Mikä on totuus?
Kommentit (30)
Kaikista yleisin teoria totuuden luonteesta on varmastikin totuuden korrespondenssiteoria, jonka mukaan on joita väitteitä, jotka vastaavat ulkomaailman tilaa todenmukaisesti, ja joitain, jotka eivät vastaa sitä todenmukaisesti. Esimerkiksi väite "Eiffel-torni on Pariisissa" näyttäisi vastaavan tosimaailman tilaa, ja olisi siten tosi väite, kun taas "Eiffel-torni on Oulussa" ei vastaisi tosimaailman tilaa, ja olisi siten epätosi väite.
Muitakin totuusteorioita on, mutta ne lienevät melko marginaalisia. Pragmaattisten totuusteorioiden mukaan tosia ovat sellaiset uskomukset, joiden mukaan voi toimia järkevästi, tai joita kohden asiaa tutkivat tahot enne pitkään päätyvät. En osaa ihan selittää, miten totuuden koherenssiteoria yleensä mielletään käytännössä, mutta ymmärtääkseni sen mukaan totta olisivat sellaiset uskomukset tai ehkä väitteet, jotka muodostavat jonkinlaisen koherentin maailmankuvan.
Jehova Jumala paljastaa uskollisille palvelijoilleen totuuden. Vain Jehovan järjestön yhteydessä voi pelastua uuteen asiainjärjestelmään.
Vierailija kirjoitti:
Jehova Jumala paljastaa uskollisille palvelijoilleen totuuden. Vain Jehovan järjestön yhteydessä voi pelastua uuteen asiainjärjestelmään.
Mikä tekee ylivoimaisen ?
Kysymys on tärkeä, voi joutua tietämätön harhaan.
Nyt olen nälkäinen.
Hitto.
Söin liikaa.
Nyt olen ähkyinen.
Totuuksia.
Kuolen nauruun tai yskään. Mutten pissat housuissa...
T. Tena
Minä tunnistan Tie,Totuus,Elämän totuudeksi.