Erot koulujen ja hyvien ja huonojen oppilaiden välillä kasvavat; mihin ryhmään lapsosesi kuuluu, voit vaikuttaa itse
Pistä lapsesi LUKEMAAN kirjoja. Se ei maksa mitään.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Myös hyvien ja huonojen koulujen erot ovat valtavat.
Lapseni kuului niihin hyvin pärjääviin. Lähikoulussa opettajat eivät vaan hirveästi arvostaneet hänen oppimishaluaan.
Lapsi oli liian hiljainen, luki liikaa ja halusi oppia enemmän ja edetä nopeammin. Sellainen oli opettajista liian työlästä ja hankalaa.Meillä oli palaveria palaverin perään kun lapsi ei millään oppinut että ei saa opiskella eikä tehdä tehtäviä etukäteen. Se oli todella absurdia. Sitä oli vaikea uskoa todeksi. En ymmärrä vieläkään, miksi oppimishaluinen lapsi oli koulussa niin suuri ongelma.
Siinä vaiheessa kun lapsi alkoi itkemään että koulu estää oppimista, vaihdettiin koulua.
Uudessa koulussa lapsi onneksi tukea oppimisinnolleen.
Mutta lähikoulun toiminnasta jäi traumat sekä lapselle että vanhemmille. Katsottiin sitä lähikoulun touhua aivan liian pitkään, sillä haluttiin luottaa suomalaiseen kouluun ja opettajiin.
Olisi kiva tietää välillä, miltä vuosikymmeneltä nämä jutut ovat.
Omat lapseni ovat olleet aina kovia lukijoita, opettajat ovat olleet vain tyytyväisiä ja eriyttäneet ylöspäin. Itse olin samanlainen 1980-luvulla, ja jo silloin eläkeikää lähestyvä opettajani eriytti ylöspäin. Toki sen ajan tyyli oli, että luit hiljaa omaa kirjaa tai teit hiljaa ylemmän luokan matematiikan kirjaa, mutta senhän ei olisi pitänyt lapsesi kohdalla olla ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöt eivät kiinnostu kirjoja lukevista pojista
No ne pissikset eivät varmaan innostukaan mutta haluatko pojallesi ihan oikeasti sellaisen naisen?
Ei kukaan kiinnostu. Ei edes ne fiksut koulussa pärjäävät tytöt, jotka ihailivat sosiaalisia urheilijapoikia. Tiedän sen itse hyvin, koska opin lukemaan 4-vuotiaana ja olin varmaan lukenut sata kirjaa jo ennen koulun alkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös hyvien ja huonojen koulujen erot ovat valtavat.
Lapseni kuului niihin hyvin pärjääviin. Lähikoulussa opettajat eivät vaan hirveästi arvostaneet hänen oppimishaluaan.
Lapsi oli liian hiljainen, luki liikaa ja halusi oppia enemmän ja edetä nopeammin. Sellainen oli opettajista liian työlästä ja hankalaa.Meillä oli palaveria palaverin perään kun lapsi ei millään oppinut että ei saa opiskella eikä tehdä tehtäviä etukäteen. Se oli todella absurdia. Sitä oli vaikea uskoa todeksi. En ymmärrä vieläkään, miksi oppimishaluinen lapsi oli koulussa niin suuri ongelma.
Siinä vaiheessa kun lapsi alkoi itkemään että koulu estää oppimista, vaihdettiin koulua.
Uudessa koulussa lapsi onneksi tukea oppimisinnolleen.
Mutta lähikoulun toiminnasta jäi traumat sekä lapselle että vanhemmille. Katsottiin sitä lähikoulun touhua aivan liian pitkään, sillä haluttiin luottaa suomalaiseen kouluun ja opettajiin.Olisi kiva tietää välillä, miltä vuosikymmeneltä nämä jutut ovat.
Omat lapseni ovat olleet aina kovia lukijoita, opettajat ovat olleet vain tyytyväisiä ja eriyttäneet ylöspäin. Itse olin samanlainen 1980-luvulla, ja jo silloin eläkeikää lähestyvä opettajani eriytti ylöspäin. Toki sen ajan tyyli oli, että luit hiljaa omaa kirjaa tai teit hiljaa ylemmän luokan matematiikan kirjaa, mutta senhän ei olisi pitänyt lapsesi kohdalla olla ongelma.
Mun kuopus on nyt toista vuotta lukiossa. Koko yläkoulun oli tämä ylläkuvattu alisuorittmaisen ihannointi vallalla. Kasi oli hieno numero ja sen tavoittleemisen piti riittää (ihan kuin sillä sitten pääsisi Helsingissä yhteenkään edes siedettävään lukioon), kaikki tehtiin niiden kaikkein hitaimpien ja lusmuimpien ehdoilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä puhutaan yleensä aika vähän, tuollaiset 13-18v nuoret arvostavat ihan eri asioita, mitä myöhemmin arvostetaan.
Tämä ajaa varmasti poikia panostamaan ihan muuhun kuin koulunkäyntiin, koska jokainen haluaa olla niiden suosittujen tyttöjen kanssa.
No silloin voi sillä omalla elämänkokemuksellaan kertoa pojalle että ne "suositut tytöt" ovat niitä tulevaisuuden pienipalkkaisia lähihoitajia ja kaupan kassoja. Ne koulutetut tytöt jonka se fiksu poika myöhemmin saa ovat taas niitä lääkäreitä, juristeja ja vastaavia.
Oma fiksu poikanikin aikanaan itki yläasteella kun ne sen ajan suositut kovistytöt eivät häntä katselleet. Sanoin silloin että odota ihan rauhassa, saat kyllä parempaakin. No nyt parikymppisenä seurustelee kauniin oikeustieteen opiskelijan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ne pissikset eivät varmaan innostukaan mutta haluatko pojallesi ihan oikeasti sellaisen naisen?
Ei kukaan kiinnostu. Ei edes ne fiksut koulussa pärjäävät tytöt, jotka ihailivat sosiaalisia urheilijapoikia. Tiedän sen itse hyvin, koska opin lukemaan 4-vuotiaana ja olin varmaan lukenut sata kirjaa jo ennen koulun alkua.
Yläaste ei kerro siitä miten asiat myöhemmin tulevat olemaan. Ne fiksut tytöt alkavat kyllä myöhemmin katselemaan fiksuja poikia koska haluavat kaltaisensa eivät jotain perässä vedettävää luuseria.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ne tytöt jotka itsekin lukee paljon. Mut heitä ei varmaan lasketa kun he ei yleensä ole niitä luokan suosituimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläaste ei kerro siitä miten asiat myöhemmin tulevat olemaan. Ne fiksut tytöt alkavat kyllä myöhemmin katselemaan fiksuja poikia koska haluavat kaltaisensa eivät jotain perässä vedettävää luuseria.
Ihan samalla tavalla se meni lukiossa ja yliopistossa. Mihin lukevista miehistä tykkäävät naiset sitten menevät, jos eivät näihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ne tytöt jotka itsekin lukee paljon. Mut heitä ei varmaan lasketa kun he ei yleensä ole niitä luokan suosituimpia.
Eivät hekään. Katselivat sosiaalisia urheilijapoikia, jotka kertoivat katsovansa mieluummin elokuvan. Näille jutuille lukijatytötkin hihittelivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla se meni lukiossa ja yliopistossa. Mihin lukevista miehistä tykkäävät naiset sitten menevät, jos eivät näihin?
Kuule ihan samalla tavoin se menee niillä ujonpuoleisilla lukutoukkatytöillä. Ei kukaan kiinnostu, jos ei itse ole esillä ollenkaan vaan vetäytyy kirjansa pariin. En minäkään ollut suosittu yläkoulussa, lähinnä näkymätön, mutta yliopistossa löysin itseluottamukseni ja sopivia kavereita, käydä välillä juhlimassa jne., ja kas kummaa alkoi kiinnostuneita poikiakin löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lukekaa itsekin! Kännykät pois myös vanhemmilta.
Minä luen siitä kännykästä.
Lueks sää vauva.fi aihe vapaa hömppää tms. vai kirjoja?
Kirjoja tietenkin. Ja uutisia ja artikkeleita, jopa työjuttuja ym. Av:ta ei lasketa lukemiseksi.
Juuri meinasin ohiksena vastata, että tyhmä kysymys. Ei kukaan av:lla käy av:lla.
Vois kai sitä vaikka yrittää ymmärtää kontekstin. Jos joku sanoo lukevansa paljon keskustelussa jossa keskustellaan lukemisesta, voisi olettaa että kyse ei ole pelkän Aku Ankan, Seiskan tai av:n lukemisesta. Mutta toki av on av ja täällä oletetaan aina pahinta kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö? Mitä minä olen nähnyt niin melkoisen iso osa lukiolaisista tytöistä seurustelee lukiolaisten poikien kanssa ja yliopistossa olevat tytöt yliopistossa olevien poikien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin opin lukemaan 4-vuotiaana, ja olin lukenut kirjaston koko lastenosaston ennen kouluikää. Olisin ollut iki-ihastunut lukevasta pojasta, mutta eipä ympärillä pyörinyt minkäänlaisia poikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menikö? Mitä minä olen nähnyt niin melkoisen iso osa lukiolaisista tytöistä seurustelee lukiolaisten poikien kanssa ja yliopistossa olevat tytöt yliopistossa olevien poikien kanssa.
Aikuisiässä se näkyy siten, että yliopistokoulutetut naiset jäävät mieluummin yksin kuin ottavat amismiehen. Ja silti joku jaksaa ruikuttaa, miten lukevat miehet eivät kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lukekaa itsekin! Kännykät pois myös vanhemmilta.
Minä luen siitä kännykästä.
Lueks sää vauva.fi aihe vapaa hömppää tms. vai kirjoja?
Kirjoja tietenkin. Ja uutisia ja artikkeleita, jopa työjuttuja ym. Av:ta ei lasketa lukemiseksi.
Juuri meinasin ohiksena vastata, että tyhmä kysymys. Ei kukaan av:lla käy av:lla.
Vois kai sitä vaikka yrittää ymmärtää kontekstin. Jos joku sanoo lukevansa paljon keskustelussa jossa keskustellaan lukemisesta, voisi olettaa että kyse ei ole pelkän Aku Ankan, Seiskan tai av:n lukemisesta. Mutta toki av on av ja täällä oletetaan aina pahinta kaikista.
Tämä on vähän vastaava kuin että kaksi tyyppiä tapaa Mäkkärillä juustopurilainen äärellä ja alkavat jutella ruoasta, ja kumpikin kertoo syövänsä Välimeren dieetin mukaisesti.
Onhan se toki ihan mahdollista, mutta kyllä se vaan hymyilyttää.
Tästä puhutaan yleensä aika vähän, tuollaiset 13-18v nuoret arvostavat ihan eri asioita, mitä myöhemmin arvostetaan.
Tämä ajaa varmasti poikia panostamaan ihan muuhun kuin koulunkäyntiin, koska jokainen haluaa olla niiden suosittujen tyttöjen kanssa.