Otimme kodinvaihtaja-kissan josta luovuttiin yöhuutamisen takia. Pidin tekosyynä mutta nyt kukaan ei nuku, ei varmaan seinänaapuritkaan kun kissa huutaa kaikki yöt
Huuto alkaa noin klo 22 ja loppuu noin klo 6. Eikä ole vienoa maukumista vaan erittäin kovaäänistä, käheää mouruamista. Volinaa,kuten mies sanoo.
Käytettiin eläinlääkärillä, ei löytynyt mitään syytä huudolle ja toisaalta jos olisi sairas niin huutaisi kyllä koko ajan. Koetamme ottaa viereen sänkyyn, viihtyy siinä hetken ja lähtee sitten vaeltelemaan ja huutamaan.
Leikattu narttu, 7vuotias.
Emme halua antaa kissaa pois mutta herranjumala pitäähän tässä saada unta! Ollaan kaikki silmät ristissä aamulla.
Kommentit (93)
Kissa ikävöi jotain joka sillä on ollut aikasemmin. 7 vuotias kissa on aika paljon tottunut vanhaan elämäntapaan ja elämäntapojen muutos on kissalle kova stressi. Kissa ei pahuuttaan huuda.
Kissa selvästi kaipaa jotain, esim seuraa ja yöllä kun sen kanssa ei olla, niin ikävä valtaa mielen.
Tulkkoon sanotuksi, että 7 vuotias kissa ei ole niin vanha, että vanhuuttan huutaisi yöllä.
Kissa kaipaa vakaita oloja ja huomiota.
Kissan käyttäytymiseen vaikuttaa erittäin suuresti se millainen sen aikasempi historia on.
Kodinvaihtaja minullakin, sekin piti ekat kaksi viikkoa vaveilla, kulki ympäriinsä ja maukui välillä. Sitten kun huomasi on turvallista, sai yöksi leluja ja nameja, alkoi viihtyä, ja lopetti ääntelyt. Toki herätti 6 jälkeen, mutta kun mh ovi oli kiinni se tiesi siellä nukutaan. Ihana kisu siitä tuli.
Nämä jotka lopettavat lemmikkinsä selvittämättä mistä huono käytös johtuu, ovat juurikin heitä jotka sitten kohta ottavat uuden. Kierrossa voi olla jo kuinka mones tahansa, mutta ei mitään, aina saa uuden. Onneksi kissakin maksaa nykyisin jopa satasia, senkin lajin arvostus Suomessa on ihan liian alhaalla.
Meillä alkaa kissaralli tasan silloin kun minä, emäntä aion nukkumaan. Se on jännä, ettei kellon ajalla ole väliä, eikä sillä laitanko esim kuppiin ruoat vaan tyyliin hammaspesu tai yöpaita on se merkki että Hei! Nyt se selkeästi aikoo sänkyynsä!.
Kuvio menee niin, että syödään tuhti iltapala, sitten kissarallia n. 20-30min. Tämän jälkeen voi tulla mouruntaa, jos jompikumpi heistä haluaisi vielä painia tai jotain, mutta toinen on jo kakalla. Kun toinenkin on saanut wc tarpeet hoidettua, tämä huutaa koska kakan jälkeen ilmeisesti kuuluu tehdä niin? Sitä ei kestä kuin ehkä 2-3min ja sitten kumpikin tunkee päälleni sänkyyn. Minun yöni on hiljainen, eivät riehu, huuda tai muuta häiritsevää mutta usein tulee hiki ja ahdistus kun kaksi lihavan tuntuista eläintä painaa keholla. Koitan aina hivuttautua alta alta pois, mutta kun heistä siinä läjässä on niin ihanaa.. hivuttautuvat takaisin, me ollaan Niin yhtä laumaa siinä.
Sälekaihtimet on tärkeät olla ylhäällä myös öisin, jos ne laskee alas menee kaikki sekaisin eikä mitään rytmiä missään. Nämä ei mauu kovinkaan, mutta se tekee ne muuten levottomiksi, eli riehuntaa jatketaan aina ajoittain läpi yön. Saattavat siis istuksia aamuyön tunteina ikkunassa kun itse olen untenmailla.
Tässä ketjussa annettiin jo hyviä ohjeita aplle perheenjäsentään auttaakseen. Hyvä kun täällä on näin paljon aitoja kissaihmisiä <3
Vierailija kirjoitti:
Minä lopettaisin koko kissan.
Tiedän että tämä saa paljon alanuolia, mutta ihan oikeasti. Mihin sirkustemppuihin ihmisen pitää ryhtyä saadakseen lemmikiltään yörauhan?!
On silkkaa tyhmyyttä ottaa tiedetysti käytöshäiriöinen kissa (tai muu lemmikki), sekä jatkaa sen pitämistä niin pitkään, että joko oma tai naapurien terveys kärsii.
On myös melkoisen vastuutonta välittää rahasta näitä "eläinsuojelun" nimissä.
Olisko se alunperin maalta kotoisin?
Saanut saalistaa navetassa tai tallissa. Nuo maalaiskatit ei aina tahdo sopeutua sisäkissoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka lopettavat lemmikkinsä selvittämättä mistä huono käytös johtuu, ovat juurikin heitä jotka sitten kohta ottavat uuden. Kierrossa voi olla jo kuinka mones tahansa, mutta ei mitään, aina saa uuden. Onneksi kissakin maksaa nykyisin jopa satasia, senkin lajin arvostus Suomessa on ihan liian alhaalla.
Meillä alkaa kissaralli tasan silloin kun minä, emäntä aion nukkumaan. Se on jännä, ettei kellon ajalla ole väliä, eikä sillä laitanko esim kuppiin ruoat vaan tyyliin hammaspesu tai yöpaita on se merkki että Hei! Nyt se selkeästi aikoo sänkyynsä!.
Kuvio menee niin, että syödään tuhti iltapala, sitten kissarallia n. 20-30min. Tämän jälkeen voi tulla mouruntaa, jos jompikumpi heistä haluaisi vielä painia tai jotain, mutta toinen on jo kakalla. Kun toinenkin on saanut wc tarpeet hoidettua, tämä huutaa koska kakan jälkeen ilmeisesti kuuluu tehdä niin? Sitä ei kestä kuin ehkä 2-3min ja sitten kumpikin tunkee päälleni sänkyyn. Minun yöni on hiljainen, eivät riehu, huuda tai muuta häiritsevää mutta usein tulee hiki ja ahdistus kun kaksi lihavan tuntuista eläintä painaa keholla. Koitan aina hivuttautua alta alta pois, mutta kun heistä siinä läjässä on niin ihanaa.. hivuttautuvat takaisin, me ollaan Niin yhtä laumaa siinä.
Sälekaihtimet on tärkeät olla ylhäällä myös öisin, jos ne laskee alas menee kaikki sekaisin eikä mitään rytmiä missään. Nämä ei mauu kovinkaan, mutta se tekee ne muuten levottomiksi, eli riehuntaa jatketaan aina ajoittain läpi yön. Saattavat siis istuksia aamuyön tunteina ikkunassa kun itse olen untenmailla.Tässä ketjussa annettiin jo hyviä ohjeita aplle perheenjäsentään auttaakseen. Hyvä kun täällä on näin paljon aitoja kissaihmisiä <3
Olen niin tottunut kahteen kissaan että kerroin lähimenneestä, nämä ovat saman ikäiset kollit ja toinen lähti hiljattain hetkeksi aikaa muualle. On tulossa takaisin mutta juuri nyt meillä on todella rauhallista! Pelättiin nimittäin kummankin resktiota erosta, että alkaa huuto ja kärvistys kummassakin taloudessa jossa asustavat, mutta ei. Se joka jäi, on entistä enemmän sylikissa ja hyvin harvoin vaatii muuta huomiota kuin päästä syliin, tykkää myös kun kanniskellaan. Iltaralli on korvattu ihmisten kanssa leikkimisellä ja sängyssä on enemmän tilaa. Tulee edelleen päälleni nukkumaan, mutta tämä on näistä se kevyempi tapaus.
Se joka lähti kylään, on tällä hetkellä edellisen omistajansa kanssa ja kaikesta päätellen onnensa kukkuloilla, eli kumpikaan ei hirveästi näytä kaipaavan sitä ns. veljeään. On tulossa piakkoin takaisin kotiin, saa sitten nähdä miten hommat taas soljuu entiseen. Kissat on niin erilaisia, eri luontoisia keskenään, ikinä ei tiedä mitä sieltä tulee mutta sehän on osa sitä viehätystäkin.
metelöi samalla tavalla , kilpailu pystyyn.
Tiktokissa näin ja erityisesti kuulin kun kuuro kissa "maukui"
Aivan järjetön möly lähti katista. Videota kommentoineet kertoivat omia kokemuksiaan kuuroista kissoista.
Jokainen sanoi kuuron kissan pitävän kauheeta meteliä. Ne ei osaa säädellä maukuääntään.
Viekää tutkimuksiin. Sillä voi olla kipuja. Ei se tyhjää valita.
Sitä saa mitää tilaa. Tiesitte kissan olevan yöhuutaja. Hyvä tuli!!!!!!
Veisin uudestaan lääkäriin. Samoin sille jonka kissa huutaa öisin kuollutta toveriaan, kannattaa viedä lääkäriin jos kyse onkin muusta kuin surusta.
Tiituli80 kirjoitti:
I feel you. Otimme kaksi vuotta sitten kaksi aikuista kissaa, siskokset, löytöeläintalolta. Toisen naukumisääni oli hento miau ja toisen lammasmainen MJOUUUU. Tuo kissa oikeasti määkii/karjuu. Hiukan ennen joulua tämä hentoääninen kissa kuoli ja nyt sisko huutaa suruissaan yöt. Ei ole sylissä viihtyvä eikä osaa myöskään nukkua vieressä. Yöt menevät siinä kun minä ja lapset juostaan silittelemässä kissaa, että vaikenisi. Minä koetin nukkua sohvalla että jos tulisi edes siihen viereen mutta ei. Pitää vain yrittää kestää. Kissa on kuitenkin jo 12 ja sillä on ollut rankka elämä, ei ole vaihtoehto että antaisimme sen pois. Ehkä kohta helpottaa kun kesä ja voi olla yöt ulkohäkissä.
Teidän tilanteenne kuulostaa hirveältä, mutta anteeksi kun nauran, kirjoitat niin hauskasti
Mitä kaikkea eläinlääkärissä on tutkittu? Onko katsottu verinäytteet ja mitattu verenpaine sekä otettu pissanäyte? Munuaissairaus, korkea verenpaine tai kilpirauhasen liikatoiminta voi aiheuttaa sekavuutta ja ääntelyä kissalla. Myös piilevä tulehdus tai kiputila voi aiheuttaa mouruamista. Jos mitään ei löydy niin aina voi kokeilla stressin helpottamiseksi lääkitystä ja samalla yrittää saada ympäristöä kissalle mieluisaksi, jotta ääntely toivottavasti loppuisi.
Vierailija kirjoitti:
Ne elukkaparat kuolee tylsyyteen. Älkää ottako sisäkissoja huutamaan yksin epätoivoaan.
Tyttäreni otti kaksi kissaa, ne pelastettiin perheestä, jossa niiden kohtelu oli järkyttävää. Tytär sai ne sillä ehdolla, että ne ovat sisäkissoja
Suomalainen ei usko ennenkuin näkee.
Vierailija kirjoitti:
Sälekaihtimet on tärkeät olla ylhäällä myös öisin, jos ne laskee alas menee kaikki sekaisin eikä mitään rytmiä missään. Nämä ei mauu kovinkaan, mutta se tekee ne muuten levottomiksi, eli riehuntaa jatketaan aina ajoittain läpi yön. Saattavat siis istuksia aamuyön tunteina ikkunassa kun itse olen untenmailla.Tässä ketjussa annettiin jo hyviä ohjeita aplle perheenjäsentään auttaakseen. Hyvä kun täällä on näin paljon aitoja kissaihmisiä <3
Kuulostaa suloiselta. Meilläkin toinen kissoista joskus tekee niin, että kun menen nukkumaan, niin saattaa kierrellä muualla asunnossa huutamassa onnettoman kuuloisena. Se vain tykkää seurastani niin paljon että ei tykkää kun menen nukkumaan. Ei toki tee tätä joka ilta ja silloinkin kun tekee, niin se kestää vain joitain minuutteja, sitten tulee viereen nukkumaan. Ja tämäkin seurankipeys siitä huolimatta, että teen kotona töitä joten vietän kissojen kanssa päivätkin. Ne vain ovat kummatkin, varsinkin tämä jolisija, todella ihmisrakkaita ja pitävät seurasta.
Sama kissa myös joskus jolisee päivällä jos ei mielestään saa saamaansa huomiota. Ei kauan, vain joitain minuutteja, niin että se ei ole häiritsevää vaan ennemminkin söpöä. Tekee tämän yleensä silloin jos joku tulee kylään ja ihmiset innostuvat juttelemaan keskenään eikä kissaa mielestään huomioida tarpeeksi. Menee silloin yleensä olohuoneen viereiseen huoneeeseen ja kiertelee siellä jolisemassa onnettoman kuuloisena. Mutta siihen riittää se, että sitä kutsuu nimeltä seuraan, silloin se kipittää onnellisena ja iloisena seuraan kun se on huomioitu. Kutsun tuota sen jolinaa sen huomiohuudoksi, eli se on selkeä merkki että se kaipaa huomiota. Ja huomioimisella se jolina sitten tosiaan lakkaa, riittää ihan että sen nimeltä kutsuu luokse niin se tosiaan kipittää onnellisena ja iloisena seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa suloiselta. Meilläkin toinen kissoista joskus tekee niin, että kun menen nukkumaan, niin saattaa kierrellä muualla asunnossa huutamassa onnettoman kuuloisena. Se vain tykkää seurastani niin paljon että ei tykkää kun menen nukkumaan. Ei toki tee tätä joka ilta ja silloinkin kun tekee, niin se kestää vain joitain minuutteja, sitten tulee viereen nukkumaan. Ja tämäkin seurankipeys siitä huolimatta, että teen kotona töitä joten vietän kissojen kanssa päivätkin. Ne vain ovat kummatkin, varsinkin tämä jolisija, todella ihmisrakkaita ja pitävät seurasta.
Sama kissa myös joskus jolisee päivällä jos ei mielestään saa saamaansa huomiota. Ei kauan, vain joitain minuutteja, niin että se ei ole häiritsevää vaan ennemminkin söpöä. Tekee tämän yleensä silloin jos joku tulee kylään ja ihmiset innostuvat juttelemaan keskenään eikä kissaa mielestään huomioida tarpeeksi. Menee silloin yleensä olohuoneen viereiseen huoneeeseen ja kiertelee siellä jolisemassa onnettoman kuuloisena. Mutta siihen riittää se, että sitä kutsuu nimeltä seuraan, silloin se kipittää onnellisena ja iloisena seuraan kun se on huomioitu. Kutsun tuota sen jolinaa sen huomiohuudoksi, eli se on selkeä merkki että se kaipaa huomiota. Ja huomioimisella se jolina sitten tosiaan lakkaa, riittää ihan että sen nimeltä kutsuu luokse niin se tosiaan kipittää onnellisena ja iloisena seuraan.
Ja jos illalla tosiaan tekee tuota niin silloinkin nimeltä nätillä äänellä kutsuminen luokse on se, mikä tekee kissan onnelliseksi. Kipittää luokse, hyppää sänkyyn ja kääriytyy siihen sievälle kerälle tyytyväisenä nukkumaan. Mutta se huomiointi on hänelle tärkeää. Aamulla nämä ovat kummatkin aivan onnessaan kun herätään ja heillä on taas seuraa. Syövät aamiaista, puuhailevat kaikenlaista, kuten leikkivät keskenään ja leluilla ja käyvät ihmettelemässä maailmaa joko verkotetulla parvekkeella tai tarhassa. Sitten jossain vaiheessa nukahtavat ja sitten päivä vietetään välillä torkkumalla, välillä ruokailemalla, välillä puuhailemalla kun huvittaa. Ja toinen varsinkin rakastaa nukkua sylissäni kun teen tietokoneella töitä, tai vaihtoehtoisesti vieressä. Toinen tykkää olla lähellä mutta ei ole niin sylikissa. Eli nämä omat kissani ainakin ovat erittäin seurallisia, seuranhaluisia ja haluavat huomiota.
Meidän narttukissa teki samaa. Lääkärissä paljastui, että kissalle oli kasvanut munasarjojen kudosta takaisin, vaikka oli siis kertaalleen steriloitu. Piti steriloida uudestaan. Tälläinenkin syy voi olla taustalla, ainakin jos naaraasta puhutaan.