Olen 17-vuotias tyttö. Äitini on koko mun elämän aina käskenyt että pitää pyytää lupa, saako jääkaapista tai kaapeista
ottaa ruokaa. En siis voi mennä syömään ilman lupausta välipalaa. Äitini on aina kotona mutta antaa luvan miten sattuu. Syön välillä nälkääni karkkeja. Voinko tehdä äidistä ilmoituksen sossuun?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika oudolta. Meillä kaikki jääkaappiin ja kaappeihin ostettu ruoka on syötäväksi tarkoitettua. Sitä ei säännöstellä mitenkään. Meidän 6- ja 9-vuotiaat lapset saavat syödä kaikkea niin paljon kuin haluavat. Itse saavat ottaa ja valita. Syövät lisäksi koulussa/eskarissa. Itse teen kerran päivässä lämpimän aterian. Eikä ole ylipainoa.
Myöskään herkkujen syöntiä ei rajoiteta. Lapset syövät sen verran herkkuja, kuin kaupasta ostan eli säätely tehdään jo kaupassa, ei enää kotona.
Lihavat on lepposii...lapsi on hiljaa kun syö
On erilaisia perheitä ja tapoja. Esimerkiksi Ranskassa ei tulisi kuuloonkaan, että jääkaapista napsitaan ruokia.
Itse kasvoin kodissa, jossa ei syöty yhdessä edes jouluna. Keittokattila oli kerran päivässä hellalla ja siitä sai ottaa.
Niinpä omassa kodissani syödään joka päivä yhdessä, ja ruoat ovat herkullisia, vaikka itse sanonkin. Kun lapset ovat pienestä saakka tottuneet tulemaan valmiiksi katettuun pöytään, säilyy se tapa isompanakin. Ja siis täsmennys: minä en kata pöytää, jos teen ruoan.
Viime viikolla ehdotin 12-vuotiaalle, että olisimme syöneet pienemmällä porukalla ensin, kun ruokana oli tortilloita ja kaikki ainekset olivat periaatteessa valmiit. Hän totesi että Meksikossakin syödään vasta myöhään, ja halusi odottaa isän ja sisaruksen harrastuksesta kotiin ennen kuin aloitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välipalaa ei tule jättää väliin mistään syystä. Kyllä meidän teini ottaa välipalan kouluun mukaan, jotta jaksaa pitkän päivän koulussa. Päivällinen meillä syödään 16-17 välillä. Pitkä aika joka tapauksessa odottaa, on nälkäinen välipalasta huolimatta.
Kumma kun vielä ysärillä jaksettiin ihan koko koulupäivä sillä kouluruoalla ilman välipalaa. Mutta porukka kyllä olikin huomattavasti hoikempaa silloin. Onkohan ihmisen fysiologia muuttunut jotenkin ratkaisevasti tässä 30 vuoden aikana?
Riippuu varmaan koulupäivästä ja koulusta. Nykyään on yhä useammin koululounas jo klo 10, kun koulut on niin jättisuuria ja monta ruokailuvuoroa. Sillä on vaikea jaksaa pitkälle iltapäivään.
Mun koulupäivät oli lukiossa 8-16, ei siinä mitään välipaloja ehtinyt syömään. Lounas koulussa klo 11
Porvoosta. Mutta meillä on lapset aina kysyneet saako ottaa jotain. Viimeksi sunnuntaina aikuinen tytär oli käymässä niin hän kysyi että saako ottaa tuorekurkkua, vai oonko suunnitellut sille muuta(esim salaattiin tms)
Minä en ole koskaan ollut jyrkkä, vaan jotenkin ovat oppineet että ovat aina kysyneet esim saako ottaa keksejä, saako ottaa jukurtin jne. Varsinkin aikuisina.
Vierailija kirjoitti:
Hän totesi että Meksikossakin syödään vasta myöhään
Ai no siinä tapauksessa!
Voi viddu miten tyhmää sakkia täällä, tämmöiseen sontaan lähdette mukaan, ääliöt.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina ollut tapana kysyä saako ottaa jotain tiettyä kaapista.
Ei koske tavallista leipää ja esim juustoa mutta jos on lihalevypiirakkaa, marjapiirakkaa, kakkua tai keksejä tai vaikka kanasalaattia kysytään kyllä aina. Niin aikuiset kuin lapsetkin. Se ei tarkoita sitä ettei saisi syödä vaan kohteliasta tarkistusta esim jos on vaikka vieraiden varalle tehtyä tai seuraava ateria/jälkiruoka koko perheelle
Aloituksessa ei selvästikään ole kyse tällaisesta, kohteliaisuudesta. Ap ei saa ottaa mitään ilman lupaa, äidin vastaus on arvaamaton ja mielivaltainen ja ap joutuu syömään karkkia nälkäänsä. Aivan eri asia.
Toisaalta Ap voisi ostaa karjalanpiirakkaa tai halvan lihapiirakan tai proteiinirahkan nälkää pitämään. Miksi pitää osaa juuri karkkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika oudolta. Meillä kaikki jääkaappiin ja kaappeihin ostettu ruoka on syötäväksi tarkoitettua. Sitä ei säännöstellä mitenkään. Meidän 6- ja 9-vuotiaat lapset saavat syödä kaikkea niin paljon kuin haluavat. Itse saavat ottaa ja valita. Syövät lisäksi koulussa/eskarissa. Itse teen kerran päivässä lämpimän aterian. Eikä ole ylipainoa.
Myöskään herkkujen syöntiä ei rajoiteta. Lapset syövät sen verran herkkuja, kuin kaupasta ostan eli säätely tehdään jo kaupassa, ei enää kotona.
Lihavat on lepposii...lapsi on hiljaa kun syö
Meillä on leppoista, vaikka hoikkia olemme kaikki. Ruoan ei minusta koskaan pitäisi olla mikään valtataistelun aihe. Terveellisestä ruokavaliosta voi kertoa lapsille ja ostaa kaupasta pääasiassa terveellistä ruokaa. Vanukkaat, sipsit, limpparit, karkit ja keksit kun jättää kauppaan, niin ollaan jo aika hyvissä asemissa, vaikka lapsi Itse iltapalansa valitsisikin.
Vierailija kirjoitti:
Tee ihan piruuttasikin lastensuojeluilmoitus, hyvällä tuurilla hommaavat sulle oman asunnon, kun oot jo tuon ikäinen ja pystyt huolehtimaan itsestäsi. Sitten voit syödä ihan mitä haluat ja suunnitella oman toivottavasti terveellisen ruokavaliosi. Ei ole äidilläsi hyvin asiat, mutta sekään ei ole sinun vika.
17-vuotias on alaikäinen koululainen eikä pysty huolehtimaan itsestään. Eihän hän saa edes vuokra-asuntoa, koska hänellä ei ole rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
17-vuotiaan pitäisi ehkä saada jo päättää omista syömisistään, olet AP oikeassa.
Mutta lapsen (peruskoululaisen) en antaisi ottaa "välipalaa" kaapista oman mielensä mukaan, sillä siitä ei voi seurata mitään hyvää. Lapsihan syö yleensä vain herkkuja, ei sillä ole mitään kiinnostusta tai käsitystä terveellisestä syömisestä eikä varsinkaan kykyä ajatella tulevaisuutta. Lapsi elää siinä hetkessä ja kerran se herkku on hyvää, niin sitä pitää saada, vaikka se lihottaisi ja pilaisi hampaat. Siksi on aikuisen päätös, että milloin syödään välipalaa (ja minkälaista), ja milloin taas syödään ruokaa. Sitä kutsutaan kasvatukseksi ja vastuun ottamiseksi.
Miksi teillä on kaapit täynnä herkkuja?
Kysy talon naisilta. En minä niitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee ihan piruuttasikin lastensuojeluilmoitus, hyvällä tuurilla hommaavat sulle oman asunnon, kun oot jo tuon ikäinen ja pystyt huolehtimaan itsestäsi. Sitten voit syödä ihan mitä haluat ja suunnitella oman toivottavasti terveellisen ruokavaliosi. Ei ole äidilläsi hyvin asiat, mutta sekään ei ole sinun vika.
17-vuotias on alaikäinen koululainen eikä pysty huolehtimaan itsestään. Eihän hän saa edes vuokra-asuntoa, koska hänellä ei ole rahaa.
Heh, kaikkien 17-vuotiaat ei ole avuttomia heikkolahjaisia. Meinaatko että 18 -vuotissyntymäpäivänä osaa sitten olla itsekseen ihan ilman että koskaan on mallia mistään saanut?
Oma 17-vuotiaani muutti puoli vuotta ennen täysi-ikäisyyttä omilleen. Pakkasin mukaan perustarpeet ruokakaappiin tupaatuliaislahjaksi ettei tarvii hetikäydä ruokakaupassa.
Terv.
viiskymppinen ylipainoinen äiti, jonka lapset saa ottaa ruokaa kaapista nälkäänsä. Välipalavaihtoehtoja on varattu valmiiksi., herkkuja ne välipalat ei kyllä ole. Toki jos iltaruoka on jo tuloillaan hellalla/uunissa/valmiina lämmitettäväksi, ei välipalaa enää oteta vaan syödään sitä ruokaa.
Jos koulussa oli pahaa ruokaa, voi syödä edellisen päivän jämiä. Valitettavasti tässä kaupungissa kouluruoka on ihan oikeasti ollut välillä pahaa sen jälkeen kun Palmia otti kouluruokailun haltuun.
Ap tässä
Olen 99 kg 155 cm ..onko ok?
Mulla on mälkä.