Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

RAISIOLAISESSA Vaisaaren 815 oppilaan yläkoulussa on opettajien mielestä vakavia ongelmia. Koulun rehtori Janne Ahlqvist ei allekirjoita koulun ilmapiiriongelmia.

Vierailija
19.01.2023 |

RAISIOLAISESSA Vaisaaren 815 oppilaan yläkoulussa on opettajien mielestä vakavia ongelmia, kertoo Turun Sanomat.

Lehden haastatteleman opettajan mukaan kahden viime vuoden aikana Suomen suurimman yläkoulun reilusta 70 opettajasta on irtisanoutunut 20 opettajaa eli miltei kolmasosa.

Opettajat kertovat Turun Sanomille, että koulussa on levottomuuksia, johtajuusongelmia sekä tulehtunut työilmapiiri. Lehden mukaan kaupunki on myös kieltänyt opettajia kommentoimasta koulua medialle.

Vaisaaren koulu on noussut aiemmin otsikoihin väkivallasta ja huumekaupasta, ja koulussa tapahtuneista välikohtauksista on tehty useita rikosilmoituksia viime syksynä.

https://www.hs.fi/kotimaa/turku/art-2000009336627.html

Eikö rehtoria saa vaihdettua pätevään rehtoriin?

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin raisiolaisena alakoululaisten äitinä kun näitä toinen toistaan inhottavampia otsikoita lueskelee lastemme tulevasta yläkoulusta, niin ainoa mieleen tuleva sana on MUUTTO. Kauas Raisiosta. Huumekauppaa, väkivaltaa. Jopa pikkukoululaisilta ryöstetään potkulautoja. Aikuisia ihmisiä pahoinpidellään keskustassa ja keskustan liepeillä. Lapsille tyrkytetään huumeita koulussa ja joutuvat pelkäämään. Edes keskustan ruokakaupassa ei uskalla käydä mummelitkaan, päiväsaikaan.

Täällä Turussa "raaka Raisio" on ihan käsite. En ymmärrä miksi joku haluaisi muuttaa sinne. Lapsella on kerttulassa joskus treenejä ja kesäisin siellä on kyllä sellaista se meno että huh. Aina olen onnellinen, ettei asuta siellä.

Kannattaa yrittää saada lapsi lähikuntiin jollekin erikoislinjalle. Niin Raisiossa ennen tehtiin, koska ko koulu on ollut huonossa maineessa ainakin 20v

Höpö höpö. Olen ite käynyt Vaisaaren 90 luvulla, eikä sillon kukaan mennyt Turkuun kuin korkeintaan lukioon. Olihan se meno vilkasta jo sillon, tappeluita oli vähän väliä ja huumeitakin sai jos halusi. Mutta sillon opettajilla oli vielä valtaa, eikä ollut tätä vihervasemmistohömppää, niin homma pysyi kasassa. Ja toisaalta antaa pikkusen perspektiiviä.

Eipä ne Turun koulutkaan ole mitään onnen ja aituuden tyyssijoja. Ihan samanlaisia kakaroita siellä asuu. Mene vaikka keskustaan katsomaan sitä touhua, tai Varissuolle, Pernoon

Ihmiset on omille kouluilleen aika sokeita. Kyllä Putopellossakin koulunsa käyneet ovat sitä mieltä, että se on aivan tavallinen koulu. Vaikka ei kyllä. Itse menin yläasteelle 2006 ja hain klassikkoon latinaluokalle ihan, ettei tarvitse mennä sinne elänkallujen keskelle purikseen.

Eikä kukaan väittänyt, että KAIKKI muut koulut ovat rauhallisia, paitsi vaisaari. Mutta on huomattavasti rauhallisempia yläkouluja, joihin voi hakea. Myös ihan keskustassa.

Vierailija
102/122 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lehden mukaan kaupunki on myös kieltänyt opettajia kommentoimasta koulua medialle."

Selkeä merkki johtamisen ja työilmapiirin ongelmista.

Onko tällainen edes laillista, että ihmistä voidaan muka kieltää kertomasta asioita mitä hänelle on oikeasti tapahtunut?

Ymmärtäisin jos kyseessä olisi joku murhatutkimus tai arkaluontoinen seksuaalinen yksityisasita tai jotain vastaavaa, mutta ei kai ihmisiä muuten voi kieltää puhumasta?

Onko sinusta lehtien palstat oikea kanava ratkoa ongelmia? Meilläkin on nyt varsin yksipuolinen kuva asioista, koulua, kuntaa, jne sitoo vaitiolovelvollisuus. Ei se voi alkaa lehdissä ruotimaan yksittäisen opettajan, oppilaan, jne ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lehden mukaan kaupunki on myös kieltänyt opettajia kommentoimasta koulua medialle."

Onko tällainen edes laillista, että ihmistä voidaan muka kieltää kertomasta asioita mitä hänelle on oikeasti tapahtunut?

Ymmärtäisin jos kyseessä olisi joku murhatutkimus tai arkaluontoinen seksuaalinen yksityisasita tai jotain vastaavaa, mutta ei kai ihmisiä muuten voi kieltää puhumasta?

Onko sinusta lehtien palstat oikea kanava ratkoa ongelmia? Meilläkin on nyt varsin yksipuolinen kuva asioista, koulua, kuntaa, jne sitoo vaitiolovelvollisuus. Ei se voi alkaa lehdissä ruotimaan yksittäisen opettajan, oppilaan, jne ongelmia.

Elämme uhriutumisenkulttuurissa, jossa jokainen kokee olevansa, jollakin tapaa uhri ja liioittelee itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita.

Vierailija
104/122 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkamiestä on erittäin vaikeaa irtisanoa.

Vierailija
105/122 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämme uhriutumisenkulttuurissa, jossa jokainen kokee olevansa, jollakin tapaa uhri ja liioittelee itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita.

Värikynät ovat oivallinen ja mielenkiintoinen lelu aikuistenkin käyttöön kun halutaan saada se oma ääni kuuluviin.

Vierailija
106/122 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virkamiestä on erittäin vaikeaa irtisanoa.

Se ratkaisee kaikki ongelmat kun kivitetään yksi yhteisön yksilö?

Vierailija
107/122 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun opettajana voin kertoa totuuksia koulun arjesta:

- Oppilaat ovat puhelimilla KOKO ajan. Niitä ei saa pois, koska he vetoavat omaisuuden kajoamiseen ja vanhemmat eivät ota kantaa tähän millään lailla. Urani aikana YKSI vanhempi on kieltänyt lapseltaan puhelimen ottamisen kouluun. Oppilaita olen opettanut tuhansia.

- oppilaat eivät jaksa keskittyä minuuttia kauempaa. Helisevät, huutelevat asiattomuuksia ja kiusaavat toisiaan + opettajia. Jos opettaja korottaa ääntään, he pistävät nauhoituksen päälle ja julkaisevat videot snapchatissa.

- oppilaat puhuvat todella rumasti. Jatkuvaa kiroilua, opettajan ulkonäön haukkumista ja opettajan työn aliarvioimista. Olen viimeisen vuoden aikana saanut kuulla kymmeniä kertoja, miten olen surkea työssäni niin oppilaiden kuin vanhempien suusta.

-poissaolot, epäasialliset käytökset ja muut asiattomuudet kuitataan wilmassa vain nähdyksi. Eräs oppilas sanoi minulle törkeyksiä ulkonäöstäni ja lapsestani, wilmaviesti kotiin, isältä vain kuittaus että nähty. Ei mitään jatkotoimenpiteitä.

- luokassa 20 oppilasta. Heistä 7 s2-opiskelijoita, 7 erityisen tuen tarpeessa. Minulla ei kuitenkaan s2-pätevyyttä eikä erityisopettajan koulutusta. Siitä sitten vaan selviämään tunti kerrallaan.

Kiitos Inkluusio, suuret ryhmäkoot ja vanhempien kyvyttömyys opettaa käytöstapoja.

Vierailija
108/122 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja kirjoitti:

- Oppilaat ovat puhelimilla KOKO ajan. Niitä ei saa pois, koska he vetoavat omaisuuden kajoamiseen ja vanhemmat eivät ota kantaa tähän millään lailla. Urani aikana YKSI vanhempi on kieltänyt lapseltaan puhelimen ottamisen kouluun. Oppilaita olen opettanut tuhansia.

- oppilaat eivät jaksa keskittyä minuuttia kauempaa. Helisevät, huutelevat asiattomuuksia ja kiusaavat toisiaan + opettajia. Jos opettaja korottaa ääntään, he pistävät nauhoituksen päälle ja julkaisevat videot snapchatissa.

- oppilaat puhuvat todella rumasti. Jatkuvaa kiroilua, opettajan ulkonäön haukkumista ja opettajan työn aliarvioimista. Olen viimeisen vuoden aikana saanut kuulla kymmeniä kertoja, miten olen surkea työssäni niin oppilaiden kuin vanhempien suusta.

-poissaolot, epäasialliset käytökset ja muut asiattomuudet kuitataan wilmassa vain nähdyksi. Eräs oppilas sanoi minulle törkeyksiä ulkonäöstäni ja lapsestani, wilmaviesti kotiin, isältä vain kuittaus että nähty. Ei mitään jatkotoimenpiteitä.

- luokassa 20 oppilasta. Heistä 7 s2-opiskelijoita, 7 erityisen tuen tarpeessa. Minulla ei kuitenkaan s2-pätevyyttä eikä erityisopettajan koulutusta. Siitä sitten vaan selviämään tunti kerrallaan.

Kiitos Inkluusio, suuret ryhmäkoot ja vanhempien kyvyttömyys opettaa käytöstapoja.

- huumeongelma jo alakouluikäisillä

Vierailija
109/122 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja kirjoitti:

Tuli ihan omat kouluvuodet mieleen. Silloin ei tosin ollut kodin suuntaan sellaista viesti tulvaa minkä wilma mahdollistaa.

N46

Vierailija
110/122 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja kirjoitti:

Tuli ihan omat kouluvuodet mieleen. Silloin ei tosin ollut kodin suuntaan sellaista viesti tulvaa minkä wilma mahdollistaa.

N46

Kun jotain näkee paljon siihen turtuu. Meillä wilma kuitataan kerran viikossa, eikä raportoida koululle mitä toimenpiteitä tehdään kotona. Yksi kiireellinen viesti oli että lapsi söi koulussa karkkia ja tarjosi muillekin. Käytiin karkkikeskustelu ja tämän jälkeen ei ole vastaavaa enää tapahtunut.

Vierailija
111/122 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei noin isoa yläkoulua saa olla. Ehdottomasti alakoulu+yläkoulu-yhdistelmä, ja molempiin ihan max. 400 oppilasta.

Raision virkamiehet ja poliitikot vastuuseen!

Raisiossa pitäisi käynnistyä vielä tänä vuonna Vaisaaren koulun korvaavan Tiedonpuiston koulun rakentaminen. Nykyinen koulu on käytössä rakentamisen ajan, mutta puretaan uuden valmistuttua arvioiden mukaan vuonna 2025. Vuonna 2027 pitäisi valmistua myös toinen uusi yhtenäiskoulu.

Korvaavanko? No. Kun kerran korvaa, niin eipä kooltansa sitten kuin kasva!

Minun kokemukseni on, että koko varsinaissuomalainen käytöskulttuuri on aivan omaa luokkaansa. Muualta muuttaneena ensimmäinen kohtaaminen tämän seikan kanssa työpaikalla, joka sattumoisin terveystoimessa. Aivan sikamaisen asiatonta käyttäytymistä työssä olevilta, asiatonta puhetta.

Sitten sen jälkeen hävyttömyyksiä naapurustossa - ja huom. muutin siis muualta joten mitään taustaa tälle seudulle ei ollut.

Ja jatkuu edelleen sama peli.

Aivan kammottavaa seutukuntaa! Ei ole ihme että alaikäiset ovat sekaisin, kun sitä ovat vanhemmatkin. Ja sitten on se parempi luokka olevinaan, se johon nuo sossutkin ittensä lukevat kuuluvaksi.... No, vaikka sekaisin olevat kuuluvat heidän työsarkaansa, niin ei muuta kuin nauravat vaan näitä!

Hirvittäviä ihmisiä! Ja mitään rajaa ei kyllä ole tekemisissä, puheissa, niin missään!

Vierailija
112/122 |
20.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin puhuttiin huumeista, sitten lääkkeiden väärinkäytöstä.

Suomalaisten terveys tosiaan hunningolla kun teineilläkin lääkkeet joita sitten vielä käyttävät väärin!

Koulun opettajien pääluottamusmies kommentoi, etteivät koulussa työskentelevät tunnista työpaikkaansa sellaiseksi kuin tässä on nyt väitetty.

No, minulle on näistä luottamusmiehistä joku ay-ihminen sanonut että "luottamusmiehenkin pitää voida pitää työpaikkansa" eli täytyy varoa ettei joudu vihanpidon kohteeksi?

Kun tuo koulu on nyt toistuvasti noussut kaikkea muuta kuin hyvää kalkattavien kellojen kautta lehtien otsikoihin, niin pakkohan siellä on isoja ongelmia olla! Vai onko koulu joutunut perusteettoman mustamaalauksen kohteeksi, niin kuin koko Raisio!

Vierailija
113/122 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raisio on wt

Vierailija
114/122 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuota koulua voi kuvata kuin kuntapäättäjien absoluuttiseksi epäonnistumiseksi. Poliisit pihassa harvase päivä. Hirveää ajatella että kokonaisen kaupungin lapset joutuvat tuollaiseen helvettiin joka päivä, koko nuoruuden. Kaikki (hirveimmätkin skenaariot) termit ovat käytössä kun "koululta" tulee vanhemmille viestintää. Ihan kamalaa. Järjestelmä pitää purkaa heti, ennen kuin on liian myöhäistä. Sitten se on yksin niiden päättäjien vikaa jotka suunnittelevat näitä jättilaitoksia, jos jotain hirveää tapahtuu. Oksettaa ihan ajatellakin.

Vierailija
115/122 |
28.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetusministerin kuuluu erota koska käynyt ilmi että ongelmista kielletty kertomasta ja painostettu vaikenemaan.

Koululaitos nyt tarkkaan perattava ja käytävä läpi mitä kouluissa ja opetusministeriössä tapahtuu.

Salailun kulttuuria emme voi hyväksyä, kysymyksessä lapsemme tärkeimmät oikeudet.

Suomalaislapsilta viety turvallinen tila ja oikeus saada opetusta!

Miten opetusministeri liittyy kaupungin tekemään painostukseen?

Vierailija
116/122 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työilmapiiri tosiaan on tulehtunut kuuleman mukaan.Erityisluokat on tungettu samaan rakennukseen niin sanotusti normaalien luokkien kanssa, ja tästä toki seuraa lisää kuohuntaa. Koulun oppilasmäärä on kyllä ihan liian suuri henkilökuntaan nähden, ja henkilökunnalla tuntuu olevan todella rajalliset keinot puuttua häiriö käyttäytymiseen tai oppilaiden ojennukseen. Näille yrityksille lähinnä häiriköt nauraa makeasti. Väkivaltaa siellä on oppilaiden keskuudessa, ja henkilökuntaa kohtaan välillä uhkaavia tilanteita/nimittelyä jne. Koulun kalusteiden rikkomista ja sen yritystä. Nuoret saavat tehdä aikalailla mitä haluavat. Myös päihteitä liikkuu mm lääkkeiden muodossa ja tyhjiä listoja & irtopillereitä yms löytyy kuuleman mukaan shut tasaisesti. Näistä toki jokainen pyritään vissiin selvittämään että kenen on ja mitä ovat. Suurin osa oppilaista käyttäytyy hyvin varmasti niinkun monella yläasteella, mutta muulle pienelle osalle olisi hyvä järjestää vahvat tukitoimet siinä miten käsitellä omia ongelmia ja hallita tunteitaan + käytöstään. Tuttua vähän hiljaisesti kiusattiin parin työntekijän toimesta. Sekä parin oppilaan. Palautteiden anto aikuiselta aikuiselle omasta työstään myös vähän takkusi niin sanotusti, en ihmettele irtisanomisten määrää ollenkaan. Raision puskaradiossa on jatkuvasti aloituksia tästä häiriö porukasta / porukoista jotka kaupungilla ihmisiä ryöstää tai yrittää ryöstää jne.

Vierailija
117/122 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän koulussa.

t. rehtori

Vierailija
118/122 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivalta oli jokapäiväistä jo 2011-2014 kun itse kävin kyseisen koulun. Päihteet tosin tuntuu olevan nyt uusi ongelma tuolla...

Mikä on oppilaiden muslimipitoisuus?

Vierailija
119/122 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuonne tarvitaan apua ja lisäresursseja. Ei se tilanne täällä haukkumalla parane. 

Vierailija
120/122 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtori joka näkee johtamassa koulussaan yhtään ongelmaa on toistaiseksi satuolento. Vaikka joku hakattaisiin tajuttomaksi joka välitunti ja poliisia tarvittaisiin koulussa joka päivä, niin rehtorit tuulettavat mediassa lausuntoja 'Koulussamme ei ole väkivaltaongelmaa' 'Työilmapiirimme on hyvä!' jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän