Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä tuntuu asua ulkomailla?

Vierailija
17.01.2023 |

Mikä parasta/huonointa?

Kommentit (765)

Vierailija
241/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä mahtaa tulla se kummallinen ajatus että kuvitellaan ulkosuomalaisten haluavan koko ajan takaisin Suomeen?

Siitä tosiasiasta, että reilusti yli 80 prosenttia lähtijöistä palaa. Minäkin palasin 14 vuoden jälkeen.

Kotimaa tuppaa olemaan ihmiselle rakas, on se sitten mikä tahansa.

Mutta kuinka moni heistä palaa vapaaehtoisesti? Itse en olisi palannut, jos olisin voinut vapaasti valita.

Kaikki tuntemani ulkomailla asuneet ovat palanneet omasta tahdostaan. Itse palasin kuuden vuoden jälkeen.

Minä en, koska Suomessa ei ole töitä, ja maksan viimeistä vuotta ns. tuplaveroa. Tämän vuoden jälkeen maksan vain kotimaahani.

Verot maksetaan VAIN siihen maahan missä asuu. Paitsi jos olet Usan kansalainen, siellä maksetaan verot myös Usaan vaikka asuisi muualla. Mutta suomesta pois muuttanut suomalainen maksaa verot vain asuinmaahansa, ei enää suomeen.

Vierailija
242/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä mahtaa tulla se kummallinen ajatus että kuvitellaan ulkosuomalaisten haluavan koko ajan takaisin Suomeen?

Siitä tosiasiasta, että reilusti yli 80 prosenttia lähtijöistä palaa. Minäkin palasin 14 vuoden jälkeen.

Ikääntyneenä moni palaa viimeistään.

Tai erottuaan ulkomaalaisesta kumppanistaan.

Riippuu myös siitä, mistä syystä on muuttanut ulkomaahan.

Jos työt veivät, on selvää, että eläkkeellä muutetaan ainakin osaksi takaisin.

Tämä ei koske vain suomalaisia.

Miksi eläkeläisenä pitäisi palata Suomeen, kun on työuransa tehnyt muualla? Me olemme molemmat suomalaisia ja eläkkeellä eikä ole mitään tarkoitusta muuttaa takaisin sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi luksusta asua jossain lämpimässä maassa jossa aurinkoisia päiviä 300 vuodessa. Ainoa probleema vain kielitaito ja sillä pärjääminen. Kai se pitää näillä seteillä tyytyä suomen turvalliseen asumiseen ..

Onko oikeasti missään 300 aurinkoista päivää? Siellä taitaisi olla jo sitten kuivuusongelma. Täällä Aasian suunnalla ainakin on joka vuosi sadekausi. Lämmintä kyllä riittää, eikä sadekaudellakaan yleensä sada koko päivää tai ei ainakaan viikkoa putkeen, kuten Suomessa syksyllä. 

Jos ainoa ongelma on kielitaito, niin se ei ole iso juttu, kieliä voi opiskella. Ei monikaan ulkomailla asuva ole varmaan ihan pikkulapsena oppinut monia kieliä. Suurimman osan on pitänyt itse opiskella kielet. 

Costa del Sol. Nimensä mukaisesti keskimäärin 325 aurinkoista päivää vuodessa.

Vierailija
244/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä vuotena kaikki oli hienoa ja ihmeellistä, monet asiat huvitti. Sitten alkoi tottua, ja muutaman vuoden jälkeen alkoi tajuta että hitto, Suomessahan onkin perusasiat itseasiassa todella hyvin. Vuosi vuodelta ärsytti monet asiat enemmän ja oli todella upeaa palata Suomeen 10 vuoden jälkeen.

Mulla just päinvastoin, vuosien myötä todellakin tajunnut kuinka HUONOSTI suomessa asiat on, ja kuinka aivopestyjä suurin osa suomalaisista on. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille äärettömän naiveille luuloille, kuten "vain Suomessa voi juoda vesijohtovettä" tai "muualla kuolet jos sairastut jos et ole rikas". Kun oikeasti lähes missä vain voi juoda vettä ja se on ihan yhtä hyvää, ja lähes kaikissa Euroopan maissa ja monissa sen ulkopuolellakin julkinen terveydenhuolto on suunnattomasti parempaa kuin suomessa, ja HALVEMPI sen käyttäjälle.

Myös se, kuinka uskomattoman hyvin sekä julkiset että yksityiset palvelut voivat toimia, kuinka paljon muualla on töitä, jne jne ovat asioita jotka alussa yllättivät. Nyt lähinnä säälittää suomen tilanne ja sinne jäämään aivopestyt ihmiset.

Jos sattuu syntymään Suomeen ja viihtyy kotimaassaan, on siis aivopesty?

Kaikkea sitä kuulee.

Jos kuulut siihen suurimpaan osaan joka luulee että vain Suomessa on julkinen terveydenhuolto ja pitää sitä hyvänä, kuvittelet että muualla ei voi juoda vesijohtovettä, ja ylipäätään kuvittelet että missään muussa maassa ei ole turvallista eikä julkisia palveluita, niin joo, olet aivopesty.

Vierailija
245/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä vuotena kaikki oli hienoa ja ihmeellistä, monet asiat huvitti. Sitten alkoi tottua, ja muutaman vuoden jälkeen alkoi tajuta että hitto, Suomessahan onkin perusasiat itseasiassa todella hyvin. Vuosi vuodelta ärsytti monet asiat enemmän ja oli todella upeaa palata Suomeen 10 vuoden jälkeen.

Mulla just päinvastoin, vuosien myötä todellakin tajunnut kuinka HUONOSTI suomessa asiat on, ja kuinka aivopestyjä suurin osa suomalaisista on. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille äärettömän naiveille luuloille, kuten "vain Suomessa voi juoda vesijohtovettä" tai "muualla kuolet jos sairastut jos et ole rikas". Kun oikeasti lähes missä vain voi juoda vettä ja se on ihan yhtä hyvää, ja lähes kaikissa Euroopan maissa ja monissa sen ulkopuolellakin julkinen terveydenhuolto on suunnattomasti parempaa kuin suomessa, ja HALVEMPI sen käyttäjälle.

Myös se, kuinka uskomattoman hyvin sekä julkiset että yksityiset palvelut voivat toimia, kuinka paljon muualla on töitä, jne jne ovat asioita jotka alussa yllättivät. Nyt lähinnä säälittää suomen tilanne ja sinne jäämään aivopestyt ihmiset.

Kaikkea sitä kuulee.

Ei se syntyminen, mutta ne puheet ja uskomukset asioista,  niin kotimaan kuin maailman asioista.

Vierailija
246/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikääntyneenä moni palaa viimeistään.

Tai erottuaan ulkomaalaisesta kumppanistaan.

Riippuu myös siitä, mistä syystä on muuttanut ulkomaahan.

Jos työt veivät, on selvää, että eläkkeellä muutetaan ainakin osaksi takaisin.

Tämä ei koske vain suomalaisia.

Miksi eläkeläisenä pitäisi palata Suomeen, kun on työuransa tehnyt muualla? Me olemme molemmat suomalaisia ja eläkkeellä eikä ole mitään tarkoitusta muuttaa takaisin sinne.

Samaa ihmettelin. Etenkään eläkkeellä en muuttaisi missään nimessä suomeen; kalliiden hintojen, huonojen palvelujen, vaikean matkustuksen (kaikki on kaukana) ja mahdottoman ilmaston maahan. Nämähän ovat eläkkeellä vielä tärkeämpiä kuin työikäisenä!

Vierailija
247/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea sitä kuulee.

En ole tuo kirjoittaja, mutta saman kokemuksen jaamme. Ulkomailla tosiaan moni asia on Suomea paremmin ja terveydenhuolto on yksi näistä asioista.

Ei ole lottovoitto syntyä Suomeen.

Jos Suomest pitää, niin sehän on hienoa. Alkuperäinen varmaan tarkoitti sellaista, että perustellaan epätosilla asioilla, kuten terveydenhuollolla, joka on monessa maassa laadukasta ja ilmaista.

Vierailija
248/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kuinka moni heistä palaa vapaaehtoisesti? Itse en olisi palannut, jos olisin voinut vapaasti valita.

Kaikki tuntemani ulkomailla asuneet ovat palanneet omasta tahdostaan. Itse palasin kuuden vuoden jälkeen.

Minä en, koska Suomessa ei ole töitä, ja maksan viimeistä vuotta ns. tuplaveroa. Tämän vuoden jälkeen maksan vain kotimaahani.

Verot maksetaan VAIN siihen maahan missä asuu. Paitsi jos olet Usan kansalainen, siellä maksetaan verot myös Usaan vaikka asuisi muualla. Mutta suomesta pois muuttanut suomalainen maksaa verot vain asuinmaahansa, ei enää suomeen.

Kolmen vuoden kuluttua muutosta tulee rajoitettu verovelvollisuus. Verovelvollisuus siis jatkuu Suomeen muuttovuoden ja sen jälkeen kolmen vuoden ajan. Joidenkin maiden kanssa on erilaisia verosopimuksia. 

Vierailija
249/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa ei kannata uskoa ketään, joka ei nimeä asuinpaikkaansa. Ulkomailla on aivan järjetön paikannimi. Ulkomaihin mahtuu ihan kaikenlaista.

Vierailija
250/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että moni yrittää oikein pakolla kaivaa "niin mutta entäs..." kun ei vaan voi suostua uskomaan ettei suomi olekaan se paras onnela.

Asun Saksassa, eikä tämä onnelalta tunnu. Ei tämä huonokaan maa ole, enkä suunnittele muuttavani pois, koska olen naimisissa saksalaisen kanssa ja osaan sujuvasti saksaa, mutta ihmetyttää, miten monet ulkomaille muuttaneet kokevat ulkomailla asumisen edut niin suuriksi.

Täällä meillä ei ole mitään mahdollisuutta omistusasumiseen, koska asuntojen hinnat ovat tulotasollemme aivan liian korkeita. Olemme tuomittuja asumaan vuokralla koko elämämme. Myös byrokratia on järkyttävän raskasta ja hidasta. Suomessa asioiden hoitaminen on superhelppoa Saksaan verrattuna. Ystäviä täällä on erittäin vaikea saada ja nettiyhteydet ovat hitaita ja kohtuuttoman kalliita. Kaikki ystäväni ovat ulkomaalaisia, eivät saksalaisia. Myös junaliikenne on surkeaakin surkeampi, sen luotettavuus on alle arvostelun. Lääkärisysteemi on kotikutoinen eikä yleislääkärille pääse kuin jumalattoman pitkän jonottamisen jälkeen, jos ei tahdo maksaa yksityisestä. Kaiken lisäksi tuntuu epämukavalta, kun lääkäri on samalla ties minkä henkihoitojen ja luonnonlääketieteen kauppaaja. Tälle on Saksassa pitkät perinteet.

Ehkä joissain muissa maissa sitten on paremmin, mutta täällä Saksassa ei ole. 

En tunnista omaa maatani kuvauksestasi yhtään. Ehkä 83 miljoonan asukkaan ja 16 osavaltion maassa on niin paljon eri tasoista elämää, hintoja, systeemejä. Asun ihan pohjoisessa (SH), enkä koe elämääni tuollaiseksi. Asunut olen jo hyvin pitkään.

Minä asun Erfurtissa. Ihan samoista asioista valittavat paikalliset työtuttuni kuin minäkin, joten en ole kokemuksineni yksin. On esimerkiksi kurjaa, kun ei pääse lääkäriin, vaikka on kovia kipuja, vaan joutuu jonottamaan jonottamasta päästyään.

Lisäksi vaivaa pimeys, jota on paljon enemmän kuin Suomessa. Suomen pimeä kausi on lyhyt. Saksassa se vain jatkuu ja jatkuu. Loskaa ja loskaa ja pimeyttä ja pimeyttä. 

Erfurt: 8:10 - 16:42

Lontoo: 7:56 - 16:28

Vancouver: 7:59 - 16:49

Jos yhtään lohduttaa. Se ikuinen pimeys on muuallakin .... 9 tunnin valoisa aika on tammikuussa tosi lyhyt kieltämättä :(

Ja Helsinki 9:04 - 15:56

Malaga 8-19.

Vierailija
251/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi luksusta asua jossain lämpimässä maassa jossa aurinkoisia päiviä 300 vuodessa. Ainoa probleema vain kielitaito ja sillä pärjääminen. Kai se pitää näillä seteillä tyytyä suomen turvalliseen asumiseen ..

Onko oikeasti missään 300 aurinkoista päivää? Siellä taitaisi olla jo sitten kuivuusongelma. Täällä Aasian suunnalla ainakin on joka vuosi sadekausi. Lämmintä kyllä riittää, eikä sadekaudellakaan yleensä sada koko päivää tai ei ainakaan viikkoa putkeen, kuten Suomessa syksyllä. 

Jos ainoa ongelma on kielitaito, niin se ei ole iso juttu, kieliä voi opiskella. Ei monikaan ulkomailla asuva ole varmaan ihan pikkulapsena oppinut monia kieliä. Suurimman osan on pitänyt itse opiskella kielet. 

Mutta eihän Espanja ole talvella mikään lämmin maa. Tänne odotetaan nyttenkin jopa -20 asteen pakkasia, no ei ehkä ihan Aurinkorannikolle niin kylmää mutta ei siis ole lämmintäkään. Parhaillaan näyttäisi olevan 11 astetta. 

Vierailija
252/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että moni yrittää oikein pakolla kaivaa "niin mutta entäs..." kun ei vaan voi suostua uskomaan ettei suomi olekaan se paras onnela.

Asun Saksassa, eikä tämä onnelalta tunnu. Ei tämä huonokaan maa ole, enkä suunnittele muuttavani pois, koska olen naimisissa saksalaisen kanssa ja osaan sujuvasti saksaa, mutta ihmetyttää, miten monet ulkomaille muuttaneet kokevat ulkomailla asumisen edut niin suuriksi.

Täällä meillä ei ole mitään mahdollisuutta omistusasumiseen, koska asuntojen hinnat ovat tulotasollemme aivan liian korkeita. Olemme tuomittuja asumaan vuokralla koko elämämme. Myös byrokratia on järkyttävän raskasta ja hidasta. Suomessa asioiden hoitaminen on superhelppoa Saksaan verrattuna. Ystäviä täällä on erittäin vaikea saada ja nettiyhteydet ovat hitaita ja kohtuuttoman kalliita. Kaikki ystäväni ovat ulkomaalaisia, eivät saksalaisia. Myös junaliikenne on surkeaakin surkeampi, sen luotettavuus on alle arvostelun. Lääkärisysteemi on kotikutoinen eikä yleislääkärille pääse kuin jumalattoman pitkän jonottamisen jälkeen, jos ei tahdo maksaa yksityisestä. Kaiken lisäksi tuntuu epämukavalta, kun lääkäri on samalla ties minkä henkihoitojen ja luonnonlääketieteen kauppaaja. Tälle on Saksassa pitkät perinteet.

Ehkä joissain muissa maissa sitten on paremmin, mutta täällä Saksassa ei ole. 

En tunnista omaa maatani kuvauksestasi yhtään. Ehkä 83 miljoonan asukkaan ja 16 osavaltion maassa on niin paljon eri tasoista elämää, hintoja, systeemejä. Asun ihan pohjoisessa (SH), enkä koe elämääni tuollaiseksi. Asunut olen jo hyvin pitkään.

En minäkään. Itse asunut neljä vuosikymmentä etelä-Saksassa. Lääkärin voi vaihtaa toiseen jos ei miellytä. En ainoatakaan asiaa tuossa kirjoituksessa tunnista. Asuntoja ehdin ostaa ja myydä kaksi kpl Saksassa ollessani. Saksalaisia ystäviä oli useita, joukossa joku muukin kuten itävaltalaisia ym. Byrokratiaakaan en kokenut sen kummemmaksi, joku asia hoitui hitaammin joku taas hyvin nopeasti.

Vierailija
253/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän Espanja ole talvella mikään lämmin maa. Tänne odotetaan nyttenkin jopa -20 asteen pakkasia, no ei ehkä ihan Aurinkorannikolle niin kylmää mutta ei siis ole lämmintäkään. Parhaillaan näyttäisi olevan 11 astetta. 

On se parempi kuin Suomen joka kylmä tai loskatalvi. Ja meillä on tätä kirjoittaessani +14C. Tähän asti on ollut +20C kieppeillä. Ja niin tulee olemaan taas helmikuussakin. Jos nyt pari-kolme viikkoa on lämpötila 15C tai hiukan alle, niin ihan jees. Viime yönäkin oli +11C.

Vierailija
254/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aihe kiinnostaa laajemminkin, suosittelen Facebookissa Ulkosuomalaiset bloggaaajat ryhmää. Siihen voi kuulua, vaikka ei kirjoita blogia eikä asu ulkomailla ( eikä tarvitse välttämättä edes lukea niitä blogeja, siellä on todella paljon keskustelua muutenkin)

Viimeisin pitkä keskustelu koski tämän hetken paikallisia lämpötiloja, ja moni valitteli miten lämpöisessä maassa viileillä keleillä asunnoissa saattaa olla todella kylmä.

Kodeissa on viileä, koska ei viitsitä laittaa lämmitystä päälle. Kun itse maksaa sen lämmityksen sitä muuttuu helposti aika pihiksi. Sisällä on vaikka 17.5 astetta ilman, lämmitystä ja säästät monta sataa euroa vai laitatko lämmityksen 20 asteeseen ja maksat keväällä suuren summan? Moni laittaa sen lämmityksen pois tai matalaksi. Siitä se viileys suurimmaksi osaksi johtuu.

Ei kukaan estä tilaamasta vaikka kolmekertaisia ikkunoita, niitä kyllä myydään ulkomailla. Voi laittaa ilmalämpöpumpun, niitäkin myydään. Jopa talojen eristyksiä myydään. Sekä ulkopuolelle, että sisäpuolelle.

Mutta moni valitsee sen halvimman mahdollisen vuokra-asunnon, koska ehkä elää opiskelija budjetilla ja silloin saa juuri mistä maksaa, yksinkertaiset ikkunat, asunnon ilman tiskikonetta ja huonosti vetävän vessan.

Itse olen asunut etelässä eräässä keskuslämmitteisessä kerrostaloasunnossa vuokralla, jossa oli talvisin suorastaan ahdistavan kuumaa. Nykyisin kun maksaa siitä omasta lämmöstä käytön mukaan ei enää ole koskaan ollut ahdistavan kuumaa,

Vierailija
255/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka sanoo, että kaikki on ihanaa eivät ole vielä asuneet tarpeeksi kauan ulkomailla. :)

Riittääkö 20 vuotta? 

Kyllä jos kerrot mikä tuo paratiisimaasi on .

Ei näihin ikinä saa tällä palstalla vastausta, tiedä sitten miksi.

No minä vastaan, en ole tuo kommentoija joka paratiisimaasta kysyy. Asuin vuodesta 1971 Etelä-Saksassa. Sinne lähdin koska Suomesta ei löytynyt mitään kunnon töitä tuohon aikaa. Asuin Etelä-Saksassa nelisen vuosikymmentä. Välillä olin työkomenukksella muissa maissa muutaman vuoden mutta palasin Saksaan. Olen myös Saksan kansalainen. Minua kohdeltiin hyvin, oli mukava olla töissä ja palkka suht korkea, kouluttivat korkeampaan asemaan. Eläkkeelle päästyäni muutin Italiaan. Siitä on nyt 13 vuotta jo. Kelpaako tämä? Paratiisimaaksi en halua kutsua mitään asumaani maata. Sanonpa sen kuitenkin, että Suomessa käydessäni (harvoin) minua kohdellaan edelleen oikein pascamaisesti tapaan mitäs tänne tulit eikö siellä ulkomailla ole niin hienoa. En ole koskaan kehunut ja pröystäillyt millään asialla. Melko tavallista elämää olen viettänyt, koska minulle kelpaa tavallinen elämä. Viihdyn mitä parhaiten ja aikoinaan myös työelämässä oli kaikki oikein hyvin. Omasta mielestäni integroitumista asuinmaan kulttuuriin eikä mitään paratiisia. 

Samantapaisia kokemuksia minullakin, lentoasemalla vaannellaan ja kaannellaan USAn passiani niinkuin ei olisi koskaan ennen sellaista nahty.

Kun palaan takaisin kotikaupunkiini USAssa niin passivirkailija toivottaa aina aurinkoisen "Welcome home", kertaakaan noita sanoja en ole kuullut Suomeen saapuessani.

Miksi kuulisitkaan, kun virkailija katsoo sun USAn passia, hän olettaa, että olet amerikkalainen. Ei virkailija voi tietää sun suhdetta Suomeen.

Eri. Kai virkailija voisi silti sanoa, että welcome to Finland kun näkeen USA:n passin eikä katso nimeä? Niin, suomivirkailija ei mieluummin sano mitään, toljottaa ja on kitkerän näköinen. Kai minuakin epäiltiin roistoksi ja salakuljettajaksi viimeksi Vantaalla, kun suomivirkailija nappasi käsilaukkuni ja tyhjensi sen liukuhihnalle ja käsi kyynärpäätä myöten kaivoi vielä laukun pohjaa. Sanaakaan ei puhunut. Olen ihan tavallisen näköinen seniori N72.

Kai sä tiesit, että WTC iskujen jälkeen turvatoimet lentokentillä kiristyi huomattavasti koko maailmassa? Ulkonäöllä tai iällä ei ole mitään merkitystä näissä turvatarkastusjonoissa. 

Vierailija
256/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmen vuoden kuluttua muutosta tulee rajoitettu verovelvollisuus. Verovelvollisuus siis jatkuu Suomeen muuttovuoden ja sen jälkeen kolmen vuoden ajan. Joidenkin maiden kanssa on erilaisia verosopimuksia. 

Kerropa yksikin maa joka ei poista tuplaverotusta? "Verovelvollisuus" tarkoittaa käytännössä sitä, että ulkomaan tulot pitäisi ilmoittaa suomen verottajalle, mutta koska ei asu suomessa, tuloa verotetaan käytännössä vain asuinmaassa.

Veroilmoituksen tekeminen suomeen on siis vain byrokraattinen ilmoitusluontoinen asia, mutta tuloja ei suomesta oikeasti veroteta. Tästä ilmoitusvelvollisuudestakin pääsee irti kun lähettää suomen verottajalle selvityksen siitä, että on muuttanut pysyvästi (esim ei enää omista/vuokraa suomessa pysyvää asuntoa).

Vierailija
257/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 15 vuoden kokemuksella: Ainakin byrokratiaa riittää!

Vierailija
258/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Londonium kirjoitti:

Niin ja edelliseen yhä, täällä on erittäin hyvä terveydenhuolto. Resepti maksaa lääkkeestä riippumatta kympin, eikä mitään muita kuluja tarvitse maksaa, ei lääkärissä käyntejä, ei sairaalassa olemista, ei leikkauksia tai mitään. Ehkäisy on ilmainen. Nuo ovat uskomattomia etuja, sillä Suomessa lääkkeeni maksaisivat vähintään pari sataa kuussa, kelakorvauksista huolimatta.

Britannian terveydenhuolto on kyllä ihan järkyttävässä kriisitilassa. Sinnikkäästi Britanniassa edelleen luullaan, että se on silti erittäin hyvä. Vähän sama ilmiö kuin suomalaiset ja usko suomalaisen koulujärjestelmän erinomaisuuteen.

Ohis, ei kai kukaan enää oikeasti usko Suomessakaan niin?

Vierailija
259/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka sanoo, että kaikki on ihanaa eivät ole vielä asuneet tarpeeksi kauan ulkomailla. :)

Riittääkö 20 vuotta? 

Kyllä jos kerrot mikä tuo paratiisimaasi on .

Ei näihin ikinä saa tällä palstalla vastausta, tiedä sitten miksi.

No minä vastaan, en ole tuo kommentoija joka paratiisimaasta kysyy. Asuin vuodesta 1971 Etelä-Saksassa. Sinne lähdin koska Suomesta ei löytynyt mitään kunnon töitä tuohon aikaa. Asuin Etelä-Saksassa nelisen vuosikymmentä. Välillä olin työkomenukksella muissa maissa muutaman vuoden mutta palasin Saksaan. Olen myös Saksan kansalainen. Minua kohdeltiin hyvin, oli mukava olla töissä ja palkka suht korkea, kouluttivat korkeampaan asemaan. Eläkkeelle päästyäni muutin Italiaan. Siitä on nyt 13 vuotta jo. Kelpaako tämä? Paratiisimaaksi en halua kutsua mitään asumaani maata. Sanonpa sen kuitenkin, että Suomessa käydessäni (harvoin) minua kohdellaan edelleen oikein pascamaisesti tapaan mitäs tänne tulit eikö siellä ulkomailla ole niin hienoa. En ole koskaan kehunut ja pröystäillyt millään asialla. Melko tavallista elämää olen viettänyt, koska minulle kelpaa tavallinen elämä. Viihdyn mitä parhaiten ja aikoinaan myös työelämässä oli kaikki oikein hyvin. Omasta mielestäni integroitumista asuinmaan kulttuuriin eikä mitään paratiisia. 

Samantapaisia kokemuksia minullakin, lentoasemalla vaannellaan ja kaannellaan USAn passiani niinkuin ei olisi koskaan ennen sellaista nahty.

Kun palaan takaisin kotikaupunkiini USAssa niin passivirkailija toivottaa aina aurinkoisen "Welcome home", kertaakaan noita sanoja en ole kuullut Suomeen saapuessani.

Miksi kuulisitkaan, kun virkailija katsoo sun USAn passia, hän olettaa, että olet amerikkalainen. Ei virkailija voi tietää sun suhdetta Suomeen.

Taitaa ne virkailijat olla sitten erikoisen typeria kun passissa on suomalainen etunimi "Liisa-Maija" ja puhun hanelle selvaa suomen kielta ilman aksenttia. Taitavat tarvita lisakoulutusta.

Vierailija
260/765 |
18.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla on paremmat palvelut terveydenhuollosta aina kauneushoitoihin saakka.

Elämä on sosiaalisempaa ja illalla käydään viikoittain ulkona syömässä ulkona. Lapset voi ottaa mukaan eikä kukaan valita äänistä.

Espanja since 92

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän