Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi tulla näin kauhea olo niin pienestä alkoholimäärästä?!

Vierailija
21.01.2023 |

Olin eilen ulkona ystävien kanssa. Söin lämpimän ruoan ennen lähtöä ja illan aikana (klo 20.30-00.30) join kolme lasia viiniä.

Tänään olo on ihan hirveä. Kuin olisin vetänyt festareilla kolmen päivän rännin. Huono olo, hirveä väsy, itku herkässä, särkylääkkeet ei tunnu oikein auttavan mitään...

Miten on mahdollista, että noin pienestä alkomäärästä tulee tällainen krapula? Ei voi olla normaalia.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko punaviiniä? Minulle tulee myös pienestäkin määrästä punkkua kamala olo ja maailmanluokan päänsärky seuraavana päivänä. Ei johdu varsinaisesti alkoholista vaan punkussa on jotain mille voi olla allerginen.

Vierailija
22/32 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tanniiniallergia?

Eikä tarvitse olla edes allergiaa, nimittäin moni viini sisältää muitakin herkistäviä/ei-toivottuja reaktioita aiheuttavia aineita kuin tanniinia.

Naisilla myös tietty kuukautiskierron vaihe voi pahentaa jälkivaikutuksia, samoin migreenitaipumus.

Mitä halvempi viini, sitä enemmän kemikaaleja ja lisäaineita se todennäköisesti sisältää (koska luonnollista käymisprosessia on keinotekoisesti nopeutettu).

Siksi kannattaa varoa ravintoloiden "talon viiniä", ellet tiedä varmasti mitä se on, jos hiukankin taipumusta herkkään reagointiin!

Paras neuvo tietenkin olisi pysytellä kokonaan erossa viineistä, mutta koska itse ainakin joskus haluan kruunata hyvän aterian hyvällä juomalla, löysin ratkaisun luomuviineistä.

Juuri sen kaksi kolme lasia olen pystynyt nauttimaan ilman minkäänlaista jysäriä.

Suurempia määriä en ole uskaltanut niitäkään kokeilla, tiedän nimittäin tasan tarkkaan mitä nyt koet.

Kun toisen kerran sattui tuollainen dagen efter parin viinilasillisen jälkeen, aloin ottaa asiasta selvää.

Kannattaa myös kysyä myyjältä (tai tarjoilijalta/sommelierilta) sopivia luomuviinisuosituksia, niin olen itsekin löytänyt erinomaisia vaihtoehtoja, joissa hinta/laatu kohdillaan.

Toipumisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko punaviiniä? Minulle tulee myös pienestäkin määrästä punkkua kamala olo ja maailmanluokan päänsärky seuraavana päivänä. Ei johdu varsinaisesti alkoholista vaan punkussa on jotain mille voi olla allerginen.

Erityisesti halpa punkku. Joku useamman sadan euron pullo ei aiheuta.

Vierailija
24/32 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on nainen (tai ehkä pienikokoinen mies?), joka ei säännöllisesti käytä juurikaan alkoholia ja lisäksi vielä nuoruus takana, niin ap:n tilanne ei ole kovin poikkeuksellinen.

Tuttavapiiristä löytyy pari ap:n kuvailemia oireita saavaa ja ratkaisuna heillä on ollut jatkossa pitäytyä siinä yhdessä viinilasissa.

Vierailija
25/32 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 lasia, sehän voi olla 6 annosta eli viinipullollinen. Ei ihme että tulee darra, paljon vähemmästäkin voi tulla.

1 viinilasi = 1 annos

Tuskin tässä AP nyt mistään tempparikaadoista puhuu.

Itse huomasin jo nuorena, että väsymys vaikuttaa sietokykyyni paljon. Pitkän ja kiireisen päivän jälkeen, vähänkään väsähtäneenä, en voi juoda tai käy juuri noin.

1 annos on 12 cl viiniä eli todellakin pieni määrä, alle puolet normaalista viinilasista. Jos ottaa kunnon lasillisen, se on helposti 2 annosta.

Riippuu myös lasin koosta. Onko kyseessä vaikka Iittalan punaviinilasi vai joku kaupan perus edullinen merkki ja pieni lasi. Pienemmän lasin saa kaataa melkein täyteen ja siinä on juuri ja juuri annos kun taas Iittalan isoon punaviinilasiin menee helposti 24cl eikä lasi näytä edes kovin täydeltä.

Vierailija
26/32 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla niinkin, että on flunssa tulossa.

Vierailija
27/32 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaviini laukaisee myös minulla järkyttävän migreenin,huono olo saattaa kestää viikon. Siskoni esitteli hyvän luomupunkun ja ei mitään päänsärkyjä tullut. Ei ollut edes kallista,jotain kolmekymppiä pullo. Roseviinistä ei myöskään tule huonoa oloa.

Vierailija
28/32 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tulossa kipeäksi?

Vierailija
29/32 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tullut kanssa nykyään muutamasta lasillisesta viiniä useamman päivän krapula... Siis vaikka en ole "perseet olalla" vaan juomisessa pysyy tolkku ja vettä välissä. Nykyään silti kestää viikon toipua juhlimisesta. Muisti ei siis ole pätkinyt eikä tasapaino horjunut. 

Ekana aamuna kaikkein pahin oire on närästys. Niin paljon närästää, että sisukalut tuntuvat palavan. Tämä laantuu pikkuhiljaa parissa päivässä, kun vetää rennieitä. 

Muita oireita ovat toki väsymys ja pahoinvointi. Lisäksi on huimausta ja raajojen voimattomuutta. Nämä oireet kestävät usein useamman päivän. Myös niska-hartiaseutu vetää pahasti jumiin. 

Tämä voi olla seurauksena ihan parista lasista viiniä ruoan kanssa... Pitänee vissiin ruveta absolutisiksi, vaikka rakastankin ravintolaruokien kanssa lasin kaksi ruoan kanssa sopivaa viiniä nauttia.

Minulla kyllä noita oireita muulloinkin, kuin alkoholin nauttimisen jälkeen, mutta alkoholi pahentaa niitä.

N32

N32

Vierailija
30/32 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olis tullu toi jo pelkästä valvomisesta ja sosialisoinnista.

Vierailija
31/32 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-v paikkeilla alkoholi alkoi vaikuttaa pelkästään noin niin lopetin sitten juomisen tyystin kun tuntui aina vaan myrkyttyneeltä, pienistäkin annoksista. Kaverit jotka dokaa sen vähintään kerran viikossa eivät taas huomaa mitään. Vaatii tässä kohtaa sietokyvyn heikennyttyä ilmeisesti ahkeraa harjoitusta että pystyy yhä dokaamaan.

Vierailija
32/32 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme amatööri juomista,juot vodkaa 2 pulloa/ vedellä niin ei tule krapulaa,lääkäri totesi viimeksi että jos on pakko juoda niin juo hyvälaatuista vodkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän