Is: Pöly, Häkä ja Torspo hyväksyttiin uusiksi etunimiksi
Pöly, Häkä ja Torspo hyväksyttiin uusiksi etunimiksi Julma-Hurtta, Puukko Armo ja Raivomieli olivat jo liikaa Nimilautakunta on julkaissut tiedon siitä, mitkä uudet nimet hyväksyttiin vuonna 2022 ja mitä pidettiin liian sopimattomina https://www.is.fi/perhe/art-2000009336657.html
Kommentit (473)
Joku kirjoitti tänne et äiti antanut kaari utrion kirjojen mukaan nimet lapsille ne sentään järkeviä nimiä ja helppo ulkomailla varsinkin lausua munkin vanhemmat antoi nimeksi Isabella mut mä tykkään kans et kutsutaan vain bellaksi niinkuin moni Isabella, Pirita tai Beatrice ois kans ollut nimiehdotuksia mut päätyivät Isabellaan koska helpompi lausua ja ihan yleinen nimi suomessakin ainakin itse törmännyt moneenkin isabellaan eivätkä ole edes ulkomaalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida toimittaja tietää mitä Tuoni tarkoittaa, kun kerta ihmettelee, että miksi se on hylätty. No ihan on syystä tullut hylky.
Silti Kiira on ihan ok nimenä? Esim. Kiirastuli, eikös kiirat olleet suomalaisessa mytologiassa jotain pahoja henkiä jotka houkutteli surman suuhun?
Kyllä mä näin ollen hyväksyisin Tuoninkin. Jos vanhemmat näkee lapsessaan vaan pahan hengen niin mikäs siinä :D
Ois kiva kuulla vanhempien perusteluja tänne nimivalinnoilleen , hih.
Miten olis Tunkio tai Komposti? Vääntyy keskieurooppalaisenkin suuhun.
Lopunaikoina ihmisistä tulee ns hulluja ja järjettömiä kuten noi nimiehdotukset jotka hyväksyttiin todistaa.
Vierailija kirjoitti:
🤣
miksi oi miksi näitä nimiä hyväksytään!?
Torspo, tuosta tulee mieleen torso tai jonkinlainen tyhmän ihmisen nimitys, olet vähän torspo!
"Torspo on alun perin suomalainen jääkiekkomaila- sekä jääkiekkovarustevalmistaja ja sen tuotemerkki.
Säynätsaloon perustettiin 1950-luvulla mailatehdas, jossa valmistettiin Toronto-mailoja. Tehdas meni kuitenkin konkurssiin vuonna 1971, minkä jälkeen sen raunioille perustettiin Torspo. Uuden tuotemerkin kulta-aikaa olivat 1970- ja 1980-luvut." Lainaus wikipediasta, vaikka moni iäkkäämpi ikinuori tuon tietää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida toimittaja tietää mitä Tuoni tarkoittaa, kun kerta ihmettelee, että miksi se on hylätty. No ihan on syystä tullut hylky.
Silti Kiira on ihan ok nimenä? Esim. Kiirastuli, eikös kiirat olleet suomalaisessa mytologiassa jotain pahoja henkiä jotka houkutteli surman suuhun?
Kyllä mä näin ollen hyväksyisin Tuoninkin. Jos vanhemmat näkee lapsessaan vaan pahan hengen niin mikäs siinä :D
Tuleeko se ruotsinkielisestä nimestä Kyra?
"Jostakin" syystä huostaanotot lisääntyy.
Ei nimi sinällään henkilöä pahenna mutta ei nuo estetyt ihan terveiltä kuulosta.
Älyttömiä nimiä. Miten kehdataan antaa moisia nimiä?
Koivupuu55 kirjoitti:
Älyttömiä nimiä. Miten kehdataan antaa moisia nimiä?
Eikös ne aikuiset usein itse anna itselleen näitä? Ja hakevat lupaa nimelle.
Vierailija kirjoitti:
"Jostakin" syystä huostaanotot lisääntyy.
Ei nimi sinällään henkilöä pahenna mutta ei nuo estetyt ihan terveiltä kuulosta.
Miten tämä liittyy huostaanottoihin? Ainakin ystäväni, joka haki oikeutta vaihtaa nimensä hyvin erikoiseen, oli silloin jo 31-32 v. Sen ikäisiä ei oteta huostaan.
🤣 kyllä nämä viimeaikojen uutisoinnit translaeista ja nimiehdotuksista on niin hullun mielipuolisia, että ei mitään rajaa.🤣 olen päättänyt, etten ota enää ketään tosissaan ja vakavasti, ei vaan pysty 🤣🤣🤣 hyvää viihdettähän nämä jutut sinänsä on, jos eibota huomioon niiden yhteiskunnallisia vaikutuksia. Idiootit on omalla tavallaan hiton hauskoja, kun mitä tahansa älytöntä voi odottaa spontaanisti ja ovat itse tohinoistaan niin tohkeissaan🤣🤣🤣. Kohta onkin tapaaminen muutaman tosi pösilön kanssa. Pitää alkaa vääntää pokkaa peruslukemille ja toivoa etten repeä 🤣🤣, pitäkää peukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokseenkin erikoista, voi valita nimet Unikonsiemen, Torspo, Pöly tai Juhania...
Mutta ei Wiiru, Nex, Rikia, Tanya', Caladrius, Taawi, Annatar, Felin, Maï, Sorína tai Ellé? Tähtikuviotkin kielletty, mutta joku Torspo ja Unikonsiemen ihan ok..? 🤔
Näistä sun luettelemista nimistä useampi on sellaisia, että niitä ei hyväksytä, koska ovat Suomen kieliasun vastaisia. Otava on ihan hyväksyttävä nimi, joten Ottawa ei. Mai on nimi, Maï ei kelpaa jne. Tämä koskee myös Elléä (vai Ellétä?) jne. Sorinaa en kyllä ymmärrä itsekään. Se yksi tai erikoinen nimi, joka alkoi Wââ... tai sinnepäin (en nyt lähde tarkistamaan), on pakko perustua kyseisen henkilön kulttuurihistoriaan.
Otawa, ei Ottawa. Miten kieliasun vastaisia on Wiiru, Nex, Rikia, Taawi, Annatar? Mutta Torspo ja Unikonsiemen on ihan jees? Sinänsä ymmärrän että ei kovin ulkomaalaiselta kuulostavia nimiä niin anneta, mutta edelleen, Taawi ja Annatar nou nou, mutta Torspo, Juhania ja Unikonsiemen jees jees?
Ne eivät ole kieliasun mukaisia ja lisäksi tuottavat lapselle puhdasta haittaa. Ymmärärtkö.
Olisiko susta joka kerta kun asioita jollain luukulla tai puhelimessa, niin hauskaa vääntää vastapuolen kanssa, että mun nimi taawi eikä taavi. tai "mä oon siis wiiru enkä viiru". Miksi näin pitäisi tehdä, kun puhekielessä kuitenkin puhuttaisiin Taavista ja Viirusta.
Ensinnäkin tuo nyt on turhaa mikromanagerointia jota näkee virkamiehistössä liikaakin. Ilmeisesti noilla ei ole riittävästi oikeaa työtä ja pitää keksiä uusia asioita johon tunkea näppinsä säätämään ettei työt vaan lopu kesken.
Toiseksi oma sukunimeni on kirjoitettu vuosikymmenten mittaan vähintään 10 tavalla väärin kun sekään ei ole ihan loogisimman suomalaisen kirjoitusasun mukainen kun se ei ole suomalaisperäinen. En tuosta erityisemmin traumatisoitunut joten en ihan ymmärrä argumenttiasi. Argumenttisi näyttäisi perustuvan lähinnä sille että kuvittelet ilman mitään todisteita ihmisten traumatisoituvan tuollaisesta.
On tässä monta puolta. Minulla on hyvä ystävä, joka kokee olevansa muun sukupuolinen, ei mies tai nainen. Pitäähän heillekin olla nimiä, jotka eivät luo mielleyhtymää naiseen tai mieheen. Moni päätyy vaihtamaan nimensä.
Vierailija kirjoitti:
🤣 kyllä nämä viimeaikojen uutisoinnit translaeista ja nimiehdotuksista on niin hullun mielipuolisia, että ei mitään rajaa.🤣 olen päättänyt, etten ota enää ketään tosissaan ja vakavasti, ei vaan pysty 🤣🤣🤣 hyvää viihdettähän nämä jutut sinänsä on, jos eibota huomioon niiden yhteiskunnallisia vaikutuksia. Idiootit on omalla tavallaan hiton hauskoja, kun mitä tahansa älytöntä voi odottaa spontaanisti ja ovat itse tohinoistaan niin tohkeissaan🤣🤣🤣. Kohta onkin tapaaminen muutaman tosi pösilön kanssa. Pitää alkaa vääntää pokkaa peruslukemille ja toivoa etten repeä 🤣🤣, pitäkää peukkuja.
Onpa ilkeää! On se hyvä, että itse olet maailman fiksuin ja täydellisin, kun on varaa arvostella toisia.
Ei mene oikein minun käsitykseen, ettei Taawi saa olla Taawi vaan pitää olla Taavi. Onhan Valtteri ja Waltteri molemmat hyväksyttyjä nimiä, niin miksei Taawi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuulllut Torspoa käytettävän samanlaisena haukkumanimenä kuin Urpo, Tauno jms.
Niin, mitä sitten? Tauno ja Urpo ovat normaaleja miehen nimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kiira_(taruolento)#:~:text=Kiira%20eli%….
Kiira tarkoittaa kirjaimellisesti pahaa.
Olen aina ihmetellyt miten näin ruma nimi annetaan sieville pikkutytöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä näin ollen hyväksyisin Tuoninkin. Jos vanhemmat näkee lapsessaan vaan pahan hengen niin mikäs siinä :Dhttps://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kiira_(taruolento)#:~:text=Kiira%20eli%….
Kiira tarkoittaa kirjaimellisesti pahaa.
Olen aina ihmetellyt miten näin ruma nimi annetaan sieville pikkutytöille.
Mäkin tykkään mm taru sormusten herrasta mutta ei tulis mieleenkään omaa lasta nimetä frodoksi, gandalfiksi, galadrieliksi, arweniksi tms. Klonkku ois aika paha tai mordon:D