Miten puhua perhepäivähoitajalle häiritsevästä hajusta?
Lapsemme aloitti pph:lla lokakuun alussa ja jo heti tuolloin huomasin siellä käydessä, että kämpässä on jokin tosi vahva ominaishaju. Luulen, että se tulee jostain pyykinpesuaineesta tai huuhteluaineesta. Haju tulee vastaan heti ulko-ovella, kun heillä kodinhoitohuone on ihan siinä heti eteisen vieressä.
Tuo haju alkoi heti tarttua oman lapsen vaatteisiin. Itsellä ei ole niin väliä, mutta mieheni on tosi allerginen ja on herkistynyt tuolle tuoksulle näin äkkiä. Lapsen vaatteet täytyy vaihtaa ja laittaa pyykkiin aina heti, kun tulee kotiin hoidosta.
Miten puhuisin fiksusti asiasta hoitajalle? Hän on kyllä tosi kiva, mutta tuntuu niin hölmöltä mennä puhumaan, kun lapsemme on vain 15 päivää kuukaudessa hoidossa eli ei ole edes jokapäiväinen hoidettava...
Nimim. Kylläpäs nyt ujostuttaa aikuista ihmistä!
Kommentit (20)
Ihana paikka muuten, eikä meillä olla onneksi allergisia.
mutta minua on alkanut ärsyttää monet pesuaineet. Syynä on varmaan se, että lasten vauva-aikana tuli käytettyä vain hajusteettomia. Yritin siis vaihtaa takaisin hajullisiin, mutta ne tuoksuvat niin voimakkaasti että palasin takaisin. Haistan pesuaineet häiritsevän voimakkaasti myös kavereiden ja heidän lastensa vaatteista (en sentään huomauttele :
)
Toivottavasti pph:si ymmärtää! Jos kovasti pahoittelet asiaa ja sanot että itsestäsikin tuntuu tyhmältä moinen seikka mutta pyydät häntä kuitenkin kokeilemaan hajusteettomia aineita. Tarjoudut vaikka viemään kokeiltavaksi paketit pesu- ja huuhteluaineita.
no haiseehan nekin tietysti vähän saippualle, mutta se ei ole läheskään samanlainen, synteettinen läpitunkeva haju kuin jossai bio-luvilissa... Niitä myydään ihan tavallisissa kaupoissa ja jopa aika halvalla...
Allerginen lapsi menee allergia päiväkotiin (tai pph:lle) eikä sitä päiväkotia tai pph:aa väännetä allergiattomaksi!!
Uskomatonta että miehes takia koko phh:n perheen pitäisi muuttaa elämäntapojaan. EIköhän olis helpointa teidän tosiaan etsiä paikka jostain allergikoille tarkoitetusta ryhmästä jos miehes on ihan tosissaan
mutta eipä ole tullut mieleen ehdottaa perheille että lopettavat koiran ja tupakanpolton!!!
valikoida mitä hajusteita perheessä käytetään enkä myöskään sitä onko talossa eläimiä (eläinpöly allergia minulla myös) joten lapset ovat päiväkodissa ja ollaan ihan tyytyväisiä vaikka kyseessä tavallinen PK eikä allergia sellainen. Päiväkodissa kun kuitenkaan ei varsinaisesti pestä vaatteita eikä muitakaan hajusteita juuri ilmassa leiju eikä eläimiä ole ainakaan. Harmi että ap:n lapsi joutuu vaihtamaan hoitopaikkaa mutta ehkä parempikin niin koska jos isä allerginen voi altistuminen aiheuttaa lapsellekkin allergian myöhemmin vaikkein nyt olekkaan allergiaa.
mutta kun et tätä tiennyt niin eipä haissut nenään. just tää allergioissa ärsyttää. kunhan niuhottavat osa. jos oikeesti ois allerginen tossakin tapauksessa olis oireita tullu
Jos ihminen on allerginen, niin eihän hän itse sille mitään voi! Ja johan ap kirjoitti, että hoitopaikanvaihdos on luultavasti edessä. Ymmärrän ap:n pointin kyllä ihan täysin.
ei päiväkodissa ole hommaan työntekijää eikä tiloja, tekstiilihuolto tehdään keskitetysti kaupungin pesulassa tai keskitetysti kaupungin ostopalveluna...
sijaisena oon ollu missä ei pyykkiä olis pesty ruokalaput jne mut saattaahan se mahdollista olla että noin hieno käytäntö jossain on
ap:n mielipidettä. Hyvä hoitopaikka on lapselle tärkeä ja sitä on kurja vaihtaa.
Fiksu perhepäivähoitaja ottaa hoidettavien perheet huomioon esim. ilmoittamalla jo alussa että on lemmikkieläimiä, perheessä tupakoidaan tai käytetään hajusteita. Helpompi silloin valita paikka jossa näin ei ole. Itsekään en pidä voimakkaasti tuoksuvista pesuaineista vaikka emme allergisia ole.
Päiväkotien liinavaatteet yms. pestään yleensä pesulassa tai päiväkodissa aika miedon hajusilla aineilla. Lisäksi vanhemmilla on mahdollisuus pestä oman lapsen liinavaatteet kotonaan hajusteettomilla tarvittaessa.
En ymmärrä sen sijaan sinua syytelleitä.
Mielläkään ei käytetä hajusteita ja välillä ostan käytettyjä lastenvaatteita naapurista. Hän käyttää voimakkaan hajusteellista pesuainetta. Haju pysyy vaatteissa parin pesun ajan. Ja jos pesen hajusteellisen vaatteen samassa koneessa hajusteettomien kanssa, siirtyy haju myös hajusteettomiin. Toki haju lievenee pesu pesulta eikä vaivaa enää niin paljon. Mutta ihmettelen millainen hajumaailma lapselle, joka kulkee todella hajusteellisissa vaatteissa, kehittyy. Ei hän voi oppia tunnistamaan ja aistimaan hentoja tuoksuja elinympäristössään ollenkaan, kun hajuste peittää kaikki muut tuoksut.
Ja tiedoksi: perheemme ei ole kovin allerginen. Mies on, mutta ei toivottoman paljon.
Kyllä musta hoitopaikalta voisi vaatia hajusteettomuutta.
liinavaatevarastossa joka on eri tilassa kuin lapset. Ja käyttävät muuten noita hajusteettomia aineita siellä pesulassakin.
T:12 joka itsekin päiväkodissa töissä ollut.
Ihan turha rutista sitten kun on itse hoitopaikkaan päätynyt ja jopa tutustumassakin käynyt toivottavasti. Jos asia on noin tärkeä oisko kannattanu avata suunsa sinä vaiheessa kun hoitopaikkaa valittiin lapselle ettei turhan takia tarvi hoitopaikkaa vaihtaa
Täysi tuki ap:lle ja toivottavasti pääsette hyvään ratkaisuun!
Meilläkään ei ole mitään todettua allergiaa mutta kaikista pesuaineitten hajusteista tulen todella pahoinvoivaksi ja pääni alkaa särkeä. Kuten 19 (?) kirjoitti niin se haju on niin vahva että siirtyy pestessä toisiin vaatteisiin. On tietenkin myös tottumuskysymys kuka tuon hajun aistii. Jos itse kulkee koko ajan tuossa hajussa niin kai siitä tulee osa elämää. Meilläkin käy lapsia kylässä jotka jo ovelta pystyn haistamaan, en tietenkään voi asiasta huomauttaa vaan kestän ja otan särkylääkettä tarvittaessa, ongelmahan on minun eikä toisten. Mutta ihan päivittäin olisi kyllä todella hankalaa!
Laitospesuloissa käytetään tietääkseni hajusteettomia/vähähajuisia pesuaineita.
pesun tai ainakaan kuivumisen jälkeen tuoksu juuri miltään. Tosin emme käytä vaatteiden pesun yhteydessä huuhteluainetta enää, mutta silloinkaan kun käytimme, ne eivät tuoksuneet niin voimakkaasti kuin toisten pyykit. Paljonko ihmiset oikein näitä aineita kerralla sitten käyttävät, että sellaiset tuoksut saa aikaiseksi?
Collegepukuja tms.. missä hyvä leikkiä. Voisitteko harkita sellaisten ostoa ja käyttää niitä vaan siellä hoidossa? Tulette törmäämään takuulla " hajuongelmaan" seuraavassakin paikassa, kaikki on niin hajustettua nykyään!
Sen verran yliherkkä kuitenkin olen, että huuhteluaineista voin käyttää vain miniriskiä. Kaikki muut aiheuttavat kutinaa.
Olen kuitenkin jotenkin herkkä jollekin huuhteluaineen hajulle, jota eräs tuttavaperhe käyttää. Luulen olevan erästä Comfort-merkkistä ainetta. Heillä kyläillessäni saan aina päänsäryn, samoin kun he kyläilevät meillä. En ole asiasta sanonut, enkä aio sanoakaan. Otan yleensä vain särkylääkettä. Samanlaista pahanolon tunnetta tunnen myös, kun vien oman lapseni hoitoon ja eräs hoitolapsi sattuu tulemaan lähelle. Ilmeisesti heillä käytetään myös tätä samaa huuhteluainetta.
Kyllä tätä ongelmaa näyttäisi esiintyvän aika monella. Onneksi se itselläni on vielä aika lievä.
Jos teillä on noin voimakasta allergiaa perheessä,niin miksi ETTE OLE MIETTINEET ASIAA hoitosuhdetta aloitellessa?? Teidän lapsellehan on sitten hankittava paikka allergiapäiväkodista tai hoitajalta,tuntuu hassulta että se on kerrottava av:llä.
Voin kuvitella pph:n ajatuksia kun asiasta on sanottu,ja luultavasti hoidon ohjaajakin on pudistellu päätään.
Hoitakaa lapset vaikka kotona jos on elämä noin vaikeaa.
Tänään mies kertoi asiasta hoitajalle ja otin itse yhteyttä pph:n ohjaajaan. Hoitaja oli vissiin jollain lailla kuitenkin mennyt lukkoon, kun oli sanonut, että: " Täytyy kysyä muidenkin lasten vanhemmilta asiasta..." . Meidän tilanne on tietysti se, ettei siihen vaikuta se, moniko muu lapsista tai heidän vanhemmistaan kärsii samasta asiasta. Kun ongelma koskettaa meitä, se koskettaa meitä.
Perhepäivähoidon ohjaajan suhtautuminen noudatti minulle jo tutuksi käynyttä kaavaa eli tyyliä: " Kyllä siellä voi aamuisin olla aikamoinen hajujen sekamelska eteisessä vastassa, kun äidit ja isit jättävät lapsiaan sinne..." ym. kummaa. Ja minä vaan toistin, että: " Ei, ei, ei, kyse ei ole nyt hajuvesistä tai hiuslakoista vaan yhdestä ja samasta pesu- tai huuhteluaineesta, jonka tuoksu on niin voimakas, että se tarttuu lapseen kiinni niin, että lapsen vaatteet täytyy vaihtaa heti hoidosta tultua ja laittaa tyttö suihkuun ja pestä hiukset ja kaikki, ennen kuin isä voi halia ja ottaa syliin!" .
Totuus on, että vaikka hoitaja nyt vaihtaisikin aineen toiseen (mitä ei pph:n ohjaajan mukaan edes voida vaatia), kestää kauan, ennen kuin se tuoksu häipyy heiltä sisältä. Ikävää, mutta totta. Toisin sanoen lapselle on nyt hakusessa toinen hoitopaikka...Olen ihan suruissani, kun on viihtynyt hyvin tuossa paikassa. Nyt täytyy toivoa, että löytyy joku hyvä ratkaisu!
Mielenkiintoista asiassa on sekin, että lapsihan ei itse ole millekään allerginen eli emme kai ole kovin korkealla jonossa saamaan allergiapaikkaa...Katsotaan, miten jatkuu!
Hyvää perjantaita kaikille!
Ap