G: Paljonko leikit 8-vuotiaan poikasi kanssa
Olemme eronneet, ehdotin miehelleni että ostetaan pojalle yhdessä joululahjaksi Xbox, hänestä idea oli huono, ja olen muutenkin surkea äiti kun annan pojan katsoa liikaa videoita ja pelata tietokoneella. Hänen mielestään minun pitäisi leikkiä enemmän pojan kanssa. Voi vitsi taas se onnistui tuottamaan minulle pahan mielen.
Kommentit (9)
Minä leikin päivittäin hänen kanssaan (ja olen paljon mukana hänen puuhissaan) ja toisinaan leikimme koko perhe yhdessä ihan lapsen valitsemia leikkejä, kuten eilen illalla jotain sotaleikkiä. Meillä on myös pleikkari, jota lapsi pelaa aika paljon, ja usein ihan vaan katson, kun hän pelaa. Kaiken kaikkiaan olen aikas kiinnostunut lapsen tekemisistä ja harrastuksista.
Et ole huono äiti, vaikka et aina ehtisikään leikkimään lapsesi kanssa. Toimi vaan oman tilanteesi pohjalta. Xbos olisi hyvä lahja, ja lapsi takuuvarmasti ihastuisi siihen, kunhan muistaa laittaa rajat pelaamisille.
Tsemppiä, äläkä anna typerän eksäsi masentaa mieltäsi! Jos pojaltasi kysyttäisiin, olisit varmasti maailman paras äiti.
Poika on jo pitkään leikkinyt mieluiten yksin kotona ollessaan, mikä on minusta ihan OK. Leikkii siis ukkeleilla ja autoilla yms. omassa huoneessaan tai pallottelee pikkupallolla vaatekaappia vasten :-) Lautapelejä me pelataan 1-2 kertaa viikossa, yhdessä maalausta, askartelua ruoanlaittoa ei niinkään usein. Pojalle lukeminenkin on jäänyt nyt, kun poika lukee itse sujuvasti. Yritän sentään pitää huolen siitä, että joka päivä jutellaan muustakin kuin siitä, mitä pitää tehdä: juttuhetkiä tulee kävelymatkoilla kouluun tai harrastuksiin, ruokapöydässä, läksyjen teon yhteydessä. Lenkillä tai muuten ulkona käydään yhdessä silloin tällöin, pari kolme kertaa viikossa.
Eli aika vähän mekin ollaan pojan kanssa aktiivisesti. Silti musta on parempi että poika leikkii tai lukee ne ajat, kun meistä ei ole seuraa, kuin että hän pelaisi pleikkaa tai katsoisi videoita. Sikäli olen siis pojan isän kanssa samaa mieltä, että pleikka ei ole tarpeellinen hankinta, ellei sen kanssa pidetä tarkkoja rajoja ja samalla rajoiteta videoiden katselua. Mutta että sinun pitäisi leikkiä 8 v pojan kanssa enemmän - kuten sanoin, meidän poika ei ole pitkään aikaan HALUNNUT leikkiä äidin kanssa yhtään mitään...
olenkaan 7 ja 8 vuotiaiden poikamme kanssa. Mutta heidän isä sitten sitäkin enemmän - ihan päivittäin. Odotan, että pojat kasvavat ja lautapelit kiinnostavat taas enemmän.
Olemme kuitenkin koko perhe hyvin aktiivinen, eli käymme yhdessä kävelyllä, luistelemassa, pulkamäessä, jalkapalloa pelaamassa, uimassa, museoissa yms.
Meillä on playstation, ja pojat pelaavat jonkun verran - itse olemme sitä sukupolvi joka ei vielä pelannut, mutta tässäkin tulee jatkossa olemaan niin, että hankimme pelit jotka kiinnostavat myös meitä aikuisia - ja silloin voimme pelata yhdessä (esim jääkiekkoa, jalkapallo, rallye, eyetoys yms).
Kerro ex-miehellesi, että aiot pelata poikasi yhdessä Xbox - näiden pelien pelaaminen on nimittäin ihan oikeasti tosi hauska. Ja lapsilla on tosi ihana, kun vanhemmat ottavat joskus ohjaimet käsiinsa myös. Pojat pääsevät neuvomaan ja auttamaan...
ja pohditaan juttuja ja päivän tapahtumia, ja illalla poika kertoo vuorotellen kanssani seikkailutarinoita, nää jutus saattaa venyä yli puolituntisiksi. Lukee paljon, ja pelaa nintendoa päivän mittaan, ja leikki nuoremman sisarensa kanssa yleensä pokemoneilla tai rakentavat legoilla. En osaa leikkiä, sillä olen ainoa lapsi, ja ilman lapsiseuraa kasvanut, pelkkiä aikuisia vaan tavannut ennen kouluun menoa.
vähän vanhemmille ja näin ollen ihan lasten pelit on aika vähissä, ja myös pelien hinnat korkeammat kuin muissa.
Meillä pistetään telkku pian pois ja ostetaan iso satsi lisää lautapelejä, niitä on kiva pelata koko perheen kanssa. Eli kyssäriin kyllä vietän paljon aikaa nyt jo 10v poikani kanssa, olen aina vietätnyt. En silti koe olevani kuin riittävän hyvä vanhempi en supermutsi.
Meillä on pleikkari jota saa pelata kaksi tuntia viikossa, telkkaria saa katsoa arkisin puoli tuntia, viikonloppuisin katsomme jonkun lasten leffan ja extra perjantaihuvimme on katsoa Sampon hassut kotivideot. Lisäksi viikonloppuisin pelaamme jotain yhdessä.
Hanki mielummin lautapeli, vaikka Monopoli tai lapset tykkää myös Yaztsista yms. helpoista aikuisten peleistä.
Lapsen pitää käyttää myös omaa mielikuvitusta joilta tietsikkapelit katkoo siivet.
ja katsovat telkkaria liikkaa. Meillä onneksi lapset lähtee mielummin ulos leikkimään jos ehdotan videoiden katselua :) mitään virtuaali pelejä meillä ei edes ole eikä tule! pjat 6v ja 9v