Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koululaispoika irroitti aurauskepin ja vei mennessään leikkien sillä

Vierailija
19.01.2023 |

Tämä Kuopiossa. Mitä näille vapaan kasvatuksen helmille pitäisi oikein tehdä? En uskaltanut sanoa mitään, tiedä ovatko väkivaltaisiakin. Ens kerralla, jos tulee vastaan, lähtee ainakin kuva poliisille.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin lapsena niillä leikin ja otin maasta pois. Vasta lapsuusteininä kysyin äitiltäni, että miksi tien varressa on keppejä, ja äitini kertoi niiden olevan aurauskeppejä, jotta lumiauraajat näkevät missä on tie. En ennen sitä tiennyt mitä ne olivat, koska kukaan ei ollut ennen kertonut, ennenkuin itse kysyin. Sen jälkeen en ole koskenut niihin ja jos olen nähnyt jossain maasta irrotetun kepin lojumassa maassa tai ojassa, niin laitan ne takaisin sinne missä sen kuuluikin olla.

Vierailija
22/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lapsi ei tiedä, mitä ne ovat ja vilpittömän tietämättöminä leikkivät niillä. Aikuisten tehtävä on kertoa, miksi niihin ei kannata koskea. Koululaisella se kertoja on aikuinen, joka näkee tapahtuman - ei välttämättä vanhempi, vaan joku ohikulkija. Jos lasta ei lähesty vihamielisesti vaan ystävällisesti ohjaten ja opettaen, lapsi todennäköisesti toimii jatkossa oikein ja aikuinen saa hyvän mielen, kun sai auttaa.

Tässä on tainnut käydä niin, että aloittaja suhtautuu lähtökohtaisesti lapsiin vihamielisesti ja pahantekijöinä, ja pelkää sanomisen aiheuttamaa reaktiota, joten kaikki lapsi ei oppinut mitään, aikuinen jurputtaa palstalla nykykasvatuksen laatua ja häviävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, kaikki-sana oli väärässä kohdassa, joten kommentti uudestaan:

Tässä on tainnut käydä niin, että aloittaja suhtautuu lähtökohtaisesti lapsiin vihamielisesti ja pahantekijöinä, ja pelkää sanomisen aiheuttamaa reaktiota, joten sen seurauksena lapsi ei oppinut mitään, aikuinen jurputtaa palstalla nykykasvatuksen laatua ja kaikki häviävät.

Vierailija
24/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en lapsena tiennyt niiden olevan aurauskepoejä. Niillä leikittiin aina.

Usein kyllä otettiin valmiiksi kaatuneita.

Itse ymmärsin vasta aikuisena niiden olevan aurauskeppejä... 🤦

Vierailija
25/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin minun kouluaikanani tuollaisesta sai kolmenkympin laskun. Eikä maksaneet vanhemmat, vaan omista vähistä karkkirahoista otettiin. Lopputulos: opittiin jättämään aurausviitat rauhaan. 

Vierailija
26/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä otettu miehen kanssa tavaksi kävellä tietty tiepätkä ja samalla valvoa että aurauskepit ovat paikoillaan. Viikonloppuisin aamuin illoin. Taskulamppu on keksitty. Olisi hyvä jos muutkin toimisivat näin ihan liikenneturvallisuudenkin vuoksi.

Vierailija
27/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, kaikki-sana oli väärässä kohdassa, joten kommentti uudestaan:

Tässä on tainnut käydä niin, että aloittaja suhtautuu lähtökohtaisesti lapsiin vihamielisesti ja pahantekijöinä, ja pelkää sanomisen aiheuttamaa reaktiota, joten sen seurauksena lapsi ei oppinut mitään, aikuinen jurputtaa palstalla nykykasvatuksen laatua ja kaikki häviävät.

Väärin. Tämä tapaus, jonka kuvittelit olevan herttainen ja tietämätön pieni koululainen, oli jo yläkouluikäinen, joka huitoi kepillä joka suuntaan. Kyllä sen ikäisten jo luulisi tietävän mitä tekevät. 

Vierailija
28/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen? Mikset voi asiallisesti huomauttaa. Ei se välttämättä tullut ajatelleeksi vaan.

Niin suomalaista. Joko ollaan hiljaa ku kusi sukassa, tai aletaan sekoilemaan/soitetaan poliisit.

Vierailija
29/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en lapsena tiennyt niiden olevan aurauskepoejä. Niillä leikittiin aina.

Usein kyllä otettiin valmiiksi kaatuneita.

Itse ymmärsin vasta aikuisena niiden olevan aurauskeppejä... 🤦

Sama! En minä tienny

Vierailija
30/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me lapsena tiedettiin keppien tarkoitus ja jätettiin paikoilleen. Vanhemmat! Kuuluu teidän vastuulle opettaa lapsianne.

Vierailija
31/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä todennäköisesti tapahtui jo kauan ennen niin sanottua vapaata kasvatusta.

silloin ei ollut aurauskeppejä ja silloin vieraita lapsia sai ojentaa.

Silloin lapsille opetettiin myös käytöstavat kotona.

Vapaa kasvatus oli, on ja tulee aina olemaan katastrofin siemenien kylvämistä, otolliseen maaperään.

Se mitä on opetettu ja miten käyttäytyy ei monestikaan mene tai ole koskaan mennyt käsi kädessä, varsinkaan aina ja jokaisessa tilanteessa.

Tämäkin esitelty tapaus, niin miksi monet esittää asian kuin se poika olisi tietoisesti ja nimenomaan tarkoittanut tehdä jonkinlaista vahinkoa/ilkivaltaa? Vaikka tietäisikin miksi ne tikut siellä on, niin luultavasti on ajatellut, että yksi tikku sinne tai tänne, ja uskallan väittää, että tällaista ihan samanlaista ajattelua tapahtui myös silloin "vanhoina hyvinä aikoina", kun lapset ilmeisesti vain istui hiljaa lukemassa läksyjä, ei koskaan kiusannut ketään tai tehnyt muutenkaan pahojaan.

Vierailija
32/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä otettu miehen kanssa tavaksi kävellä tietty tiepätkä ja samalla valvoa että aurauskepit ovat paikoillaan. Viikonloppuisin aamuin illoin. Taskulamppu on keksitty. Olisi hyvä jos muutkin toimisivat näin ihan liikenneturvallisuudenkin vuoksi.

Ja mitä teette jos puuttuu? Kaivatte taskusta uuden kepin siihen tilalle?

Vierailija
33/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen? Mikset voi asiallisesti huomauttaa. Ei se välttämättä tullut ajatelleeksi vaan.

Niin suomalaista. Joko ollaan hiljaa ku kusi sukassa, tai aletaan sekoilemaan/soitetaan poliisit.

Suomalaista on sekin että heti hyökätään aggressiivisesti vaikka ei itse tiedä millainen tilanne oli kyseessä. 

Vierailija
34/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä siirsin niitä aina puoli metriä ulommaksi ja sitten jäin väijymään kun aurausauto veti teräskaiteeseen ja nauroin partaani.

Vierailija
35/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne osa edes tiedä mitä ne kepit on.

Vierailija
36/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vetäissyt sen kepin pojalta ja räppäissyt persiille. Olisi oppinut

Vierailija
37/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai valitetaan vauvapalstalle. Koska se hyödyttää...miten?

Vierailija
38/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkälainen nössö ei uskalla sanoa lapselle asiasta?

Vierailija
39/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko kylä kasvattaa.

Vierailija
40/66 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sinulle aurauskeppiä näytän

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän