Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen lopettaminen

Vierailija
17.01.2023 |

Menin joskus halpaan ja otin op:n eläkevakuutuksen. Tietääkö joku voinko lopettaa säästämisen ja nostaa rahat? Ja entä mitkä ovat kulut/verot? Olen terveyssyistä työtön ja taloudellisesti tiukoilla. Säästöjeni avulla saisin hoidettua asioita. Tietääkseni tietyissä tapauksissa rahat saa ulos ennen eläkeikää esim.työttömyyden tai sairauden sekä puolison kuoleman vuoksi. Tarvitsen rahaa nyt, mistä sitä tietää elääkö edes kun on eläkeiässä.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä Osuuspankin käytäntöä , mutta varaa aika asian selvittämiseksi. Kirjoita kaikki perustelut paperille etukäteen.

Jos vaan elät eläkeikään saakka, niin tarvitset näitä säästöjä silloin vielä enemmin. Suosittelen kaikille näitä vapaaehtoisia eläkevakuutuksia, jos niitä nyt enää on, juuri siitä syystä, että ne oikeasti nostavat eläkkeen määrää, eikä niitä pääse käyttämään muihin tarpeisiin. Ongelma on vaan siinä, kun eläkeikää nostetaan liian korkeaksi.

Muihin tarpeisiin on säästettävä kuukausittain toiselle tilille.

Vierailija
2/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso op:n verkkopankista kyseisen eläkevakuutuksen irtisanomisehdot. Lopeta ainakin siihen säästäminen. Itse sain irtisanottua omani, kun sinne säästynyt summa oli mitätön n. alle 1000 euroa. Lopetin säästämisen, kun tajusin, että myös sijoittamastani pääomastakin menisi veroa. Irtisanoessa maksoin hurjat verot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy op: sta. Mulla oli vakuutusyhtiöstä ja pystyi lopettamaan. Jouduin maksamaan jotain kuluja mutta en muista kuinka paljon.

Vierailija
4/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä Osuuspankin käytäntöä , mutta varaa aika asian selvittämiseksi. Kirjoita kaikki perustelut paperille etukäteen.

Jos vaan elät eläkeikään saakka, niin tarvitset näitä säästöjä silloin vielä enemmin. Suosittelen kaikille näitä vapaaehtoisia eläkevakuutuksia, jos niitä nyt enää on, juuri siitä syystä, että ne oikeasti nostavat eläkkeen määrää, eikä niitä pääse käyttämään muihin tarpeisiin. Ongelma on vaan siinä, kun eläkeikää nostetaan liian korkeaksi.

Muihin tarpeisiin on säästettävä kuukausittain toiselle tilille.

No, eikös nämä ole todettu varsin kehnoiksi sijoituksiksi jo aika päivät sitten.

Taitaa olla parempi sijoittaa osakkeisiin. Tai ostaa metsää.

Vierailija
5/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain sanottua irti avioeron jälkeen. Ei ollut edes mitään taloudellista vaikeutta mutta ero riitti. Työttömyys on varmasti aiheellinen syy.

Vierailija
6/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli vaihtoehdot vuoden kestänyt työttömyys tai avioero. Vuoden työttömyyden jälkeen pyysin työkkäristä todistuksen jolla sain irtisanottua sopimuksen. Summasta meni muistaakseni 30% veroa.

Vierailija
7/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat irtisanottua ja nostettua rahat työttömyyden perusteella ns. takaisinostohintaan. Pääomatulosta joudut maksamaan verot koko summasta.

Nyt kurssit ovat olleet alhaalla eli en tiedä mikä säästöjesi arvo on tällä hetkellä. Itse sain leskeytymisen perusteella rahat Op eläkevakuutuksesta ulos, onneksi säästöt olivat tuolloin aikalailla voiton puolella.

Vierailija
8/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tajua kuinka jotkut ovat niin dillejä että ottavat tuotteen josta rahoja ei saa irti helposti, ja vielä tyytyvät osakemarkkinoita huonompaan tuottoon.

Vierailija
9/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan EI kannata ottaa vapaaehtoista eläkevakuutusta, koska nostaessasi eläkettä maksat sekä säästämästäsi pääomasta että tuotosta veroa ( joko veroprosenttisi mukaisesti tai pääomatuloveroa) . Eli isolla todennäköisyydellä menetät rahaa.

Vakuutussijoitus on taas kätevämpi tapaa säästää eläkettä varten. Siinä esim. OP:ssa saat nostaa varoja ulos ilman kuluja jo kolmen säästämisvuoden kuluttua. Toki voitosta menee veroa, mutta niin menee lähes aina sijoitusten tuotoista .

Vierailija
10/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös aikoinaan otin tyhmänä vastaavan Nordeasta. Avioeron myötä irtauduin miehen lisäksi eläkevakuutussopimuksesta. Rahat sijoitin tuottavammin.

Vierailija
11/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Omat säästöni ovat hieman alle kymppitonni. Veroa taitaa joutua maksamaan aika rutkasti. Sopimuksesta haluan irti mahdollisimman pian.

Ap

Vierailija
12/42 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä enkä saanut rahoja pois vaikka yritin. Ei kelvannut todistus täyseläkkeestä.

Vierailija
13/42 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta mutta totta. Rahat pitää nostaa vuoden sisällä työttömäksi jäätyään muuten ei onnistu. Kauemmin jos kestää niin eipä käy enää. Muut ehdot eivät täyty. Ihan h*lvetin tiukkaa mutta omia säästöjä ei saa ulos! Siellä on rahaa jolla ratkaisisi kaikki ongelmat mutta siellä on ja pysyy. Olen sanaton.

Ap

Vierailija
14/42 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta mutta totta. Rahat pitää nostaa vuoden sisällä työttömäksi jäätyään muuten ei onnistu. Kauemmin jos kestää niin eipä käy enää. 

Ap

Luin tuolta veronmaksajien sivulta, että pitää olla ollut vähintään vuoden työtön niin on oikeus ne nostaa. Otappa vielä selvää asiasta muualtakin kuin sieltä missä vakuutuksesi on. Tai tee valitus asiasta? Ota yhteys kuluttajasuojaan?

Vierailija
15/42 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkevakuutussopimuksiin sisältyy yleensä ehto, jonka nojalla vakuutuksen ottajalla on oikeus nostaa säästöpääoma kerralla, jos

vakuutuksen ottaja on ollut työttömänä vähintään vuoden

vakuutuksen ottaja jää pysyvästi työkyvyttömäksi

vakuutuksen ottajalle tulee avioero

vakuutuksen ottajan puoliso kuolee.

Vierailija
16/42 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta mutta totta. Rahat pitää nostaa vuoden sisällä työttömäksi jäätyään muuten ei onnistu. Kauemmin jos kestää niin eipä käy enää. 

Ap

Luin tuolta veronmaksajien sivulta, että pitää olla ollut vähintään vuoden työtön niin on oikeus ne nostaa. Otappa vielä selvää asiasta muualtakin kuin sieltä missä vakuutuksesi on. Tai tee valitus asiasta? Ota yhteys kuluttajasuojaan?

Minulle sanottiin että ei onnistu kun olen ollut yli vuoden työttömänä. Pitäisi vuoden sisällä työttömäksi jäätyään nostaa. Ihmetyttää suuresti. Olikohan oikeaa tietoa,pankkiin soitin eläkevakuutusneuvojalle. Luulin tietäväni mistä puhuu mutta ei näistä aina tiedä. Stressitaso on jo pilvissä asian tiimoilta.

Ap

Vierailija
17/42 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saat rahasi.

Vierailija
18/42 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittautui muuten ihan sysipaskaksi sijoitukseksi!

Ei sieltä saa rahoja oikein muuten kuin avioeron myötä - ja silloinkin pitää hakea rahoja muutaman kuukauden kuluessa. Mun parantumaton syöpä ei ole peruste rahojen takaisin saamiseksi !!! 

Elämäni ehdottomasti huonoin sijoitus. Laitoin 5000 euroa vuonna 1999 (tai siis markkojahan silloin käytettiin) kun siirryin apurahatutkijaksi, ja nyt pääomaa on jäljellä 3700 euroa. Eli tuottanut tappiota huimasti vuosikymmenien aikana. Vain jonkun veroedun tuohon sai silloin alussa.

Toisaalta mua neuvottiin, että summa on nyt niin pieni, että voin koettaa nostaa niitä säästöjen pienuuden perusteella. Ilmeisesti OP:lla tulee jotain hallinnollisia kuluja näistä joka tapauksessa, ettei ole kannattavaa pitää muutaman tonnin omaisuuksia lojumassa.

Vierailija
19/42 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttavani meni kaverinsa kanssa naimisiin ja erosivat samantien, jolloin sai tuon sijoituksen ulos avioeron perusteella.

Vierailija
20/42 |
19.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tainnut Pohjola tuoda vakuutusalalta tutun kusetuspolitiikkansa mukanaan yhdistymiseen. Tosin tuo sopimus lienee tehty ennen fuusiota.