Miten päästä eroon lastensuojeluasiakkuudesta?
Se alkoi neljä vuotta sitten, kun hain apua perhetyöltä, että voisin pari kertaa viikossa saada apua kotonani, sillä olin yksin vastuussa lapsesta. Kaikki perusasiat syömisen, ulkoilun ja nukkumisen kanssa on ollut alusta lähtien kunnossa, ja jopa silloinen sosiaalityöntekijä oli halukas lopettamaan asiakkuuden, mutta halusin itse vielä jatkaa. Kaksi vuotta sitten jouduin erään henkilön kanssa erimielisyyksiin ja hän teki kostomielessä vääristellyn lastensuojeluilmoituksen, jossa valehteleli minun pahoinpiteleväni lastani. Tästä tuli kriisikokous, ja herätti suuren huolen sosiaalipuolella. Olin yksin puolustelemassa, mutta koska todistajia ei ole on se pelkästään sana-sanaa vastaan. Nyt kun lapseni on kasvanut ja käy päiväkodissa, en koe enää tarvetta millekkään avulle, mutta tästä irtaantuminen tuntuu mahdottomalta juuri tuon jälkimmäisen syyn takia. Heillä ei ole mitään todistetta, että tuo ilmoitus pitää paikkaansa, mutta pitävät silmällä kaiken varalta.
Alan olla väsynyt.
Kommentit (32)
Onko siis niin, että lapsi otetaan huostaan jos ei suostu yhteistyöhön lastensuojelun kanssa vaikka on asiakkuus? Eli jos perhetyöntekijä on vaikka tulossa teille tarkkailemaan ja ette päästä sitä ovesta sisään, niin hetken ajan päästä se palaa huostaanottopaperi kourassa takaisin? Vai mihin perustuu tämä, että asiakkuuden lopettaminen on asia jonka lastensuojelu päättää eikä perhe?
Ei lapsia joten ei tämänkaltaista ongelmaa.
Mitä palveluita sulle menee? Eihän lain mukaan asiakkuutta voi olla, ellei ole tarvetta millekään palveluille.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia joten ei tämänkaltaista ongelmaa.
Yhä useampi tekee tuon valinnan. Lapsettomille Suomi on oikeusvaltio, kun taas lapselliset ovat sosiaalitoimen mielivallan alaisia.
Vierailija kirjoitti:
Onko siis niin, että lapsi otetaan huostaan jos ei suostu yhteistyöhön lastensuojelun kanssa vaikka on asiakkuus? Eli jos perhetyöntekijä on vaikka tulossa teille tarkkailemaan ja ette päästä sitä ovesta sisään, niin hetken ajan päästä se palaa huostaanottopaperi kourassa takaisin? Vai mihin perustuu tämä, että asiakkuuden lopettaminen on asia jonka lastensuojelu päättää eikä perhe?
Ei kai lastensuojelun asiakkuudesta päätä asiakas aina itse. Muutenhan kukaan alkoholistiperhe ei tai muu moniongelmainen ei olisi niiden listoilla, jos voi vaan itse kieltäytyä.
Jos kuviteltaisiin tuollainen tilanne, etten päästäisi lainkaan sisälle ovesta perhetyötä, olisi niiden reaktio varmasti, että jotain on oikeasti meillä hätänä. En kai muuten yrittäisi noin väkisin taistella vastaan. Eikä sellaista tarvetta ole vaan ihan mieluusti hoitaisin tämän lopetuksen heidän kanssaan niin rauhassa kuin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä palveluita sulle menee? Eihän lain mukaan asiakkuutta voi olla, ellei ole tarvetta millekään palveluille.
Kaikista perheistä löytyy tarvittaessa joku kasvatusvirhe josta voi kokea huolta. Se voi olla hyvin pienikin, kuten vaikkapa se, että lapsi on laitettu jäähypenkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai lastensuojelun asiakkuudesta päätä asiakas aina itse. Muutenhan kukaan alkoholistiperhe ei tai muu moniongelmainen ei olisi niiden listoilla, jos voi vaan itse kieltäytyä.
Jos kuviteltaisiin tuollainen tilanne, etten päästäisi lainkaan sisälle ovesta perhetyötä, olisi niiden reaktio varmasti, että jotain on oikeasti meillä hätänä. En kai muuten yrittäisi noin väkisin taistella vastaan. Eikä sellaista tarvetta ole vaan ihan mieluusti hoitaisin tämän lopetuksen heidän kanssaan niin rauhassa kuin mahdollista.
Eikö sinua yhtään ihmetytä se mielivalta mihin tämä järjestelmä perustuu? Esimerkiksi poliisilla ei ole teille mitään asiaa penkomaan ilman kotietsintälupaa, jonka saamiseen taas tarvitaan vahvat perusteet. Kun taas lastensuojelu saa vapaasti tulla ja mennä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinua yhtään ihmetytä se mielivalta mihin tämä järjestelmä perustuu? Esimerkiksi poliisilla ei ole teille mitään asiaa penkomaan ilman kotietsintälupaa, jonka saamiseen taas tarvitaan vahvat perusteet. Kun taas lastensuojelu saa vapaasti tulla ja mennä?
Se on oma aihe erikseen, ja siitä ei ollut tässä ketjussa kyse. Ap
Ilmoitat ettet tarvitse asiakkuutta enää. Ei siitä voi seurata uutta lastensuojeluepäilyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on oma aihe erikseen, ja siitä ei ollut tässä ketjussa kyse. Ap
Mutta siis miksi koet niin voimakasta tarvetta olla lastensuojelulle mieliksi, että et yksinkertaisesti poista heitä elämästäsi?
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat ettet tarvitse asiakkuutta enää. Ei siitä voi seurata uutta lastensuojeluepäilyä.
Epäilyyn tarvitaan todisteet. Ei lasu sentään mikään stasi ole.
Pikku muistutus.
Kenelläkään ei ole oikeutta penkoa tietojasi ilman kirjallisesti annettua lupaa.
Mitään toimenpiteitä ei tehdä "tiimipalavereissä" eli mustatuntuujuorukerhoissa.
Kenenkään kotiin ei tulla kuin kirkkoon.
Ihmisellä on oikeus asumisrauhaan ja yksityisyyteen.
Jos on enemmän haittaa, ja miksikä ei olisi, niin voi toivottaa hyvää yötä ja kauniita unia.
Tämän instanssin olen nähnyt ja haistanut.
Hirviöt.