Teiniä ei kiinnota hakea edes kesätöitä
Meillä peruskoulun päättävä teini ei halua hakea kesätöihin, koska haluaa olla vapaalla koko kesäloman eikä kesätyöt kiinnosta. Kyselee vain parilta sukusaiselta jos olisi antaa kesätöitä, mutta ei kuulemma jaksa eikä kiinnosta hakea yhteenkään paikkaan (laittaa hakemusta tai soittaa). Tässä sitten miettii hyviä hommia kesätekemiseksi kotiin kun ei varmasti anneta vain "olla" koko kesää. Järkevämpää olisi, että hakisi töitä ja saisi töistä ihan oikeasti rahaa, työkokemusta ja selkärankaa. Turha sitten vinkua rahaa menohin jos ei viitsi laittaa tikkua ristiin oman rahan tienaamiselle. Kuukausikin kesätöitä on aika lyhyt aika verrattuna siihen, että on 1,5 kk:tta lomaa senkin jälkeen.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua töihin vaan haluaa valmistautua toiseen asteeseen ja levätä, se on ihan ok.
ammattikouluun /lukioon! Ei valmistaudu mitenkään ja koulunsakin on hoitanut vähän penkin alle eli saadaan todella tehdä töitä sen eteen, että lukee kokeisiin ja tekee vaaditut tehtävät. Eli haluaa vain olla. Ymmärrän hyvin jos lukion välissä jos hoitaisi koulun hyvin, niin haluaa ottaa rennosti, mutta tuossa vaiheessa kun menee amikseen/lukioon on paras aika tehdä kesätöitä. Kaikki on vasta edessä. Laiska on ja sanookin itse, että menee kaikesta sieltä, missä on rima matalain. Ei vain kiinnosta. On ihan erilainen kuin muu perheestä.
No ilmoitatte, että ette elätä häntä ilman, että laittaa tikkua ristiin.
Elättää on pakko, mutta ollaan sanottu, että turha odottaa mitään rahaa viihteeseen, pizzoihin tai muihin huvituksiin tai edes siihen, että maksettaisiin vaatteista "siitä tietystä" merkistä vaan ostetaan niitä perusvaatteita ja jos haluaa jonkin tietyn merkkisen, niin laittaa omistaan...jos on.
Minä en saanut koskaan kesätöitä, vaikka hain. Oli muuten todella ahdistavaa, peruskoulusta saakka joka kevät joulusta lähtien kova stressi eikä koskaan mitään. Ei siis edes opiskeluaikoina. Opiskeluihin liittyvät harjoittelutkin jouduin tekemään ilmaiseksi, kun kukaan ei huolinut minua rahaa vastaan. Olin aivan kauhuissani että tämä oli tässä, koska minullekin oli kerrottu, että koska en saa kesätöitä, en koskaan pääse mihinkään.
Sitten kun valmistuin, sain hyvän työpaikan ja sitten parin vuoden päästä seuraavan, kun piti ekasta lähteä yritysjärjestelyiden takia. Ja sitten seuraavan. Jne.
Ja näin 45-vuotiaana ei ketään kiinosta, mitä tein kesät nuorena. Paitsi minua, jota vituttaa että vanhempani lietsoivat minuun sen ahdistuksen ja huonommuuden, jonka jälkiä joudun paikkailemaan vieläkin.
Niin oli meilläkin toinen teini, töihin ei mennyt millään edes lukiolaisena. Valmistumassa nyt Aalto yliopistosta, perustanut jo oman yrityksen ja toisessa perustajaosakas.
Kyllä ne siitä.
Hyvin on lampaille mennyt oppi perille. Työ työ työ työ! Töitä kehdosta hautaan! Lisää töitä!
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen, teini tietää et se saa rahaa ettekä te mitään hommia osaa vaatia, jos osaisitte mukula ei käyttäis sitä näin sumeilematta hyväkseen.
Tämä tämä tämä, te ootte kasvattanu poikaanne niin kun se ois se helppo tytär ja nyt teillä on vätys käsillänne.
Vierailija kirjoitti:
Toisin sanoen, teini tietää et se saa rahaa ettekä te mitään hommia osaa vaatia, jos osaisitte mukula ei käyttäis sitä näin sumeilematta hyväkseen.
Ei anneta ja sanotaan myös isovanhemmille, että raha-hanat kiinni jos ei viitsi edes hakea töitä. Kyllä me hommia häneltä osataan pyytää ja vaatia, mutta on ollut aina niitä huono tekemään. Yrittää skipata, unohtelee, tekee miten sattuu ja niistäkin on omat seuraamukset olleet. Toinen lapsista tekee jämptisti ja tunnollisesti sen mitä pitää ja on muutenkin tarjoutuu auttamaan, mitä toinen ei tee ikinä. Luonne-ero.
Vierailija kirjoitti:
Minä en saanut koskaan kesätöitä, vaikka hain. Oli muuten todella ahdistavaa, peruskoulusta saakka joka kevät joulusta lähtien kova stressi eikä koskaan mitään. Ei siis edes opiskeluaikoina. Opiskeluihin liittyvät harjoittelutkin jouduin tekemään ilmaiseksi, kun kukaan ei huolinut minua rahaa vastaan. Olin aivan kauhuissani että tämä oli tässä, koska minullekin oli kerrottu, että koska en saa kesätöitä, en koskaan pääse mihinkään.
Sitten kun valmistuin, sain hyvän työpaikan ja sitten parin vuoden päästä seuraavan, kun piti ekasta lähteä yritysjärjestelyiden takia. Ja sitten seuraavan. Jne.
Ja näin 45-vuotiaana ei ketään kiinosta, mitä tein kesät nuorena. Paitsi minua, jota vituttaa että vanhempani lietsoivat minuun sen ahdistuksen ja huonommuuden, jonka jälkiä joudun paikkailemaan vieläkin.
Ikävää, että vanhempasi lietsoivat ahdistusta. Tärkeintähän oli se, että yritit ja hait! Samaa olemme meidän nuorelle sanoneet, että tärkeää on yrittää ja hakea! Jos ei saa töitä, niin sitten ei saa, mutta ilman yrittämistä ei saa elämässä paljoa muutakaan. Sinnikkyyttä ja yrittämistä tarvitaan myös koulussa ja sen puute näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei anneta ja sanotaan myös isovanhemmille, että raha-hanat kiinni jos ei viitsi edes hakea töitä. Kyllä me hommia häneltä osataan pyytää ja vaatia, mutta on ollut aina niitä huono tekemään. Yrittää skipata, unohtelee, tekee miten sattuu ja niistäkin on omat seuraamukset olleet. Toinen lapsista tekee jämptisti ja tunnollisesti sen mitä pitää ja on muutenkin tarjoutuu auttamaan, mitä toinen ei tee ikinä. Luonne-ero.
Eli sä tajuat et on ero, mut et millään hyväksy et sen eron takia kasvatusmetodit vaatis erilaisen lähestymisen?
Kuittaat vaan olankohautuksella, luonne eroja.
Aika vastuutonta.
Itse en ole ollut koskaan kesätöissä. Toki en ole koskaan muutenkaan ollut päivääkään missään palkkatöissä. Ihan AMK-tutkinnon olen kuitenkin suorittanut. Aikuisikäni aikana olen ollut siis vain opiskelija tai sitten työtön. Tällä hetkellä olen siis työtön. Olen ollut työtön jo pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko tehdä kesätöitä. Mä en ole koskaan tehnyt sitä. Eikä mun aikuinen lapsi.
Pakko ei ole, mutta sillä on seuraamuksia. Tämä ollaan nuorelle kerrottu eli jää huvitukset pois (sellaiset, mihin kinuaa rahaa) - perheen yhteisiin toki osallistuu kuten kaikille maksetaan. Turha siis vinkua rahaa pizzaan, huvitteluihin, karkkeihin, limuun, leffaan tai niihin merkkivaatteisiin jos ei kiinnosta töitä edes hakea. Kuitenkin kyse on kesätöistä 3-4 viikkoa, jonka jälkeen olisi vielä yli puolet lomaa jäljellä. Saisi omaa rahaa omiin juttuihin.
Joka tapauksessa joutuu hoitamaan kesällä kotihommia varsinkin meidän työssäoloaikana. Luulisi, että olisi kivempi tehdä muutama viikko kesätöitä, mistä oikeasti maksetaankin jotain verrattuna kotihommiin. Pakottaa ei voi eikä niin tehdä. Ollaan kyllä käsketty hakemaan ja kerrottu, miksi olisi tärkeää hakea töitä muutamaksi viikoksi.
ap
Itse en ole tehnyt päivääkään kesätöitä. Silti minusta tuli kunnollinen veronmaksaja. Voin kertoa, että töitä kyllä kerkeää tehdä myöhemminkin. Anna teinin nauttia lomasta, ei se koulunkäyntikään "ilmaista" ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei halua töihin vaan haluaa valmistautua toiseen asteeseen ja levätä, se on ihan ok.
ammattikouluun /lukioon! Ei valmistaudu mitenkään ja koulunsakin on hoitanut vähän penkin alle eli saadaan todella tehdä töitä sen eteen, että lukee kokeisiin ja tekee vaaditut tehtävät. Eli haluaa vain olla. Ymmärrän hyvin jos lukion välissä jos hoitaisi koulun hyvin, niin haluaa ottaa rennosti, mutta tuossa vaiheessa kun menee amikseen/lukioon on paras aika tehdä kesätöitä. Kaikki on vasta edessä. Laiska on ja sanookin itse, että menee kaikesta sieltä, missä on rima matalain. Ei vain kiinnosta. On ihan erilainen kuin muu perheestä.
Osa nyt vain on laiskoja, mutta ehkä sille teinille kannattaa tehdä selväksi, että ylimääräistä rahaa ei enää tipu vaan se on itse ansaittava. Eli ei ylimääräistä viikkorahaa tai sitä viikkorahaa ollenkaan jos ei edes yritä hakea. Ja sitten myös pysyt tässä päätöksessä, vaikka se teini kuinka itkisi rahaa leffaan, lintsille, jäätelöön jne. Jos nyt hellyt opetat teinisi tukeutumaan aina muihin eikä hän ota itsestään vastuuta.
Ehtiihän siinäkin levätä, jos on vaikka puolet kesästä töissä ja puolet jää lomailuun. Useinhan ne nuorten kesätyöt ovatkin esim. 1 kk pituisia eikä ihan koko kesää.
Mihin teinit edes pääsee töihin? Pikaruokaloihin? Ehkä kauppaan, mutta siinäkin joutuu kassalle asiakkaiden haukuttavaksi. Siivoamaan.
Vähissä on sellaiset työt, jotka antaisi nuorelle itsetunnon kohotusta. Työelämä näyttäytyy ainaisena kiireenä ja veemäisinä ihmisinä, jos noihin matalan kynnyksen työpaikkoihin menee.
Minä aloitin työelämän 29-vuotiaana. Asun nyt omistusasunnossa ihan hyvällä alueella ja perhettäkin on. Kyllä töihin ehtii. Koulutus on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Mihin teinit edes pääsee töihin? Pikaruokaloihin? Ehkä kauppaan, mutta siinäkin joutuu kassalle asiakkaiden haukuttavaksi. Siivoamaan.
Vähissä on sellaiset työt, jotka antaisi nuorelle itsetunnon kohotusta. Työelämä näyttäytyy ainaisena kiireenä ja veemäisinä ihmisinä, jos noihin matalan kynnyksen työpaikkoihin menee.
15-16-vuotias pääsee vaikka kauppaan hyllyttämään, kirpparille myyjäksi, kesäleireille avustajaksi, kirkolle esim. hautausmaan hoito, kesäsetelillä vielä laajemmin, keittiöön apulaiseksi jne.
Lopetat puhelinlazkujen maksamisen, rahojen antamisen rientoihin ja kahvilla käyntiin. Alkaa työt maistumaan
Olin aina kesätöissä nuorena. Menin jo 13 vuotiaana ekan kerran kesätöihin. Muistan kun tienasin 3200 markkaa kuukaudessa nettona. Todella paljon rahaa ja olin ihan täpinöissäni. Tein raksa ja puutarhatöitä ja olin myös kouluissa korjaushommissa. Kyllä sitä teinit rahaa tarvii joten pistä se hakemaan töitä. Asuin nuorena vielä lastenkodissa. Viikkoraha oli ehkä 30 markkaa. Oli pakko vaan mennä töihin koska muuten ilman rahaa kesä on todella tylsää. 9 luokalla olin vielä iltaisin hampurilais paikassa töissä ja tienasin rahaa kun kävin samalla koulua. Olin monena iltana 4 tuntia. Kyllä siitä rahaa kertyi ja minulla olikin sitten säästöjä jo 7000 markkaa jolla ostin suzuki pv mopon. Sillä oli todella hienoa ajaa.
Kannattaa perustella myös työkokemuksella, lyhyestäkin työpätkästä todistus on jo positiivinen merkki kun hakee seuraavaa työpaikkaa. Kauppojen parin viikon tutustu ja tienaa - pätkät on hyvä mahdollisuus. Oma teini kävi sen puoliväkisin, ei olisi silloin kesätyöt kiinnostaneet yhtään. Myöhemmin pääsi lukion jälkeen samaan kauppaketjuun vakituiseksi kun halusi pitää välivuoden ennen opiskeluja.
Tuo on huono neuvo. Molempien on hyvä tehdä töitä.