Ystävä valehtelee jatkuvasti
Onko tällaista ystävyyttä järkeä jatkaa. Ystävä puhuu ihan ristiin asioita. Valehtelee päin naamaa ja puhuu itseään pussiin. Tajuaa jäävänsä kiinni, mutta aina on jokin selitys valmiina.
Paras tapa päättää tämä?
Kommentit (26)
Näyttääkö se kaveeraminen muutenkin vähän "onnettomalta" hänellä, tyrkkyä mutta ei siitä sen kummempaa koskaan tule? Tarvitsee näitä pelejä, joissa joku pudotetaan pois (hänen sijastaan).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellainen kaveri, joka ei omasta mielestään valehtele, vaikka puhuu ihan ristiriitaisia. Pari kertaa olen näyttänyt viesteistä, että katso, tuossa sanot noin ja täällä myöhemmin näin. Silloin on ihan ihmeissään, eikä ymmärrä miten se on mahdollista. Eli niin kauan kuin on vain sana sanaa vastaan, on hänelläkin aina jokin selitys joka tilanteeseen. Mutta kun minulla on todisteet valehtelusta, niin menee ihan hiljaiseksi.
Hän kovasti vannoo, että haluaa muuttua. Tuo valehtelu on joko vanhemmilta opittua käytöstä tai sitten on itse persoonallisuushäiriöinen. Katselen tässä nyt, että mitä vaikutusta terapialla on, tervehtyykö käytös vai jatkuuko sama.
Narsistin lapsi voi olla valehtelija. Koska narsistille ei riitä mikään, lapsi oppii selviytymiskeinokseen valehtelun. Muuten voi saada selkään tai jatkuvaa huutoa, alistamista. Ikävä tapa ihmisellä, varsinkin jos ei ole päässyt aikuisena terapiaan ja eroon valehtelusta. Muttei kyllä täysin hänen vikansa vaan todellakin - selviytymiskeino. Tunnen usean narsistin lapsen ja tunnen enemmän myötätuntoa heitä kohtaan kun ärtymystä.
Kiitos kommentistasi. Kyllä tuo kaikki sanomasi pätee häneen. Ja siksi olenkin vielä katsellut, että mihin kaikki kehittyy. Olen antanut seikkaperäistä palautetta niistä tilanteista, jotka aiheuttavat ihmissuhdeongelmia. Se on auttanut häntä ymmärtämään, että terapia voisi hyödyttää häntä tosi paljon. Toivotaan parasta sen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Näyttääkö se kaveeraminen muutenkin vähän "onnettomalta" hänellä, tyrkkyä mutta ei siitä sen kummempaa koskaan tule? Tarvitsee näitä pelejä, joissa joku pudotetaan pois (hänen sijastaan).
Se voi olla. Ja heti tämän illanistujaisjutun jälkeen alkoi laittelemaan viestejä, olisko mitään kahtena viikonloppuna joita ehdotti. Voitas kuulemma mennä syömään tai jotain tehdä yhdessä. Välillä tekee näitä oharijuttuja sitten, että ei pidä sovitusta kiinni
Tyyppi kirjoitti:
Seuraavan kerran:
Ystävä: - Mä sain taas uuden seuralaisen Tinderis. (Yms. Valhetta)Sinä: -Jaaha? Mä en nyt kuules taida uskoa.
Ystävä: -MITÄÄH?! Mähän oon puhunu totta aina!!
Sinä: -Niin, tarkoitat kai valetta? Koska mä en oo ainakaan nähny sitä sun uutta "luksusautoa" minkä sä kuulemma sait viime kuussa. (Eli viittaat johonkin aiemmista valheista)
Ystävä: -No luuletko että mä sitä Teslaa kaikille näyttelisin?!
Sinä: No, olishan sitä voinu ees kopioida netistä kuvan ja laittaa siihen Face-julkaisuun, niin olis tehny sun valheesta vähän enemmän vedenpitävän...
Ystävä: -Kuinka sä kehtaat?! Mä poistan sut Facen kaverilistalta, senkin haiseva limanen paskakasa!! (Ja muita solvauksia sekä uhkauksia)
Sinä: -No, koska sä taas valehtelet, niin enpä usko et sä noin teet.
Ystävä: -No ihan sama mä häivyn!! (Lähtee ovet paukkuen/päättää puhelun eikä koskaan enää palaa.)
Sen pituinen se! Tietenkinhän tämä oli vain kuvittelemani juttu, mutta kuitenkin: Tällaisissa tilanteissa, pysy rauhallisena kuin viilipytty.
Olen puhunut.
No onpas huono esimerkki. Jos joku kertoo mulle saaneensa uuden seuralaisen Tinderissä, niin aivan sama onko se valhetta vai totta, koska ei tuolla "uutisella" ole mitään väliä. En reagoisi siihen millään lailla, en vastaisi, en myöhemmin muistaisi. Jos joku tahtoo tollasta kertoa niin kertokoon vaan, puhukoon vaan itsekseen, ei mun tarvitse edes kuunnella.
Useimmiten ihmiset ei sano mitään reagoimisen arvoista. Useimmiten ihmiset sanoo asioita jotka on niin turhia ettei niillä asioilla mitään väliä, puhukoon ihan mitä vaan. En suoraan sanottuna tiedä onko minulle kertaakaan elämäni aikana kukaan sanonut mitään kuuntelemisen arvoista. Jos jossain soi palohälytin tai joku huutaa "tulipalo! tulipalo!" niin silloin tarvitsee ehkä reagoida, muulloin ei tarvitse.
Miksi kukaan ryhtyisi minkäänlaiseen vuoropuheluun jonkun kanssa joka tulee vaan kertomaan jostain uudesta Tinderseuralaisesta?
Aloituksen perusteella en osaa päätellä haittaako tuo tilanne ystävää ollenkaan. Jos se ei ystävää haittaa niin ei ystävällä sitten ole ongelmaa.
Mutta aloittajaa tuo tilanne vaikuttaa haittaavan. Joten aloittajalla on ongelma. Pitäisköhän aloittajan tehdä ongelmalleen jotain eikä vain valittaa siitä?
Ensin kitistään toisen valehtelusta mutta itsekään ei suostu olemaan rehellinen. Jännä tuo naisen logiikka