Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huijaako pankki minua asuntolainassani?

Vierailija
15.01.2023 |

Mulla on ensiasunto ja lainan korko on nyt noussu reilut kaks prosenttia. Mun lyhennyserä on ollu noin 500 euroa kuukaudessa. Aattelin, ettei joku 2-3% koronnousu ole mikään iso juttu, koska sehän ei ole 500 eurosta ku 10-15 euroa, joten tuon enempää ei pitäis siis kuukausierän nousta. Silti nousu on ollut tosi paljon enemmän. Huijaako ne nyt jollain tapaa ensiasunnon omistajaa pitäen tätä tyhmänä? En ole vielä ollut pankkiin yhteydessä, mutta kohta kait sitä pitää jo olla, jos virhe jatkuu useita kuukausia. Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo 2% nousu tuohon 169000 tekee 3380e/vuosi eli noin 280e/kk lisää. Kai tuohon saakka osasit laskea. Paljonko se kk-erä on siis noussut. Kyllähän verkkopankissa luulisi näkyvän mistä maksuerä muodostuu.

Ei se suoraan tee 280e lisää jos on annuiteetilla, vähän vähemmän. Lainapääoma toki kasvaa siinä suhteessa, mutta kuukausierä ei, koska koko laina-ajalle pääoma hiljalleen laskee.

Vierailija
42/46 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo 2% nousu tuohon 169000 tekee 3380e/vuosi eli noin 280e/kk lisää. Kai tuohon saakka osasit laskea. Paljonko se kk-erä on siis noussut. Kyllähän verkkopankissa luulisi näkyvän mistä maksuerä muodostuu.

Ei se suoraan tee 280e lisää jos on annuiteetilla, vähän vähemmän. Lainapääoma toki kasvaa siinä suhteessa, mutta kuukausierä ei, koska koko laina-ajalle pääoma hiljalleen laskee.

Lainapääoma ei kasva, mutta asiakkaan kokonaisuudessaan maksama summa (pääoman lyhennykset + korot) kasvaa, kun korko nousee.

Mutta olet täysin oikeassa siinä, että annuiteettilainassa kk-erä ei nouse noin paljon, koska annuiteetti tasoittaa koronnousun vaikutusta. Kokeilin Dansken lainalaskurilla, että 20 vuodelle otetussa 169 000 euron annuiteettilainassa koron nousu kahdella prosenttiyksiköllä kasvattaa kuukausierää vähän alle 200 eurolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nämä asiat on aika vaikeita ymmärtää. On minullakin lainaa (onneksi aika vähän) ja mielestäni perehdyin ehtoihin aikanaan. Silti tuottaa vaikeuksia näin korkeakoulutettuna asiantuntijatyötä tekevänäkin välillä hahmottaa miten nämä korot ja lainat menee. Puhumattakaan vielä taloyhtiölainoista ja muista, joita ei onneksi itse tarvitse miettiä. Uskoisin, että tässä on vielä ongelmia tiedossa monelle ihmiselle.

Etpä taida olla kovin kummoinen "asiantuntija" jos noin yksinkertainen asia tuottaa vaikeuksia.

Onneksi sinulle on kaikki aina selvää, niin ei mikään tule yllätyksenä. Euriborit ja annuiteetit oli kaikki selvää jo peruskoulussa.

Vierailija
44/46 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin lainan aikana jolloin korko oli yli 5 prosenttia ja sovin 550 tasaerä lyhennyksestä eli laina aika piteni jos korko nousi ja lyheni jos maksoin ylimääräisiä lyhennyksiä . Nyt enää 5 maksuerää jäljellä eli kesällä velaton asunto .

Vierailija
45/46 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän nämä asiat on aika vaikeita ymmärtää. On minullakin lainaa (onneksi aika vähän) ja mielestäni perehdyin ehtoihin aikanaan. Silti tuottaa vaikeuksia näin korkeakoulutettuna asiantuntijatyötä tekevänäkin välillä hahmottaa miten nämä korot ja lainat menee. Puhumattakaan vielä taloyhtiölainoista ja muista, joita ei onneksi itse tarvitse miettiä. Uskoisin, että tässä on vielä ongelmia tiedossa monelle ihmiselle.

Nyt alan epäilemään todellakin meidän opetuksen laatua jos korkeakoulustakin pääsee valmistumaan osaamatta prosenttilaskuja.

Vierailija
46/46 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuli vain mieleen, että ehkä tällaiselle ihmiselle sopisi tasaerälaina. Siis sellainen jossa kuukausittainen lyhennyserä korkoineen on kokonaisuutena aina yhtä suuri, ja koron noustessa laina-aika pitenee.

Just tänään puolison kanssa keskusteltiin näistä eri lyhennystyypeistä. Hän oli sitä mieltä että tasaerälaina on asiakkaalle rikollisen typerä ja kallis tapa lyhentää lainaa. No niinhän se on, mutta sopii sellaiselle ihmiselle joka ei kykene hahmottamaan että korko vaihtelee, eikä pysty sopeuttamaan talouttaan sen mukaan.

Ei se tasaerälaina kallis ole jos korot ei nouse.

On se. Se on siltikin kalliimpi kuin tasalyhennyslaina samalla maksuaikataululla.