Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä voin tehdä? Jalassa on ilmeinen plantaarifaskiitti, olen tällä hetkellä työtön

Vierailija
16.01.2023 |

ja alallani joudun käyttämään (kovia) turvakenkiä. Eli jos haen töitä niin en tiedä miten voin niitä tehdä kun nytkin parin viikon levon jälkeen on kantapää kosketusarka. Luulen että ylipäänsä olen saanut vaivan työn ja juoksun aloituksen yhdistelmästä.

Eli lääkärille on mentävä mutta mitäs sen jälkeen?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plantaarifaskaatti on yleistynyt nuorilla ihmisillä. Olisikohan syynä se, että monet välttelevät rasvan syöntiä liikaa?

Vierailija
22/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tennispalloa pyöritellen jalan alla ja hommaa kenkiin silikoniset kantakupit. Näillä pääsin vaivasta eroon ja en tarvinnut kortisonipiikkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosi pitkäaikainen vaiva. Mulla tuli ensin toiseen jalkaan ja sitten myös toiseen. Välillä tuntui että ei pysty kävelemään, sattuu niin paljon. Vuosi siinä vierähti että lopulta parani itsekseen. Ei ole enää uusinut vaikka teen töitä jalkojen päällä ja ylipainoa. Osta halvat silikonityynyt jalan keskiosiin, ihme kyllä, ne vähensi selvästi kipua. Lisäksi venyttelyä ja tennispallon pyöritystä jalan alla.

Vierailija
24/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla plantaarifaskiitti vaivasi jopa monta vuotta, mutta parini kun aloin käyttää kävellessä tällaista ilmatyynysukkaa / - lastaa.

Vierailija
25/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla plantaarifaskiitti vaivasi jopa monta vuotta, mutta parini kun aloin käyttää kävellessä tällaista ilmatyynysukkaa / - lastaa.

https://www.jalkaspesialisti.fi/tuote/aircast-airheel-ilmatyynyside/

Vierailija
26/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kipu on niin syvällä siellä "luissa" ja jalat jatkuvasti käytöllä, kestää tosi pitkään että paranee.

Vierailija
27/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy jumppaohjeet. Ne on ihan toimivat ja hoidin oman vaivani pois sillä. Aluksi pitää vain tehdä useammin ja olla kärsivällinen. Kipeetähän se tekee. Vaiva ei ole uusinut.

Vierailija
28/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin nyt myös sitä, että joskus 1,5 v sitten mulla oli samassa jalassa akillesjänteen tulehdus joka sitten parani itsekseen. Eli onko toi koko jalkaterä nyt vain jotenkin arka? Harrastin nuorempana juoksua 20 vuotta ja tein vuosia töitä kovissa kengissä jalkojeni päällä ilman mitään ongelmia. Lisäksi sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa jolla voi kuulemma olla yhteys plantaarifaskiittiin.

AP

Vierailija
29/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku jalkahierontalaite auttaa vähän. Jos se rentouttaisi jalkapohjien lihaksia ym. En sitä tullut kokeilleeksi.

Vierailija
30/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on rasitus ja rappeuma vaiva. Tulee iän ja kuormituksen mukana helposti, kuten moni muukin.

Kantapäät on viimein saatu kuntoon, nyt oireilelee olkapää. Ollut jo vuoden

Vierailija
31/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni kerran ohi niin, että kaaduin jäisellä kadulla, mursin sen samaisen jalkani ja koipi oli pitkään paketissa. Plantaarifaskiitti katosi sinä aikana. No, tätä tuskin voi suositella, vähän oli äärimmäinen konsti... 

Vierailija
32/54 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin kortisonikuurin toiseen vaivaan. Sen ajaksi kantapää kivut hellittivät mutta palasivat kun kuuri loppui. Voi auttaa, mutta paranee omia aikojaan sitten kun paranee.

Vierailija
33/54 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä sitä kortisonipiikkiä. Ei siitä haittaakaan ole ja auttaa ainakin joksikin aikaa. On sekin eteenpäin.

Vierailija
34/54 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalanpohjan hierominen hierontapallolla (seisten. Tennispallo on liian pehmeä, golfpallo on hyvä, tai sitten hierontapallo. Rustasta saa edullisesti), jalanpohjan venyttely, säärten hierominen itse ja hierontapallolla. Geelipohjalliset, vitamiinit kuntoon, lepoa.

Vierailija
35/54 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on rasitus ja rappeuma vaiva. Tulee iän ja kuormituksen mukana helposti, kuten moni muukin.

Kantapäät on viimein saatu kuntoon, nyt oireilelee olkapää. Ollut jo vuoden

Uiminen auttaa olkapäähän. Ja mummojumppa, eli keppijumppa. Repiä ei saa, eikä venytellä.

Vierailija
36/54 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin nyt myös sitä, että joskus 1,5 v sitten mulla oli samassa jalassa akillesjänteen tulehdus joka sitten parani itsekseen. Eli onko toi koko jalkaterä nyt vain jotenkin arka? Harrastin nuorempana juoksua 20 vuotta ja tein vuosia töitä kovissa kengissä jalkojeni päällä ilman mitään ongelmia. Lisäksi sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa jolla voi kuulemma olla yhteys plantaarifaskiittiin.

AP

Minkä ikäinen olet? Naisilla tämä liittyy usein estrogeenin varaukseen. Itse aloitin muihin oireisiin hormonikorvaushoidon, tämä vaiva parani samalla.

Vierailija
37/54 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohimennyttä plantaarifaskiittia estän palautumasta näin: kaikki kengät on nyt 1 numeroa isommat jotta jalkapohjalla on tilaa taipua, kengissä aina taipuisa pohja, kävelyä metsässä jotta liike joka suuntaan, jalkapohjan venyttely ja jalkaterän+kantapään hieronta iltaisin.

Ei vaivoja 3 vuoteen.

Vierailija
38/54 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalanpohjan hierominen hierontapallolla (seisten. Tennispallo on liian pehmeä, golfpallo on hyvä, tai sitten hierontapallo. Rustasta saa edullisesti), jalanpohjan venyttely, säärten hierominen itse ja hierontapallolla. Geelipohjalliset, vitamiinit kuntoon, lepoa.

Juu. Ei mitään tennispalloa. Ja noissa hierontapalloissakin on eroja, kuminen on mielestäni parempi kuin kova muovinen, oma on muistaakseni Gymstickin.

Vierailija
39/54 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.jalkaspesialisti.fi/tuote/aircast-airheel-ilmatyynyside/

Tälle myös minulta suositus! Syksyllä pamahti plantaarifaskiitti ja jalka oli niin kipeä, että sattui saatanasti kävellä. Mikään muu ei ole tuonut yhtä hyvää helpotusta kuin tuo tuki. Joka euron väärti.

Vierailija
40/54 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.kela.fi/jos-sairastut-tyottomana

Sulla on myös oikeus sairauslomaan, vaikka olisit työtön. Työttömyys ei myöskään estä lääkärin pakeille hakeutumista, ja/tai oireita lievittävää itsehoitoa.

Ei plantaarifaskiitista sairauslomaa kirjoiteta työssä käyvällekään.

Minä sain perhepäivähoitajana kahden viikon sairausloman plantaarifaskiitin takia. Fysioterapeutti tosin opasti, että voinhan minä istua töissä, pakkoko sitä jaloillaan on olla. Hän käski myös laihduttamaan. BMI oli tuolloin 22,5.