Lomautus ja luurissa piippaava firman Whatsapp-ryhmä?
Olen toistaiseksi lomautettuna, käytössäni on firman puhelinliittymä (joka myös mun privanumeroni). Firma siis maksaa mu puhelimenkäytön.
Firman whatsapp-ryhmä piippaa koko ajan (toki se on mutella enkä lue viestejä), joka stressaa mua. Vaikken lue viestejä, pomppaa toi ryhmä aina whatsapin ylimmäksi, kun sinne tipahtaa uusi viesti. Joka kerta WA-avatessa ekana näen että "työryhmässä 64 lukematonta viestiä", ja alkaa ketuttaa.
Kysymys kuuluu: voinko - ilman sanomista - erota ryhmästä lomautuksen ajaksi, ja sitten JOS mut pyydetään takaisin duuniin, liityn sinne takaisin? Muutenhan en edes tätä miettisi, mutta kun duuni tosiaan maksaa mun puhelinlaskun ja käytän firman luuria.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai mikään laki pakota noihin ryhmiin kuulumista?
Vuonna 2019 on astunut voimaan viestintäsovelluslaki, jossa mm. velvoitetaan työntekijöitä pysymään Whatsapp- ym. ryhmissä, jos ovat kerran sinne liittyneet eikä pomo ole antanut erillistä myönnytystä poistua ryhmästä.
ap tässä, soitin juuri liiton lakimiehelle joka sanoi et mikään laki ei edellytä mua pysymään ko. ryhmässä lomautuksen aikana. Ei vaikka firma maksaa luurin ja liittymän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai mikään laki pakota noihin ryhmiin kuulumista?
Vuonna 2019 on astunut voimaan viestintäsovelluslaki, jossa mm. velvoitetaan työntekijöitä pysymään Whatsapp- ym. ryhmissä, jos ovat kerran sinne liittyneet eikä pomo ole antanut erillistä myönnytystä poistua ryhmästä.
ap tässä, soitin juuri liiton lakimiehelle joka sanoi et mikään laki ei edellytä mua pysymään ko. ryhmässä lomautuksen aikana. Ei vaikka firma maksaa luurin ja liittymän.
Firman kannaltahan siinä ei ole mitään eroa, että poistutko ryhmästä vai kuulut siihen ja jätät viestit lukematta.
Lomautettuna sinulla ei ole työvelvoitetta, joten viestejä ei tarvitse seurata eikä töistä tuleviin töihin liittyviin puheluihin vastata. Siis jos töissä tarvitaan jotain tietojasi tai apuasi ongelmissa.
Ja näille, jotka sanoo, että lomautetulla ei voi olla työsuhdepuhelinta. Kyllä minulla ainakin oli, myös lääppäri, firman kuntosalikortti. Sama nuttu 6kk irtisamisajalla ilman työvelvoitetta. Viimeisenä päivänä kävin luovuttamassa firman laitteet ja kortit.
Olin joitain vuosia sitten työharjoittelussa eräässä firmassa. Ensimmäisenä päivänä tuli pyyntö liittyä firman whatsapp-ryhmään. Työpäivän jälkeen illalla alkoi viestiä tulla. Aiheet pyörivät enemmän tai vähemmän työasioiden ympärillä, vitsejä, kuvia jne. Alkuun hauskaa, mutta muutaman kymmenen viestin jälkeen alkoi ahdistamaan. Alkoi tuntumaan, että oli jonkinlainen velvollisuus reagoida viesteihin hymiöillä jne.
Itse ainakin poistuisin ryhmästä jos olisin lomautettuna. Miksi olisin kiinnostunut firman asioista, kun minun työpanokseni on palkittu lomautuksella.