Vapaaehtoisen eläkevakuutuksen lopettaminen
Menin joskus halpaan ja otin op:n eläkevakuutuksen. Tietääkö joku voinko lopettaa säästämisen ja nostaa rahat? Ja entä mitkä ovat kulut/verot? Olen terveyssyistä työtön ja taloudellisesti tiukoilla. Säästöjeni avulla saisin hoidettua asioita. Tietääkseni tietyissä tapauksissa rahat saa ulos ennen eläkeikää esim.työttömyyden tai sairauden sekä puolison kuoleman vuoksi. Tarvitsen rahaa nyt, mistä sitä tietää elääkö edes kun on eläkeiässä.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Katso op:n verkkopankista kyseisen eläkevakuutuksen irtisanomisehdot. Lopeta ainakin siihen säästäminen. Itse sain irtisanottua omani, kun sinne säästynyt summa oli mitätön n. alle 1000 euroa. Lopetin säästämisen, kun tajusin, että myös sijoittamastani pääomastakin menisi veroa. Irtisanoessa maksoin hurjat verot.
Minä vain lopetin aikanaan maksamisen, kun tuotto sijoitukselle jäi olemattomaksi ja jossain vaiheessa vakuutuksen arvo ei edes vastannut sijoitettua summaa. Olen nyt eläkeellä ja nostan 10 vuoden ajan kuukausittain (muutama kymppi) tähän vapaaehtoiseen eläkkeeseen sijoittamiani rahoja ja maksan nostamastani määrästä pääomatuloveroa. Jos ei saa työsuhde-etuna (johtajatason henkilöt monasti saavat) vapaaehtoista eläkettä eikä itsellä ole varaa siihen paljoa sijoittaa niin ei se kyllä järin kannattava vakuutus ole.
Minulle sanottiin opstä että pitää olla ollut vähintään vuoden työttömänä ja sen jälkeen vuoden kuluessa nostaa. Ja tästähän ei ole tietenkään mitään mainintaa nostoehdoissa, jollei jotenkin tajua itse kysyä. Vaikka olisit ollut pitkään työttömänä, niin ei auta, jos yrität yli liian myöhään nostaa...