Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi päiväkotiin 10kk ikäisenä vai mitä tässä tekisi?

Vierailija
17.01.2023 |

Olen yliopisto-opiskelija, olen ollut vuoden jo poissaolevana matkustellessani ekan vuoden jälkeen. Sen lisäksi olen opiskellut 5 vuotta, mutta en ole vielä kandi. Ensi vuonna pitäisi opiskella kandiksi ja sitten jatkaa maisteriin (olen myöhässä, tavoiteaika 3 vuotta). Ala on oikea. Opintoaikaa yht 7 vuotta + se yksi poissaolovuosi, joka jo käytetty.
En pysty olemaan enää kotona 10kk jälkeen, sillä lakisääteinen oikeus olla yliopistosta pois loppuu sillon ja olen jo myöhäss opinnoissa ja tod näk tarvitsen lisäaikaa jotta valmistun.
Mies on vaativassa asiantuntijatyössä, tienaa kuussa 8900€/kk ja ei pysty jäämään kotiin pienelle hoitorahalle asuntovelan yms kulujen takia.
Meidän kunnassa kuntalisää saa vain alle 1v lapsesta, mutta sekin summa on miehelle liian pieni.
Luennot ovat mitä vaan 8-16 välillä, yleensä alkavat klo 10.15, 12.15 tai 14.15. Viimeksi kun oli kursseja niin oli kolme kurssia ja näistä luentoja kolmena päivänä viikossa, mutta voi olla enemmänkin.
Mitähän täss nyt tekis, kohta pitää ilmoittaa kaupungille jos haluaa lapsen 10kk ikäisenä päivähoitoon. Tuntuu ettei ole mahdollisuutta jäädä kotiin tai saada lapselle lyhyempi hoitopäivä, kun kurssitkin yliopistossa muuttuvat parin kuukauden välein. Toki kesäloma on toukokuun alusta elokuun loppuun yliopistossa, ja joululoma kuukauden. Mitä te tekisitte?

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus

Kotona työskentelyllä WFH:lla (work from home) on positiivinen vaikutus työtyytyväisyyteen, työtyytyväisyydellä on positiivinen vaikutus työntekijöiden tuottavuuteen ja  WFH:lla (Kotona työskentelyllä) on positiivinen vaikutus työntekijöiden tuottavuuteen. Kotona työskentelyn positiivinen vaikutus tuottavuuteen on linjassa monien aikaisempien tutkimusten kanssa (Bloom et al., 2015; Kazekami, 2020; Revenio et al., 2019; Ulloa-Bermudez, 2018).

https://www.researchgate.net/profile/Sekar-Wulan/publication/354534342_…

Johtopäätökset: Etätyö lisää tuottavuutta

Yliopistonlehtori

Vierailija
62/70 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki luennot tallennetaan nykyään moodleen joita voit katsoa kotona.

Miksi et tee niin?

Yliopistonlehtori

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa on ongelma, haet lapselle päivähoitopaikkaa mieluiten perhepäivähoitoon ja menet luennoille.On ne lapsetkin ennen viety hoitoon tuon ikäisinä ja ihan täyspäiväistä niitä tullut.

Vierailija
64/70 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä opettajia on nimenomaan ohjeistettu, että luentoja ei pidä enää videoida, jos siihen ei ole todella painavaa perustelua (esim. MOOC-kurssi), jotta opiskelijat saataisiin koronan jälkeen takaisin kampukselle.

Yliopistonlehtori (sama, joka on kirjoittanut tähän ketjuun kaksi aikaisempaa viestiä)

Harmittaako kun ei lahjat riittänyt proffan uralle?

Ei harmita, sillä pidän nimenomaan opettamisesta. Tosin en usko kysymyksen niinkään olevan lahjoista, vaan enemmän siitä, että vastaani ei tullut sellaista tutkimuskohdetta, joka innostaisi minua niin paljon, että jaksaisin työskennellä sen eteen niin intohimoisesti kuin proffan työ (ja proffaksi pääseminen) vaatii. Olen naimisissa proffan kanssa, ja aika usein nukkumaan mennessäni puolisoni jää vielä tekemään jotain töitä. Minä en jaksaisi. Minulle riittää suunnilleen normaali työaika.

Yliopistonlehtori

Vierailija
65/70 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse vaativaa asiantuntijatyötä ja voin sanoa että kyllä isät saa nykyään hoitovapaata siinä missä äiditkin. Eli laita mies ottamaan 2kk vapaat niin lapsi on edes 1v ikäinen. 

Sitten kannattaa miettiä olisiko teillä jotain mahdollisuuksia järjestellä miehen töitä niin, että kun sinä olet koulussa klo 10 alkaen, niin mies lähtisi sinä päivänä klo 14 kotiin (ja hakisi lapsen). Ja päinvastoin. Mies voisi aloittaa työt vaikka klo 7 ja tehdä hiukan lyhyempää päivää tai tehdä tunnit takaisin illalla/viikonloppuna. 

Vaihtoehtoisesti, olisiko mahdollista saada jomman kumman vanhempia avuksi lyhentämään päikkypäiviä? Kannattaa myös selvittää oman kunnan perhepäivähoitopaikat. 

Tämä on itseasiassa asiallinen ja hyvä idea. Mies voisi tehdä vaikka 80% työaikaa ainakin aluksi. Pitää selvittää.

Vierailija
66/70 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph tai kotihoitaja noin pienelle. Nykyisin päiväkodit ovat liian täysiä jo pientenryhmissä.

Vierailija
67/70 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan ihan hauska tietää, miten laboratorio- tai pajakursseja voi järjestää virtuaalisesti. 🤔

Usealla opiskelualalla joutuu käyttään erityistiloja, ammattikoneita ja -ohjelmistoja, että juu ei. Jopa yliopistossa.

Vierailija
68/70 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen itse vaativaa asiantuntijatyötä ja voin sanoa että kyllä isät saa nykyään hoitovapaata siinä missä äiditkin. Eli laita mies ottamaan 2kk vapaat niin lapsi on edes 1v ikäinen. 

Sitten kannattaa miettiä olisiko teillä jotain mahdollisuuksia järjestellä miehen töitä niin, että kun sinä olet koulussa klo 10 alkaen, niin mies lähtisi sinä päivänä klo 14 kotiin (ja hakisi lapsen). Ja päinvastoin. Mies voisi aloittaa työt vaikka klo 7 ja tehdä hiukan lyhyempää päivää tai tehdä tunnit takaisin illalla/viikonloppuna. 

Vaihtoehtoisesti, olisiko mahdollista saada jomman kumman vanhempia avuksi lyhentämään päikkypäiviä? Kannattaa myös selvittää oman kunnan perhepäivähoitopaikat. 

Toi työajan joustojen käyttö olisi helppoa toteuttaakin yleensä. Asiantuntijaorganisaatioissa on lähes tulkoon kaikissa työaikajoustot käytössä. Joten ei muuta kuin sumplimaan aikatauluja. 

Vierailija
69/70 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pitää 2kk isyysvapaata kun vanhempainvapaa sulla loppuu ja jos kerran oot nyt vasta hakemassa päivähoitoa on tohon sun opintojen jatkumiseen ainakin 4kk aikaa eli mieskin ehtii hyvin ilmoittaa työnantajalle jäävänsä isyysvapaalle. 

(Koska teidän pitää hakea 4kk aiemmin hoitopaikkaa koska kyse ei ole äkillisestä työn tai opintojen alkamisesta.) 

Vierailija
70/70 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

JA kun tuolla sanoit että mies piti isyysvapaat jo niin "Isyysvapaa on enintään 54 arkipäivää eli noin 9 viikkoa. Isä voi olla kotona yhtä aikaa äidin kanssa valintansa mukaan 1-18 arkipäivää sinä aikana, jolloin äiti saa äitiys- tai vanhempainrahaa. Loput isyysvapaapäivät isä voi pitää enintään 2 jaksossa sen jälkeen, kun vanhempainrahan saaminen on loppunut." Eli miehellä on jäljellä vähintään 36pv isyysvapaata.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän