Kannattako lukioon mennä n.8 keskiarvolla?
Matematiikka on minulle haastavaa, nykyinenen numero 8.lk on 6. En tiedä mitä haluaisin opiskella tulevaisuudessa, myöskään tällä paikkakunnalla ei ole minua kiinnostavia opiskelupaikkoja.
Kommentit (42)
Jos et vielä tiedä alaa jolle haluat niin lukion aikana ehtii miettiä.
Se riippuu miten muuten menee kielissä ja lukuaineissa. Pelkkä ka ei kerro. Taito- ja taideaineiden numeroilla ei ole lukion kannalta mitään merkitystä. Joudutko pinnistelemään tuohon kasiin?
En joudu lukuainesssa pinnistelemään, saan kasin helposti, melkein ilman lukematta,olen kai laiska?
Amiskin on ihan hyvä vaihtoehto, varsinkin jos et yliopistoon aio.
Kandee mennä, jos lukio kiinnostaa. Kasi on ihan riittävä keskiarvo.
Se kannattaako mennä lukioon riippuu siitä mitä haluat elämässäsi tehdä työksesi. Palkan perusteella ei lukiota tai amista kannata valita. Molempien kautta voi olla joskus hyvässä rahassa tai sitten ei-olla. Joku kylmälaiteasentaja saa jotain neljää tonnia kuukaudessa, mutta niin saa vaikka markkinointisuunnittelijakin. Että kysymys on pitkälti sitten siinä, että halutko asentaa kylmälaitteita vai suunnitella firman markkinointipläniä. Kasin keskiarvo riittää vallan mainiosti, mennään sinne lukioon alle senkin.
Miksei? Minä menin aikoinaan 6,4 keskiarvolla, kirjoitin 5 L:ää (ruotsista vain C). Lukion jälkeen en tosin tiennyt yhtään mitä opiskella ja pidin 4 välivuotta, minkä jälkeen menin terveydenhoitoalaa opiskelemaan, mutta tajusin eka vuotena että ei ole yhtään mun juttu. Hain sitten yliopistolle tietojenkäsittelytieteeseen, kun silloinen poikakaveri opiskeli sitä, ja lyhyestä matematiikasta huolimatta pääsin. Ja valmistuinkin sieltä ja olen jo yli 10 vuotta alan hommia tehnyt :)
Voit mennä, mutta valitse tosiaan lyhyt matematiikka.
Riippuu siitä, mistä kasin ka johtuu. Onko keskiarvo 8 siksi, että yritit kovasti ja tekemällä teit hommia sen ansaitaksesi. Vai onko se 8 siksi, ettet ollut kovin motivoitunut etkä oikein jaksanut kunnolla panostaa.
Jos tilanne on ensimmäisen esimerkin kaltainen, hakeutuisin mielummin ammatilliseen koulutukseen ja panostaisin siellä valitsemaani aineeseen samalla ahkeruudella, ja hommaisin itselleni sitä kautta ja sillä asenteella hyvän duunipaikan - ahkeralle tekijälle kyllä töitä löytyy.
Jos jälkimmäinen, suosittelisin lukiota mutta ainoastaan jos uskot kykeneväsi tsemppaamaan ja motivoimaan itsesi tekemään enemmän työtä opintojesi eteen kuin miten suoritit peruskoulun.
Menin lukioon, k.a. 7,74.
Tulin lukiosta LLMC papereiden kanssa, sittemmin väittelin.
Lukio on ihmisen parasta aikaa!
En yhtään tiedä mitä haluan tehdä työkseni . Siksi ammattikoulu tuntuu mahdittomalta, mutta lukio myös pelottaa. Olen sosiaalinen ja tykkään ihmisistä, olen alakoulusta asti ollut oppilaskunnan jutuissa mukana.
1. Haluatko muuttaa toiselle paikkakunnalle?
2. Oletko valmis muuttamaan?
3. Millaisesta työstä pitäisit? Tai millaisessa voisit nähdä itsesi joku päivä?
a) pidätkö enemmän fyysisestä työstä vai siististä tomistotyöstä?
b) Kumpi on tärkeämpää: raha vai viihtyvyys työssä?
c) pidätkö enemmän yksintyöskentelystä vai tiimityöstä?
e) haluaisitko etätöitä vai paikan päällä olevaa työtä?
f) kiinnostaako yrittäjyys?
g) pitäisitkö asiakaspalvelusta?
h) millaisia ominaispiirteitä sinulla on? Missä olet hyvä, mistä tykkäät?
i ) mites hoitotyö? Sinne on huutava pula tekijöistä, saisit varmasti töitä. Kannattaa myös ottaa selvää millä kaikilla aloilla on työvoimapulaa ja miettiä niitä.
Vaikka menisit lukioon, näitä kannattaa jo vähän pohdiskella.
Lukio on ihan hyvä vaihtoehto jos et tiedä mihin menisit. Sulla ei ole vielä kiirettä, mutta elämää kannattaa ruveta vähän suunnittelemaan että mistä haluat saada palkkasi tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään tiedä mitä haluan tehdä työkseni . Siksi ammattikoulu tuntuu mahdittomalta, mutta lukio myös pelottaa. Olen sosiaalinen ja tykkään ihmisistä, olen alakoulusta asti ollut oppilaskunnan jutuissa mukana.
Voisit sopia hoitajaksi! Tai lähihoitajaksi!
Älä mene suorittamaan turhanpäiväistä tutkintoa, ennen kuin tiedät, mihin sillä pyrit. Kolme vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Sinusta voisi tulla Suomen presidentti joku päivä. Ala panostaa siihen. Sinun tarvitsee vain päättää!
Kannattaa, mutta ota lyhyt matikka.