Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikalla taistelu valaistuksesta, onko outoa

Vierailija
18.01.2023 |

Etsin vertaistukea tähän asiaan. Meidän toimistolla on meneillään taistelu valon määrästä! Jotkut työntekijät haluaisivat olla koko ajan himmentämässä työpisteiden ja kahvihuoneen valoja. Kuulemma on liian kirkasta! Minä, ja suurin osa työntekijöistä kuitenkin olemme ihan tyytyväisiä valaistukseen. Nyt on kuitenkin talvi ja pimeää, minua ahdistaa jos työpaikallakin pitäisi kyhjöttää hämärässä! Yhdessä usean henkilön työhuoneessa eräs pimeyttäjä on saanut jo tahtonsa läpi, siellä pidetään nyt kattovaloa pois päältä, ja työnantaja joutui hankkimaan yhdelle vanhemmalle työntekijälle pöytävalon, että tämä näkee tehdä töitänsä työpisteellään. Onko kenenkään muun työpaikalla tämmöistä?? Minusta on jo vähän absurdia

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän työterveys sanoo tuosta. Ei taida olla hyväksi silmille.

Vierailija
2/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla muita neurooseja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla pidetään yleisvalot minimissä - ovat kuin leikkaussalissa. Kaamosmasennuksesta kärsivät tqi lisävaloa tarvitsevat käyttävät pöytälamppuja.

Miksi asia on mielestäsi absurdi? Ainahan jonkun pitää taipua.

Vierailija
4/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himmentävät lasit valittajille. Kirkasvalo laitteet muille.

Vierailija
5/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin valot häikäisee.

Vierailija
6/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkaa pää särkeä liian kirkkaassa valossa ja päälle päätetyö, koneen ruutu ei auta asiaa sitten yhtään. Ymmärrän näitä himmentäjiä, ja varsinkin näin talvella, kun kontrasti on todella iso kun tullaan ulkoa pimeästä. Meillä on toimistossa vielä näitä design-lamppuja, joissa ei ole varjostinta lainkaan. Seinät ja oikeastaan kaikki pinnat on tumman sinisiä, joten ne valot soikkaavat todella räikeästi. Migreeniä pelkäämme parin työkaverin kanssa ihan tosissamme, mutta kun valoja ei pysty meillä yhtään säätämään..

Vierailija
7/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyledit voivat oikeasti olla liian kirkkaita

Vierailija
8/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli teillä on sellaiset järkyttävät valkoista valoa loistavat sairaalavalot siellä, ne onkin ihan hirveät ainakin normaalinäköiselle.

Vierailija
9/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset joille ei tule silmät ja pää kipeäksi kirkkaista valoista, eivät usko ja tajua, että toisille oikeasti tulee.

Ihmiset kenelle jotkut äänet eivät tuota kärsimystä ja pahaa oloa, eivät usko, että joillekin on ihan kidutusta ja tuskaa olla ääniterrorin alaisena.

Kun itselle ei hajusteet aiheuta mitään haittaa, niin ei muillekaan.

Ne kenelle tulee paha olo ja kärsimystä jostain asiasta, tietenkin vaan muiden kiusaksi valittaa, ja päästään keksii, että joku asia on häiritsevä.

Vierailija
10/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakakaa se työpaikkanne kahtia. Toisessa osassa on himmeä ja inhimillinen valaistus ja te sokeat möllykät, kenen silmät ei reagoi mihinkään valoon, voitte olla siellä omalla puolellanne.

Vierailija
11/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää liiasta valaistuksesta. Häikäisee, joutuu kurtistamaan kulmia ja alkaa särkeä päätä. Onneksi on etätyö, niin saa oman mielen mukaan säädellä lamppujensa kirkkautta. 😀

Vierailija
12/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun aikoinaan menin töihin erään suuren firman asiakaspalveluavokonttoriin. Minulle kerrottiin, että nyt on muutama kuukausi yritetty saada istumapaikkoja sovittua uusiksi, mutta helppoa ei ollut.

Kaikista ehdotuksista oli jollain valitettavaa. Yksi halusi istua valossa, toinen pimeässä, yksi radiomelussa, toinen hiljaisuudessa, kaverit halusivat olla vierekkäin, joku ei suostunut istumaan jonkun vieressä. Tuollaista. Olin itse silloin kolmekymppinen ja suurin osa työntekijöistä oli huomattavasti minua vanhempia :D

Vierailija
13/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tällaista. Yksi työntekijä sai terveysoireita liian kirkkaassa eli lue normaalissa toimistovalaistuksessa. Moni muu taas siinä hämärretyssä valaistuksessa sai esimerkiksi näköhäiriöitä ja siitä aiheutuvaa pää- ja silmäsärkyä sekä yleistä vireystilan laskua. Työnantajan pitää työsuojelun ja työergonomian kannalta pystyä nämä molemmat näkökohdat huomioimaan, kenenkään terveys ei saisi työpaikan oloista kärsiä. Käytännössä työnantaja voi esimerkiksi järjestää erillisen tilan himmennetylle valaistukselle, jos samassa toimistotilassa valaistuksen säätäminen ei onnistu niin että kaikki pystyvät töitä tekemään. Jos kiinteistö/HR-puoli ei osaa asiaa hoitaa kunnolla, yrityksen työsuojelun kontaktien sekä työterveyden ja erityisesti työfysioterapeutin kautta kannattaa ajaa. Sitä kautta ne himmennettyä valaistusta tarvitsevatkin ovat saattaneet aloittaa (kirkas valo väärästä kulmasta voi esim laukaista migreeniä).

Vierailija
14/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan, kun aikoinaan menin töihin erään suuren firman asiakaspalveluavokonttoriin. Minulle kerrottiin, että nyt on muutama kuukausi yritetty saada istumapaikkoja sovittua uusiksi, mutta helppoa ei ollut.

Kaikista ehdotuksista oli jollain valitettavaa. Yksi halusi istua valossa, toinen pimeässä, yksi radiomelussa, toinen hiljaisuudessa, kaverit halusivat olla vierekkäin, joku ei suostunut istumaan jonkun vieressä. Tuollaista. Olin itse silloin kolmekymppinen ja suurin osa työntekijöistä oli huomattavasti minua vanhempia :D

Ai hyvä luoja. Tosin avokonttorit tulisi kieltää lailla mutta silti huh mikä yläastemeininki

Vierailija
15/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kirkkaassa valaistuksessa on huono nukkua. Työpaikalla ehdottomasti himmeä valaistus. Eikä häiritä työaikana. Hah kunnan virastot ja kaupungintalot.

Vierailija
16/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkaa pää särkeä liian kirkkaassa valossa ja päälle päätetyö, koneen ruutu ei auta asiaa sitten yhtään. Ymmärrän näitä himmentäjiä, ja varsinkin näin talvella, kun kontrasti on todella iso kun tullaan ulkoa pimeästä. Meillä on toimistossa vielä näitä design-lamppuja, joissa ei ole varjostinta lainkaan. Seinät ja oikeastaan kaikki pinnat on tumman sinisiä, joten ne valot soikkaavat todella räikeästi. Migreeniä pelkäämme parin työkaverin kanssa ihan tosissamme, mutta kun valoja ei pysty meillä yhtään säätämään..

Tässäkin tapauksessa kuulostaa jo siltä että työnantajan tilasuunnittelu on persiistä jo alunperinkin, ja ihan kaikkien kannattaa valittaa.

Vierailija
17/17 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän aloittajaa, kyllä on ärsyttävää! Työpaikallani aiemmin valojen sammuttelu rajoittui taukotilaan ja eteiseen sekä erääseen läpikulkutilaan, mutta nyt sähkönkulutuksen varjolla pidetään useita muitakin valoja sammuksissa.

Taukotilassa on hankala hämärässä yrittää lämmitellä ruokaa ja pimeästä eteistilasta hakea tavaraa. Puhumattakaan kuinka ikävä on kulkea pimeän huoneen läpi, jossa usein on vielä tavaraa käytävillä.

Itse laitan joskus valot, vaikka joku ne sitten jo pian saattaa sammuttaa Esimerkiksi tuosta läpikulkutilasta sammutellaan jatkuvasti, ehkä jo vähän lapsellista touhua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän