on 300e suojaosa, eli se ei vähennä työttömyspäivärahan määrää, siitä ylittävältä summalta jokainen työeuro vähentää tukea 50 senttiä. Jolloin monella on vastaus jo valmiina ettei kannata..Ja sitten esitellään työhakemuksissa cv:tä, jossa viimeksi oltu töissä yli 5v sitten. 

Minulla on CV 2 sivua esim. viimeisen 5 vuoden ajalta 4 työpaikkaa. Monessako työpaikassa sinä olet opetellut uudet työtehtävä. Ja ihan on nykyään asiakaspalvelu englanniksi ja suomeksi, koska osa asiakkaista ei puhu suomea. Olemme kansainvälistyneet.

Jos menee palkkatuella valtion tai kaupungin virastoon niin pitää opetella kaikki samat työt mitä vakituiset tekevät. Miksi? Kun tiedetään, että työtön on vain 6-12 kuukautta ja sitten uusi työtön tilalle. Minua ottaa päähän olla asiakaspalvelussa, kun en tiedä vastauksia kysymyksiin. On raskasta koko ajan kysyä neuvoa ja mennä jatkuvasti uuteen työpaikkaan töihin ettei tule karenssia.

Nyt olen miettinyt vetäväni masennuskortin. En enää opettele mitään.

Asiakas ihmettelee, miksi olet niin pihalla. No, kun olen ollut vasta 2 viikkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ihmiset meni heti töihin ja saivat lainaa joskus 35 vuotiaina talon rakentamiseen. Nyt pitäisi saada lainaa heti kun on päässyt töihin 28 vuotiaana ja isoon omakotitaloon joka on valmiiksi rakennettu.

Ennen oli myös sellaisia kuin työsuhdeasuntoja. Sellaisessa minunkin vanhempani asuivat halvalla. Saivat juurikin halvan vuokran takia säästettyä niin, että pystyivät ennen eläkkeelle jäämistään ostamaan oman.

Ennen myös riitti vakituiseen työpaikkaan, jos oli hankkinut mitä tahansa ammatillista koulutusta. Ne suoraan kansalais- tai keskikoulusta töihin menneet saattoivat kyllä joutua kilometritehtaalle (ja muuttamaan Ruotsiin), mutta kun oli vain asentajaksikin ammattikoulussa opiskellut, kuten isäni, niin töitä riitti. Vanhempani eivät koskaan joutuneet olemaan työttöminä, toisin kuin minä, kaikesta koulutuksestani huolimatta.

Ennen ihmiset kouluttautui oikeisiin töihin.

Niin nytkin. Kaikki ei pääse opiskelemaan. Pelkästään sairaanhoitaja kouluun AMK haki viime keväänä 27678 ja pääsi vain 2773

Ja sitten ollaan huolissaan alan vetovoimasta?

Vierailija
644/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelin joskus miksi kelan toimistossa sanottiin päinvastoin kuin kelan puhelinpalvelussa. Saat tukea, no et saa.

Hmmm. Työkkäri ehdotti minulle kelaa.

Just. Nämä määräaikaiset työt alkaisi kyllä riittämään.

Vierailija
645/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vararikkoinen velkavanki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naamiot on riisuttu - presidentti paljastui siksi samaksi itaraksi kokoomuspaskaksi, joka hän oli jo 90-luvulla. Köyhiltä leikataan, mutta rikkaiden ei tarvitse luopua mistään.

90-luvulla myi suomalaisten velat norjalaisille perintäyhtiöille 5% niiden todellisesta arvosta, ajaen tuhansia kansalaisia vararikkoon ja velkavankeuteen! Jostain syystä suomalaisille itselleen ei tarjottu tätä tapaa selviytyä veloistaan. Koskaan ei ole pyytänyt asiaa edes anteeksi. Todella vaikea pitää "koko kansan presidenttinä!". Tämä asia on kyllä tiedossa ja koskettaa yhä todella monen tavallisen kansalaisen elämää. Me tuhannet emme ole koskaan saaneet edes   pienintäkään selontekoa miksi näin toimittiin ja kohtalomme sinetöitiin. Ei voi tajuta miksi joka paikassa tästä keskustelu sensuroidaan? Niinistöhän teki minkä teki, täysin tietoisesti ja kylmän laskelmoidusti. Miksi asiallinen keskustelu poliittisista päätöksistä sensuroidaan joka paikassa? 

Pankit piti pelastaa ja varakkaat. Nyt vieläkin tuon väärän politiikkan seurauksia on pahasti näkyvissä ja tuosta alkoi Suomen tuho ja luokkajako.

Vierailija
646/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ihmettelin joskus miksi kelan toimistossa sanottiin päinvastoin kuin kelan puhelinpalvelussa. Saat tukea, no et saa.

Olen 100 % kyllästynyt koko ajan opettelemaan. No, jos sanoo asiakkaalle väärin jotain niin ei voi mitään.

Ei koko ajan työpaikkaa vaihtava voi tietää vastauksia samalla tavalla kuin 30 vuotta samassa työpaikassa töissä ollut.

Vierailija
647/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 100 % kyllästynyt koko ajan opettelemaan. No, jos sanoo asiakkaalle väärin jotain niin ei voi mitään.

Ei koko ajan työpaikkaa vaihtava voi tietää vastauksia samalla tavalla kuin 30 vuotta samassa työpaikassa töissä ollut.

Asiakkaalla voi sitten vain jäädä joku tuki saamatta ja tulla ulosotto, jos ei osaa tulkita oikein.

Vierailija
648/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinistö kuuluu siihen mitään uutta arvoa tuottamattomaan väestön osaan, joka kuitenkin syö eniten kuormasta.

Vierailija
649/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että Niinistö olisi edes vähän kasvanut henkisesti mutta näköjään se sama kukonpoika siellä on.

Vierailija
650/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinistöllekin maksetaan ihan turhasta kun ei ymmärrä ulkopolitiikasta mitään. Lupasi että Natoonkin päästään heittämällä.

Vierailija
651/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinistö kuuluu siihen mitään uutta arvoa tuottamattomaan väestön osaan, joka kuitenkin syö eniten kuormasta.

Kyllä hän tuottaa: haittaa Suomelle. Hän on mukana Suomen tuhoamisen siloittelussa.

Vierailija
652/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveä öyhötys siitä että presidentti sanoo itsestäänselvyyden ääneen. Jos budu on pakkasella niin silloin eletään leveämmin kuin mihin valtiontalous antaa myös, se pitäisi jokaisen vähän hitaammankin tajuta ihan ilman että presidentti sen erikseen kertoo.

No kassapimun äly sitäkään kerro.

Kassapoitsuko fiksumpi on? Kuvittelee ettei muut sitä tiedä.

Vierailija
653/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinistöllekin maksetaan ihan turhasta kun ei ymmärrä ulkopolitiikasta mitään. Lupasi että Natoonkin päästään heittämällä.

Se nyt vain oli sellaista hetken tyhjänpuhetta.

Ukrainan presidentin neuvonantajakin kertoi vuonna 2019 TV-haastattelussa, että Ukrainaan on saatava kunnon sota Venäjän kanssa ennen, kuin maa halee NATO-jäsenyyttä.

On vallan selvää, että jäsenyyttä haettiin kansalta kysymättä, sillä jäsenyys ei ole realistinen mahdollisuus. 

Vierailija
654/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaisten virkaköpien ja poliitikkojen elättämiseen menee valtava siivu kaikilta, aika ironista että näiden samojen mitään tuottamattomien pellejen tirehtööri sanoo, ettei suomalaiset ole ansainneet nykyistä elintasoaan.

Jos työläiset ja työnantajat yhdistäisi voimansa eikä enää antaisi rahojaan näille senttiäkään, olisi itku ja parku valtava.

Vierailija
655/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ihmiset meni heti töihin ja saivat lainaa joskus 35 vuotiaina talon rakentamiseen. Nyt pitäisi saada lainaa heti kun on päässyt töihin 28 vuotiaana ja isoon omakotitaloon joka on valmiiksi rakennettu.

Ennen oli myös sellaisia kuin työsuhdeasuntoja. Sellaisessa minunkin vanhempani asuivat halvalla. Saivat juurikin halvan vuokran takia säästettyä niin, että pystyivät ennen eläkkeelle jäämistään ostamaan oman.

Ennen myös riitti vakituiseen työpaikkaan, jos oli hankkinut mitä tahansa ammatillista koulutusta. Ne suoraan kansalais- tai keskikoulusta töihin menneet saattoivat kyllä joutua kilometritehtaalle (ja muuttamaan Ruotsiin), mutta kun oli vain asentajaksikin ammattikoulussa opiskellut, kuten isäni, niin töitä riitti. Vanhempani eivät koskaan joutuneet olemaan työttöminä, toisin kuin minä, kaikesta koulutuksestani huolimatta.

Ennen ihmiset kouluttautui oikeisiin töihin.

Ennen meni ihmiset töihin kouluttautumatta. Oli mahdollista päästä.

Vierailija
656/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaalla voi sitten vain jäädä joku tuki saamatta ja tulla ulosotto, jos ei osaa tulkita oikein.

Joskus nuorempana oli tyhmä ja automaattisesti oletti, että kaikki on vakituisia valtion ja kaupungin virastossa ja luuli, että terveystietoja voi katsoa vain vakituiset.

Työkokeilussa työmarkkinatuella sitten ihmettele, kun sanotaan, että tässä sinulle omat tunnukset Lifecareen, merkitse potilaille nuo diagnoosit.

Jaaha, ai tällä tavallako tämä toimii. Ja aina tulee uudet työttömät tilalle.

Vierailija
657/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vararikkoinen velkavanki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naamiot on riisuttu - presidentti paljastui siksi samaksi itaraksi kokoomuspaskaksi, joka hän oli jo 90-luvulla. Köyhiltä leikataan, mutta rikkaiden ei tarvitse luopua mistään.

90-luvulla myi suomalaisten velat norjalaisille perintäyhtiöille 5% niiden todellisesta arvosta, ajaen tuhansia kansalaisia vararikkoon ja velkavankeuteen! Jostain syystä suomalaisille itselleen ei tarjottu tätä tapaa selviytyä veloistaan. Koskaan ei ole pyytänyt asiaa edes anteeksi. Todella vaikea pitää "koko kansan presidenttinä!". Tämä asia on kyllä tiedossa ja koskettaa yhä todella monen tavallisen kansalaisen elämää. Me tuhannet emme ole koskaan saaneet edes   pienintäkään selontekoa miksi näin toimittiin ja kohtalomme sinetöitiin. Ei voi tajuta miksi joka paikassa tästä keskustelu sensuroidaan? Niinistöhän teki minkä teki, täysin tietoisesti ja kylmän laskelmoidusti. Miksi asiallinen keskustelu poliittisista päätöksistä sensuroidaan joka paikassa? 

TÖRKEÄÄ.

Vierailija
658/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi olen hoitoalan koulutuksen saanut. Ei ole leipä leveää, mutta sitä sentään on. Ahdistaisi ajatus työttömäksi joutumisesta, mutta siitä ei ole pelkoa. Työttömiltähän nuo ensimmäisenä leikkaa, mutta samoin varmaan leikataan sunnuntailisät ja lomarahatkin, mikä vaikuttaa itseenikin.

Vierailija
659/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä saadaan valtion budjettiin rahaa joka ei ole velkaa? Vastaus on vientituloilla mutta jostain syystä Suomi ei osaa tuottaa uusia yrityksiä jotka takoisi maahan rahaa vaikka osaamista täällä olisi vaikka kuinka ja nekin alat jotka vielä vientituloja Suomeen tuo esim metsäteollisuus halutaan ajaa alas ja sitten taas kaivoksia on vuosikausia annettu perustaa ilman ettei niiden tarvitse maksaa mitään tänne.

Lisäksi sekään ei auta että tuottavia valtionyhtiöitä myydään ulkomaille vaikka ne tuottaisivat tasaisesti rahaa valtion kassaan, ei mitään järkeä.

Lisäksi byrokratia Suomessa on aivan käsittämättömän paisunut ja kankea ja tunkee joka paikkaan tukahduttaen kaiken.

Mutta kuten arvata saattaa mihinkään näistä ei haluta puuttua vaan leikkaukset kohdistuu jälleen kerran työssäkäyviin, työttömiin, sairaisiin ja varmasti myydään taas jotain valtionomaisuutta tyyliin Kiinaan sen sijaan että puututtaisiin oikeisiin ongelmiin.

Vierailija
660/1125 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuplassa kasvanut ansarikukka Marinhan ei mitenkään nostanutkaan elintasoa velalla ei itselleen eikä muille :D!

Kuplassa kasvanut ansarikukka? Hänellä taisi olla aika vaatimattomat olot lapsena, ja lukion jälkeen suostui tekemään kaikenmoista hanttihommaa, mm. se kuuluisa työ kaupan kassalla. Ei pitänyt itsestään selvänä, että voisi mennä yliopistoon.

Itse seurustelin aikoinaan samantapaisen henkilön kanssa. Unelmoi yliopistosta vuosia ennen kuin uskalsi hakea. Pärjäsi siellä sitten ihan hyvin, ja työllistyi alalleen. 

No onhan hän ilman opintolainoja opiskellut demaribroileri, ja siinä kuplassa elänyt koko ikänsä. Kohta siirtyykin isompaan kuplaan.

Kenties jo peruskoulusta valittu tehtävään... on luonne siihen, ja osoitti halua jutella ukkojen kanssa politiikasta jo teininä. Miksi sitä peittelee. Ja kyllä hän mielestäni tehtävään sopiikin. Ei hän sitä paikkaa olisi saanut ilman sitä yhdistelmää luonne, ulkonäkö, valmius ja sitoutuneisuus olla mukana huijakusessa. Eli sikäli nappivalinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän