Onko 13 euron lounas nyt joku uusi normaali vai?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Normihinta. Voi olla vähän yli senkin, jos laatu vastaa sitä hintaa.
Laatu vaan heikkenee, lautaset pienenee, salaattilautanen on poistunut käytöstä, tarjottimia ei enää ole. Siinä keräät samalle pienelle lautaselle lämpimän ruoan, salaatin, leivät ja yrität vielä toisella kädellä saada onnistuneesti juomalasin, aterimet ja servetin vietyä pöytään.
Mun mielestä tuo lounasedun arvonnosto oli verottajalta iso mika, joka kusee lounasravintoloiden omille nilkoille. Ne joilla ei ole lounasetua käyvät yhä harvemmin syömässä lounasravontoloissa, kun se tulee niin kalliiksi. Menetetään enemmän tuloja kuin niitä olisi saatu, jos se lounaan hinta olisi pysynyt entisellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikroateria on edelleen sen kolme euroa.
Jeps. Niin on.
Mutta siinä et alkukeittoa, ruokajuomia, salaattia, leipää, kahta lämmintä pääruoka vaihtoehtoa, etkä jälkiruokaa kahvineen.
Duuneissa käy nykyisin yhä enemmän sinkkuja, jotka eivät juuri kotina ruokaa itse.
Monipuolinen lounas on heille päivän ainoa lämmin ruoka.
He pärjäävät sillä koko päivän.
Syövät sitten illalla jonkun pienen iltapalan, ennen petiin menoa.Kannattaa muistaa sekin, että on myös hyväpalkkaisia ihmisiä, joilla esimerkiksi työnantajan lounasseteli, on joka päiväisessä lounas käytössä.
Kantsis joskus käydä, esimerkiksi terveyskeskusten ja sairaaloiden työpaikka lounaspaikoilla.
Ne ovay lounas aikoina täpö täynnä.
Kotona tehty ruoka lounaana, vesi hanasta, ilmainen kahvi työpaikalla, leipää en edes syö ruoan kanssa enkä jälkiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Niin on.
Mutta siinä et alkukeittoa, ruokajuomia, salaattia, leipää, kahta lämmintä pääruoka vaihtoehtoa, etkä jälkiruokaa kahvineen.
Duuneissa käy nykyisin yhä enemmän sinkkuja, jotka eivät juuri kotina ruokaa itse.
Syövät sitten illalla jonkun pienen iltapalan, ennen petiin menoa.Kannattaa muistaa sekin, että on myös hyväpalkkaisia ihmisiä, joilla esimerkiksi työnantajan lounasseteli, on joka päiväisessä lounas käytössä.
Kantsis joskus käydä, esimerkiksi terveyskeskusten ja sairaaloiden työpaikka lounaspaikoilla.
Kotona tehty ru
Miksi kaikesta pitäisi säästää?
Arjen pikku luxusta syödä toisten kokkaamia ruokia ja maksaa siitä se 13e tai mitä onkaan
Just kävin vetää 12.9 lounasbuffan.
Erittäin hyvää oli ja nyt voi koko loppupäivän käytännössä olla syömättä. Illalla ehkä vähän näkkäriä ja teetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on keittiöllä töissä ilmainen ruoka.
Kuuluisi siitäkin maksaa verotusarvo. Syötkö salaa työnantajalta
Tämä riippuu ihan työnantajasta, monessa paikassa se ylimääräinen ruoka menee roskikseen niin sama se syökö työntekijät sitä vai ei.
Laitonta silti jos veroja kierretään.
Ketä kiinnostaa. Valtio tässä koko ajan kiusaa tavallisen ihmisten elämää. Ja hallituskin näyttää kuinka vähät välittää valtion toiminnoista (mm virastot). Ei tavallisen nippa nappa palkallaan toimeen tulevan kuulu nyt mennä kylkiasentoon sen takia että jostain jämälounaasta joka muuten menis roskiin ei mene veroja valtiolle. Vähän sama kun nämä pullonpalautusrahat. Pitäkää ne hyvillä mielin.
En käy työpaikan lounaalla ulkona syömässä, en muista koskaan käyneeni. Ehkä 1 kerran 2 kuukaudessa käyn jossakin buffassa jos pääsen arkiaikaan. Se on tosiaan n 14e. Toki viivyn siellä 1-1,5h ja juon kuuluvan kahvin. En todellakaan maksaisi tuota hintaa alle 30min syömisestä. Heh. Työpaikalle viedään omat eväät. Maksaa n 2e tehdä, sis paljon kanaa, riisiä ja kasviksia. Jos sen takia syrjäytyy muista niin se on VOI VOI!
14e/pv * 20e = 280e, vuodessa 3360e. Enemmäin kuin mun kuukausipalkka ja vielä NETTORAHAA.
Mä otan aina eväät töihin. Ei ole varaa lounaisiin.
On. Hintoja pitää vielä korottaa koska kävijämäärät vähenevät. Tai sitten etsiä halvempia raaka-aineita ja halvempia työntekijöitä.
Tarkistin, paljonko latasin lounassaldoa viime vuonna ja sain omavastuuosuudeksi 894 euroa. Tämän lisäksi käyn alakerran ruokalassa syömässä korkeintaan kerran kuukaudessa alennettuun 8 euron hintaan. Tämä tekee kuukautta kohden noin 90 euroa, mikä ei mielestäni ole iso hinta siitä, että saan pari-kolme kertaa viikossa monipuolisen aterian sekä seurusteluhetken kollegoideni kanssa.
Myös etäpäivinä haen välillä kotiin ruokaa tai käyn ulkona lounaalla, sillä haluan tukea paikallisia yrittäjiä. Mieluummin annan rahani heille kuin K- ja S-ryhmille.
Vierailija kirjoitti:
Otetaanpa laskin käteen. Työpäiviä vuodessa 228 ja lounaan hinta 12,70€
Moniko kykeni hahmottamaan laskematta että tuosta tulee 2900€ ?
Siis yhden ihmisen yksi ateria ja sekin vain arkipäivinä alle 11kk aikana maksaa 2900€
Jos palkasta jää käteen kuukaudessa 2900€ niin kuulut Euroopan persaukisimmassa periferiassa eli Suomessa jo suoranaisiin ökytuloisiin.
Esin opettajilla on työpäiviä vuodessa vain 190 kpl. Miksi siis lasket 228 työpäivällä?
Keittolounas 11€. Peruslounas 13€.
Vierailija kirjoitti:
Otetaanpa laskin käteen. Työpäiviä vuodessa 228 ja lounaan hinta 12,70€
Moniko kykeni hahmottamaan laskematta että tuosta tulee 2900€ ?
Siis yhden ihmisen yksi ateria ja sekin vain arkipäivinä alle 11kk aikana maksaa 2900€
Jos palkasta jää käteen kuukaudessa 2900€ niin kuulut Euroopan persaukisimmassa periferiassa eli Suomessa jo suoranaisiin ökytuloisiin.
Joten? Jos lounas riittää päivän ruoaksi niin kaupasta ei tarvitse ostaa mitään erikoista. Ja missä se säästetty raha näkyy? Sama kuin tupakanpolton lopettaminen. Teoriassa poltetuilla tupakkarahoilla saisi ostettua talon tai auton mutta eipä polttamisen lopettaneilla tule uutta autoa pihaan eikä tupakoimattomilla ole sen kalliimpaa asuntoa kuin tupakoivillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Niin on.
Kotona tehty ruoka lounaana, vesi hanasta, ilmainen kahvi työpaikalla, leipää en edes syö ruoan kanssa enkä jälkiruokaa.
Jotain varmaan maksat siitä kotiruuastakin. Minä olen nykyisin etätöissä, mutta kauan sitten kun kävin vielä työpaikan lounasravintolassa, en olisi pystynyt siihen summaan tekemään yhtä monipuolista ruokaa. Yksin asuvana olisi ollut typerää ruveta paistamaan yhtä kanankoipea tai keittää desiä riisiä tai tekemään salaattiannosta, jossa kymmentä eri ainesosaa, tai hankkia kaikkia tarvittavia mausteita.
Jos nyt tulet sanomaan, että ruokaa voi tehdä ison määrän ja laittaa pakkaseen, niin tosiaan voi, mutta eipä silloin tule syötyä joka päivä eri ruokaa. Itselleni se oli pieni päivän ilo, vaikken mikään kulinaristi ole. Eikä siinä mitään, että moni muu tykkää puputtaa samaa kiusausta tai keittoa monta kertaa viikossa.
Minulle riitti työpaikan lounas aika lailla päivän ruuaksi ja illalla söin jotain pientä. Viikonloppuisin tein jotain ruokaa, mutta en isoja määriä varastoon. Ei varmasti kokonaisuutena tullut paljoakaan kalliimmaksi kuin sellaisen ihmisen ruokailu, joka kokkaa jatkuvasti kotona (paitsi jos tekee pelkkää kasvissosekeittoa ja puuroa). Ymmärrän tietysti täysin sen, että lapsiperheessä ruokaa pitää laittaa kotona ihan eri tavalla.
onneksi etätyö, säästää myös työmatkoissa
Liian kallista syödä joka päivä..
Mulla ei ainakaan maksa ja miedän firmassa meitä on noin 7000 muuta, jotka kustantavat lounaansa itse.