Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erot koulujen ja hyvien ja huonojen oppilaiden välillä kasvavat; mihin ryhmään lapsosesi kuuluu, voit vaikuttaa itse

Lyyli-täti
18.01.2023 |

Pistä lapsesi LUKEMAAN kirjoja. Se ei maksa mitään.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kännykät ja pelit sivuun ja kirjojen pariin, niin hyvä tulee.

Vierailija
2/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllistä lukemista kannatan minäkin. Se on ainoa avain parempaan lukutaitoon ja sitä kautta oppimiseen.

Mitä huonompi lukutaito lapsella on, sitä enemmän hän tarvitsee säännöllistä harjoitusta ko-to-na-kin.

Hokkuspokkustemppuja ei ole. Lukutaitoa lapsen päähän ei saa kuin lapsi itse harjoittelemalla. Harjoitteluun tarvitaan vanhemman tukea ja patistamista. Lukutaito on lapsen henkistä pääomaa nyt ja myös tulevaisuudessa.

Kirjastoon! Pois käsistä välillä tiktokit, äksboksit, juutuubit!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lukekaa itsekin! Kännykät pois myös vanhemmilta.

Vierailija
4/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä luen siitä kännykästä.

Vierailija
5/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo, kohta tämäkin lanka poistuu, kuten se eilinen samasta aiheesta.

Vierailija
6/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lueks sää vauva.fi aihe vapaa hömppää tms. vai kirjoja?

Vierailija
7/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei kannata lapsen kanssa muuttaa Itä-Helsinkiin. Kouluissa on jo vähemmistönä Suomen kansalaiset.

Vierailija
8/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoja tietenkin. Ja uutisia ja artikkeleita, jopa työjuttuja ym. Av:ta ei lasketa lukemiseksi.

Vierailija
9/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt eivät kiinnostu kirjoja lukevista pojista

Vierailija
10/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montakos suomenkielisen helsinkiläisvaltuutetun lasta mahtaa opiskella noissa 60-80% muita kuin suomenkielisiä tai ruotsinkielisiä luokissa? Ylipäänsä kartalta näkee ettei tietyillä idän alueilla asu välttämättä yhtään valtuutettua ja toisilla niitä on huomattavan monta.

Vierailija
11/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoitella täytyy myös kotona yhtä paljon kuin koulussa, jos lukeminen ei suju. Ei kannata jäädä odottelemaan, että pelkästään koulu hoitaa. Vastuu harjoittelusta on myös kodilla.

Vierailija
12/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minähän en opeta mitään. Koulun kuuluu opettaa ja kasvattaa, se on niitten vastuulla. Minä sentään synnytin sen, jotain rajaa nyt tähän vaatimiseen.

P.S. Saisko vielä toiset tuplalapsilisät ja sassiin, nää silarit ei todellakaan ole mitään halpoja.

Terv: Äippä, elämämkoulu, lyhyt oppimäärä.

Vierailija
13/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös hyvien ja huonojen koulujen erot ovat valtavat.

Lapseni kuului niihin hyvin pärjääviin. Lähikoulussa opettajat eivät vaan hirveästi arvostaneet hänen oppimishaluaan.

Lapsi oli liian hiljainen, luki liikaa ja halusi oppia enemmän ja edetä nopeammin. Sellainen oli opettajista liian työlästä ja hankalaa.

Meillä oli palaveria palaverin perään kun lapsi ei millään oppinut että ei saa opiskella eikä tehdä tehtäviä etukäteen. Se oli todella absurdia. Sitä oli vaikea uskoa todeksi. En ymmärrä vieläkään, miksi oppimishaluinen lapsi oli koulussa niin suuri ongelma.

Siinä vaiheessa kun lapsi alkoi itkemään että koulu estää oppimista, vaihdettiin koulua.

Uudessa koulussa lapsi onneksi tukea oppimisinnolleen.

Mutta lähikoulun toiminnasta jäi traumat sekä lapselle että vanhemmille. Katsottiin sitä lähikoulun touhua aivan liian pitkään, sillä haluttiin luottaa suomalaiseen kouluun ja opettajiin.

Vierailija
14/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut lapsilleni ihan pienestä, meillä on kuusi metriä lasten ja nuorten kirjoja kotona, usealla eri kielellä.

Muuta kirjallisuutta, klassikkoja ja uutta kirjallisuutta, on kotona jokaikisessä huoneessa, jopa vessassa.

He on tehneet lukudiplomin kouluun joka vuosi, esikoinen suomeksi ja enkuksi.

Kirjastossa käytiin ja käydään jokaikinen lauantai, satoi tai paistoi.

Aku Ankka ja akkarikirjat on loistavia sanavaraston kasvattajia.

t. kirjailijan toimittajatytär

Vierailija
15/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoja tietenkin. Ja uutisia ja artikkeleita, jopa työjuttuja ym. Av:ta ei lasketa lukemiseksi.

Juuri meinasin ohiksena vastata, että tyhmä kysymys. Ei kukaan av:lla käy av:lla.

Vierailija
16/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä meillä on mennyt pieleen, mutta lapselle toki luin iltasatuja joka ilta siihen alakoulun ekoille luokille asti. Sen jälkeen hän on lukenut kaksi kirjaa ja nekin koulun pakottamana (itse luen paljon, satoja kirjoja vuodessa). Lapsen ka. nyt lukion tokalla on 9,1, että ei se lukeminekaan nyt aina ole se ainoa vaihtoehto. Toki auttaisihan se...

Vierailija
17/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä meillä on mennyt pieleen, mutta lapselle toki luin iltasatuja joka ilta siihen alakoulun ekoille luokille asti. Sen jälkeen hän on lukenut kaksi kirjaa ja nekin koulun pakottamana (itse luen paljon, satoja kirjoja vuodessa). Lapsen ka. nyt lukion tokalla on 9,1, että ei se lukeminekaan nyt aina ole se ainoa vaihtoehto. Toki auttaisihan se...

Mikä ihmeen keskiarvo lukion tokalla? Lukiohan on kurssimuotoinen.

Vierailija
18/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöt eivät kiinnostu kirjoja lukevista pojista

No ne pissikset eivät varmaan innostukaan mutta haluatko pojallesi ihan oikeasti sellaisen naisen?

Vierailija
19/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei kannata lapsen kanssa muuttaa Itä-Helsinkiin. Kouluissa on jo vähemmistönä Suomen kansalaiset.

Tuo koko Itä-Helsinki on nuorelle sellainen elämänkoulu, että 98% varmuudella oppii joksikin päideongelmaiseksi tai rikolliseksi tai syrjäytyy muutoin tai jotain muuta mukavaa.

Tulokset ovat kyllä jo näkyvissä vaikka ollaan vasta alkumetreillä menossa.

Vierailija
20/35 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vain lukeminen vaan se että lapsen kanssa keskustellaan oikeista asioista. Siis maailman tapahtumista, päivän uutisista, historiasta, taiteesta jne. Tietenkin ikätasoisesti mutta kuitenkin niin että lapsi oppii uutta. Ja tajuaa mitkä asiat ovat tärkeitä asioita ja mitkä vain viihdettä. Silloin lapsi tajuaa mitä kaikkea maailmasta kannatta oikeasti tietää ja mikä on tärkeää tietoa ja mikä ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi