Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa, että MIKSI toisten verhot häiritsevät tjoitakin ihmisiä?

Vierailija
16.01.2023 |

Eli lyhyesti:

Asun rivitalossa, jossa ei ole mahdollista ilman verhoja (mm pihojen suunnittelu) elää anonyymisti ilman paksuja verhoja.

Takapihan ovat pieniä, ei kunnon aitauksia vaan oman pihan reunalta/autotieltä näkee suoraan asuntoihin jos edes katsoo niihin päin.

Eli kunnollista näköestettä ei ole, sama asia on etupihalla - suoraan oman ulko-oven vieressä on naapurin makuuhuone.

Asunto on muuten kiva/sopivan hintainen vuokralta/rauhallinen sekä minulle sopivalla sijainnilla.

Eli ainoa ongelma on yksityisyys ikkunoiden suhteen - en halua elää akvaariossa kuten osa naapureista:(

Kuitenkin osa vieraista niin vuosien mittaan päivitellyt miksi kaihtimeni ovat aina kiinni ja miksi minulla on paksut verhot vielä lisäksi.

Kaihtimia on vieraiden toimesta aukoiltu omatoimisesti, verhoja vedetty sivuun yms.

Ei nyt kovin monen ihmisen toimesta, mutta pari ihmistä tätä harrastaa.

En voi ymmärtää, miksi ne paksut verhot ja kaihtimet häiritsevät, enhän minäkään mene kylässä toisten verhoja laittelemaan auki/kiinni omin lupineni?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omakotitalossakin verhot kiinni joissain huoneissa, suunnilleen koko ajan. Asutaan rinteessä ja tuolta alatieltä näkee suoraan tänne ylös kun teatterilavalle.

Plus mua häikäisee aurinko.

Toisen teinin huoneessa on myös aina verhot edessä. Makkarissa ei (ihmetelkää sitä), eikä toisen teinin eikä työhuoneessa kuin joskus.

Myöskään keittiössä, kylppärissä, saunassa ja vessassa ei ole verhoja. Tai noh, meillä on joissakin huoneissa ikkunoissa värilasi"verhot", joista ei nää täysin sisään.

Mutta kangasverhoja vähemmän, lähinnä teineillä ja olohuoneessa.

Vierailija
22/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aukooko ne niitä päivällä vai pimeällä? Ei sinne sun asuntoon päivällä näe. Ethän sinäkään näe niiden muiden asuntoihin. Sitten kun aurinko laskee niin alkaa näkemään sisälle sitä mukaa riippuen siitä miten paljon sisällä on valaistusta. Eikä siellä nyt varmaan koko ajan ole joku sinua katsomassa ja runkkaamassa. Kuulostaa vainoharhaisuudelta. Sitäpaitsi mitä helvettiä sitten jos joku näkee sinut? Ethän siellä pillusillasi ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sitä haluaa nähdä vähän uloskin ja saada valoa sisään. Se avartaa huonetilaa. Osalle tulee ahdistusta, jos pitää nököttää sisällä seinää tuijottaen, varsinkin jos ei ole mitään syytä peittää kaikki ikkunat.

Vaikka provohan tää oli.

Minusta on julkisessa kahvilassakin on mukavampi istua porukalla ikkunapöydässä tai ainakin semmoisessa pöydässä että kukaan ei joudu vain tuijottamaan tyhjää seinää nurkassa vaan näkee laajemmalle alueelle.

Julkinen kahvila taitaa kuitenkin olla hieman eri asia tässä yhteydessä.

Samalla tavallahan sitä kylässä kahvilla ollessaan katselee mieluummin välillä ulos maisemia tai ylipäätään vähän kauemmaksi ulos kuin vastapäistä seinää.

Eri

Vierailija
24/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että suurin osa ihmisistä haluaa kytätä naapureitaan. Tiedän tämän, koska meillä on ainakin kyyliä naapurissa. Sitten on myös ne ihmiset, joilla ei ole mitään salattavaa.

Näille ihmisille on kunniakysymys, että verhot avataan päivittäin. Ihan jo siksi, että naapurit tai kukaan muukaan ei kuule, että jotakin salataan. Usein nämä ihmiset ovat jo vanhempia ihmisiä, mutta tästä joukosta löytyy nuorempiakin.

Rivitalot ovat muutenkin asumismuoto, johon jostakin syystä usein liitetään jokin ihmeellinen oletus naapurien kanssa kaveeraamisesta. Jos haluaa elää rivitalossa rauhassa, se ei käy ilman ihmettelyä varsinkaan pienemmissä yhtiöissä.

T: Kokemusta on, olen naapurien mielestä erakko:)

No mitä salattavaa siinä on jos sinut nähdään juomassa kahvia?

Vierailija
25/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, että suurin osa ihmisistä haluaa kytätä naapureitaan. Tiedän tämän, koska meillä on ainakin kyyliä naapurissa. Sitten on myös ne ihmiset, joilla ei ole mitään salattavaa.

Näille ihmisille on kunniakysymys, että verhot avataan päivittäin. Ihan jo siksi, että naapurit tai kukaan muukaan ei kuule, että jotakin salataan. Usein nämä ihmiset ovat jo vanhempia ihmisiä, mutta tästä joukosta löytyy nuorempiakin.

Rivitalot ovat muutenkin asumismuoto, johon jostakin syystä usein liitetään jokin ihmeellinen oletus naapurien kanssa kaveeraamisesta. Jos haluaa elää rivitalossa rauhassa, se ei käy ilman ihmettelyä varsinkaan pienemmissä yhtiöissä.

Ei vois kyllä vähempää kiinnostaa mitä naapurit kotonaan tekee, vaikka näkisin niille sisälle joka huoneeseen.

Vierailija
26/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä näkyi makuuhuoneen ikkunoista suoraan vastapäisiin naapureihin ja luonnollisesti sieltä meille joten pidin kaihtimet kiinni. Kaverini ihmetteli kuinka meillä on aina verhot edessä. Ei itselleni tulisi mieleenkään ihmetellä ja kyyliä toisten ikkunoita ja verhoja. Tuollainen ihminen on vain ja ainoastaan tyhmä.

Miksi ei saisi kysyä??

Joo kyllä on herkkänahkaista porukkaa jos pitää loukkaantua jo siitäkin jos joku kysyy miksi ne verhot on aina edessä.. Asunnoissa on ikkunat siksi että niistä tulisi valoa sisään, onhan se vähän hassua tukkia ne paksuilla verhoilla yötä päivää. Vaikka siis tietenkin kotonaan saa tehdä miten haluaa.

Vierailija
27/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä salattavaa siinä on jos sinut nähdään juomassa kahvia?

Hän kuvittelee olevansa kovin mielenkiintoinen ihminen...

Vierailija
28/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne verhot voisivat olla sivummalla päivällä valoisaan aikaan, jotta huoneistossa pystyy hyödyntämään luonnonvaloa ja huomaa eron päivän ja yön välillä. On eri asia olla verhot ja sälekaihtimet auki pimeän aikaan ja samalla laittaa kaikki valot päälle asunnossa, jolloin vaikuttaisi kuin olisi näyteikkunassa.

Oletkohan koskaan asunut asunnossa minne näkee sisään kaikkina vuorokaudenaikoina riippumatta valaistusolosuhteista, ja jonka ikkunoiden edusta on käytännössä yleinen jalkakäytävä? Minä olen. Aluksi pyrin availemaan ja sulkemaan verhoja kuten kunnon ihminen ainakin, mutta väsyin aika nopeasti siihen, kun jokainen ohikulkija koki asiakseen tuijottaa häpeilemättä sisän asunnon ikkunoista, osa jopa pysähtyi ilveilemään silloin ikkunalaudalla viihtyvälle kissallemme. Kaihtimet ja verhot pysyivät sen jälkeen suljettuina 24/7. Kissa mahtui kaihtimien ja ikkunan väliin, joten se sai hupinsa, ja meillä säilyi yksityisyys ja oma rauha.

No mahtaa olla merkillinen asunto jonne näkyy kaikkina vuorokauden aikoina sisälle. Tuo on jo vainoharhaa.

Vierailija
29/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vois kyllä vähempää kiinnostaa mitä naapurit kotonaan tekee, vaikka näkisin niille sisälle joka huoneeseen.

Jep. Ja tämän takia minuakaan ei häiritse jos joku näkee meille, tuskin niitä sen suuremmin kiinnostaa mitä meillä tapahtuu. Nämä verhomaanikot varmaan on niitä, jotka ei voi olla tuijottamatta naapuriin jos sinne näkee, ja siksi kuvittelevat että naapurit olisi heistä jotenkin kiinnostuneita?

Vierailija
30/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta korpeen!!

Vierailija
31/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän ne verhot voisivat olla sivummalla päivällä valoisaan aikaan, jotta huoneistossa pystyy hyödyntämään luonnonvaloa ja huomaa eron päivän ja yön välillä. On eri asia olla verhot ja sälekaihtimet auki pimeän aikaan ja samalla laittaa kaikki valot päälle asunnossa, jolloin vaikuttaisi kuin olisi näyteikkunassa.

Oletkohan koskaan asunut asunnossa minne näkee sisään kaikkina vuorokaudenaikoina riippumatta valaistusolosuhteista, ja jonka ikkunoiden edusta on käytännössä yleinen jalkakäytävä? Minä olen. Aluksi pyrin availemaan ja sulkemaan verhoja kuten kunnon ihminen ainakin, mutta väsyin aika nopeasti siihen, kun jokainen ohikulkija koki asiakseen tuijottaa häpeilemättä sisän asunnon ikkunoista, osa jopa pysähtyi ilveilemään silloin ikkunalaudalla viihtyvälle kissallemme. Kaihtimet ja verhot pysyivät sen jälkeen suljettuina 24/7. Kissa mahtui kaihtimien ja ikkunan väliin, joten se sai hupinsa, ja meillä säilyi yksityisyys ja oma rauha.

Minä olen asunut kodissa jossa oli iso, melkein seinän korkuinen keittiön ikkuna ihan katutasossa taloyhtiön yleiselle kulkuväylälle. Laitettiin sälekaihtimet, päivällä ne oli auki ja illalla kiinni. Monella naapurilla näytti olevan erilaisia valoverhoratkaisuja.

Vierailija
32/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mahtaa olla merkillinen asunto jonne näkyy kaikkina vuorokauden aikoina sisälle. Tuo on jo vainoharhaa.

Se ikkunalla istuva kissa toki näkyy kaikkina aikoina, mutta sen peremmälle tuskin päiväsaikaan.

Vierailija
33/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saatan joskus ohikulkiessani vilkuilla sisälle katsoakseni millainen sisustus ihmisillä on. Se minua ei kiinnosta mitä ne ihmiset siellä tekee.

Vierailija
34/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kokisin ahdistavana jos asuntoon ei tulisi luonnonvaloa yhtään. On pienempi paha jos naapurit vähän näkee sisään, en oikeastaan ymmärrä mitä haittaa siitä on jos joku nyt vilauksen näkeekin? Tuollaisessa "näyteikkuna" kodissa hankkisin ohuet valoverhot päiväkäyttöön ja yöksi sitten kaihtimet/paksummat verhot. Meilläkin kulkee lenkkeijöitä tuosta muutaman metrin päästä keittiön ikkunasta, mutta mitä sitten jos joku näkee kun laitetaan ruokaa. Olkkari on onneksi metsään päin.

Kun ajatellaan Suomen vuodenaikoja, niin kesällä voi olla ulkona valoisaa klo 21 asti, joten tuntuisi aika ahdistavalta olla sisällä verhot kiinni ja keinovalojen varassa. Nyt talvella kyllä tuntuu että ilta alkaa klo 15 jälkeen kun ulkona alkaa hämärtää. Ikkunaan voi hankkia myös vaaleat rullaverhot, jotka eivät pimennä tarpeettomasti huonetta mutta niiden läpikään ei näe ulkoa. Minulla oli vanhassa asunnossa makuuhuoneessa vaaleat rullaverhot, joiden eteen vedin sitten yöksi peittävämmät tummansininet verhot. 

Vierailija
35/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisko jos ikkunoiden alaosaan laittaisi staattiset ikkunakalvot? Niitä on kivan näköisiä ja ne estää katseet sisälle mutteivät pimennä paljoakaan.

Meillä on keittiön ikkunan alaosassa, ettei tielle asti näy mitä meillä syödään. Ja saunan ja pesuhuoneen ikkunoissa on myös.

Vierailija
36/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ikkunalla istuva kissa toki näkyy kaikkina aikoina, mutta sen peremmälle tuskin päiväsaikaan.

Oli niin passelilla korkeudella se jalankulkuväylä, että asuntoon todellakin näkyi sisälle. Asia ei todennäköisesti olisi häirinnyt ihan niin paljoa, ellei suoraan vastapäätä olisi ollut keinu, hiekkalaatikko ja kiipeilyteline joiden ääreen naapuruston mammakerho kokoontui lapsineen.

Vierailija
37/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän ihan täysin, että ei halua että sisälle näkee suoraan. Joskus ihmetyttää ihan ne talot/asunnot, joissa on kuin näyteikkunat.

Meillä on kaikissa ikkunoissa sälekaihtimet, kangasverhoja on vain osassa ja ne on vain siustuksen takia, niitä ei vedetä tai ei voikaan vetää eteen kuin meidän makkarissa, kun mies on kesäisin herkkä aamuauringolle.

Vierailija
38/38 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuimme aikoinaan rivarialueella (2-kerroksisia), jossa yksi tyyppi alkoi kiinnostua siitä, mitä naapureissa tapahtuu. Ihastui naapurin nuoreen rouvaan ja kolina vaan kuului, kun kipusi palotikkaita kurkkimaan ihastuksensa makuukamariin.

- Tästä on nyt tosi paljon aikaa, mutta muistelisin, että ei-toivottu ihailija sai turpiinsa. En myöskään usko, että pipipäät tirkistelijät olisivat nykyisinkään vähentyneet maailmasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä