Erot koulujen ja hyvien ja huonojen oppilaiden välillä kasvavat; mihin ryhmään lapsosesi kuuluu, voit vaikuttaa itse
Pistä lapsesi LUKEMAAN kirjoja. Se ei maksa mitään.
Kommentit (35)
Säännöllistä lukemista kannatan minäkin. Se on ainoa avain parempaan lukutaitoon ja sitä kautta oppimiseen.
Mitä huonompi lukutaito lapsella on, sitä enemmän hän tarvitsee säännöllistä harjoitusta ko-to-na-kin.
Hokkuspokkustemppuja ei ole. Lukutaitoa lapsen päähän ei saa kuin lapsi itse harjoittelemalla. Harjoitteluun tarvitaan vanhemman tukea ja patistamista. Lukutaito on lapsen henkistä pääomaa nyt ja myös tulevaisuudessa.
Kirjastoon! Pois käsistä välillä tiktokit, äksboksit, juutuubit!
Ja lukekaa itsekin! Kännykät pois myös vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Ja lukekaa itsekin! Kännykät pois myös vanhemmilta.
Minä luen siitä kännykästä.
Varo, kohta tämäkin lanka poistuu, kuten se eilinen samasta aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lukekaa itsekin! Kännykät pois myös vanhemmilta.
Minä luen siitä kännykästä.
Lueks sää vauva.fi aihe vapaa hömppää tms. vai kirjoja?
Juu ei kannata lapsen kanssa muuttaa Itä-Helsinkiin. Kouluissa on jo vähemmistönä Suomen kansalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lukekaa itsekin! Kännykät pois myös vanhemmilta.
Minä luen siitä kännykästä.
Lueks sää vauva.fi aihe vapaa hömppää tms. vai kirjoja?
Kirjoja tietenkin. Ja uutisia ja artikkeleita, jopa työjuttuja ym. Av:ta ei lasketa lukemiseksi.
Tytöt eivät kiinnostu kirjoja lukevista pojista
Montakos suomenkielisen helsinkiläisvaltuutetun lasta mahtaa opiskella noissa 60-80% muita kuin suomenkielisiä tai ruotsinkielisiä luokissa? Ylipäänsä kartalta näkee ettei tietyillä idän alueilla asu välttämättä yhtään valtuutettua ja toisilla niitä on huomattavan monta.
Harjoitella täytyy myös kotona yhtä paljon kuin koulussa, jos lukeminen ei suju. Ei kannata jäädä odottelemaan, että pelkästään koulu hoitaa. Vastuu harjoittelusta on myös kodilla.
Ja minähän en opeta mitään. Koulun kuuluu opettaa ja kasvattaa, se on niitten vastuulla. Minä sentään synnytin sen, jotain rajaa nyt tähän vaatimiseen.
P.S. Saisko vielä toiset tuplalapsilisät ja sassiin, nää silarit ei todellakaan ole mitään halpoja.
Terv: Äippä, elämämkoulu, lyhyt oppimäärä.
Myös hyvien ja huonojen koulujen erot ovat valtavat.
Lapseni kuului niihin hyvin pärjääviin. Lähikoulussa opettajat eivät vaan hirveästi arvostaneet hänen oppimishaluaan.
Lapsi oli liian hiljainen, luki liikaa ja halusi oppia enemmän ja edetä nopeammin. Sellainen oli opettajista liian työlästä ja hankalaa.
Meillä oli palaveria palaverin perään kun lapsi ei millään oppinut että ei saa opiskella eikä tehdä tehtäviä etukäteen. Se oli todella absurdia. Sitä oli vaikea uskoa todeksi. En ymmärrä vieläkään, miksi oppimishaluinen lapsi oli koulussa niin suuri ongelma.
Siinä vaiheessa kun lapsi alkoi itkemään että koulu estää oppimista, vaihdettiin koulua.
Uudessa koulussa lapsi onneksi tukea oppimisinnolleen.
Mutta lähikoulun toiminnasta jäi traumat sekä lapselle että vanhemmille. Katsottiin sitä lähikoulun touhua aivan liian pitkään, sillä haluttiin luottaa suomalaiseen kouluun ja opettajiin.
Olen lukenut lapsilleni ihan pienestä, meillä on kuusi metriä lasten ja nuorten kirjoja kotona, usealla eri kielellä.
Muuta kirjallisuutta, klassikkoja ja uutta kirjallisuutta, on kotona jokaikisessä huoneessa, jopa vessassa.
He on tehneet lukudiplomin kouluun joka vuosi, esikoinen suomeksi ja enkuksi.
Kirjastossa käytiin ja käydään jokaikinen lauantai, satoi tai paistoi.
Aku Ankka ja akkarikirjat on loistavia sanavaraston kasvattajia.
t. kirjailijan toimittajatytär
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lukekaa itsekin! Kännykät pois myös vanhemmilta.
Minä luen siitä kännykästä.
Lueks sää vauva.fi aihe vapaa hömppää tms. vai kirjoja?
Kirjoja tietenkin. Ja uutisia ja artikkeleita, jopa työjuttuja ym. Av:ta ei lasketa lukemiseksi.
Juuri meinasin ohiksena vastata, että tyhmä kysymys. Ei kukaan av:lla käy av:lla.
En tiedä mikä meillä on mennyt pieleen, mutta lapselle toki luin iltasatuja joka ilta siihen alakoulun ekoille luokille asti. Sen jälkeen hän on lukenut kaksi kirjaa ja nekin koulun pakottamana (itse luen paljon, satoja kirjoja vuodessa). Lapsen ka. nyt lukion tokalla on 9,1, että ei se lukeminekaan nyt aina ole se ainoa vaihtoehto. Toki auttaisihan se...
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä meillä on mennyt pieleen, mutta lapselle toki luin iltasatuja joka ilta siihen alakoulun ekoille luokille asti. Sen jälkeen hän on lukenut kaksi kirjaa ja nekin koulun pakottamana (itse luen paljon, satoja kirjoja vuodessa). Lapsen ka. nyt lukion tokalla on 9,1, että ei se lukeminekaan nyt aina ole se ainoa vaihtoehto. Toki auttaisihan se...
Mikä ihmeen keskiarvo lukion tokalla? Lukiohan on kurssimuotoinen.
Vierailija kirjoitti:
Tytöt eivät kiinnostu kirjoja lukevista pojista
No ne pissikset eivät varmaan innostukaan mutta haluatko pojallesi ihan oikeasti sellaisen naisen?
Vierailija kirjoitti:
Juu ei kannata lapsen kanssa muuttaa Itä-Helsinkiin. Kouluissa on jo vähemmistönä Suomen kansalaiset.
Tuo koko Itä-Helsinki on nuorelle sellainen elämänkoulu, että 98% varmuudella oppii joksikin päideongelmaiseksi tai rikolliseksi tai syrjäytyy muutoin tai jotain muuta mukavaa.
Tulokset ovat kyllä jo näkyvissä vaikka ollaan vasta alkumetreillä menossa.
Ei vain lukeminen vaan se että lapsen kanssa keskustellaan oikeista asioista. Siis maailman tapahtumista, päivän uutisista, historiasta, taiteesta jne. Tietenkin ikätasoisesti mutta kuitenkin niin että lapsi oppii uutta. Ja tajuaa mitkä asiat ovat tärkeitä asioita ja mitkä vain viihdettä. Silloin lapsi tajuaa mitä kaikkea maailmasta kannatta oikeasti tietää ja mikä on tärkeää tietoa ja mikä ei.
Juu, kännykät ja pelit sivuun ja kirjojen pariin, niin hyvä tulee.