Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astma lääke

Astmaatikko
20.01.2023 |

Tuli lisälääkkeeksi kortisonipiippu pahenemisvaiheeeseen. Meneekö viikko vai kaksi että vois toivoa hyötyjä? Oisko astmasairastavaa linjoilla. Pelottaa että helpottaako tämä hengenahdistus ollenkaan. Toinen ongelma on myös että varmaan ylihengittää kun ei saa tarpeeksi ilmaa niin sehän myös aiheuttaa hengenahdistusta. Nyt olisi mukava saada positiivisia viestejä, muutenkin raskasta.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitusviesti suorastaa kerjää trollivastauksia. Mutta vastaan, että kortisonilla menee aikansa, että auttaa. Se on hoitavalääke ja pitää olla kärsivällinen. Onko sinulla avaava lääke ja minkä merkkisenä? Jos tuntuu, ettei se auta, niin kannattaa ottaa yhteys lääkäriin, niin hän voi määrätä toisen merkkistä tai vahvempaa.

Vierailija
2/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, on yhdislmälääke ja lisälääkkeeksi sain tuon toisen mikä on pelkkä kortisoni. Nyt olen vajaan viikon ottanut,mutta ei vielä auta. Ventoline kohtauslääkkeenä ja auttaa jotenkin. Onko siitä vahvempaakin versiota? Huono olla niin tarvis jotain tsemppiä. Pelottaa ettei lopu millään tuo hengenahdistus :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmalääke kirjoitti:

Joo, on yhdislmälääke ja lisälääkkeeksi sain tuon toisen mikä on pelkkä kortisoni. Nyt olen vajaan viikon ottanut,mutta ei vielä auta. Ventoline kohtauslääkkeenä ja auttaa jotenkin. Onko siitä vahvempaakin versiota? Huono olla niin tarvis jotain tsemppiä. Pelottaa ettei lopu millään tuo hengenahdistus :(

Minulla ei ole ventoline auttanut yhtään ikinä. Ei edes vaikka olen yrittänyt ottaa pari suihkausta liikaa. Vain Bricanyl on toiminut kohtauksissa. Se on minulla ollut todella tehokas ja nykyään pärjään pelkästään sillä. Ja sitäkin pitää ottaa vain harvoin flunssakausina. Pyydä lääkäriltä toista lääkettä kohtauksiin, jos nykyinen ei auta. Ja muista se kortisoni, vaikka se ei tunnukkaan auttavan. Se vie aikansa.

Vierailija
4/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon kun vastasit. Pelottaa että jää näin huonoksi. Onko toivoa että tuo lisä lääke alkais auttamaan vaikka kahdessa viikossa. Auttaako se pikkuhiljaa niin että menee paremmaksi. Ei siis heti ole kaikki ok. Anteeksi vähän sekavaa viestiä mutta en tiedä kuinka kauan pitää tästä kärsiä. Eilen oli ilta ihan kohtuu hyvässä ja nukkumaan pääsi hyvin. Aamulla ihan huono ja päivälläkin . Vaihteleeko se näin yleensäkin. Saa aina vähän toivoa ja sitten pettyy.

Vierailija
5/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä laite? Onnistuuko otto oikein ja oletko pidättänyt hengitystä oton jälkeen?

Vierailija
6/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisälääkkeen pitäis auttaa muutamassa päivässä. Jollei pef ala nousemaan, sitte uudestaan lääkäriin, jolloin voidaan määrätä kortisoni tabletit, jos pef laskenut paljon.

Katso astman hoito-ohje terveyskirjaston sivulta.

Avaavaa voi ottaa reilusti lisäksi ja varsinkin ennen hoitavaa lääkettä, jotta se pääsee keuhkoihin paremmin.

Lisänä voi käyttää pep-pulloa limaa poistamaan.

Vierailija
7/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se auttaa hitaasti. Jopa niin hitaasti, ettet edes huomaa itse eroa, vaikka sitä olisi. Mutta se paranee koko ajan siitä huolimatta, joten älä turhaan huolehdi. Ja vaihtelut on normaalia. Siihen vaikuttaa ympäristö ja oma stressi taso. Jos olet hirveästi siivonnut tai etsinyt jotain kateissa ollutta, niin ilmaan noussut pöly voi vaikuttaa. Ja stressi vaikuttaa vahvasti kehoomme monin tavoin. Ota vaan lasi juomaa, hengittele rauhassa nenän kautta ja keskity johonkn kivaan. Kun rentoutuu niin huomaa, että se hengityskin rentoutuu ja kulkee paremmin. Vaikka olisikin vähän äänekäs ja tuntuu ahtaalta, niin et ole tukehtunut aikaisemminkaan. Eli tuskin nytkään, kun on jo hoidossa. :)

Vierailija
8/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmalääkkeen oton tekniikka vaikuttaa siihen, miten hyvin lääke tehoaa. Oletko saanut neuvontaa astmahoitajalta? Tässä on ohje: https://www.allergia.fi/astma/astman-hoito/astmalaakkeen-hengitysteknii…

Vierailija
9/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla myös avaava lääke, se auttaa hengittämään kun ei tuo kortisoni auta heti. Esimerkiksi ventoline?

Vierailija
10/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla myös avaava lääke, se auttaa hengittämään kun ei tuo kortisoni auta heti. Esimerkiksi ventoline?

Vau. Minulla on ADHD ja silti maltan lukea edes kolme viestiä ennen kuin kommentoin.

Vierailija
11/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmassa on pahenemisvaiheita ja ne voi kestää pitkäänkin. Itse jouduin pahimmillaan yli viikoksi sairaalaan ja kuukausiksi sairauslomalle. Siitä sitten toivuin pikkuhiljaa. Ole kärsivällinen ja mene lääkäriin uudestaan, jos olo ei helpota. Paha hengenahdistus on päivystysasia.

Vierailija
12/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, otan lääkkeen ja pidätän hengitystä. Minulla on pef ihan ok välillä. Siksi mietin ylihengitänkö kun ahdistaa. Eli kaks asiaa tulee yhdessä. Aamut on varsinkin huonoja siinä peffin eroksi tulee noin 100. Eli ennen avaavaa ja sen jälkeen.

Vierailija
13/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
14/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko se hengenahdistus astmasta johtuvaa, ja esim. flunssa on nyt pahentanut astmaoireita? Jos näin, nuo suihkeet voi molemmat vaikka triplata tai nelinkertaistaa eli ottaa useampi kerta kuin vain kaksi päivässä. 

Vierailija
15/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun vastaatte olette mahtavia. Minulla ei ole tuttuja keltä kysyä näitä asioita, niin ihan yksin pähkäillä. Rankka juttu tämä on henkisesti ja nyt olis vielä hiihtokeliy niin ei pääse ollenkaan hiihtämään varmaan tänä talevena:(

Vierailija
16/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paino pysynyt kurissa?

Vierailija
17/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, oli flunssa mutta ei paha niin tuntuu oudolta että meni näin pahaksi. Lääkärin määräämillä annoksilla nyt olen mennyt. Lääkäri määräsi tuon toisen kortisonin pahenemisvaiheeseeb 2 krt päivässä

Vierailija
18/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ventoline on se tutuin ja turvallisin astmalääkkeistä lääkäreille kirjoittaa, mutta eipä se minullakaan ollut kuin vain lapsena käytössä, ja siitä vaihdettiin aikuisena heti pois. Itse olen lapsesta asti ollut "vaikeasti keuhkovammainen", ja nykyään astma on suht hyvässä hoidossa vahvimman Bufomixin (eli sekä avaava että pitkäaikaisesti vaikuttava samassa), päivittäisen Montelukastin ja satunnaisten Prednisolon-kuurien kanssa, allergia-aikana sitten Dymista päälle, antihistamiini myös ympäri vuoden käytössä. Eli jos tuntuu, että jokin lääke ei auta oireisiisi edes väliaikaisella annosnostolla, sitten vain pyytämään muuta lääkettä kokeiluun.

Vierailija
19/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toi Ventoline voiko ottaa 4 annosta kerralla. On kyllä reseptissä 1-4 päivässä 1-2hengenvetoa. Onko tuo vaarallinen juttu siis neljä annosta kerralla. Vähän lapsellisia kysymyksiä,mutta ny ei oikein voi mitään.

Vierailija
20/31 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin voit ottaa esim. suihkeen vahvuudesta riippuen kerralla kaksi suihkausta, jopa useamman kerran päivässä, neljä annosta kerralla on kuitenkin liikaa, mieluummin jaat useampaan osaan oton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi